Toon posts:

Waterkoeling uitreken sheet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de waterkoel mensen hier is dit mischieen een handige tool..

Je kan er mee het een en ander uitrekenen over de performance van je waterkoeling:

http://www.jdbgraphics.nl/test/ProcCalc.zip

Alle blauwe waarden kun je invullen. en wat er dan uitkomt is:

-Warmte overdracht van de verschillende onderdelen:
-koelblok -> water
-water -> radiator
-radiator->lucht

-Warmteoverdacht van het hele systeem in W/K
(bv 5 W/K betekend dat je bij een proc van 80Watt:
Koelblok(=~proc) temp = 80/5=~16 graden boven de lucht temp zal zitten)

-Het benodigde vermogen van de pomp

Er worden een hoop dingen verwaarloost (zoals de weerstand tussen de proc en het koelblok (maar die is relatief klein in verhouding met de rest))
Maar het is ook meer bedoeld om enige indicatie te geven en geen harde waarden, en om inzicht te verschaffen in wat welke factoren nou dominant zijn en welke minder Je kan bv kijken hoeveel beter het systeem wordt als je bv je slangdiameter zou verdubbelen, of de waterflow verminderd. En dat het geen zin heeft om een vrachtwagen radiator te gebruiken als je koelblok niet net zoveel vermorgen kan opnemen etc..En de in te vullen waarde moeten wel realistisch zijn, er zit verder geen enkele check op dus als je onzin of extreme waarden invult komt dat er ook uit :)

Veel plezier er mee! en als er vragen zijn hoor ik ze wel..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 10:21 ]

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03-2025

Erycius

I came on Eileen.

linkje klopt niet echt...

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 16:31

Whuzz

Dodgeball!

Hmm, ik vraag me af hoe betrouwbaar en nuttig dat is...
Lijkt me dat de onnauwkeurigheid nogal hoog is :?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Je moet idd vrij veel gegeven weten/meten. Logisch uiteraard, maar de lengte van het kanaal in het waterblok is bij sommigen onzichtbaar en word misschien niet vermeld in de specs. Zelfde geld voor de rad: de lamellen zijn vaak gekronkeld( :? ) en hebben dan meet het oppervlak als snel lastig....

verder wel praktisch lijkt me, vooral als je voordat je aan je wc setup begint wilt weten hoeveel warmte je afvoeren witl. misschien ook even wat default waardes invullen voor cpu's in gewone en oc'ed toestand oid. Wel handig voor diegenen die er nog niet zo in thuis zijn....

[ Voor 33% gewijzigd door Rey Nemaattori op 07-12-2004 12:39 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Whuzz schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:46:
Hmm, ik vraag me af hoe betrouwbaar en nuttig dat is...
Lijkt me dat de onnauwkeurigheid nogal hoog is :?
Alleen de dominate effecten zitten er in, en je moet ook niet verwachten dat je tot op de graad nauwkeurig hier je temps mee kan berekenen. Maar wat je wel kunt zie is wat bv de beperkende factor is je systeem is, Als bv je koelblok een W/K heeft die 3 keer lager ligt dan je radiator dat je dan of een kleinere radiator kunt nemen om de zelfde temps te houden of juist een groter koelblok om beter te kunnen koelen.. en het effect van de de diameter en lengte van de slangen wat beterf pomp vermogen etc..

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Zou het mogelijk zijn dat je een aantal standaard waardes van radiatoren enzo erin gaat zetten??

De BlackIce Radiatoren worden vrij veel gebruikt b.v Dat je die al met een drop-down menutje standaard in kan stellen, dat zal de nauwkeurigheid al een hoop verhogen denk ik :)

Verder wel een mooi filetje alleen hij zal nog wel wat verbeteringen ondergaan qua lay-out enzo?

Al met al d:)b

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

oeps foutje....

* Apen-nootjes is een pruts0r om het nu op slot te doen :o

Anyhow... re-opened :P

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

heel goed A-N :P

ff zo'n drop down menu, en het is geweldig :)

maar goed bedacht, en gemaakt... :Y)
Pagina: 1