Matrox g550 geeft problemen

Pagina: 1
Acties:

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 12:36
Ik heb een matrox g550 videokaartje die sinds een paar maanden erg vreemd doet..
Alles lijkt prima te werken tot ineens het beeld gaat storen (screenie), het beeld is bijna onleesbaar, dan loopt hij even vast en geeft vervolgens deze error.

Het probleem is dat het probleem zich op elk moment kan voordoen, soms gaat het dagen/weken goed, en soms gaat het meerdere keren per dag fout. Ik kan dus niet bepalen naar aanleiding van welke handeling het zich voordoet.

Als eerste heb ik nieuwe drivers erop gezet, maar dit hielp niet, daarna heb ik windows op nieuw geinstalleerd en dit hielp ook niet. Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe videokaart gekocht, waarmee ik er vanuit ging dat het probleem opgelost was. Maar niet veel later gebeurde het opnieuw. Ik heb ook het moederbord en CPU en geheugen verwisseld (met m'n andere pc, zelfde specs) maar ook dit mocht niet baten. Ik heb ook alle PCI kaartjes eruit gehaald (USB, netwerk, IDE controller) maar nog steeds geen effect.

Iemand een idee waar het aan kan liggen? De specs van de PC staan hieronder..
Asus a7n8x-x
Matrox g550
AMD Athlon 2600XP (2,08ghz)
512mb geheugen
3x maxtor HD (200gb, 60gb, 80gb)
Windows XP

Van de videokaart gaat de digitale uitgang via een verlooptstekker naar een analoge monitor
De andere (analoge) uitgang gaat via een verloopstekker naar een TV (composite)

Ik kan nog maar 2 scenario's bedenken:
- nieuwe videokaart heeft toevalligerwijs dezelfde fout (lijkt me erg vreemd maargoed)
- de videokaart kan niet samenwerken met dit type moederbord (schijnt wel eens voor te komen)

nog meer suggesties?

[ Voor 21% gewijzigd door plakbandrol op 08-12-2004 17:18 ]

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:05

Urk

Hmmmm....dat is vreemd en slecht nieuws!
Beetje offtopic, maar toevallig zat ik te denken aan de altijd zo betrouwbare Matrox kaarten voor in m'n nieuwe toekomstige server (voor begin volgend jaar)

Ik heb nu sinds een paar maanden een Asus Radeon SE 9200 (64 Mb) in m'n huidige server zitten, en die geeft af en toe VPU recorver fouten, de foutmelding van jou komt volgens mij op hetzelfde neer als die ik kreeg met m'n Radeon, had al van alles geprobeerd, van oude drivers tot de nieuwste, en de oplossing lag uiteindelijk dat ik de kaart (via de drivers) moest laten draaien op AGP 1x, op mijn al wat oudere Moederbord, namelijk de Asus P2B-S. Blijkbaar liggen daar dus wat problemen. Maar dat kan het bij jou niet zijn lijkt me, je hebt geen oud moederbord, toch?

Is die Matrox kaart ook AGP en heb je dit probleem altijd al gehad met die Matrox kaart?

[ Voor 2% gewijzigd door Urk op 07-12-2004 01:53 . Reden: Urk gaat nu trouwens pitten... ]

• plakbandrol
Het moederbord is vrij nieuw, je kunt het nu nog nieuw kopen. De videokaart zit inderdaad gewoon in AGP, heb verder alle AGP instellingen op default staan. Ik heb dit probleem niet altijd gehad, het is ineens begonnen maar ik kan me niet herinneren dat ik specifieke veranderingen qua hardware heb doorgevoerd rond het tijdstip dat dit begon.

[ Voor 39% gewijzigd door plakbandrol op 07-12-2004 01:56 ]

• Urk

Urk

plakbandrol schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 01:54:
Het moederbord is vrij nieuw, je kunt het nu nog nieuw kopen. De videokaart zit inderdaad gewoon in AGP, heb verder alle AGP instellingen op default staan.
Ok, en heb je al eens geklooit met allerlei instellingen van de videokaart? Als je hem op twee precies dezelfde systemen hebt getest en het gebeurt bij allebei zal het toch meer iets hardware matigs zijn (dus geen OS bug ofzo) lijkt me.

• plakbandrol
Urk schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 01:56:

Ok, en heb je al eens geklooit met allerlei instellingen van de videokaart? Als je hem op twee precies dezelfde systemen hebt getest en het gebeurt bij allebei zal het toch meer iets hardware matigs zijn (dus geen OS bug ofzo) lijkt me.
Nee ik heb namelijk iets soortgelijks gehad met m'n andere pc (die hetzelfde mobo heeft)
Ik had een geforce gekocht en die gaf alleen maar storing, er was niets op te zien. Toen ik terugging naar de winkel deed dat mannetje hem in een test-pc en werkte alles als een zonnetje. Ik heb toen een radeon gekocht en die deed het wel goed.

Misschien is dit type mobo gewoon erg gevoelig voor fouten ofzo.

Ik heb nog geen instellingen veranderd aan de kaart, zou ook niet weten welke, in de bios staat alles goed zover ik weet.

• Urk

Urk

Probeer dat eens dan, gewoon wat instellingen aanpassen in de drivers/software van de Matrox kaart (dus rechtmuisknop op je desktop --> properties --> tabblad Settings --> knopje Advanced. Daar moet je een hoop Matrox instellingen kunnen vinden.

• Urk

Urk

Hoe vaak krijg je die error trouwens?

• plakbandrol
Urk schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 02:00:
Probeer dat eens dan, gewoon wat instellingen aanpassen in de drivers/software van de Matrox kaart (dus rechtmuisknop op je desktop --> properties --> tabblad Settings --> knopje Advanced. Daar moet je een hoop Matrox instellingen kunnen vinden.
Ja de instellingen van dvdmax/PAL-NTSC/zoom/resolutie heb ik wel ingesteld. Ik heb alleen geen hardwarematige instellingen gedaan.

• plakbandrol
Urk schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 02:01:
Hoe vaak krijg je die error trouwens?
De laatste tijd zeker wel 2 tot 3 keer per dag, maar soms ook dagen niet.

• plakbandrol
*kickje
Pagina: 1