Toon posts:

Combinatie Linux: Samba of NIS

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Ik ben al een tijdje bezig om een Linuxserver te installeren.
Hierop moeten windows 2000 werkstations inloggen.

Wat ik met de server wil doen:
- faxserver
- mailserver
- fileserver
- logonserver

Ik weet dat het beter is om dit over verschillende servers te verdelen maar het is niet anders :)

Probleem:

Wat moet ik nou gebruiken Samba of NIS? Ik heb nu Samba draaien, werkstations kunnen de server gewoon bereiken alleen ze kunnen geen lid worden van een domein dus ben ik aan het overwegen om NIS te gaan gebruiken.
Maar wat is nou het voordeel NIS, ik heb begrepen dat je dan de server een DC maakt maar kan dit eventueel ook met Samba?
Ik ga namelijk geen NIS installeren als je dit alles ook met Samba kunt ;)

Bronnen:
Tweakers en google

Ik heb er al genoeg over gevonden alleen als ik alle informatie bij elkaar gooi dan zegt iedere bron weer iets anders.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
NIS is voor zover ik weet alleen voor unix clients. Je bent dus op samba aangewezen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:26:
Ik weet dat het beter is om dit over verschillende servers te verdelen maar het is niet anders :)
Dat hangt er vanaf hoeveel clients er zijn. Het is niet zo als bij sommige windows versies dat elke service haast z'n eigen systeem moet hebben, vanwege memory leaks en/of algehele brakheid van het OS.

Maar als je veel users hebt, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb nu Samba draaien, werkstations kunnen de server gewoon bereiken alleen ze kunnen geen lid worden van een domein
Waarom niet? Samba kan fungeren als domein controller, daarover staat dacht ik ook genoeg in de Samba docs. Dan kunnen machines prima lid worden van een domein AFAIK (en users kunnen dan inloggen op dat domein).

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt dan toch alleen lid worden van een workgroup? Of is dat in Linux hetzelfde als een domein? 8)7

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Laat maar.

[ Voor 94% gewijzigd door ruthger op 07-12-2004 12:57 ]

Veni, vidi et cervesiam

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:31

Oceria

I've been in between....

Op YA-Faq staan enkele HOWTO's over hoe je een linux server als PDC windows NT4 stijl kunt inzetten, of deze in een windows domein kunt integreren. Je moet wel eerst registreren (je krijgt verder geen spam van die site). De howto is gebaseerd op Clarkconnect, maar is in principe op alle distro's toe te passen.
Succes!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen bedankt het is me nu gelukt ik heb nu een samba-domein draaien en dat werkt goed

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En je gaat me niet vertellen dat je met de stapels howto's die er in NOS rondvliegen niks aankon ;) Beetje zelfinitatief was in deze wel handig geweest hoor ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.