Toon posts:

Office Excel 2004 ervaring

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag overgaan tot de aankoop van een iBook maar er zit me nog één ding een beetje dwars. Ik doe een economische opleiding waarbij ik zeer veel gebruik maak van excel. Natuurlijk weet ik ook wel dat je met Office excel 2004 voor de mac goed kan rekenen en dat de fucties perfect werken maar....
Binnen de opleiding werken we in groepen waarbij er dus vaak bestanden worden uitgewisseld zowel word als excel documenten. Het is voor mij dus erg belangrijk dat het volledig compatible is zowel formules als de opmaak van documenten.

Ik heb op de microsoft site wel het een en ander gevonden aan verschillen zoals de kolom breedte en het lettertype die standaard verschillend zijn tussen windows en mac.

Zijn er meer mensen die zich verkeren een vergelijkbare situatie en hoe is jullie ervaring hiermee?

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02 09:19
Ik wissen welliswaar geen of weinig Excell bestanden uit met medestudenten, maar mijn ervaringen met Word X en Word 2004 is dat ze zonder al teveel problemen overkomen bij mijn Windows maatjes. Ik heb wel documenten gezien met enorme tabellen (in Word en op een manier waarvoor je je eigenlijk zou moeten schamen) die niet helemaal correct worden weergegeven, maar ik geloof dat hetzelfde voor Word for Windows ook gold.

Al met al ben ik best tevreden met Office:Mac en ga ervan uit dat alle bestandstypen (dus ook Powerpoint en Excell) prima werken.

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Ik heb zelf de ervaring - als zeer intensief Word- en Excel-gebruiker - dat het uitwisselen van bestanden met medestudenten en collega's 99 van de 100 keer goed gaat. Excel uitwisselen is absoluut geen probleem, dat gaat gewoon goed. Met Word kan er eens een keer iets kleins fout gaan met bijvoorbeeld de positionering van plaatjes of tabellen, ernstig is het nooit. Voor de rest is zowel Word als Excel for Mac volledig compatible met Office 2003; het heeft zelfs nog een aantal extra features (speelt voornamelijk bij PowerPoint, volgens mij: de overgangen en transparantie van dia's) die de Windows-versie niet ondersteunt. Daarom zit er bij Office 2004 een heel handige compatibilteitschecker, die je kunt gebruiken om te controleren of er in je document geen opties gebruikt worden die misschien niet helemaal compatible zijn met andere (Windows-) versies van Office :).

Verwijderd

ik doe ongeveer het zelfde als de TS wil, hier nog nooit een probleem gehad, mijn mac is beter compatible als windows computers onderling bij mij op school :) met name office 97 en 2003
:P dan doet mijn mac het toch een stuk beter!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt positief :)

Op school en bij mijn mede studenten wordt office 2000 gebruikt. De opmaak van afbeeldingen en tabellen maken me niet zo veel uit. Afbeeldingen gebruik ik eigenlijk nooit en tabellen ook niet.
Hebben jullie misschien nog meer punten waar ik rekening mee moet houden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:30:
Dat klinkt positief :)

Op school en bij mijn mede studenten wordt office 2000 gebruikt. De opmaak van afbeeldingen en tabellen maken me niet zo veel uit. Afbeeldingen gebruik ik eigenlijk nooit en tabellen ook niet.
Hebben jullie misschien nog meer punten waar ik rekening mee moet houden?
Voor Word? of iets anders? ik kreeg net ook een word document binnen met alle word functies er in die je maar kan verzinnen :P en het werkte perfect hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat vinden jullie trouwens van de page layout view binnen Excel? Ik heb er alleen nog maar screenshots van gezien en het lijkt me drie keer niks omdat ik Excel 9 van de 10 keer gebruik voor economische berekeningen die niet uitgeprint hoeven te worden.

Ik heb gehoord dat als je excel opstart dat je dan altijd die page layout view ziet. Is dit ook uit te zetten zodat je de "normale" excel view krijgt?

Verwijderd

ik heb hem bij mij zo:

Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~vries9l/dump/excel_1.jpg

kan ik nog meer screenshots van dingen maken om je te helpen?
ik hoor het wel...

Verwijderd

Topicstarter
Als je zou willen zou ik nog erg graag een screenshot willen van het dialoog celeigenschappen of format cells.
En misschien een hele domme vraag maar hoe kom je daar omdat er op de Mac geen rechtermuisknop zit, of is deze wel te gebruiken als je een twee-knops usb muis gebruikt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:18:
Wat vinden jullie trouwens van de page layout view binnen Excel? Ik heb er alleen nog maar screenshots van gezien en het lijkt me drie keer niks omdat ik Excel 9 van de 10 keer gebruik voor economische berekeningen die niet uitgeprint hoeven te worden.

Ik heb gehoord dat als je excel opstart dat je dan altijd die page layout view ziet. Is dit ook uit te zetten zodat je de "normale" excel view krijgt?
Erg handig als je wel moet printen wat ik wel heel vaak moet.
Maar je kan uit iets van 5 viewskieezn hoor die hij ook onthoudt, het maakt niet uit welke je pakt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:43:
Als je zou willen zou ik nog erg graag een screenshot willen van het dialoog celeigenschappen of format cells.
En misschien een hele domme vraag maar hoe kom je daar omdat er op de Mac geen rechtermuisknop zit, of is deze wel te gebruiken als je een twee-knops usb muis gebruikt?
ctrl+click :) of een 2knops muis pakken werkt gelijk nooit drivers nodig.
Persoonlijk zweer ik bij een 1 knops muis heb altijd 3of meer gehad maar sinds me mac wil ik nooit meer een 2of meer knops.

Excel werkt btw fijner op een mac als op wintel tenminste dat is mijn mening.
Ik heb wel eens het gevoel dat Excel op de mac meer kan als op wintel...

Verwijderd

de rechtermuisknop werkt gewoon direct en precies het zelfde al in windows, ik gebruik ook gewoon een logitech muisje eraan :)

Cel eigenschappen

Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~vries9l/dump/excel_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~vries9l/dump/excel_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~vries9l/dump/excel_4.jpg

Verwijderd

wees maar gerust, je zal er echt geen spijt van krijgen :)

ik werk ook de hele dag op school hier in mijn projectgroep met mede (Windows) studenten en heb nog nooit problemen gehad met het gebruiken van elkaars Word, Excel, Powerpoint documenten enz. :)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij kan ik gerust slapen vanavond :D

Alleen las ik op mactopia site dat het standaard lettertype van de Mac versie "verdana" is en op windows dus "arial".
Als ik een op de Mac gemaakt bestandje stuur naar windows zonder dat ik in dat bestand het lettertype heb gewijzigd en dus standaard gelaten heb, krijg ik op windows dan arial te zien of verdana?

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Dat weet ik niet zeker (volgens mij is het bij mij ook standaard Arial, of daar heb ik het in gewijzigd), maar da's natuurlijk niet zo'n probleem. Iedere Windows-PC beschikt over Verdana, en als je zeker wilt weten dat je altijd alles in Arial hebt staan, dan kun je natuurlijk in Excel altijd even je standaard lettertype wijzigen :). Dat zit gewoon ergens verstopt in de opties ;).

Verwijderd

8)

Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~vries9l/dump/excel_5.jpg

en nu aanschaffen maar :D

Verwijderd

Topicstarter
Hey die heb ik ook

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tkors/excel.jpg

Verwijderd

alleen is die bij wel wel wat mooier :X

Verwijderd

Topicstarter
Van de week nog maar eens naar een apple center gaan, mn bankrekening checken en dan .........

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 14:03:
[...]

ctrl+click :) of een 2knops muis pakken werkt gelijk nooit drivers nodig.
Persoonlijk zweer ik bij een 1 knops muis heb altijd 3of meer gehad maar sinds me mac wil ik nooit meer een 2of meer knops.
Voor sommige dingen heb je wel twee knoppen nodig. Sommige Java applicaties gaan er vanuit dat je meerdere knoppen hebt waardoor het soms onmogelijk is om bepaalde acties uit te voeren, maar dat komt natuurlijk omdat Java niet zo goed geintergreerd is met het besturingsysteem, want de menubalk staat ook binnen het venster, en in plaats van de apple-toets moet je voor alle sneltoetsen de Control-toets gebruiken...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Johnny schreef op woensdag 08 december 2004 @ 01:25:
[...]

Voor sommige dingen heb je wel twee knoppen nodig. Sommige Java applicaties gaan er vanuit dat je meerdere knoppen hebt waardoor het soms onmogelijk is om bepaalde acties uit te voeren, maar dat komt natuurlijk omdat Java niet zo goed geintergreerd is met het besturingsysteem, want de menubalk staat ook binnen het venster, en in plaats van de apple-toets moet je voor alle sneltoetsen de Control-toets gebruiken...
ctrl+click is rechtermuis knop, dus ik zie het probleem niet?

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Het enige wat soms een probleem kan zijn als je met datum's werkt in Excel.
Er zit dan een verschil van 4 jaar in als ik het goed heb.... :|

Dus je zet in Excel for Mac 8-12-2004 en op een Windows bak komt er dan 8-12-2000 testaan, of was het nu 8-12-2008. :P

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Verwijderd

Topicstarter
Excel stores dates as sequential numbers, called serial values. Like other Macintosh programs, Excel for Mac uses the 1904 date system. This means that Excel converts dates to serial values beginning with January 2, 1904. Each subsequent date is assigned its corresponding serial value. This numeric system allows dates to be added, subtracted, and included in other calculations.

By default, Excel for Windows stores dates in a similar fashion, but it uses the 1900 system, which means that it converts dates to serial values beginning with January 1, 1900. This discrepancy is generally not a problem. When you transfer a worksheet between a Mac and a PC, the worksheet always retains its date system setting so the data is not affected.

You need to consider the date system only if you happen to be cutting and pasting date-related data between worksheets that use different date system settings. In that case, before you begin transferring data from one worksheet to the other, make sure that both worksheets use the same date system.
Set the date system

1. On the Excel menu, click Preferences.
2. On the left, click Calculation.
3. Select or clear the 1904 date system check box.
Bron: microsoft site over office for mac

Is dus niet een probleem behalve als je gaat copy en pasten uit spreadsheets die verschillende tijdschema's gebruiken. Maar dit is ook weer op te lossen door dit in de instellingen te veranderen zie hierboven.
Pagina: 1