[EL] Led array met shift register

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-02 09:32
Ik wil even van te voren zeggen dat ik relatief weinig weet van electronica en daarom ook hier post:

Ik heb het volgende schema gevonden waarop 4x8 leds aangesloten kunnen worden om een klein display te maken. Het idee erachter is dat op een bepaald moment voor een bepaalde rij de + word aangesloten en op hetzelfde moment een bepaalde kolom. Hierdoor kunnen dus de leds afzonderlijk aangestuurd worden. Nou zul je denken: als je bepaalde combinaties van rijen en kolommen maakt gaan er ledjes aan die je niet aan wilt. Nou heeft de persoon van de pagina er iets op gevonden nl (ik ken het nl er niet voor) persistence of vision. Je kan dus de ledjes zo snel aan en uit laten knipperen dat je het als 1 beeld gaat zien. Zo kun je dus steeds 1 rij per keer aansturen.

Ik weet verder niet of dit al eerder is langsgekomen maar ik kan hier zelf verder niks mee. En hier zijn vast mensen die er meer verstand van hebben en interesse voor hebben.

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ajampaniki/ledarray.gif

Website van de maker van het schema:
http://www.acm.uiuc.edu/sigarch/tutorials/ledarray/

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Schattig, maar volgens mij gaat dit alleen onder DOS werken, of een ander OS wat realtime signalen kan uitzenden. Je mag namelijk, om persistence of vision te krijgen, tussen refreshes niet meer dan 100ms hebben zitten, dat is in dit geval ongeveer 25ms per lijn. Voor zover ik weet kan geen enkel OS (mits geen RTOS) dat garanderen, en in het dagelijks gebruik zul je bij dit soort geintjes dus ook om de haverklap zien dat je display stilstaat of knippert.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• ajampaniki
Bah dan gaat dit dus niet werken :( . Ik ben al een tijdje opzoek naar een alternatief voor de blinkenleds omdat daar nogal veel soldeerwerk voor nodig is. Achja, het was een leuk idee. Als het echt niet nuttig is mag er een slotje op

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:13
dan hang je het aan een micro controllor. werkt best goed.

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:49:
Schattig, maar volgens mij gaat dit alleen onder DOS werken, of een ander OS wat realtime signalen kan uitzenden. Je mag namelijk, om persistence of vision te krijgen, tussen refreshes niet meer dan 100ms hebben zitten, dat is in dit geval ongeveer 25ms per lijn. Voor zover ik weet kan geen enkel OS (mits geen RTOS) dat garanderen, en in het dagelijks gebruik zul je bij dit soort geintjes dus ook om de haverklap zien dat je display stilstaat of knippert.
Dat zou je kunnen ondervangen door het led raster met een pic of avr processor uit te rusten en deze als buffer te laten fungeren, maar daarvoor moet je wel een boel verstand hebben van het programmeren van die dingen.

Verwijderd

kippy schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:09:
dan hang je het aan een micro controllor. werkt best goed.
Sorry, had ik nog niet gezien.

• kippy
[offtopic]
mensen kijken altijd over mijn posts heen ;(
[ontopic]

Maar gelukkig hebben we dezelfde gedachte, met 2 simpele micro controllors zou je zelfs een matrix van 12 x 12 leds kunnen maken.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

kippy schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:16:
[offtopic]
mensen kijken altijd over mijn posts heen ;(
[ontopic]

Maar gelukkig hebben we dezelfde gedachte, met 2 simpele micro controllors zou je zelfs een matrix van 12 x 12 leds kunnen maken.
Met ééntje ook nog wel hoor, hangt alleen maar af van de snelheid van het kreng, en hoe goed je kunt programmeren. Kijk anders eens even bij die led-bar gasten, zelfde principe, andere techniek.

• kippy
ja ok, als je ook nog eens schuifregisters gaat gebruiken kan je helemaal een ziek groot matrix bouwen met weinig micro contollor. maar met 2 micro crontrollors kan je makkelijker een matrix van 12 x 12 bouwen. Die 2 micro controllors verbind je dan weer onderling via de interne Uart (met de micro controllor er 1 heeft). en dan kan je met relatief weinig code een best leuk displaytje maken.

Verwijderd

Via het principe van multiplexen heb ik een led matrix gebouwd. De kolomsturing gebeurde ook met shift-registers:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=46717&format=full&ext=.jpg

De aansturing gebeurde via een 89C52 µC. Data inlezen via de USB poort.

Je zou met een pic de data kunnen inlezen afkomstig van de LPT poort en dan laten uitsturen door de pic. Zo ben je niet afhankelijk van de snelheid van de LPT poort.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 10:20 ]

• ajampaniki
kippy schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 00:19:
ja ok, als je ook nog eens schuifregisters gaat gebruiken kan je helemaal een ziek groot matrix bouwen met weinig micro contollor. maar met 2 micro crontrollors kan je makkelijker een matrix van 12 x 12 bouwen. Die 2 micro controllors verbind je dan weer onderling via de interne Uart (met de micro controllor er 1 heeft). en dan kan je met relatief weinig code een best leuk displaytje maken.
Maar hoeveel soldeerwerk leverd dit dan op? Bij het schema dat ik poste hoef je nl niet elk ledje afzonderlijk te bedraden. Maar hoe zit dat als je met microcontrollers gaat werken? En hoe zou het schema er dan uitzien? Zou je dan ipv via de paralle poort met een mc de ledjes aansturen?

• kippy
het zelfde princiepen als de eertste post. dat is een matrix van 4 x 8 leds. met 2 micro controllors kan je makkelijk een matrix (dus zelfde aansluit princiepen) van 12 x 12 kunnen maken. Om er nu nog oor te kunnen zorgen dat alles een beetje synchroon loopt verbind je de mc's onderlijk via bijv de Uart met elkaar.

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
kippy schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:53:
het zelfde princiepen als de eertste post. dat is een matrix van 4 x 8 leds. met 2 micro controllors kan je makkelijk een matrix (dus zelfde aansluit princiepen) van 12 x 12 kunnen maken. Om er nu nog oor te kunnen zorgen dat alles een beetje synchroon loopt verbind je de mc's onderlijk via bijv de Uart met elkaar.
Waarom 2 uC's (microcontroller)? heb je teveel geld ofzo? :Y)

Als je dat schema op een uC aansluit, dan fuggeert de uC als jou display driver, en kan je hem zelfs ook dingen laten doen zonder de pc.

Maar even terug op ajampaniki, zoals Sprite_tm al zei, je kan het best op je lpt poort hangen, mits je het niet erg vind dat het beeld soms stottert of even hangt. Het zit hem vooral in het programmeren, ik weet niet hoe handig jij daar in bent....

Verwijderd

Ik stuur met 1 AT90S2313, twee 8x8 BiColor Matrixen van Futurlec aan, 2 x uC is dus echt overkill.

• kippy
nee is geen overkill. je kan inder daad heel makkelijk met 1 micro controllor een matrix van 8x8 aansturen. met een dure kan je een matrix van 15 x 15 aansturen, dan gebruik je er een met 4 porten van 7/8 pinnen. Je kan ook 2 goedkope micro controllors kopen dan kan je met weinig programeer werk en electronica een matrix van zelfs 16x16 maken.

en een microconrrollor (atmel) kost bijna nix, paar euro. je kan natuurlijk altijd een schuifregister gebruiken.

Verwijderd

kippy schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:19:
nee is geen overkill. je kan inder daad heel makkelijk met 1 micro controllor een matrix van 8x8 aansturen. met een dure kan je een matrix van 15 x 15 aansturen, dan gebruik je er een met 4 porten van 7/8 pinnen. Je kan ook 2 goedkope micro controllors kopen dan kan je met weinig programeer werk en electronica een matrix van zelfs 16x16 maken.

en een microconrrollor (atmel) kost bijna nix, paar euro. je kan natuurlijk altijd een schuifregister gebruiken.
Dan is het (programma technisch) makkelijker om via gekoppelde schuif registers de rijen uit te klokken en de boel met een controller aan te sturen.

• ajampaniki
Is er nou ook nog iemand die er een werkend schema van kan maken?

Verwijderd

kippy schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:19:

Een 8051 look-à-like op 12Mhz is toch snel genoeg en kost echt niet zoveel als 2 microcontrollers. Je kunt dan 2 poorten gebruiken om de rijen aan te sturen (16 rijen) en nog 1 pin nodig voor de kolommen. Zo heb je een grotere matrix.

Mijn project is nog beter opgebouwd dankzij de snelheid dat de µC heeft:
1 poort (8 bits) stuurt 16 rijen aan met een mux. 9 bits uiteindelijk om 16 rijen te selecteren.
Met de schuifregisters kun je de kolomsturing doen en kun je véél grotere matrixen doen. Het bewijs heb ik een eerder gepost. Zo stuur ik 1280 SMD leds aan. De refreshrate ligt rond de 60Hz van de lichtkrant.

Verwijderd

Is er nou ook nog iemand die er een werkend schema van kan maken
Zodra er een uC inzit heb je weinig aan een schema, the soul is in the software.

Blinkenleds AVR:

[rml][ EL] Blinkingleds (LED-matrix) Groepsproject[/rml]

• ajampaniki
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 08:23:
[...]

Zodra er een uC inzit heb je weinig aan een schema, the soul is in the software.

Blinkenleds AVR:

[rml][ EL] Blinkingleds (LED-matrix) Groepsproject[/rml]
Ja ok dat komt dan wel mettertijd. Maar als er geen schema voor is valt er ook niet veel software te schrijven he :P

Verwijderd

Hier heb je mijn shema, er kan nog een derde matrix aangesloten worden.

Afbeeldingslocatie: http://uploads.bestupload.com/redir/15783.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 09:51:
Hier heb je mijn shema, er kan nog een derde matrix aangesloten worden.

[afbeelding]
Jij werkt met 2x 4 > 16 decoder om alle kolommen aan te sturen. Met het principe van schuifregisters heb je nog minder draden nodig. Bovendien is de software erdoor minder groot en minder complex.

EDIT: je werkt met kleuren, dus toch wél nodig om via decoder te werken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 10:40 ]

Verwijderd

Ik ben er nog niet uit wat het beste is, met 1 matrix werkt de 4514 prima, ik gebruik de volgende sequence:

col1 rood
col1 groen
col2 rood
col2 groen

enz.

Zou ook eerst alle rode kunnen doen en dan alle groene:

col1 rood
col2 rood
...
col8 rood
col1 groen
col2 groen
...
col8 groen

Vraag me af hoe ze dit in commerciele apparatuur doen.
Pagina: 1