Ik dacht het niet

Ik hoef als bestuur van de vennootschap alleen maar verantwoording af te leggen aan mijn aandeelhouders, aan niemand anders. Als je een naamloze vennootschap hebt waarbij je dus geen zicht hebt op wie er nu eigenlijk aandeelhouder zijn maak je je jaarverslag inderdaad publiekelijk bekend, scheelt een hoop werkt

Als BV ben je alleen verplicht bepaalde gegevens bij de KvK te deponeren, o.a. zodat anderen enig inzicht kunnen krijgen in hoe je er financieel voorstaat. Je bent zeker als klein bedrijf echter totaal niet verplicht iedereen inzicht te geven in je huishoudboekje.
Verder is het bij een B.V. zo dat alle winst geinvesteerd wordt in het bedrijf zelf of voor een reserve wordt bijgehouden. Een andere mogelijkheid is om via dividend een deel van de winst uit te keren aan de aandeelhouders (in dit geval de directeuren van tweakers B.V.). Dit laatste is belastingtechnisch erg onvoordelig, dat ik niet eens denk dat bij dit lage bedrag daar echt gretig gebruik van gemaakt wordt. Denk maar aan vennootschapsbelasting, dat op dit moment 34.5% zit. Daarnaast moeten ze ook nog eens inkomstenbelasting gaan betalen via het boxenmodel, zodat nog niet eens 50% van de winst naar de eigenaren kunnen.
Dit is dus echt niet waar

Dividend keer je uit van de winst na belastingen (in dit geval dus vennootschapsbelasting). Over het dividend wordt 25% dividendbelasting geheven, maar die betaal je pas op het moment dat je het uitkeert aan iemand die geen deelnemingsvrijstelling heeft (natuurlijk personen of een bedrijf met een belang van minder dan 5% in het bedrijf)
Als ik dividend aan mezelf uitkeer betaal ik daar alleen 25% dividendbelasting over, niet ook nog eens inkomstenbelasting. Dat zou dan een mooie grap worden...dan hou je van 100 euro dividend echt maar een tientje over ofzo
Anyway, ik zie niet in waarom ik aan users verantwoording af zou moeten leggen over waar wij ons geld aan uitgeven. Het gaat vrij goed met ons (zie de investeringen in zowel faciliteiten zoals servers en kantoor als in mensen) en dat moet ook als we er voor willen zorgen dat Tweakers.net en GoT nog een tijdje blijven bestaan. Als je wil weten hoeveel eigen vermogen we hebben vraag je de balans maar op bij de KvK
[
Voor 9% gewijzigd door
Daniel op 08-12-2004 12:16
]