Op mijn router heb ik Fedora Core 2 geinstalleerd. In principe werkt alles naar behoren. Echter het systeem hing altijd om 4 uur 's nachts (reboot met power-knop was het enige dat hielp). Nadat ik handmatig wat scripts in de /etc/cron.daily directory had uitgevoerd bleek dit probleem reproduceerbaar te zijn, en heb ik de betreffende cron-jobs uitgeschakeld. Quick and dirty, maar het werkte wel...
Dit heeft een weekje goed gedraaid, totdat om ongeveer 11 uur 's avonds het systeem ook opeens hing. Nu ben ik toch wat verder gaan prutsen, en het blijkt dat het systeem hangt bij het uitvoeren van sommige commando's die behoorlijk wat wait-io veroorzaken in combinatie met netwerk-verkeer. Bijvoorbeeld up2date, apt-cache al dan niet in combinatie met een sort. Zelfs als ik zoveel mogelijk processen uitschakel gebeurde dit nog (geen httpd, mysql, imap, sshd, syslog, saslauthd, crond, sendmail, etc.). Uiteindelijk liepen er nog maar 32 processen en het probleem bleef reproduceerbaar.
Als ik een top laat meedraaien met een refresh van 1 seconde viel het me op dat inderdaad het systeem hangt als de wait-io erg hoog was. Wat me verder nog opviel is dat de swap-space nooit gebruikt wordt:
Op google las ik dat dit probleem wel vaker voorkomt, maar dan specifiek met X-applicaties en niet specifiek gerelateerd aan wait-io. Mijn router draait altijd in runlevel 3.
Verdere specs:
- P3 550MHz
- 128 Mb
- hda: 6Gb IDE
- hdb: 20Gb IDE
- 2 realtek netwerkkaartjes
fstab:
df -k:
Ik heb het vermoeden dat het probleem opgelost kan worden als ik het systeem zo ver krijg dat hij z'n swap gaat gebruiken, maar op de een of andere manier blijft de used swap altijd op 0 staan, wat ik ook probeer...
Iemand enig idee (behalve dan dat ik geen FC2 als router moet gebruiken...)?
Dit heeft een weekje goed gedraaid, totdat om ongeveer 11 uur 's avonds het systeem ook opeens hing. Nu ben ik toch wat verder gaan prutsen, en het blijkt dat het systeem hangt bij het uitvoeren van sommige commando's die behoorlijk wat wait-io veroorzaken in combinatie met netwerk-verkeer. Bijvoorbeeld up2date, apt-cache al dan niet in combinatie met een sort. Zelfs als ik zoveel mogelijk processen uitschakel gebeurde dit nog (geen httpd, mysql, imap, sshd, syslog, saslauthd, crond, sendmail, etc.). Uiteindelijk liepen er nog maar 32 processen en het probleem bleef reproduceerbaar.
Als ik een top laat meedraaien met een refresh van 1 seconde viel het me op dat inderdaad het systeem hangt als de wait-io erg hoog was. Wat me verder nog opviel is dat de swap-space nooit gebruikt wordt:
code:
1
2
3
4
5
| # free
total used free shared buffers cached
Mem: 127136 125284 1852 0 21844 40920
-/+ buffers/cache: 62520 64616
Swap: 262072 0 262072 |
Op google las ik dat dit probleem wel vaker voorkomt, maar dan specifiek met X-applicaties en niet specifiek gerelateerd aan wait-io. Mijn router draait altijd in runlevel 3.
Verdere specs:
- P3 550MHz
- 128 Mb
- hda: 6Gb IDE
- hdb: 20Gb IDE
- 2 realtek netwerkkaartjes
fstab:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| LABEL=/ / ext3 defaults 1 1 LABEL=/boot /boot ext3 defaults 1 2 none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0 none /dev/shm tmpfs defaults 0 0 none /proc proc defaults 0 0 none /sys sysfs defaults 0 0 /dev/hda3 swap swap defaults 0 0 /dev/hdb1 /afs1 reiserfs defaults 0 0 |
df -k:
code:
1
2
3
4
5
| Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on /dev/hda2 5870112 2275908 3296016 41% / /dev/hda1 99043 5946 87983 7% /boot none 63568 0 63568 0% /dev/shm /dev/hdb1 19550468 7124052 12426416 37% /afs1 |
Ik heb het vermoeden dat het probleem opgelost kan worden als ik het systeem zo ver krijg dat hij z'n swap gaat gebruiken, maar op de een of andere manier blijft de used swap altijd op 0 staan, wat ik ook probeer...
Iemand enig idee (behalve dan dat ik geen FC2 als router moet gebruiken...)?