Raar harde schijf probleem

Pagina: 1
Acties:

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Na het updaten van me moederbios (Asus P4PE) heb ik problemen met me PC.
Hij start dus niet meer normaal op...
Ik dacht dat het aan me moederbord lag dus heb een nieuw (goedkoop Asus P4P800S-X) gekocht en alles weer opniew overgezet / aangesloten...

Maar nu krijg ik dus me pc niet aan, hij start wel op maar doet voor de rest helemaal niks (dus geen opstart scherm etc.)
Ook spinnen me HDD's (2x Maxtor 60GB) niet meer op.
Heb alles eruit gehaald en alleen me videokaart (9200Pro) en me Master HDD erop aangesloten op een nieuwe IDE-kabel (om een kapote IDE kabel uit te sluiten).
Maar die Master HDD spint niet op, maar tot me verbazing die Slave HDD wel...
En als ik ze andersom aansluit, dan spint alleen de andere op...
Dus als ik een IDE kabel uit een hdd haal dan spint tie wel ineens op :O
Hoe dan ook, ik krijg me pc niet normaal meer opgestart :(

Iemand ooit zo'n zelfde probleem gehad??? (heb al ge-search-ed).

Verwijderd

heb je ze allebei op het zelfde IDE kanaal zitten of op twee verschillende?

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 12:03
jumpers goed gezet?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Tha BasZ
Ik heb ze alle2 op zelfde IDE kanaal gezet, zowel primary als secondary geprobeerd...
Alle2 geen goed resultaat...

Jumpers heb ik niks aan veranderd, dus moet goed zijn (ene master op masterkant van IDE kabel en dan andere op slave op slave kant van IDE kabel).

Verwijderd

Maar nu krijg ik dus me pc niet aan, hij start wel op maar doet voor de rest helemaal niks (dus geen opstart scherm etc.)
Of hij start op, of hij start NIET op....
Maar omdat je schijven niet op spinnen ga ik er maar van uit dat je bedoeld dat je geen POST scherm krijgt.
Wat doet ie als je alleen je videokaart er in zet ZONDER HD's???
krijg je dan wel je POST-scherm?
Zet anders eens 1 HD op de Primary interface en 1 op de Secondary interface!
Kijk eens wat er dan gebeurd...

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:22:
[...]

Of hij start op, of hij start NIET op....
Maar omdat je schijven niet op spinnen ga ik er maar van uit dat je bedoeld dat je geen POST scherm krijgt.
Wat doet ie als je alleen je videokaart er in zet ZONDER HD's???
krijg je dan wel je POST-scherm?
Zet anders eens 1 HD op de Primary interface en 1 op de Secondary interface!
Kijk eens wat er dan gebeurd...
Inderdaad, dat is dé manier om problemen op te sporen. Sluit eerst aan wat echt nodig is (processor, geheugen, videokaart, toetsenbord) en breid het dan stap voor stap uit.
Loopt het hier al fout? Verwissel dan een van de onderdelen voor een andere, en controleer of alle aansluitingen goed zijn.

• Tha BasZ
OK, heb alles eruit gehaald...
Videokaart alleen dus, en dan start tie niet door (geen bios screen of zo)...
Ook gelijk ff me nieuwere (9800PRO) erin gezet en dat doet hetzelfde (dus ook niks).

Ook ff andere theorie met elke HDD op een aparte IDE kanaal gezet (jumper goed gezet natuurlijk / kabel GOED aangesloten) helpt ook niet...

Ik heb in me leven aardig wat pc's in elkaar gezet, maar me eigen pc krijg ik niet operationeel :)

Verwijderd

In dat geval blijven er nog maar 3 dingen over:
1) Mainboard (lijkt me onwaarschijnlijk, omdat die al vervangen is)
2) CPU
3) Memory (haal het er eens uit en "start zonder memory op", je moet dan paar pieptonen door pc-speakertje horen. Je krijgt dan géén beeld!!)

Als ie in het laatste geval die piep-toontjes geeft, dan is er hoogstwaarschijnlijk wat mis met je memory!
Waarom? Omdat als je het er in hebt zitten er helemaal NIETS gebeurd, en als je het er uit haalt je het "normaal" verwachte gedrag hebt! (de pieptoontjes)

• Tha BasZ
Al het geheugen eruit gehaald en alleen me videokaart erin gelaten en dan piept die dus niet...
Kortom is me CPU kapot??

Verwijderd

Lijkt mij wel het meest waarschijnlijke...
Of er zit ergens een sluiting die er in is gekomen bij het inbouwen van het nieuwe board.
Dit kan nog wel eens gebeuren. Dat zou dan nog het laatste kunnen zijn.
Anders ben ik bang dat ik zelf ook naar een nieuwe CPU zou moeten gaan omkijken.
Haal anders als laatste eens je CPU er uit en je memory er in...
Dan moet ie ook pieptoontjes geven uit je pc-speakertje
(dus niet je soundcard voor de duidelijkheid!!!!!)
Als ie dan wel piept, dan kan je er voor 99% van uit gaan dat het je CPU is.

Verwijderd

Lijkt me meerder een voeding probleem. Je schijven moeten namelijk ten alle tijden gaan spinnen. Tenminste als je geen S-ata schijven hebt maar ik maak uit je verhaal op dat het om ide schijven gaat

• ZeilDude
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:38:
In dat geval blijven er nog maar 3 dingen over:
1) Mainboard (lijkt me onwaarschijnlijk, omdat die al vervangen is)
2) CPU
3) Memory (haal het er eens uit en "start zonder memory op", je moet dan paar pieptonen door pc-speakertje horen. Je krijgt dan géén beeld!!)
(...)
Je vergeet de voeding en de kabels die daar aan vast zitten.
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:49:
Lijkt me meerder een voeding probleem. Je schijven moeten namelijk ten alle tijden gaan spinnen. Tenminste als je geen S-ata schijven hebt maar ik maak uit je verhaal op dat het om ide schijven gaat
Je was me net voor. :)

Kun je niet ergens een voeding vandaag pakken om te testen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:49:
Lijkt me meerder een voeding probleem. Je schijven moeten namelijk ten alle tijden gaan spinnen. [...]
|:( |:( |:( Stom, mijn fout... 8)7 Tja, dat kan natuurlijk ook nog!
hebbie een multimeter??? ff meten of ie nog wel 5V en 12V spanning geeft!
Solly... 8)

• Tha BasZ
Nou ja voeding kan het toch niet zijn in principe?
Want als ik me IDE kabel eruit haal dan voel en hoor ik ze wel opspinnen (dus ze hebben stroom...

Ook DVD / CD burner hebben stroom toen de stroom kabel er nog inzat...

• ZeilDude
Tha BasZ schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:55:
Nou ja voeding kan het toch niet zijn in principe?
Want als ik me IDE kabel eruit haal dan voel en hoor ik ze wel opspinnen (dus ze hebben stroom...

Ook DVD / CD burner hebben stroom toen de stroom kabel er nog inzat...
Let nu toch even op. Je zegt dat je PC niet opstart met alleen moederbord, geheugen, processor, videokaart en voeding. Toch? Dan moet er een probleem in een van deze zaken zitten.
Moederbord en videokaart vallen in eerste instantie af, daarvan heb je er twee en dat maakt de kans dus stukken kleiner.

Processor en geheugen zijn bij mij nog nooit kapot gegaan (zelfs niet bij OC), voedingen wel.

Voorts...
De voeding naar je schijven kan wel ok zijn, maar daarom hoeft de voeding naar je moederbord dat nog niet te zijn. Dat kun je meten en testen, makkelijker is het een voeding te proberen waarvan je zeker bent dat die werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door ZeilDude op 06-12-2004 21:17 ]

• Tha BasZ
OK, net dus even inderdaad voeding van iemand anders weten te regelen...
Die aansloten met grote stekker op het moederbord.
Voor de rest met niks aangesloten (ook geen geheugen) me pc opgestart en hoe doet niks. Hij gaat wel aan, maar ik hoor niks...
Geen biepjes of wat dan... Ik vind het steeds vager worden, als je het mij vraagt.

• ZeilDude
Tha BasZ schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:22:
OK, net dus even inderdaad voeding van iemand anders weten te regelen...
Die aansloten met grote stekker op het moederbord.
Voor de rest met niks aangesloten (ook geen geheugen) me pc opgestart en hoe doet niks. Hij gaat wel aan, maar ik hoor niks...
Geen biepjes of wat dan... Ik vind het steeds vager worden, als je het mij vraagt.
En nu met geheugen, processor en videokaart?

• Tha BasZ
ZeilDude schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:28:
[...]

En nu met geheugen, processor en videokaart?
Zelfde verhaal... as in niks...
Wat doe ik nou verkeerd? Maybe ff een keer iemand ernaar laten kijken die er mee vanaf weet...

• constructor
  • Laatst online: 23:59
Misschien een optie om t buiten de kast te testen, om zeker te zijn dat het moederboard geen sluiting maakt met de back-plate. ;)

• ZeilDude
constructor schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:40:
Misschien een optie om t buiten de kast te testen, om zeker te zijn dat het moederboard geen sluiting maakt met de back-plate. ;)
Dat is een optie die ik niet had meegenomen, maar dat zou inderdaad er dom zijn. En jammer, want dikke kans dat er dan 2 moederborden naar de computerhemel zijn gegaan.

Ik was er onbewust vanuit gegaan dat het testen sowieso buiten een case gebeurde, gewoon los op een niet geleidende ondergrond.

• Tha BasZ
Kan dat nog proberen, maar dat zou die andere (eerste) moederbord toch niet ineens sluiting moeten maken?
Had me eerste kast helemaal niet open of zo, alleen na bios-update ging het mis...
Kan nog wel ff proberen om dit moederbord eruit te halen en dan te testen, maar misschien is het dus al te laat :(

/EDIT Na me moederbord op niet geleidende zooi te zetten en dus echt helemaal kaal zonder iets erop behalve me koeler (die gaat draaien als ik hem aanzet) en me processor, doet nog niet veel...
Niet piepen of ander soort iets...

Ga nu even me processor eruit halen en proberen en ook nog ff in me oude moederbord (Asus P4PE) helemaal kaal proberen...

[ Voor 37% gewijzigd door Tha BasZ op 06-12-2004 21:59 ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
hmm je zou nog kunnen proberen op het eerste mobo buiten je kast met die andere voeding nadat je een bios reset heb uitgevoerd

• constructor
  • Laatst online: 23:59
clearcmos,atx reset,uurtje zonder stroom, agp kaart eruit en er weer in, dit zijn toch wel de opties die ik zo kan bedenken om er nog leven in te krijgen. anders denk ik toch dat je cpu overleden is. :'(

(heb t zelf 2 weken geleden nog gehad met een p!!!, deze deed niets meer, na een dag zonder stroom aansluiten en weer opstarten, computers soms vage apparaten)

[ Voor 30% gewijzigd door constructor op 06-12-2004 22:18 ]

• Tha BasZ
constructor schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:04:
clearcmos,atx reset,uurtje zonder stroom, agp kaart eruit en er weer in, dit zijn toch wel de opties die ik zo kan bedenken om er nog leven in te krijgen. anders denk ik toch dat je cpu overleden is. :'(

(heb t zelf 2 weken geleden nog gehad met een p!!!, deze deed niets meer, na een dag zonder stroom aansluiten en weer opstarten, computers soms vage apparaten)
Ik ga dit ff proberen...
Eerst ff weer alles gewoon opnieuw doen (koelpaste wegwijderen / opnieuw doen).
Hoe kan ik het beste een clear cmos / atx reset doen?

Verwijderd

clear CMOS: via jumpertje op mobo, of batterij er even uit, pinnetje kortsluiten en weer erin.
ATX reset: pc uit, stroom eraf, pc paar ik aan proberen te zetten (zonder stroom dus)
;)

• Tha BasZ
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:30:
clear CMOS: via jumpertje op mobo, of batterij er even uit, pinnetje kortsluiten en weer erin.
ATX reset: pc uit, stroom eraf, pc paar ik aan proberen te zetten (zonder stroom dus)
;)
OK thanks... probeer ik dat ff...

• Tha BasZ
Ik denk dast het allemaal opgelost is...
Volgens mij maakte het moederbord sluiting met de kast.
Nu met me oude moederbord doet tie alles wel ineens nu het moederbord eruit ligt (dus niet in de kast).
Ik zal even alles netjes weer inbouwen en kijken of die het dan helemaal weer doet...
Zal nog wel ff posten als die het weer helemaal doet... (kan er weer iemand in de toekomst van leren misschien).

/EDIT....

alles doet het weer dus, na alles netjes weer opnieuw in me kast gedaan te hebben...
Weer wat geleerd, plus topic kan dicht...

[ Voor 16% gewijzigd door Tha BasZ op 06-12-2004 23:54 ]

• ZeilDude
Tha BasZ schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:11:
Ik denk dast het allemaal opgelost is...
Volgens mij maakte het moederbord sluiting met de kast.
Nu met me oude moederbord doet tie alles wel ineens nu het moederbord eruit ligt (dus niet in de kast).
Ik zal even alles netjes weer inbouwen en kijken of die het dan helemaal weer doet...
Zal nog wel ff posten als die het weer helemaal doet... (kan er weer iemand in de toekomst van leren misschien).

/EDIT....

alles doet het weer dus, na alles netjes weer opnieuw in me kast gedaan te hebben...
Weer wat geleerd, plus topic kan dicht...
Ehh... je weet toch wel wat afstandsbusjes zijn, he?

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

waarschijnlijk weet hij dat maar al te goed en had hij er 1 of meerdere teveel anders zou hij het mobo nieteens in zijn kast vast kunnen zetten( tie-wrips uitgezonderd :P)

Opzich nog geluk dat dat mobotje leeft.

Specs

Pagina: 1