Toon posts:

[Excel 2003] Dos commando's vanuit excel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af of het met behulp van Visual Basic code (of macro's of hoe dan ook) het mogelijk is om commando's uit te laten voeren door een druk op een knop in Excel 2003.

Ik heb een soort catalogus gemaakt in Excel 2003 waarbij de producten per rij gesorteerd zijn (waarbij de producteigenschappen per kolom aangegeven worden).

Nou wil ik eigenlijk de mogelijkheid hebben om per product (door op een knop in worksheet te drukken ofzo) een bestand uit te printen.

Dit wou ik realiseren doormiddel van postscript printen, dus van tevoren alle te printen bestanden naar een .PRN file te schrijven en vervolgens met een command line optie (bijv. COPY C:\PRNBESTANDEN\BESTAND.PRN LPT1 /B)

Ik zoek dus een oplossing om per rij (product) een knop in excel te maken, die die opdracht uitvoert als er op gedrukt wordt.

Volgens mij moet dit wel te realiseren zijn, maar ik weet niet hoe. Kan iemand me op weg helpen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 11:32 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18
Voorbeeld van de functie Shell
Dit voorbeeld maakt gebruik van de functie Shell om een door de gebruiker opgegeven toepassing te starten. Op de MacIntosh is de standaardstationsaanduiding “HD” en worden onderdelen van de padnaam van elkaar gescheiden door dubbele punten (:) in plaats van backslashes (\). Op soortgelijke wijze geeft u Macintosh-mappen op, in plaats van \Windows.

' Specifying 1 as the second argument opens the application in
' normal size and gives it the focus.
Dim RetVal
RetVal = Shell("C:\WINDOWS\CALC.EXE", 1) ' Run Calculator
Druk eens op F1 in je Visual basic editor ;)
Maar je kan ook met printranges werken natuurlijk, en zo dus per rij printen... Kijk eens rond op VBHelp.

[ Voor 11% gewijzigd door Archie_T op 07-12-2004 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip!

ik heb echter geen verstand van visual basic/programmeren en wil eigenlijk ook geen visual basic leren om slechts deze optie te verwezenlijken.

is d'r misschien iemand die even een soort concept code kan posten voor wat ik wil?

Dus hoe je een knop aan een worksheet kan toevoegen die een shell commando uitvoert als je d'r op drukt.

Dan kan ik me in die commando's verdiepen en het zelf verder uitwerken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 12:39 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Het concept staat er toch al: rechtstreeks uit F1? Idem hoe een knop toe te voegen. Klik op het gereedschapsetje in de Visual Basic werkbalk en de rest spreekt voor zich.

Maar waarom zo moeilijk en niet de standaard printfunctie van Excel gebruiken?

VBA leren (of de macroo recorder + F1 gebruiken) zal toch deels moeten als je op GoT een antwoord wilt hebben, een antwoord voorkauwen is hier niet de bedoeling: vraag dan iemand un je kennisenkring/een collega die het voor je doet als je niet wilt leren ;)

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 07-12-2004 12:45 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:45:
Het concept staat er toch al: rechtstreeks uit F1? Idem hoe een knop toe te voegen. Klik op het gereedschapsetje in de Visual Basic werkbalk en de rest spreekt voor zich.
Voor jullie misschien. Voor mij helaas niet.
Maar waarom zo moeilijk en niet de standaard printfunctie van Excel gebruiken?
Ik neem aan dat ik de interne printfunctie van Excel niet kan gebruiken omdat ik afzonderlijke bestanden (bijvoorbeeld c:\temp\afbeelding.jpg) wil printen, door in de worksheet (Blad 1) op een knop te drukken.

Dat wil ik dus doen door eerst handmatig afbeelding.jpg naar bestand te printen (afbeelding.prn) en vervolgens wil ik dus een knop in m'n excel worksheet hebben, waarbij als er op gedrukt wordt "copy c:\temp\afbeelding.prn LPT1 /b" wordt uitgevoerd.

En dan moet AFBEELDING.PRN variabel zijn en verkregen worden door bijvoorbeeld een VERT.ZOEKEN functie in Blad2 (productlijst) waar in kolom 1 de productnaam staat en in kolom 2 de bestandsnaam van het bestand dat uitgeprint moet worden.

Dus als in veld B2 in Blad 1(de orderlijst) een product wordt ingevoerd, dat je doormiddel van =VERT.ZOEKEN(B2;Blad2;2;ONWAAR), de bestandsnaam krijgt en deze doormiddel van een druk op de knop uitgeprint wordt.

Maar zoals men misschien al was opgevallen.....weet ik niet hoe ik dat moet verwezenlijken.
VBA leren (of de macroo recorder + F1 gebruiken) zal toch deels moeten als je op GoT een antwoord wilt hebben, een antwoord voorkauwen is hier niet de bedoeling: vraag dan iemand un je kennisenkring/een collega die het voor je doet als je niet wilt leren ;)
Meeste kennissen/collega's van me weten slechts dat een computer aan en uit kan, waarbij het aan doen nog lukt, maar het uitdoen toch paniek zal veroorzaken bij de meesten,dus daar hoef ik niet op steun te rekenen.