Hoe krijg ik dit Schema voor elkaar.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Ik heb een ontwerp op gaatjesprint gemaakt voor de temperatuur-ventilatorregeling (zie schema). Nu moet iedereen het kunnen maken (mits je een soldeerbout hebt, natuurlijk ;)).

Afbeeldingslocatie: http://fp.geocities.com/stevejobs101/Pictures/final_gaatjesprint.gif

Er zitten vast nog wel fouten in: welke?

Verwijderd

hehehe Kennen jullie me huiswerk niet maken :) moet ook allemaal van die dingen tekenen dat zuigt :)

Wel lachuh idee trouwens als het werk moet je goeie tekeningen maar opsturen ga ik het ook eens bouwen :)

Hades

Verwijderd

versie 2 is compacter.
Plaats de KTY10 tegen het warmste onderdeel. Schroef de tor (geïsoleerd) vast op metaal (moet namelijk gekoeld worden).
<<knip>>
Oeps: foutje in ontwerp

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Om het even niet uit de hand te laten lopen heb ik 4 vragen:

-Welk schema voor situatie 1:
*Fan aan 12 volt
*Uit
*Fan aan 7 volt
Geen leds

-Welk schema voor situatie 2:
*Fan aan 12 volt
*Uit
*Fan aan 7 volt
*2x led (1x 7 volt, 1x 12 volt)

-Welk schema voor situatie 3:
*Fan aan 12 volt
*Uit
*Fan aan 7 volt
*Dual color led (bijv rood/groen)

-Welk schema voor situatie 4:
*Fan temp geregeld, geen led

Dit om allerlei verwarring te voorkomen. :)

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hoe krijgen jullie in die 5,25 frontjes die vierkantjes er zo netjes in zodat die schakelaartjes er precies invallen? Heb het wel eens geprobeerd met een zaagje enzo, maar dat word niet zo netjes...

• php
  • Niet online

php

Gewoon met een boortje een rijtje gaatjes boren, deze met elkaar verbinden door de boor schuin te houden, en dan effe met de vijl bijwerken. Of met een mini-boormachine en een rasp-achtig bitje erin.

• murdock
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-01 14:50
zijn er ook relais die 3 standen hebben

stand 1 7volt stand 2 uit stand 3 12volt dan

moet het wel lukken toch :)

en wat kosten ze:7

Verwijderd

Botoo,

Kan ik voor die duo LED's op jou schema tussen elke (4x dus) rode en zwarte draad (niet de fans) een duo LED + weerstand zetten?
Ik heb E+M op school, dus ik ben niet zo technisch..... ik kan het dus ook niet echt tekenen, maar jouw schema is goed te volgen! ;)

Ik kan ook iets anders voor die stekkers van jou oplossen toch? Iets als molex connectors, waarbij er dus twee draden (1x rood + 1x zwart)niet gebruikt worden.... Toch?

Cheers!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:44

botoo

💀 too old to die young

santana
Kan ik voor die duo LED's op jou schema tussen elke (4x dus) rode en zwarte draad (niet de fans) een duo LED + weerstand zetten?
errrm, ik heb een redenatie fout gemaakt met die duoledjes, je kan ze in mijn schema niet zomaar inpassen :o

Ik heb E+M op school, dus ik ben niet zo technisch..... ik kan het dus ook niet echt tekenen, maar jouw schema is goed te volgen! ;)
Ik heb helemaal geen E+M (weet niet eens wat het is) maar ik zit ook niet meer op school :+ mogelijk is juist omdat ik zelf weinig sjoege heb van dit soort dingen het schema juist wel duidelijk, zo begrijp ik het zelf tenminste ook :7

Ik kan ook iets anders voor die stekkers van jou oplossen toch? Iets als molex connectors, waarbij er dus twee draden (1x rood + 1x zwart)niet gebruikt worden....
Ik begrijp niet wat je bedoelt :'(

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Hey,

-Kan ik niet gewoon een leuk LEDje plaatsen in het schema zodat die gaat branden als ik de fans op 7 volt zet?? (8>

-E+M is Economie en Maatschappij -> 2e fas -> ik zit in de 5e v/h VWO...... :r

- Ik bedoel dat ik om de fans aan te sluiten niet jouw connectors gebruik maar, gewoon een standaard 4-pins gebruik waarvan ik maar 2 pinnetjes gebruikt..... de zwarte draad en de gele... Kan dit?? (8>

Cheers!!

Verwijderd

Hallo????

Botoo? Please reply....

• php
  • Niet online

php

Op vrijdag 05 januari 2001 09:40 schreef Herman het volgende:
Om het even niet uit de hand te laten lopen heb ik 4 vragen:

-Welk schema voor situatie 1:
*Fan aan 12 volt
*Uit
*Fan aan 7 volt
Geen leds

-Welk schema voor situatie 2:
*Fan aan 12 volt
*Uit
*Fan aan 7 volt
*2x led (1x 7 volt, 1x 12 volt)

-Welk schema voor situatie 3:
*Fan aan 12 volt
*Uit
*Fan aan 7 volt
*Dual color led (bijv rood/groen)

-Welk schema voor situatie 4:
*Fan temp geregeld, geen led

Dit om allerlei verwarring te voorkomen. :)
Dit schema kreeg ik op de mail. De webspace komt van mij, de credit gaat naar AATOS, die dit schema maakte. Dit is naar aanleiding van mijn vraag, welke ik hierboven nog even heb gequote.

Click op de volgende link voor groter plaatje:
www.waterkoeling.nl/zooi/fans.gif (12k)
Afbeeldingslocatie: http://www.waterkoeling.nl/zooi/fans_small.gif

Verwijderd

Thanx Herman!

U rule!!!

Alleen dit zijn schakelaars met 6 pinnetjes... ik vond die van Botoo wel leuk!

3 polig, 3 pinnetjes. Maarja ik bestudeer het!

Thnx!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Herman, ik geloof niet dat het schema van jou werkt. Als we bv naar de bovenste schakeling kijken, dan staat de schakelaar (nu links) in de kortsluiting stand :( je verbind n.l. rood met zwart zonder tussen komst van de fan :(:(:(
Als de hevel naar recht bewogen word heb je een normale 12 volt verbinding.

Ik zal zo ff een stukje hertekenen.

santana, ben je er al uit? icq me ander maar ff 59563604

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 10:57
Op vrijdag 05 januari 2001 19:33 schreef botoo het volgende:
Herman, ik geloof niet dat het schema van jou werkt. Als we bv naar de bovenste schakeling kijken, dan staat de schakelaar (nu links) in de kortsluiting stand :( je verbind n.l. rood met zwart zonder tussen komst van de fan :(:(:(
Als de hevel naar recht bewogen word heb je een normale 12 volt verbinding.

Ik zal zo ff een stukje hertekenen.

santana, ben je er al uit? icq me ander maar ff 59563604
het bovenste schakelaartje heeft 4 pootjes, en 3 mogelijke standen

vab links naar rechts noemen we pootje 1,2,3 en 4

stand 1: pootje 1 aan 4
stand 2: pootje 2 aan 4
stand 3: pootje 3 aan 4

het werkt dus wel.

in de andere schema's heb ik dezelfde schakelaar gebruikt, maar dan meerpolig. de pootjes noemen we dan zo:

1a 2a 3a | 4a
1b 2b 3b | 4b
1c 2c 3c | 4c

dit is een 3 polige 3 standen schakelaar.

stand 1: 1a aan 4a, 1b aan 4b, 1c aan 4c
stand 2: 2a aan 4a, 2b aan 4b, 2c aan 4c
stand 3: 3a aan 4a, 3b aan 4b, 3c aan 4c

• aatos
botoo: dit is overigens de normale manier waarop de pootjes aan de schakelaars gerangschikt worden.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

aatos, zoals je het uitlegt heb je helemaal gelijk, ik zie in jouw schakelaar de verbinding van 1 naar 4 niet, vandaar mijn verwarring.
De schakeling loopt dus schematisch zo?
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/aka_botoo/correctie-schema.gif
Zoals ik al eerder zei, ik heb dus geen electronische achtergrond, dus ik moet afgaan op wat ik wel kan zien

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• murdock
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-01 14:50
en nog steeds geen oplossing voor mij:'(

Met twee leds

• aatos
Op vrijdag 05 januari 2001 20:10 schreef botoo het volgende:
aatos, zoals je het uitlegt heb je helemaal gelijk, ik zie in jouw schakelaar de verbinding van 1 naar 4 niet, vandaar mijn verwarring.
De schakeling loopt dus schematisch zo?
[afbeelding]
Zoals ik al eerder zei, ik heb dus geen electronische achtergrond, dus ik moet afgaan op wat ik wel kan zien
met een 2polige schakelaar zijn de pootjes vaak zo gerangschikt. dan klopt het inderdaad. het nadeel is dat je nu geen 'uit' stand hebt (of je moet een schakelaar hebben die een derde stand heeft zonder extra pootje)

• aatos
Op vrijdag 05 januari 2001 20:14 schreef murdock het volgende:
en nog steeds geen oplossing voor mij:'(

Met twee leds
ik heb toch een schakeling voor twee leds er tussen staan? wat wil je precies?

Verwijderd

Klopt deze basis-schakeling?
Afbeeldingslocatie: http://fp.geocities.com/stevejobs101/Pictures/tweepolige_ventilatorregeling.jpg

Ik vind dat jullie wel exotische schakelaars gebruiken (driepolig met middenstand!): groot en duur en bijna niet te krijgen (behalve als draaischakelaar).

Een standaard 1xom schakelaar met de ventilator op 12 of 5 (of 7 volt als de ventilator niet op 5 volt wil draaien) lijkt mij al voldoende: maakt-ie herrie dan staat-ie op 12 volt; hoor je 'm amper (of niet), dan staat-ie op 5 (of 7) volt. Geen leds nodig!

• aatos
Op zaterdag 06 januari 2001 03:23 schreef augustus het volgende:
Klopt deze basis-schakeling?
[afbeelding]

Ik vind dat jullie wel exotische schakelaars gebruiken (driepolig met middenstand!): groot en duur en bijna niet te krijgen (behalve als draaischakelaar).

Een standaard 1xom schakelaar met de ventilator op 12 of 5 (of 7 volt als de ventilator niet op 5 volt wil draaien) lijkt mij al voldoende: maakt-ie herrie dan staat-ie op 12 volt; hoor je 'm amper (of niet), dan staat-ie op 5 (of 7) volt. Geen leds nodig!
die driepolige met middenstand is alleen als je je fans uit wil kunnen zetten EN als je een vage 2kleurenled hebt. in de andere gevallen kan je ook jouw schakelaar gebruiken, alleen heb je dan ook geen mogelijkheid je fans uit te zetten.

ik heb ook geen ledjes, ik heb er gewoon een vermogenspotmeter tussen gezet en nou kan ik traploos varieren van 6v tot 12v.

maar als iemand om een schema vraagt, dan teken ik dat ff.

Verwijderd

I'm still here Botoo!

Me ICQ doet het al 2 maanden niet meer!
Hij start niet meer op......

Wat is nu het goede schema? (8>

Cheers! >:)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

santana, als je enkelpolige schakelaars gebruikt kan je mijn schema gebruiken, maar dan kan je geen ledjes monteren die het verschil tussen 7 en 12 volt aangeven :(
Met meer polige schakelaars kan dat dus wel.

Ik ben nu bezig om (blauwe :9~) ledjes te plaatsen die aangesloten zitten op de rode en zwarte draad van de fan zelf. De eerste test laat wel een (klein) verschil in lichtopbrengst zien tussen 7 en 12 volt 8-)

Ik zal vanavond (laat) wat foto's plaatsen, voorlopig ben ik nog niet klaar.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Hier zijn wat plaatjes van de drive-bay met ledjes. Een led brand wat minder fel op 7 volt, ik kon ook een iets zwaardere weerstand gebruiken om nog zachter te laten branden, maar dat wilde ik liever niet. Die blauwe ledjes zijn wel gillend duur, Fl. 8,50 :(, dus branden moeten ze :7*D
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/aka_botoo/led_drivebay8klein.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/aka_botoo/led_drivebay2klein.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/aka_botoo/drivebay_new2klein.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/aka_botoo/drivebay_new5klein.jpg
En dan het voorlopige eindresultaat 8-)
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/aka_botoo/case_new2klein.jpg

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Heb ik ook een vragie. :?
Ik heb een cpucooler met een 3pen connector, op mijn AOpen AP58 mobo zit echter een 2 pen connector. Hoe kan ik de cpucooler toch hierop aansluiten zonder dat mijn fan doorbrand? :z
Pagina: 1 2 Laatste