Toon posts:

Waarom "pruttelt" een harddisk?

Pagina: 1
Acties:
  • 640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me al een tijdje af waarom je hardeschijf zo pruttelt als ie bezig is? Kunnen ze geen stille hardeschijven maken? Of is het iets psychologisch, dat mensen weten dat ie bezig is of zo....? :?

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

De kop is bezig met bewegen en lezen, denk dat dat het is.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
een harde schijf is mechanisch, dus beweegt er iets..

Verwijderd

Elke keer als de kop van richting veranderd moet het motortje van richting veranderen wat zo snel gaat dat dit tikken opleverd.
De kop zelf hoor je nauwelijks tenzij je HDD kapot is

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 03 januari 2001 17:53 schreef Flokje het volgende:
Elke keer als de kop van richting veranderd moet het motortje van richting veranderen wat zo snel gaat dat dit tikken opleverd.
De kop zelf hoor je nauwelijks tenzij je HDD kapot is
Nou dan was mijn motorje van mijn 2 jaar oude HD flink kapot, want hij was traaaagggg(bleek altijd haken op tweakers.net, en mcom.ml etc..), een nieuwe Hd erin 5400RPM(Maxtor), en nu draait als nooit tevoren :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

De kop verplaatst zich over het oppervlak van de draaiende schij. Dit gaat zo snel mogelijk. Hierdoor veroorzaakt het een tik. Vervolgens leest de kop wat en gaat hij weer met een tik door naar een andere track. Dit gaat dan lijken op pruttelen.

Moet je de XT-schijven eens horen. Die werkten met een redelijk grove stappenmotor en als die aan het lezen waren leek het alsof hij bliepte (ipv. pruttelde) bliblieblib.
XTs roeleren. Jammer dat er geen Linux op draait (8>

Verwijderd

Ik hoor mijn HD niet!! En dat ben ik heel ongewoon.
Raap maar waar 7200RMP en geluidLOOS!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Mijn Seagate 20,? GB 7200 rpm maakt me toch een kabaal. Mijn puter staat op m'n kamer en ik kan zowat niet slapen als ie aan staat en begint te lezen/schrijven.

Pak je rust!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Dat had ik met een Seagate 4 gig. Seagates zijn niet bepaald stil. Ik heb dat ding nu gewoon los in zo'n noppenschuim doosje liggen, kan die kast tenminste niet meer resoneren. Ook heb ik heir alle computers op noppenfolie staan. Vloerbedekking of niet, het helpt :)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 03 januari 2001 20:53 schreef den the man het volgende:
Mijn Seagate 20,? GB 7200 rpm maakt me toch een kabaal. Mijn puter staat op m'n kamer en ik kan zowat niet slapen als ie aan staat en begint te lezen/schrijven.
Heb ik met mijn fan, die is gedeeltelijk stuk :P, morgen komt er een nieuwe in :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Moet je de XT-schijven eens horen. Die werkten met een redelijk grove stappenmotor en als die aan het lezen waren leek het alsof hij bliepte (ipv. pruttelde) bliblieblib.
XTs roeleren. Jammer dat er geen Linux op draait (8>
ja, dat waren nog eens tijden... dan was een harddisk van 30 MB zó ontzettend groot dat je er gewoon moeite voor moest doen om hem vol te krijgen. :D (whoa, spelletjes die van diskette meer dan een minuut nodig hadden om op te starten konden vanaf zo'n herrie-hd binnen een paar sec's geladen worden! :))

#

Verwijderd

Koop een maxtor 7200 toeren en je weet niet wat je "niet" hoort! Echt ik geloof het gewoon niet dat zo'n ding zo stil kan zijn!
Ik heb altijd Quantum schrijven gehad maar die maakte geluid. Western Digital ziin herrie schoppers!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 03 januari 2001 21:14 schreef alex21 het volgende:
Koop een maxtor 7200 toeren en je weet niet wat je "niet" hoort! Echt ik geloof het gewoon niet dat zo'n ding zo stil kan zijn!
Dat is precies wat ik heb gedaan, Smmooootttthhhh 8-)

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

alex21-> Right you are.8-)

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Western Digital is juist lekker stil.

Mijn maxtor 7200 tpm maakt een boel herrie, mijn IBM 5400 tpm niet zo...

Verwijderd

Ik hoor mijn maxtor echt neit hoor :?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29
Elke keer als de kop van richting veranderd moet het motortje van richting veranderen wat zo snel gaat dat dit tikken opleverd
er zit alleen een motor in voor het draaiende houden van de platters, het seeken (dat is dan ook meteen wat je hoort, het heen en weer gaan van de arm met daaraan leeskoppen) gebeurt helemaal magnetisch. er zit dus geen motor ofzo.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ik hoor mijn 2 jaar oude maxtor niet

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
das noise reduction ofzo, scheelt in performance, maar je hoort niks nee...

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:37
heu, je gaat me toch niet reducen :?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat had ik met een Seagate 4 gig. Seagates zijn niet bepaald stil. Ik heb dat ding nu gewoon los in zo'n noppenschuim doosje liggen, kan die kast tenminste niet meer resoneren. Ook heb ik heir alle computers op noppenfolie staan. Vloerbedekking of niet, het helpt
dit is wel een beetje generalisering. veel oude seagatetjes maken nogal wat geluid ja , en ook de barracuda ata (gewoon de 1) maakt een vreselijke partij herrie, maar de barracuda ata 2 maakt vrij weinig herrie en de U series zoals de U10 en U5 maken ook een heel beschaafd geluidje.

• LosserNL
  • Laatst online: 14:08
Nieuwere Maxtors kan je zelf instellen op het gebied van geluidsproductie. Als je de Acoustic Management aanzet dan hoor je niks meer. je seektime gaat wel 4 ms omhoog. Maar je hoort niks! Je kan ervoor kiezen, ik kan het me wel voorstellen dat je niet kan slapen met een 7200 RPM :)

BTW bij mij staat AM uit.

Verwijderd

Klopt wel ja ik heb twee seagates (1 uit U8 serie en 1 uit de U10 serie) die maken weinig geluid o.a. ook omdat ze een rubberen "jasje" hebben.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 03 januari 2001 23:15 schreef [KGB]Beria het volgende:
Nieuwere Maxtors kan je zelf instellen op het gebied van geluidsproductie. Als je de Acoustic Management aanzet dan hoor je niks meer. je seektime gaat wel 4 ms omhoog. Maar je hoort niks! Je kan ervoor kiezen, ik kan het me wel voorstellen dat je niet kan slapen met een 7200 RPM :)

BTW bij mij staat AM uit.
EEEHH, er zit hier een Maxtor 7200RPM in een HQ-08, maar dat ding houdt me echt nie wakker hoor, je hoort hem wel, maar erg zachtjes :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

ik heb een maxtor 20.0gb 7200rpm en ik hoor dat ding alleen als ie echt tering hard en het schrijven is, m'n fans hoor ik er altijd boven uit.

Verwijderd

Op woensdag 03 januari 2001 20:49 schreef Mallo het volgende:
Zeker een Western Digital, die zijn zo lekker stil :z

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08 16:24
Op woensdag 03 januari 2001 21:14 schreef alex21 het volgende:
Ik heb altijd Quantum schrijven gehad maar die maakte geluid. Western Digital ziin herrie schoppers!
Uh mijn Maxtor 30,7 7200rpm maakt een tikachtig geluid soms als ie gaat laden. zwaar iritant.

Verwijderd

Op woensdag 03 januari 2001 23:58 schreef SirCommieBastard het volgende:
ik heb een maxtor 20.0gb 7200rpm en ik hoor dat ding alleen als ie echt tering hard en het schrijven is, m'n fans hoor ik er altijd boven uit.
Hier idem.. Niks geen last van mijn maxtortje.. :) Alleen nog van die verdraaide fans.. :(
Moet ik toch nog eens een oplossing voor zien te vinden..

• Roger Beurskens
  • Laatst online: 17:10
hier 2x ibm dtla 30 gig..
hoor je helemaal niet
maarja net als hierboven mijn 2 extra case fans hoor je wel en mijn cpu fan erbovenuit :(:(:(

mooi klote..
slecht slapen met zo'n snelheids monster 2 meter van je af..

maarja seti draait door he..

Greetz Roger

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• DOCACE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11-2025

DOCACE

Whut's up

Hehehe, mijn 15 jaar oude maxor ext-4380 van 380 Mb's groot die 2 * 5 1/4 inbouwsloten in gebruik neemt hoor je niet alleen draaien, maar hij kan ook vliegen ;)

maar hij werkt nog wel he, die oudjes blijven gewoon draaien.

DOC.

DOC.

Verwijderd

Op woensdag 03 januari 2001 20:49 schreef Mallo het volgende:
LOL hehehe
als dat bij mij gebeurt begin ik ongerust te worden :) :)

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 16:49

wouterve

Swinger of States

Ik had ook iets soortgelijks toen ik van mn pentium 166 met Quantum Bigfoot overstapte op een Athlon 800 met een Maxtor 7200 rpm. Ik dacht eerst dat-ie het niet deed, want ik hoorde helemaal niks (ik zag ook niks op mn monitor want kon de knop niet vinden :)). Die Maxtor-schijven zijn echt ontzettend stil!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op woensdag 03 januari 2001 22:04 schreef P5ycho het volgende:

[..]
er zit alleen een motor in voor het draaiende houden van de platters, het seeken (dat is dan ook meteen wat je hoort, het heen en weer gaan van de arm met daaraan leeskoppen) gebeurt helemaal magnetisch. er zit dus geen motor ofzo.
Wrong! Er zitten twee motoren in een harddisk: één gewone en één stappenmotor.
De gewone motor drijft de platters aan, en zorgt voor het snerpende geluid bij oudere-generatie hoge-toerenschijven.
De stappenmotor drijft de koparray aan. En aangezien die steeds heen en weer gaat bij lees- en schrijfakties, krijg je dat gepruttel.
Overigens zijn de huidige generaties harde schijven technisch zodanig verbeterd dat je niets meer hoort, of je moet je oor op de schijf leggen.:)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op donderdag 04 januari 2001 13:00 schreef Kaj. het volgende:

[..]
Overigens zijn de huidige generaties harde schijven technisch zodanig verbeterd dat je niets meer hoort, of je moet je oor op de schijf leggen.:)
Nou.....Dat geloof ik niet, dat ze geuildloos zijn, ze ratelen allemaal wel een beetje.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

Voor de mensen die last hebben van het lawaai dat zijn/haar hdd maakt; leg hem los in je kast (op een zacht, niet geleidend materiaal). Dat scheelt enorm. Wel uitkijken als je je kast verplaatst natuurlijk :)

Verwijderd

"k heb een maxtor 7200rpm 20,4 Gb HDD, hij werkt als een trein en maakt totaal geen herrie. Zeer blij met deze aankoop!!>:)

Verwijderd

Ik ben het helemaal eens met Frank.

Als de HD in de kast zit hoor je nog een beetje vaag gebonk als de stappenmotor zijn werk doet, wordt ddor de kast versterkt, zeg maar als klankkast.

;)

Verwijderd

mijn western digital op 7200rpm maakt totaal geen lawaai , maar mijn oude quantum wel heel erg

• Aaargh!
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Mijn IBM schijfje is ook heerlijk stil.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Roel
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Ik hoorde mijn harddisk ook nooit.
Met een microfoon erop en m'n boxen goed hard help ook niet, dan hoor je alleen maar van dat irritante gepiep.

Heb nou maar de harddisk gebruikt al kussen, dan hoor ik 'm tenminste.

'T is trouwens ook jammer dat ik m'n harddisk niet uit m'n kast krijg.
:)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Op donderdag 04 januari 2001 14:46 schreef Roel het volgende:.......
'T is trouwens ook jammer dat ik m'n harddisk niet uit m'n kast krijg.
:)
:o huh hoe krijg je dat nou weer voor elkaar ???

Verwijderd

Op donderdag 04 januari 2001 13:00 schreef Kaj. het volgende:

[..]
Wrong! Er zitten twee motoren in een harddisk: één gewone en één stappenmotor.
De gewone motor drijft de platters aan, en zorgt voor het snerpende geluid bij oudere-generatie hoge-toerenschijven.
De stappenmotor drijft de koparray aan. En aangezien die steeds heen en weer gaat bij lees- en schrijfakties, krijg je dat gepruttel.
Nee, jij hebt het WRONG!!
In de hd zit echt geen stappenmotor meer hoor.
Mischien vergis je je met een floppydrive?
je weet wel, zon ding waar je die vierkante platte dingetjes met een stukje metaal in kan stoppen.

Ik heb een keer een HD gemolt die uit 1990 kwam.

Om de leesknop te bewegen zat er aan de kop een spoel, met daarin een sterke magneet die aan de behuizing vast zit...euhh, zat >:)
De spoel (en dus de koppen ook) konden zich afzetten aan het magnetisch veld vaqn de magneet en zo bewegen.

Het lijkt me sterk dat ze met het ontwerp van hd's "back to the 80's" gaan met stappenmotortjes.

/edit jaartal klopte niet
Pagina: 1