Wat is een goede router?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Mijn edimax begint er nu zo ongeveer mee op te houden, dus ik heb besloten om dit keer een goede router aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar merken als 3com en linksys. Met name deze http://www.3com.com/produ...pe=purchase&sku=3CR860-95 en http://www.3com.com/produ...ype=purchase&sku=3C857-US deze. Wat is het verschil tussen de 2, en zijn het goede dingen, of kan ik beter nog mijn edimax houden? Mischien weet iemand nog andere goede routers uit dezelfde prijsclasse (tussen de 80 en de 120 euro)?

Verwijderd

Het is een beetje lood om oud ijzer. Wat wil je er allemaal mee? Was de edimax voldoende?

Hoezo begint die er mee op te houden overigens?

Verwijderd

@TS,

verschillen tussen de 2 genoemden staan in dat artikel vermeld (en anders doet een google wonderen)

zoals hierboven vermeld, was de edimax genoeg, wat wil je er mee

• Panzy
oops vergeten te vermelden :p

Het is gewoon voor een thuisnetwerk, om 5 PC's van internet te voorzien. Af en toe zal de router diesnt doen als DHCP server op kleine LAN parties (20 PC's). De edimax is gewoon stuk vind ik, omdat hij er ongeveer een keer per week gewoon mee op houd. Netwerk ligt dan plat, en ik kan niet meer in de control panel komen van de router. Enige wat helpt is unpluggen, half uur wachten, en dan werkt ie weer even. Bovendien heb ik met deze router altijd problemen gehad met sommige applicaties zoals Steam die er gewoon niet mee werken (wat uiteraard komt door de bagger programmatuur van Steam, maar toch). Nu wil ik dus een nieuwe router, en wel een van goede kwaliteit.

En het verschil tussen de 2 lijkt alleen te zitten in de firewall, bij de Secure Router is deze veel uitgebreider.

[ Voor 9% gewijzigd door Panzy op 07-12-2004 12:43 ]

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:39
Ik maak gebruik van een US Robotics router. Bevalt me prima, maar goed voor thuisgebruik (internet, printer en zo nu en dan bestandjes uitwisselen of gamen) voldoen volgens mij alle 100mbit routers/switches wel. Misschien deze keer dan niet meer de allergoedkoopste nemen (i.e. sweex e.d.) maar een klasse beter?

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 00:15
Ik zou dan voor de Draytek Vigor 2200E gaan, is iets onder de 100 euro en dan hebbie een router van een uitstekend merk.

http://www.draytek.nl/pages/producten/2200/2200E/main.htm

Verwijderd

Al eens overwogen een oude scrapyard PC om te toveren tot soft router? Werkt hier prima, en je hebt ongelofelijk veel controle over alles :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zou 3com bv niet met Draytek willen vergelijken als het om kwaliteit gaat. Maar wat stel je allemaal voor eisen?

Een soft router is meestal totaal niet interessant vanwege stroomkosten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Red Cell
  • Laatst online: 08-05 16:36
Ik kan 1 router ten zeerste afraden; de Linksys BEFSX41
Voor internetten als in html werkt ie goed maar voor de geavanceerde functies is het een ramp. Vooral de nieuwere (eigenlijk alles vanaf de orginele firmware) firmware versies zijn allemaal onstabiel of hebben flinke tekort komingen

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Verwijderd

Linksys WRT54G. Met WiFi. Prachtig ding, ik had een Edimax routertje, en heb deze nu neergezet (edimax verkocht). Vroeger moest ik met de hand alle portforwards e.d. in gaan stellen, maar tegenwoordig regelt m'n router het via UPnP. Prachtige firmware voor dit beestje trouwens.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:57:
Al eens overwogen een oude scrapyard PC om te toveren tot soft router? Werkt hier prima, en je hebt ongelofelijk veel controle over alles :)
http://www.batbox.org/wrt54g-linux.html
Afbeeldingslocatie: http://www.batbox.org/tux.jpg + Afbeeldingslocatie: http://www.batbox.org/wrt54g.jpg
veel controll ______ weinig stroomkosten

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:28

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik gebruikte voorheen Sitecom D201 wat het wel aardig deed, afgezien van een periode van onverklaarbare disconnects (alhoewel ik die zonder router ook had, dus misschien ISP). Nu gebruik ik een ouwe bak met een Smoothwall router software erop als router, werkt nu lekkerder vind ik. :) Dan is de harde schijf je limiet voor poortmappings, etc. (Gelijk ook logfiles erbij)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Bor

Bor

Nadeel van het gebruik van een oude pc als router:

1 lange opstarttijd als de router 's nachts uit moet
2 enorm hoge stroomkosten ivm een dedicated routertje (zie weer 1).

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Trinsec schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:16:
Ik gebruikte voorheen Sitecom D201 wat het wel aardig deed, afgezien van een periode van onverklaarbare disconnects (alhoewel ik die zonder router ook had, dus misschien ISP).
Bij mijn ouders thuis gebruiken we die ook (ik ben net verhuist) maar is echt een uitstekende router voor hooguit zo'n 40 euro geloof ik. Zeer gebruikersvriendelijk en is bij mij nog nooit gecrashed. Ik had ons ZyXel ADSL-modem naar deze router doorverbonden, werkt prima.

Eerst hadden we Chello, ook met een Edimax router. Die craschte wel af en toe. Combinatie van Edimax router met ZyXel ADSL-modem kreeg ik geeneens een internetverbinding tot stand. :{

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:25:

1: Dan zet je em niet uit. Je haalt de stekker van je DVD speler toch ook niet uit het stopcontact?
2: Wat heet enorm hoog? Ik vindt 60 watt best meevallen. En dat is dan niet eens met energievriendelijke hardware. (P 166 + 20GB 5400RPM + 3com 90x + NE2000)

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Ik denk toch dat het beter is om een Linksys WRT54G te gaan halen.
Niet zo duur, alle opties en functionaliteiten, lage stroomkosten en perfecte support met veel 3rd party firmware voor veel extra dingen :)

301SQN

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:41:

1: Dan zet je em niet uit. Je haalt de stekker van je DVD speler toch ook niet uit het stopcontact?
1. Sommige mensen hebben moeite de slaap te vatten als een of andere oude bak staat te zoemen :)
2. aanvulling op punt 1; een dvd speler maakt geen lawaai als hij uit staat :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23

CXNeXo

This behavior is by design.

Een oude pc omtoveren naar router is naar mijn mening alleen maar handig als je de pc ook gelijk als web/ftp/noem maar op server gaat gebruiken.

Zelf heb ik Clarkconnect draaien op een "oude" pc, maar deze verzorgt tevens mijn homepage en diverse andere meuk.

Wil je alleen internet hebben voor een handje vol pc's dan zou ik idd een linksys of iets dergelijks aanschaffen.

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Verwijderd

Het hangt er maar van af wat je wil natuurlijk, ik heb alle vrijheid in de wereld met die bak. De vergelijkingen schieten hier uiteraard wel het dak uit qua stroomverbruik, met oud bedoel ik tenslotte een simpele Pentium, geen Athlon of P3/4 van een paar jaar terug =)

De gloeilamp in je living verstookt elke dag waarschijnlijk meer dan zo'n bakje..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 14:13 ]

• Dr_oetker
Bor_de_Wollef schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:25:

3 Minder betrouwbaar --> meer onderhoud, als hardware kapot gaat moet je het hele systeem opnieuw installeren. (hardware, software zoeken die nog compatible is voor het oude systeem) ik spreek helaas uit ervaring.
4 Meer kans op brandgevaar, vaak worden oude pc's gebruikt met oude voedingen en versleten ventilatoren.

Met de huidige prijs en kwaliteit van hardwarematige routers zijn dedicated PC-routers m.i. niet erg interessant meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr_oetker op 07-12-2004 14:21 ]

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 14:10:
Het hangt er maar van af wat je wil natuurlijk, ik heb alle vrijheid in de wereld met die bak. De vergelijkingen schieten hier uiteraard wel het dak uit qua stroomverbruik, met oud bedoel ik tenslotte een simpele Pentium, geen Athlon of P3/4 van een paar jaar terug =)

De gloeilamp in je living verstookt elke dag waarschijnlijk meer dan zo'n bakje..
Maar ook die heb je niet 24*7 aan. In de zomer zelfs meestal helemaal niet. Maar goed. Laten we het optopic houden.

Reken maar uit. 60 W * 24 /7.

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 14:56:
Maar ook die heb je niet 24*7 aan. In de zomer zelfs meestal helemaal niet. Maar goed. Laten we het optopic houden.
Mijn punt is dat je meer verlies maakt op een paar gloeilampen dan op die ouwe bak. Als je zo erg om je electriciteitsrekening geeft ga dan eerst een hoop spaarlampen kopen :) Watvoor noemenswaardig verschil maken die paar tientallen Watts nu.

Zelfs bij een PC upgrade zal je overall met die PC waarschijnlijk meer verbruiken tegenover vroeger, dan dat ouwe bakkie trekt.

IMHO is stroomverbruik een armzalig argument als je minimale hardware gebruikt, enkel de mogelijkheden die je wil en de beschikking over geld/hardware zou een verschil moeten maken.

Verwijderd

Uhm... een pentium 166 met 5 volt papst en voeding met ook een 5 volt papst maken nagenoeg geen geluid, hardeschijf op een paar rubber nopjes op de bodem leggen en je hoort nagenoeg niets meer. Met nagenoeg niets meer bedoel ik niet de "fluisterstil" van 41dB die veel tweakers nog acceptabel vinden, maar 19dB. Waarschijnlijk maakt de transformator in je wekkerradio evenveel herrie, heb je ook geen last van neem ik aan.
Dr_oetker schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 14:18:
[...]

3 Minder betrouwbaar --> meer onderhoud, als hardware kapot gaat moet je het hele systeem opnieuw installeren. (hardware, software zoeken die nog compatible is voor het oude systeem) ik spreek helaas uit ervaring.
Nou.... een willekeurig netwerkkaartje is te vinden, ik weet niet wat je met compatibiliteit bedoelt. Random mobo met bijbehorend geheugen en proc is niet zo'n probleem. PCI is ook nog niet bepaald uit de tijd, FreeBSD of Linux draait op ieder systeem en kent ook het begrip compatible en daarmee het begrip conflict niet.
4 Meer kans op brandgevaar, vaak worden oude pc's gebruikt met oude voedingen en versleten ventilatoren.
Mja, zou kunnen. Al moet je wel pech hebben om een processor die zo'n 15 watt warmte produceert in de fik te laten vliegen, zonder fans blijft mijn hardware ook nog stabiel.
Met de huidige prijs en kwaliteit van hardwarematige routers zijn dedicated PC-routers m.i. niet erg interessant meer.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 15:27:
[...]

IMHO is stroomverbruik een armzalig argument als je minimale hardware gebruikt, enkel de mogelijkheden die je wil en de beschikking over geld/hardware zou een verschil moeten maken.
Stroomverbruik kan direct gerelateerd zijn aan de beschikking over geld hoor. Maar goed. Er zijn inmiddels argumenten genoeg gegeven op basis waarvan de ts een oordeel kan vellen mbt de inzet van een (oude) pc als router. Terug ontopic svp.

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 15:44:
Stroomverbruik kan direct gerelateerd zijn aan de beschikking over geld hoor.
Ik denk dat je niet goed leest wat ik schrijf:
Mijn punt is dat je meer verlies maakt op een paar gloeilampen dan op die ouwe bak. Als je zo erg om je electriciteitsrekening geeft ga dan eerst een hoop spaarlampen kopen :)
IMHO is stroomverbruik een armzalig argument als je minimale hardware gebruikt.
Verder heb je een veel groter probleem als je hardware router het laat afweten, je soft router is immers een computer waar je aan kan uitzoeken wat er niet pluis is en het zelf herstellen.

Meer brandgevaar? Mensen met een beetje logisch verstand controleren alles en gebruiken clean hardware.

Het enige dat hier gezegd is over soft routers dat eigenlijk wat serieus en doorslaggevend is de mogelijkheden die je hebt als pro en de opstarttijd als contra. Vergeet niet dat die hardware router niet meer is dan een verminiaturiseerde computer met firmware.

En nu zoals Bor_de_Wollef het zelf altijd zo mooi zegt:
Terug ontopic svp.

• Dr_oetker
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 15:42:

Nou.... een willekeurig netwerkkaartje is te vinden, ik weet niet wat je met compatibiliteit bedoelt. Random mobo met bijbehorend geheugen en proc is niet zo'n probleem. PCI is ook nog niet bepaald uit de tijd, FreeBSD of Linux draait op ieder systeem en kent ook het begrip compatible en daarmee het begrip conflict niet.
Ik had een P1 120MHZ als server, binnen 2 jaar 3 x keer HD stuk. Was wel ff zoeken naar HD van 500 tot max 2 gb. omdat alleen die door het moederbord werden ondersteund. Verder elke keer dat f*cking winnt4 installeren, wat uren duurde. Nee nooit meer dedicated PC-router voor mij, dan koop ik liever een hardwarematig routertje voor 20 euro.

Verwijderd

Dr_oetker schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:22:
Ik had een P1 120MHZ als server, binnen 2 jaar 3 x keer HD stuk. Was wel ff zoeken naar HD van 500 tot max 2 gb. omdat alleen die door het moederbord werden ondersteund.
Je kan er nmgz ook perfect grotere schijven aanhangen, je zal gewoon gebonden zijn aan de hoeveelheid ruimte die je kan gebruiken. Verder kan je de HD ook gewoon weglaten en werken met floppy/cdrom of een kleine flash kaart op een ata converter.
Verder elke keer dat f*cking winnt4 installeren, wat uren duurde. Nee nooit meer dedicated PC-router voor mij, dan koop ik liever een hardwarematig routertje voor 20 euro.
Natuurlijk is Windows niet bepaald een goede keuze voor een systeem met deze doeleinden. Er zijn tonnen floppy-sized router distro's te verkrijgen, er zijn er die je een cd laten fikken en de settings op een floppy laten saven, je kan zelfs een flash kaartje als ata disk gebruiken, of je hele boel in (voldoende) ram laden bij het booten en daar blijven werken.

Ik heb een oude HP Vectra in de kelder staan die ik lichtjes aangepast had (deftige passieve heatsink voor CPU, extra ram en nieuwe exhaust fan, beetje "'t stof afdoen"), die staat er nu al 4 jaar vrolijk te draaien met de exact zelfde hardware. Je moet natuurlijk maar net die situatie hebben dat je spul eraan gaat :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 16:32 ]

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:18:

Verder heb je een veel groter probleem als je hardware router het laat afweten, je soft router is immers een computer waar je aan kan uitzoeken wat er niet pluis is en het zelf herstellen.

[...]
Neem nu een harddisk. Een nieuwe is al duurder dan een standalone routertje...

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:45:
Neem nu een harddisk. Een nieuwe is al duurder dan een standalone routertje...
Zoals ik al zei kerel, die kan je doodleuk *weglaten* als je bang bent voor dingen die "prone to failure" zijn. Wie gaat er dan ook een gloednieuwe hd in een antieke bak pleuren?

Als je startmateriaal wat kwalitatief is hangt alles af van hoe je het verder in elkaar zet. Het verschilt van situatie tot situatie. Ik zeg ook helemaal niet dat een soft router beter is dan een hard, het feit is gewoon dat je met een soft een hoop voordelen KAN hebben, waaronder er ook zijn die je aan een hard niet hebt zonder hopen geld uit te geven.

• Panzy
Bedankt voor de vele replies allemaal, en leuke discussie.

Maar in mijn geval neem ik liever een hardware router. Ik weet nu alleen nog steeds niet echt welke ik moet nemen. Zijn die 3com gevallen die ik noemde goede apparaten of zijn er gewoon veel betere in die prijsklasse? Ik wil trouwens absoluut niks wat ook maar lijkt op draadloos, het moet gewoon LAN zijn. Zou die duurdere 3com router een goede koop zijn of is het gewoon een rotding? Iemand zei nog dat je 3com en Draytek niet kan vergelijken als het op kwaliteit aankomt, bedoelde hij daarmee dat 3com beter is of slechter dan Draytek?

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:22:
[...]

Zoals ik al zei kerel, die kan je doodleuk *weglaten* als je bang bent voor dingen die "prone to failure" zijn. Wie gaat er dan ook een gloednieuwe hd in een antieke bak pleuren?

Als je startmateriaal wat kwalitatief is hangt alles af van hoe je het verder in elkaar zet. Het verschilt van situatie tot situatie. Ik zeg ook helemaal niet dat een soft router beter is dan een hard, het feit is gewoon dat je met een soft een hoop voordelen KAN hebben, waaronder er ook zijn die je aan een hard niet hebt zonder hopen geld uit te geven.
Oude hardware is vaak prone to failure. Maar goed. Ik krijg het gevoel dat je de argumenten tegen of niet begrijpt of niet goed leest.
offtopic:
Ik ben niet je "kerel".

Mooi om te zien dat de TS toch nog wat aan dit topic heeft :)
Iemand zei nog dat je 3com en Draytek niet kan vergelijken als het op kwaliteit aankomt, bedoelde hij daarmee dat 3com beter is of slechter dan Draytek?
Mijn ervaringen met 3com zijn vele malen beter dan de drayteks welke vaak wel redelijk veel mogelijkheden hebben maar vaak ook niet stabiel / duurzaam blijken.

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 19:15:
Oude hardware is vaak prone to failure. Maar goed. Ik krijg het gevoel dat je de argumenten tegen of niet begrijpt of niet goed leest.
Kijk nou, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Ik denk dat jij jouw tegenargumenten een _beetje_ overschat, en mijn argumenten een beetje negeert. Waarschijnlijk te danken aan slechte ervaring? Natuurlijk, als iets niet werkt voor je dan is het automatisch slecht of niet geschikt... Dat zal de reden zijn dat zoveel grote bedrijven soft firewalls & routers gebruiken.
offtopic:
Ik ben niet je "kerel".
offtopic:
Wel wel, dit negeer je dan toch niet voor een keer?

Overigens prachtig 3Com hardware, alleen beetje prijzig soms. Verder nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 22:28 ]

• Bor

Bor

[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 22:25:
[...]
Dat zal de reden zijn dat zoveel grote bedrijven soft firewalls & routers gebruiken.
[quote]

Noem er maar een paar. Ben benieuwd welke soft routers er dan worden gebruikt. Mijn ervaring is dat vooral hardware devices worden gebruikt: cisco routers / switches, pix-en, checkpoint nokia (soms op een "normaal" os) etc. Tuurlijk draait een cisco ook een OS maar dedicated hardware is wel totaal iets anders dan een "oude" pc in te zetten. Mijn argumenten hebben niets te maken met slechte ervaringen. Jouw argumenten zijn gewoon niet echt steekhoudend. Behalve de extra functionaliteit die een oude pc als router / firewall kan bieden treft de rest geen doel. Maar goed. Overigens is normale pc hardware (bv ide harddisk) helemaal niet geschikt voor 24*7 werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 07-12-2004 23:47 ]

Verwijderd

Gezellig man B)

Er zijn dus meerdere mogelijkheden zoals je ziet. Veel succes ermee!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.