Basgitaar versterken zonder basversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:52
Ik ben momenteel in het bezit van 'n basgitaar met een Torque 65W versterker met ingebouwde compressor/limiter. Prima ding, maar gezien ik m'n basgitaar erg weinig gebruik en de versterker vrijwel altijd op standje 1 heb staan zit ik eraan te denken m'n Torque de deur uit te doen en m'n basgitaar op de een of andere manier aan te sluiten op m'n stereoset. Ik begrijp dat als ik hem direct op de microfooningang van m'n mengpaneel aansluit, de boel niet helemaal lekker loopt. Is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen? Door het aanschaffen van een losse compressor/limiter bijvoorbeeld? Dat zou wel ideaal zijn, aangezien ik die ook voor andere doeleinden zou kunnen gebruiken. Heeft iemand ervaring met een dergelijke oplossing, of tips voor andere oplossingen? Alvast bedankt.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 17:36

Servowire

prutser:~#

Volume erg laag zetten

Denk je aan de lage weerstand van je bas? niet goed voor b.v je soundcardje

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:19

voodooless

Sound is no voodoo!

gitaar -> compressor/limiter -> line-in mengpaneel lijkt me, maar ik kan me vergissen

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
no, way dat jij je bas op een normale versterker ga aanlsuiten. Ik ken veel mensen die het gedaan hebben zoals deepspace zegt, maar je sloopt je versterker er echt gigantisch mee.
Die gasten hebben alleen een nieuwe versterker moeten kopen. Je kan beter dan gewoon een klein basversterkertje kopen. (des noods tweede hands)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:08:
no, way dat jij je bas op een normale versterker ga aanlsuiten. Ik ken veel mensen die het gedaan hebben zoals deepspace zegt, maar je sloopt je versterker er echt gigantisch mee.
Die gasten hebben alleen een nieuwe versterker moeten kopen. Je kan beter dan gewoon een klein basversterkertje kopen. (des noods tweede hands)
Waarom zou je je amp slopen :? Het lijkt me dat die compressor/limiters gemaakt zijn voor een line-level uitgang :?

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 06-12-2004 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:26

Tarin

Just plain weird.

Ik denk dat je een heel eind komt met een DI-kastje als de Hughes & Kettner Red Box.
Behringer heeft er ook eentje: clicky.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Ik heb jarenlang op een bas gespeelt met alleen een (hifi) versterker en een mengpaneeltje. Gaat prima lukken, zolang je je gain op het mic kanaal maar niet te gek open gooit.
En nee, niet rechtstreeks in je soundkaart proppen, dan word je getrakteert op een heerlijke brom.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 06-12-2004 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:10:
[...]

Waarom zou je je amp slopen :? Het lijkt me dat die compressor/limiters gemaakt zijn voor een line-level uitgang :?
haha sjees lama, ik lees ff over het woord compressor heen 8)7 . |:(
(lezen blijft moelijk :P)

iig zou ik persoonlijk zelf een eigen bas versterkertje nemen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Ik dacht inderdaad net als deepspace: een compressor/limiter compresst en limit toch? Dus die zorgt er (hopelijk) voor dat je je mengpaneel niet opblaast.

Die GI 100 van Behringer ziet er goed uit, en is erg goedkoop. Ik vraag me alleen af of 'ie bij basgitaren ook een beetje resultaat boekt, en hoeveel ik er op achteruit ga ten opzichte van m'n huidige versterker.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je kan een gitaar/basgitaar via een limiter of zelfs zonder gewoon op een mengpaneel inpluggen hoor, zolang je een beetje oplet dat t signaal niet overstemt ofzo...

Of je boxen het houden is echter een ander verhaal. Ik denk dat je het volume erg laag moet houden. Het lijkt me echter sterk dat je terwijl je je boxen heel zou kunnen houden je je versterker kan slopen. Dat lijkt mij eigenlijk onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

DiMension schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:15:
[...]
Die GI 100 van Behringer ziet er goed uit, en is erg goedkoop. Ik vraag me alleen af of 'ie bij basgitaren ook een beetje resultaat boekt, en hoeveel ik er op achteruit ga ten opzichte van m'n huidige versterker.
Toch nog redelijk wat, ben ik bang. Tenminste, zo'n basversterker is puur en alleen voor die lage tonen gebouwd, en ik denk dat daar toch altijd meer en beter laag uit komt dan uit de gemiddelde stereo-installatie/computerspeakerset.

Wat ik denk ik zou doen is een flink goeie hoofdtelefoon kopen, en de boel eventueel via je computer laten lopen zodat je alsnog netjes mee kan bassen met liedjes enzo.
Heb je meteen nog steeds een goeie versterker als je nog eens ergens op moet treden.

[ Voor 22% gewijzigd door Tarin op 06-12-2004 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tarin schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:17:
[...]

Toch nog redelijk wat, ben ik bang. Tenminste, zo'n basversterker is puur en alleen voor die lage tonen gebouwd, en ik denk dat daar toch altijd meer en beter laag uit komt dan uit de gemiddelde stereo-installatie/computerspeakerset.
Dat ligt natuurlijk helemaal aan je amp en speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Eigenlijk wil ik het geld dat ik (hopelijk) van de verkoop van de versterker overhoud gebruiken om een betere stereoset te kopen (Mordaunt Short speakers ofzo). Zoals ik in mijn beginpost al zei gaat het mij totaal niet om het volume, want dan zou ik mijn basversterker wel gewoon houden.

Wat is een DI trouwens? Weer iets anders dan een microfoon pre-amp? En zijn er betaalbare compressor/limiters die gewoon een mic-input hebben?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

DiMension schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:22:
[...]
Wat is een DI trouwens? Weer iets anders dan een microfoon pre-amp? [...]
quote: Volgens behringer.com:
DI box
Converts unbalanced and/or high-impedance signals into balanced, low-impedance signals to eliminate hum, interference and impedance problems.
In het geval van dit ding zit er dus ook nog een speakersimulator op.
De grap ervan is dat de boel ook een beetje fatsoenlijk voorversterkt wordt, zodat je de boel zonder brom op een mengpaneel aan kan sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Tarin op 06-12-2004 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Even voor de duidelijkheid, een (bas)gitaar speaker heeft een keiharde ophanging, bij hifi speakers is dit zacht rubber. Ook bij laag volume kun je zo met je basgitaar de conus flinke klappen geven, en ze zullen het niet lang uithouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
TheBorg schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:57:
Even voor de duidelijkheid, een (bas)gitaar speaker heeft een keiharde ophanging, bij hifi speakers is dit zacht rubber. Ook bij laag volume kun je zo met je basgitaar de conus flinke klappen geven, en ze zullen het niet lang uithouden...
daar zat ik dus ook over na te denken.....

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Bedankt voor jullie hulp tot nu toe. Ik heb hem zojuist op m'n mengpaneel aangesloten (microfooningang) en als ik de gain niet al te hoog zet krijg ik prima geluid uit m'n speakers. Mixer gaat 'n tikkie in 't rood, versterker staat op eenvijfde van z'n topvermogen. Er is geen merkbare brom ofzo, dus ik denk dat ik geen DI nodig heb. Terug naar mijn originele plan: een compressor/limiter dus? En wat voor signaal gaat daar in en wat komt eruit (mic/mic, line/line of mic/line?) Tweedehands is er zo te zien een hoop te vinden, vooral goedkope Behringer Composers. Kan ik daar wat mee?

Het ligt er ook maar een beetje aan hoeveel ik nog voor die bass amp kan krijgen, want hij voldoet (een beetje té) prima en staat in principe niet in de weg.

@TheBorg en B_FORCE: die harde klappen worden dan toch opgevangen door de limiter? En als ik het volume een beetje christelijk houd is er toch niks aan de hand? Of ben ik nou een beetje te enthousiast. Ik ben niet echt op zoek naar een mogelijkheid om keihard te versterken ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door David op 06-12-2004 22:21 ]

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Een gitaar produceert ook geen sinus vormig geluid zoals gewone muziek, het is meer een soort zaagtand. Ik zou er dus zeker een compressor tussen zetten, die zal het zeker wat "ronder" maken. Voor merken moet je bij mij niet aankomen, daar heb ik geen verstand van.
Ik speel thuis graag op een 15 Watt gitaar (oefen)versterkertje (met ingebouwd stemapparaatje), kost geen drol, komt dan ook geen fatsoenlijk geluid uit, maar je kunt wel horen wat je doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Ai, mijn versterker krijgt al regelmatig pure zaagtanden en blokgolven te verwerken als ik met synths zit te pielen. Als ik het niet tot het maximaal haalbare drijf moet het toch gewoon werkbaar zijn?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 10:02
Okee ik kan maar één ding zeggen:

NIET DOEN!!!

Je vernaggeld je complete sound ermee (het klinkt echt helemaal totaal nergens naar).
En ja ik heb hier ervaring mee, ik speel al een paar jaar bas.
Of je moet een fatsoenlijke DI-box kopen... Maar da's ook vrij prijzig :P

[ Voor 14% gewijzigd door Dirk J op 06-12-2004 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
TheBorg schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:26:
Een gitaar produceert ook geen sinus vormig geluid zoals gewone muziek, het is meer een soort zaagtand.
imho valt gitaarwerk onder muziek.

Het is niet zo dat je met een normaal systeempje wel pop zou kunnen spelen zonder electrische gitaren, en wanneer je er electrische gitaren in hebt je ineens een nieuw geluidssysteem moet kopen.
afaik valt het allemaal op te lossen met het magische woord "volume".
(zo kan je bv rammstein niet op hetzelfde volume draaien als marco borsato).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

bigfoot1942 schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:27:
[...]

imho valt gitaarwerk onder muziek.

Het is niet zo dat je met een normaal systeempje wel pop zou kunnen spelen zonder electrische gitaren, en wanneer je er electrische gitaren in hebt je ineens een nieuw geluidssysteem moet kopen.
afaik valt het allemaal op te lossen met het magische woord "volume".
(zo kan je bv rammstein niet op hetzelfde volume draaien als marco borsato).
Bij de opname word voor de gitaar versterker/speaker een microfoon gezet, wat dit effect dus opheft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
TheBorg schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:35:
[...]

Bij de opname word voor de gitaar versterker/speaker een microfoon gezet, wat dit effect dus opheft. :)
dat lijkt me sterk. waarom zit er anders een line-out op basversterkers?
bovendien worden bij live-optredens ook gewoon de line-out gebruikt, zonder dat er apparatuur kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

bigfoot1942 schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:41:
[...]

dat lijkt me sterk. waarom zit er anders een line-out op basversterkers?
bovendien worden bij live-optredens ook gewoon de line-out gebruikt, zonder dat er apparatuur kapot gaat.
Als je een basgitaar rechtstreeks op een PA inprikt dan krijg je hem ook compleet over de rooie. :)
Meestal zit er een DI tussen, of een microfoon voor de speaker, of beide. Daarna een compressor/limiter/EQ.

Verder kan een PA/Mengpaneel totaal niks met een line-out omdat deze een balanced i.p.v. unbalanced signaal nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nee hoor, je kan rustig een unbalanced signaal aan een balanced input op een mixer geven, dat komt er gewoon doorheen. (unbalanced weliswaar, maar boeit dat in de huiskamer?) Daar komt bij dat de meeste beetje betere basversterkers een balanced line-out/DI ingebouwd hebben. En daar komt ook bij dat de klasse mixers waar TS het waarschijnlijk over heeft misschien gewoon unbalanced line-inputs heeft.

Het hele verhaal van je hifi-speakers slopen moet je niet te zwaar aan tillen MITS:

- Je inderdaad een compressor ertussen hangt zodat je niet de gigantisch lompe pieken van een slap ofzo door je tere conussen jaagt. (gemixte en gemasterde muziek heeft nauwelijks nog dynamiek in vergelijking met 'live' muziek)
- Je zorgt dat je de gain van je mixer laag houdt, zodat je geen geclipped signaal naar die hifi-speakers stuurt, vinden ze ook niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70513

kan je van velleman zo geen voorversterkertje kopen vor je basgitaar?
dat kan je me dunkt wel netjes aansluiten op je stereo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
TheBorg schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:48:
[...]
Verder kan een PA/Mengpaneel totaal niks met een line-out omdat deze een balanced i.p.v. unbalanced signaal nodig heeft.
ghehe, ik begon al even aan mezelf te twijfelen... maar ik heb zelf ook wel eens wat geprutst met PA apparatuur, en de line-out van de basversterker aangesloten op het mengpaneel levert toch echt signaal en aan de ruis te horen unbalanced ;)
zelfde met de gitaar en keyboard.

@thelemon: dat bedoel ik. maar een live concert wordt toch echt wel gemixt hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space29
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08-2022
Als gitarist kan ik het volgende melden:

Tijdens Live-optredens wordt over het algmeen een DI-box voor een bas-gitaar gebruikt. Deze zet het signaal om naar een Line niveau. hierna worden de compressor limiters en eventueel noise gates gebruikt. Als laatste gebruikt men dan nog versterkers en speakers die de enorme dynamiek aan kunnen.

Wanneer basgitaristen echt een mooi geluid willen wordt er toch wel een microfoon voor de backline gebruikt zodat het geluid wat de gitarist wenst ook behouden blijft.

Het gebruik van apparaten die 0 db of meer uitsturen op een normale hifi set is eigenlijk ten alle tijden af te raden. Ook de characteristieken van de geluidsgolven zoals enkele al hebben gemeld zijn niet geschikt voor hifi apparatuur. Je sloopt er gewoon alles mee. Ik zou er zeker geen Mordount short speakers voor gebruiken want dat is gewoon zonde.

De beste optie in dit geval is het gebruik van een koptelefoon. Je koopt gewoon een Bas voorversterker en die is over het algmeen wel voorzien van een uitgang voor een koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
TheLemon schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 00:15:
Nee hoor, je kan rustig een unbalanced signaal aan een balanced input op een mixer geven, dat komt er gewoon doorheen. (unbalanced weliswaar, maar boeit dat in de huiskamer?) Daar komt bij dat de meeste beetje betere basversterkers een balanced line-out/DI ingebouwd hebben. En daar komt ook bij dat de klasse mixers waar TS het waarschijnlijk over heeft misschien gewoon unbalanced line-inputs heeft.
Het is geen PA mixer, wel een betere DJ-mixer. Zoals ik al zei: als ik de bas direct op de microfooningang aansluit en de boel niet te hard zet klinkt het prima. Ik heb niet het idee dat ik m'n aparatuur te zwaar belast (geen merkbare vervorming, geen geclipped signaal naar de hifi-set)
Het hele verhaal van je hifi-speakers slopen moet je niet te zwaar aan tillen MITS:

- Je inderdaad een compressor ertussen hangt zodat je niet de gigantisch lompe pieken van een slap ofzo door je tere conussen jaagt. (gemixte en gemasterde muziek heeft nauwelijks nog dynamiek in vergelijking met 'live' muziek)
- Je zorgt dat je de gain van je mixer laag houdt, zodat je geen geclipped signaal naar die hifi-speakers stuurt, vinden ze ook niet leuk.
Dit lijkt me allemaal te doen.

Op mijn basversterker zitten trouwens een DI-out en een Line-out. Wat zit er in die basgitaarversterker (behalve de compressor/limiter) dat ervoor zorgt dat ik die line-out ongestraft kan gebruiken. Want in principe: als ik de eindversterker en speaker uit m'n basversterker sloop heb ik precies dat wat ik wil.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

bigfoot1942 schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 00:42:
[...]
@thelemon: dat bedoel ik. maar een live concert wordt toch echt wel gemixt hoor :P
Haha ja dat snap ik, met 'live' bedoelde ik in dit geval het live-spelen van de basgitaar bij de TS thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

waarom zie ik hier niemand een DI box zeggen?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gitaarwerk schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 09:16:
waarom zie ik hier niemand een DI box zeggen?
Er zijn toch zat mensen die erover gesproken hebben... Misschien even beter lezen ;)

Maar erg actief is er idd niet op ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

deepspace schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 09:19:
[...]

Er zijn toch zat mensen die erover gesproken hebben... Misschien even beter lezen ;)

Maar erg actief is er idd niet op ingegaan.
|:( tis morgen :Y) excuseer me!

Een kennis gebruikt een DI box gewoon in de studio. Met opnames gebruikt ie er geen pre amp verder voor (ja..die verde rin het mengpaneel zit)
Geeft prima geluid.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik weet niks van basgitaren ed. maar ik heb een vraagje. Als je een instrument hebt dat signalen van + 0dB uitstuurt, waarom dan niet gewoon met een spaningsdeler het voltage tot max 1 volt brengen (moet met een beetje testen te doen zijn, toch?) en naar een christelijke geluidskaart sturen? Die dingen van tegenwoordig hebben vaak een dynamic range waar je U tegen zegt, zeker op de mic ingang.

nogmaals, ik weet shit van gitaren, dus leg het me aub uit waarom dit niet zou werken, puur voor interesse :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Atgast schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 22:24:
Ik weet niks van basgitaren ed. maar ik heb een vraagje. Als je een instrument hebt dat signalen van + 0dB uitstuurt, waarom dan niet gewoon met een spaningsdeler het voltage tot max 1 volt brengen (moet met een beetje testen te doen zijn, toch?) en naar een christelijke geluidskaart sturen? Die dingen van tegenwoordig hebben vaak een dynamic range waar je U tegen zegt, zeker op de mic ingang.

nogmaals, ik weet shit van gitaren, dus leg het me aub uit waarom dit niet zou werken, puur voor interesse :)
Met een spanningsdeler kijg je veranderingen in de impedantie waardoor de frequentie response word aangetast.
M.a.w. waarschijnlijk verdwijnt het hoog uit het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

BHQ

Kan je niet je koptelefoonuitgang gebruiken, en dan met een verloop naar je Line-in / Tuner / Casette :P / whatever ingang? Of zeg ik nu iets heel doms? Ik heb mijn MP3-speler ook op m'n radio DMV zo'n kabel, en dat werkt prima (Volume is maar ietsjes lager dan de andere geluidsbronnen, een tuner en CD-speler.)

Als dit vage idee werkt ben je er hooguit een tientje voor kwijt: Een klein-naar-groot jackstekkerverloop en een Plug -> 2x Tulp kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Enige probleem is dat basgitaren geen koptelefoon uitgang hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

BHQ

TheLemon schreef op woensdag 08 december 2004 @ 17:05:
Enige probleem is dat basgitaren geen koptelefoon uitgang hebben :P
De versterkers wel, en die kun je evt. strippen (Speaker eraf en dan een klein kastje ervoor bouwen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Nou de meesten niet hoor, hooguit de kleinere beginnersversterkers. Ik weet niet wat de TS voor amp heeft, maar ik denk dat hij die liever in zijn geheel verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11966

je torque versterker is geen drol waard. zijn nogal crap dingen. en je kan een behringer v-amp of behringer kleine bassamp kopen om het te versterkeren/om te zetten naar line signaal
Pagina: 1