Toon posts:

{wc} Extreme home-made WC.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Na flink wat knutselen had ik mijn home made watercooling af.
Echter nu weekje geleden kwam ik hem in me opslag kelder tegen (natuurlijk in 3434 delen). Wat vrije tijd besteed en huppa hij draait weer.

Set up :
14 mm tygon/tuinslang
90Watt industy pomp
40x15x15 cm radiator + 6x 80mm fans
en een in elkaar gefutseld reservoirtje

Ik die opstelling dus gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://www.mblan.nl/wmod/P1010104.JPG
de rad met fans

Afbeeldingslocatie: http://www.mblan.nl/wmod/P1010107.JPG
alweer mijn rad

Afbeeldingslocatie: http://www.mblan.nl/wmod/P1010121.JPG
mijn SUPER "reservoir" oftwel gieterachtig voorwerp.

Afbeeldingslocatie: http://www.mblan.nl/wmod/P1010126.JPG
Mijn grote trots DE POMP. Ik heb hier ontzetend lang op gezeten om van die rare maten een 14 mm te krijgen, maar het is me toch gelukt.(nadat ik mijn butget 3434 had overschreden).

Allemaal mooi en wel,
En nu wilde ik dat ding niet meer op mijn amd zetten omdat ik zo al 2 x mijn cpu heb gemold.(vandaar dat hij in de kelder lag.)

Dus wat denk je dan.... een andere hittebron.....wat stond alweer in de garage......OJAA een brander:D:D:D

Die brander fijn voor mijn koelblok (zelf geboord,gekit en al)

Afbeeldingslocatie: http://www.mblan.nl/wmod/P101002645.JPG
Hier zie je mijn alu koelblok met brander erop.

Afbeeldingslocatie: http://www.mblan.nl/wmod/P1010143.JPG
(je ziet de vlam niet door de flits, zonder flits is heel lastig mooi erop te krijgen)
De temps :
watertemp standaard : 18 graden
Watertemp na koelblok : 24 graden
Gasvlam: +/- 800 graden (volle vlam)
Na radiator :18 graden
Randen blok : 20 graden

De tempratuur waar het koelblok en de vlam elkaar raken is lastig te meten met een meter.
Als ik de vlam weg pak is hij onmiddelijk daarna ijskoud, op een grade of 20.

Bij een propaan verbranding komt co2 en h20 vrij, normaal komt deze h20 vrij in vorm van gas, nu komt druipt het water gewoon (doordat het blok zo koud is) van het blok af. (en nee hij lekt niet :).

Ik vind het echt verbazend hoeveel J in hitte zon blok kan absorberen. Wat vinden jullie ervan.

Binnenkort komen er meer spec's en ga ik het ook meer functioneel maken(bv polijsten van blok zou ook eens slim zijn. (natuurlijk niet met een brander er op)).

update :
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hier een foto van hoe hij in mijn athlon zat
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/gerard.hermkens/amd/Afbeelding_002.jpg
p.s. niet teveel kijke, trekt die server nie:D:p

Update 2:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat achtergrond informatie...

Het koelblok:

is gemaakt uit een stuk alu van 20mm dikte, daaruit heb ik met de boor een U uitboord, de kanalen zijn ongeveer 12 mm dik.
Hij is vanbinnen helemaal niet glad ofzow maar juist heel relief vol. waardoor ik een groter opp. heb.
Jammer genoeg heb ik geen pic's hiervan omdat ik toen geen cam had.

Afbeeldingslocatie: http://www.mblan.nl/wmod/P1010002.JPG

Dit is de bouwteking die ik onder een of andere saaie les had gemaakt.

daarboven op een deksel van 15 mm met 2 stukken koperbuis.

De pomp

Deze heb ik ooit eens vroeger uit een wasmachine gesloopt. Het is een 90 watt pomp en de l/m zou ik niet weten. Het is wel redelijk veel:7
De pomp word loei heet maar toch heeft hij mijn 48 uur test doorstaan. Het lawaai is te verglijken met een goed gekoelde kast. :p, als er lucht in het pomphuis komt word het meer een straalmotor.

Eerst had ik een muurplaat als koelbok(zie foto) op mijn amd athlon 1800 naar 2350 geklokt.

Maar zoals je ziet zitten daar 2 slang aansluitingen aan, waarvan 1 boven het midden en 1 wat naar buiten. wat ik dus bij natuurkunde leer :P (jahaaa) is dat die ene arm een moment heeft. en dat nam ik niet te serieus en begon fijn aan die slangen klem te schroeven. > Gevolg ik verpulver een hoekje van mijn core.

Wat doe je dan, juist 5 voor 6 de r****boog binnen rennen en zeggen dat de CPU kapot is en dat je dat gek vind, je krijg fijn een 2,0 ghz mee naar huis.

Een andere keer heb ik mijn processor incl mobo (een esc) opgeblazen door een valse bios erop te zetten (DAT DOE IK DUS NOOIT MEER).

Ik ben nu aan het denken waar ik hem op ga bouwen, k heb nog een p3 600 mhz liggen. Moet nog even bekijken wat de opklok mogelijkheden van dat bordje zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 20:06 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 10:54

Exigence

dnkroz

Oeh, ghetto :D
Ziet er ruig uit, maar lijkt me eerlijk gezegd niet zo handig voor een 24/7 setup. Nu nog even een mooi bevestigingssysteem maken voor je CPU.

En vergis je niet in die vlam, hij kan weliswaar wel heel heet zijn, maar er zit volgens mij relatief weinig energie in.

[ Voor 29% gewijzigd door Exigence op 06-12-2004 22:11 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

of in wattage? :)

Maar ziet er wel zwaar 1337 uit... erg koel :+ :P

Verwijderd

Ziet er zeker 1337 uit alleen jammer dat je het niet op een cpu goed werkend heb gekregen
Hopelijk een vervolg hierop :9

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:03

_Ernst_

Mark It Zero!

Kewl ja :)

Dit vind ik altijd wel leuk, home made waterkoelingen :)
Maar als dat klopt dat een vlam niet veel energie bevat zou je het blokje misschien eens tegen een strijkijzer kunnen plakken, dan heb je ook geen last van een vlam die je slangen in de fik zet ofzo :P

Waar komt die radiator uit btw?
En als je het als vaste setup gaat gebruiken moet je er wel op letten dat je een goed anti corrosie middel aan je koelwater toevoegt, aangezien je rad van koper is en blokje van aluminium, het aluminium word anders na verloop van tijd aangetast.

Last.fm

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 22:56

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

die rad kan nooit 40 bij 15 bij 15 zijn , eerder 30 bij 15 bij 9, je moet alleen het gedeelte meten waar te lamellen zitten niet de snalg pilaren meerekenen en er passen geeneens 4x8 cm fans op achter elkaar . Maar het blijft een leuke rad, jammer dat hij zo beschaadigd is.

Er moer wel flink wan energie in die flam zitten want die pomp pomt wel 2000-3000 liter per uur vermoed ik dus het water gaat hard door het blokje heen en toch wordt het 6 graden warmer.

In een gewone setup komt het water 1 graadje of zow warmer uit je blok.
En die rad krijgt de water temp hard naar beneden dus hij zou wel een drie dubbele prescott op 6 ghz moeten kunnne koelen.

[ Voor 11% gewijzigd door DJ_Squtshi op 06-12-2004 22:35 ]

Specs

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Dike rad hoor, mooie size ook, waar komt die vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door El Snorro op 06-12-2004 22:33 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
DJ_Squtshi schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:31:
die ra kan nooit 40 bij 15 bij 15 zijn , eerder 30 bij 15 bij 9, je moet alleen het gedeelte meten waar te lamellen zitten niet de snalg pilaren meerekenen en er passen geeneens 4x8 cm fans op achter elkaar .

Er moer wel flink wan energie in die flam zitten want die pomp pomt wel 2000-3000 liter per uur vermoed ik dus het water gaat hard door het blokje heen en toch wordt het 6 graden warmer.

En die rad krijgt de water temp hard naar beneden dus hij zou wel een drie dubbele prescott op 6 ghz moeten kunnne koelen.
je hebt gelijk hij is 9 cm hoog, foutje
en ja er zit natuurlijk veel J in die vlam want anders word hij niet heet he, en dat is ook een kenmerk van ethanen

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:20

The_Scarabial

MTB for life!

leip dingetje, maar zie ik het nu goed, je hebt op die athlon dat koelblok niet zitten :S

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-01 21:18
:o Dat is wel een héél erg grote radiator zeg. :P

En hoeveel liter/uur doet die pomp? :+

Verwijderd

Topicstarter
die radiator heb ik van de sloop, lag een hele berg van die, zat wel een of ander gas in:D

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57

Epsilon

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 07:46:
die radiator heb ik van de sloop, lag een hele berg van die, zat wel een of ander gas in:D
niet zo raar, dat zijn condensers uit industriele koelkasten / airco's ;)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
DJ_Squtshi schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:31:
ware het niet dat een hoge oc behalve van voldoende koeling ook afhankelijk is van de temperatuur... een p4 op een temp van 10 graden zal nooit de 6ghz halen....
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 07:46:
Ik zou er meer van mee nemen voor een phase-change project in de toekomst ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:44:
[...]
ware het niet dat een hoge oc behalve van voldoende koeling ook afhankelijk is van de temperatuur... een p4 op een temp van 10 graden zal nooit de 6ghz halen....
[...]
En jij gaat zeker zeggen dat ie het op -30 °C wel doet? Van wat ik de voorbije jaren gelezen heb kan ik opmaken dat de transistors in een CPU niet hetzelfde zijn als een koperen geleider. Je moet dus zeker geen sneller/stabieler schakelen, laat staan supergeleiding gaan verwachten uit een chip.

Heb je het al eens geprobeerd eigenlijk? Of is het gewoon gebaseerd op het feit dat de "big overclocks" altijd met phase change koeling gebeuren, en niet geprobeerd worden met een hele vette water koeling setup bvb?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

Je zou hem wel op een AMD Athlon 64 kunnen zetten, daar zit een heatspreader op... :)

Hoeveel geluid maakt die pomp eigenlijk :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:44:
[...]

[...]

Ik zeg toch ook niet dat je wat dan ook kan halen met die set up, ik zeg alleen dat die rad een boel warmte kwijt kan.

Specs

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57

Epsilon

DJ_Squtshi schreef op woensdag 08 december 2004 @ 02:00:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat je wat dan ook kan halen met die set up, ik zeg alleen dat die rad een boel warmte kwijt kan.
Hoeveel warmte de rad ook kwijt kan, de temp gaat nooit onder kamertemp :)

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Epsilon schreef op woensdag 08 december 2004 @ 08:34:
[...]

Hoeveel warmte de rad ook kwijt kan, de temp gaat nooit onder kamertemp :)
Ja en what's your point? heb ik dat gezegd dan?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
natuurlijk is waterkoeling gelimiteerd, maar deze setup koste mij ongveer 40 euro. dat kan je van een phase change niet zegge.
Mijn pc hoeft niet persee -100 grade zijn, het is natuurlijk wel UBER gaaf als je dat kan realiseren. ik zou het (als ik het materiaal had) ook zeker maken. maar ik ben voorlopig tevreden met deze setup.

betreft overclocking, jammer genoeg heb ik niet genoeg vermogen :p voor een amd athlon fx ofzow. de 2,0 naar 2,5 geklokte athlon die ik nu heb ga ik geen waterkoeling opzetten (al 2 keer gemold:D)

Dus ik ben een beetje aan het kijken naar oude bordjes die niet zo beveiligd zijn enzow.
Ik heb bv : intel pentium 3 600 mhz (nog zon groot socket).
en aan een amd duronnetje kan ik nog wel komen

Daar kan ik natuurlijk ook mooie opklok results uit krijgen

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:55:
[...]

En jij gaat zeker zeggen dat ie het op -30 °C wel doet? Van wat ik de voorbije jaren gelezen heb kan ik opmaken dat de transistors in een CPU niet hetzelfde zijn als een koperen geleider. Je moet dus zeker geen sneller/stabieler schakelen, laat staan supergeleiding gaan verwachten uit een chip.

Heb je het al eens geprobeerd eigenlijk? Of is het gewoon gebaseerd op het feit dat de "big overclocks" altijd met phase change koeling gebeuren, en niet geprobeerd worden met een hele vette water koeling setup bvb?
Kou helpt iig wel :)
Die sillicium transistoren schakelen sneller bij lagere tempereatuur, en dat komt je overclock dan ook weer ten goede.
Maar even serieus, zou je op water de 6 GHz kunnen halen dan?
(Vraag richting pros ;))

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:40
Hehe, vet!
Zou je er iets meer over kunnen uitwijden? Hoe je het blok hebt gemaakt, hoeveel geluid maakt hij? Hij zat op je Athlon? Waar is hij nu dan? En hoe presteerde hij? Dat soort dingen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dr. Donald schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:18:
Hehe, vet!
Zou je er iets meer over kunnen uitwijden? Hoe je het blok hebt gemaakt, hoeveel geluid maakt hij? Hij zat op je Athlon? Waar is hij nu dan? En hoe presteerde hij? Dat soort dingen :)
bij deze heb ik mijn beginpost geupdated
Pagina: 1