Leuk die Intel eepro100, maar dat is niet een van de kaarten die de TS heeft
* dion_b draait trouwens zelf wel exclusief met die dingen 
et36s schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:41:
Ik verplaats regelmatig grote bestanden over het netwerk en kwam tot de conclusie dat mijn processor een AMD 2600+, +/- 60% belast werd dit in combinatie met een onboard Nvidia NForce2 network controller.
Ik vond dat dat beter kon en trok eens wat andere netwerkkaarten uit de kast o.a.
3com 3c905cTX (10/100) 4 jaar geleden aangeschaft voor 149,- gulden
Realtek (10/100) voor 5,- Euro
Realtek 8139 (Gbit) voor 12,50 Euro (aanbieding)
Ik kwam tot de conclusie dat die 3 kaarten de cpu 100% belasten. Is de Nvidia NForce2 nu echt zo goed? Bestaan er betere? Die je cpu bijv. tot max 25% belasten?
De nForce2 NIC staat erom bekend een van de beste ooit te zijn, hoge snelheid gecombineerd met zeer lage CPU usage, dus ik geloof gelijk dat hij het hier wint
Dat de 3Com zoveel verbruikt verbaast me eigenlijk iets, 3Com gaat er prat op dat hun controllers veel zelf doen
'parallel tasking' enzo, maar die review die zebra linkt toont een andere (iets nieuwere) 3Com zich ook niet bijster goed...
Verder vergis je je blijkbaar met die RTLletjes, de 8139 is 10/100, geen Gb, en staat erom bekend brak te zijn, die review laat tevens zien dat het enorm kan verschillen tussen 8139 kaartjes, maar dat je van tevoren niets erover kunt zeggen dan dat ze waarschijnlijk meer CPU zullen trekken dan de nF2-integrated en dat ze trager zullen zijn.
Dan blijft tenslotte de vraag wat je in vredesnaam aan het doen bent dat een 2600+ ook maar meer dan 10% weet te belasten
In de review draait die vent het op een K6-3 333 en Celly 366@550 en komt niet eens altijd op 100%.
Zelf draai ik dus de eepro100 (Intel-based) NICs en m'n huisgenoot heeft een nF2 met 2500+ erop. Mijn hoofdPC heeft een Celly 1000A. Als ik een DiVX afspeel van op eigen PC komt hij tot +-40%, speel ik die vanaf zijn PC (dus met netwerk actief) komt hij tot +-42%, dus maar 2% voor die Intel NIC. Maarja, dan is niet de NIC maar de DiVX timing de bottleneck.
* dion_b gaat testen met grote bestand:
Baseline CPU usage: 10%
CPU usage bij overhalen 100MB: 45%
Dat impliceert dat wanneer de NIC de bottleneck is, CPU usage 35% is, wat gezien mijn PC zo goed als 2x zo snel is als die in de review zeer goed overeenkomt met die door hem gemeten 77%
Ervan uitgaande dat de nF2-NIC even lage CPU usage heeft als een eepro100 (zeer redelijke aanname), dan zou het bij jou met een nog 2x zo lage usage moeten geven, dus iets van 20% max.
Kortom, die 60% is VEEL te hoog. Dan is de vraag: wat is je baseline waarde, hoeveel CPU usage als je geen bestanden overzet