Welke van mijn harddisken tikt?

Pagina: 1
Acties:

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
Aangezien de topics die hetzelfde probleem als mij hebben toch een andere vraag hebben, open ik hierbij deze.

Ik heb namelijk 3 harddisken in mijn bak zitten. 1 van die harddisken tikt af en toe.
Dit heeft soms wel een bijeffect: mijn pc hangt dan. Maar meerendeels gebeurt dit niet.

Ik heb geen flauw idee welke van mijn harddisken het was. En aangezien het zo zelden voorkomt is dit erg lastig te meten.

Ik heb voor de test nu een van de harddisken losgekoppeld en hier een weekje mee gewerkt, en heb niks meer gehoord.
Vervolgens weer vastgezet, en nu hoor ik het weer niet :>

Is er toevallig een "harddisk stress-test" stukje software, die heel snel data zoekt van het ene punt naar het andere ofzoiets?

Het zijn 3 western digitals harddisks. En uiteraard levert het WD proggy geen resultaat.

Update 1
Ok heb ondertussen asus probe een tijdje runnen op mn pc, en alle lijnen zijn erg stabiel!

Tevens heb ik een gigantische stress test uitgevoerd: pes4 (voetbal spel) gestart, 4 films tegelijk geopend, een dvd in mn dvd speler en gestart, bestanden van de ene naar de andere harddisk gekopierd etc etc

Helaas trad het tikken hierbij niet op. Zoals ik al zei komt het namelijk erg zelden voor.

Ik heb 1 harddisk er een week uitgehad, ik hoorde niks. Toen weer erin gehangen en toen hoorde ik het 1x (nu weer een week erin). Dus het kan toeval zijn }:O

Meer ideeen wat ik kan doen ?

Update 2
Ik heb de nieuwe voeding (tagan 380watt) nu een klein weekje in mijn bezit
en ik geloof dat het opgelost is!

Kan het niet met zekerheid zeggen omdat de frequentie van het
probleem zich niet zo vaak voordeed.
Echter bij het opstarten van mijn pc hoor ik nu ook veel minder
opspin en tik geluiden dus ik kan in iedergeval zeggen dat ik er op
voorruit ben gegaan.

[ Voor 42% gewijzigd door Morphine op 03-01-2005 11:08 ]

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 04:34

Brazza

Byte me!

Ik heb hier ook last van. Alleen dit speelt al een 2-3 maand en ik kom er maar niet achter welke.
Heb bijna alles al geprobeerd.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-03 13:24
Weet je zeker dat het je HD is?
Het kan zijn dat er iets in een fan komt ofzo dat weggemept wordt. En anders is het enige wat je kan doen inderdaad uit gaan sluiten door HD's eruit te halen.
Volgens mij kun je zoiets niet forceren, alhoewel je het allicht eens met een defragmentatie kan proberen, daar heeft ie het aardig druk mee ;)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
1: je laat op bv harde schijf 1 een groot bestandje in winrar inpakken.
( originele bestand moet op zelfde hd staan!)
2: je laat bijvoorbeeld hd 1 naar hd 2 schrijven en als je dit met verschillende set ups doet kan je al conclusies trekken.
:)

Verwijderd

ik heb dit ook en weet welke hd het is :p (heb maar 1 ;)) maar dit kwam omdat ik hdvu meter en een ledje parralel gesloten had , nu heb ik die verbinding weg gedaan en problem solved ;)

Pc bleef ook hangen van mij , vooral bij games,soms wel een secodene of 5. sindsdien probleem niet meer gehad (en gelukkig ook maar :p)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op je sys specs pagina staat 'standaard 350W' voeding. Wat voor merk is dit?

Het zou kunnen zijn dat jouw systeem een spanningsdip krijgt door een instabiele voeding.

Dit is misschien wel interessant om door te lezen:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 8

[ Voor 28% gewijzigd door PD2JK op 06-12-2004 23:03 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik had ook een tikkende en down- en upspinnende harddisk. Ik heb hem toen op een ander voedingstekkertje aangesloten en nu heb ik het al een tijd niet meer gehoord.

Ik heb trouwens een Channel Well Technology 550W voeding, maar er zat heel erg veel op 1 kabeltje met allemaal verloopjes. Met 5 harddisks en een aantal fans kan dat een beetje hard gaan... ;)

Je kan op de website van de harddiskfabrikant meestal een harddisk-test downloaden. Als je dan de full scan doet zou hij een probleem tegen moeten komen. De test duurt wel erg lang. Mocht je een fout vinden, schrijf dan gelijk de foutcode even op als die gegeven wordt, dat is makkelijk bij garantieaanspraak.

Verwijderd

heb je al in de event log gekeken?
Wellicht staat daar welk atapi device time outs veroorzaakt.....

• Morphine
staat niks in mn event log :(

Maar er is dus geen tool om de huidige activiteit in een grafiek te zien bijvoorbeeld? Zodat ik misschien een soort van daling in de grafiek kan zien als het lezen misgaat etc ?

Verwijderd

dat van die voeding kan wel kloppen, mijn pc slaat soms af door de voeding ;) heb ook een 520W voeding maar als ik mijn pcu intensief gebruik krijg ik artifacts op het scherm(als ik game) en een tikkende hardeschijf. Vooral heb ik dit bij het laden van een nieuwe map. Ik denk dat mijn voeding het niet kan trekken :p 12V lijn vooral (als ik kijk met asus probe staat hij noit hoger dan 12.03 en schommelt tussen de 11,700 en de 12

• Morphine
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:47:
dat van die voeding kan wel kloppen, mijn pc slaat soms af door de voeding ;) heb ook een 520W voeding maar als ik mijn pcu intensief gebruik krijg ik artifacts op het scherm(als ik game) en een tikkende hardeschijf. Vooral heb ik dit bij het laden van een nieuwe map. Ik denk dat mijn voeding het niet kan trekken :p 12V lijn vooral (als ik kijk met asus probe staat hij noit hoger dan 12.03 en schommelt tussen de 11,700 en de 12
Heb het een tijdje geprobeerd maar de voltage lijnen zijn erg stabiel! Helaas trad het probleem niet op toen ik asus probe had draaien, zodat ik misschien een uitschieter naar beneden mogelijk had kunnen meemaken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Prutz0r schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:01:
Op je sys specs pagina staat 'standaard 350W' voeding. Wat voor merk is dit?

Het zou kunnen zijn dat jouw systeem een spanningsdip krijgt door een instabiele voeding.

Dit is misschien wel interessant om door te lezen:
Geef je hier nog antwoord op, Morphine :? Dat is wel essentieël om te weten :)

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 19:54

JorisPenders

Designer & Coder

Probeer ns HDTune of test via SCANDISk
Bij mij test ie ook, bleek kapot te zijn

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• Morphine
BalusC schreef op woensdag 15 december 2004 @ 06:35:
[...]
Geef je hier nog antwoord op, Morphine :? Dat is wel essentieël om te weten :)
Heb is voor het eerst goed naar mn voeding gekeken. Het is een Enchance (wat het voor een merk ook wezen mag) waar op staat dat het een 300Watt voeding is.

Denk dat ik zelf wel de conclusie kan trekken dat ik hier een vervanger moet voor vinden.
Overigens kijkende naar mijn systeem specs: denken jullie dat het ECHT nodig is om deze te vervangen? Heb overigens niet teveel geld voor zoiets over :/

Heb natuurlijk sinds een tijdje een p4 enz, en heb dezelfde voeding behouden (er zat geen voeding in mn coolermaster).

Overigens kwam de voeding calculator met het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://orangedesign.nl/morph/voeding.jpg
DJ_Jorizzz schreef op woensdag 15 december 2004 @ 10:33:
Probeer ns HDTune of test via SCANDISk
Bij mij test ie ook, bleek kapot te zijn
HDTune geeft niks vreemds weer

[ Voor 25% gewijzigd door Morphine op 16-12-2004 20:57 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een sterkere voeding is wel aan te raden ja. Neem een goede 380/400 Watt voeding. Zie dus ook weer dit topic:

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Morphine
Prutz0r schreef op donderdag 16 december 2004 @ 19:03:
Een sterkere voeding is wel aan te raden ja. Neem een goede 380/400 Watt voeding. Zie dus ook weer dit topic:

meer mensen die mij dit sterk aanraden ?

• geforce666
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-02 20:34

geforce666

a.k.a Jan (nl)

Morphine schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 19:54:
[...]

meer mensen die mij dit sterk aanraden ?
ja eigelijk zowiezo wel ja, maar misschien staat er wat vermeld in je event viewer ik heb dus ook dan mijn schijf verrot aan het gaan is, en staan allemaal error's in me event viewer dus msschien heb jij dat ook ?

• Morphine
geforce666 schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 02:19:
[...]

ja eigelijk zowiezo wel ja, maar misschien staat er wat vermeld in je event viewer ik heb dus ook dan mijn schijf verrot aan het gaan is, en staan allemaal error's in me event viewer dus msschien heb jij dat ook ?
Staan een paar errors die vanaf 19:34 tot 19:45 , 13x voorkomt:

Het apparaat \Device\Ide\IdePort1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Maar dat is 10 dagen geleden en zie het verder niet. En geloof dat dat mijn dvd drive is omdat de molex aansluiting van mijn voeding nogal cheap ass is, en niet echt goed connect :P (dus denk dat het in iedergeval wel een strak plan is een betere te kopen, al is het alleen daarvoor).

Dacht zelf aan een: Tagan TG380-UO1. Das geloof ik wel a-merk en 380watt meer dan zat.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:19

TommyGun

Stik er maar in!

Kan best zijn dat ik het fout heb hoor maar toch;

Mij lijkt dat het de HDD is waarop je OS staat. Als ik namelijk de IDE kabel uit m'n slave HHD trek dan tuft m'n pc gewoon door. Maar niet als ik de IDE kabel uit m'n master HDD trek met de OS er dus op. (Doh). Maar ik kan het dus ook totaal fout hebben zoals ik al zei.

En ja sluit er wel goede molexen op aan. Het liefst van die strakke die je er met grof geweld uit moet trekken :P. Die losse molexen zijn echt 3x niks. Vallen er telkens uit enzo. Maar succes verder !!! :)

[ Voor 27% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2004 01:22 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Morphine
TweakingPro schreef op zondag 19 december 2004 @ 01:21:
Kan best zijn dat ik het fout heb hoor maar toch;

Mij lijkt dat het de HDD is waarop je OS staat. Als ik namelijk de IDE kabel uit m'n slave HHD trek dan tuft m'n pc gewoon door. Maar niet als ik de IDE kabel uit m'n master HDD trek met de OS er dus op. (Doh). Maar ik kan het dus ook totaal fout hebben zoals ik al zei.

En ja sluit er wel goede molexen op aan. Het liefst van die strakke die je er met grof geweld uit moet trekken :P. Die losse molexen zijn echt 3x niks. Vallen er telkens uit enzo. Maar succes verder !!! :)
Klinkt opzich erg aannemelijk, maar nog aannemelijker is natuurlijk een te slappe voeding ?
Ik heb in iedergeval een nieuwe voeding besteld (een tagan 380watt, voor zover ik dat nog niet verteld had): en zal dan wel weer een nieuwe topic openen als het nog steeds gebeurt :P
Pagina: 1