Toon posts:

Eigenaardig hardwareprobleem...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb op dit forum al eens geplaatst dat mijn MSI KT3 Ultra mainboard mijn AMD2400+ slechts zag als een AMD1800+ terwijl alles goed stond ingesteld, maar een jumper uit de manual niet op het mainboard stond ! Ok, dat terzijde.

Nu heb ik sinds vorige week een heel raar probleem:
Windows begon steeds tilt te slaan, en de boot sector van de HD zou een virus bevatten. Ik scan, geen virussen te vinden. Ook in BIOS-setup begonnen er rare tekentjes op te duiken en ook de BIOS begon tilt te slaan. Daarna kreeg ik enkele malen de PC niet meer opgestart, lukte het dan toch, dan sloeg het laden van Windows halverwege vast, of het laden van een bootdiskette ging halverwege tilt slaan.
Ik ben dan beginnen denken dat het misschien een hardware-probleem zou zijn, maar vond dat raar omdat de pc-bak in een kastje staan en er niets bij kan (wel luchtcirculatie natuurlijk ).
Ik al het stof uit de bak gestofzuigd, en de pc leek weer enkele uren te werken tot hij weer vast sloeg ...
Nu kreeg ik geen beeld meer, en volgens de code-ledjes op een D-Bracket zou het RAM-geheugen niet goed zitten of zou het latje RAM gewoon stuk zijn. Dat zou raar zijn, zo ineens ...

Dan heb ik hem opengevezen, en inderdaad, wanneer ik op de RAM drukte werkte de PC, of wanneer ik achteraan het hoekje aan de kant van de DIMM-sloten op het moederbord ophief, werkte hij. Als ik losliet, sloeg de PC gewoon tilt.

Weet er mss iemand wat dit probleem is ? Ik heb al gehoord dat het mss een koperen baantje op het moederbord is dat gebarsten is (ineens, plots ) en die zijn miniem klein (1/10 ve milimeter schat ik), of dat het RAM-geheugen zelf stuk is.
Of is dit gewoon slecht contact, en valt dit nog te herstellen ?

Deze computer is nu net 2 jaar geworden, systeem specif.:

Moederbord: MSI KT3 Ultra (MS6380E)
Processor: AMD1800+ (volgens BIOS, normaal dus AMD2400+, maar dat is al 2 jaar, dus geen zaak meer)
RAM: 1x 256 DDRAM
HD: 40 GB 7200 RPM
Video: 3D Prophet Kyro 64 MB+TV Out

Dank voor hulp...

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
Klinkt idd als een slecht contactje bij je ram-latje. Kijk of je het kan zien (je zal wel een loep nodig hebben :P ), en probeer het eventueel te maken. Anders is het mobo of ram-latje gewoon aan vervanging toe vrees ik

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-07 08:16
Haal de ram uit de bankjes en poets alles mooi met wat contactspray.

• Lord Llurch
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06-2012

Lord Llurch

graftakke

Artz schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:20:Haal de ram uit de bankjes en poets alles mooi met wat contactspray.
(!) En AJB niet met een poetsdoek die statische elektriciteit opwekt als je er mee wrijft (!)

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Llurch op 06-12-2004 22:07 ]

There is one more thing: It's been emotional

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik denk dat het in orde is. Ik heb namelijk de RAM vervangen en hij werkt nu toch weer 4 dagen zonder problemen.

De zogezegd 'kapotte' RAM kan ik ook wel een uur of 2 laten werken door hem hard op het mainboard aan te drukken, maar dan slaagt die weer onverbiddelijk tilt.

Ik hoop dat ik nu gespaard blijf van zulke hardware-problemen, want dat is al de 2e computer op korte tijd die eraan zou gegaan zijn.

Toch blijf ik het raar vinden dat deze RAM na een jaar en 3 maanden al stuk is. Nu had ik ook nog pech dat de garantie van dat blokje net 3 maanden vervallen was.

De RAM die stuk is: ATA (merk) 256 DDRAM PC2100
De nieuwe: INFINEON (van Siemens geloof ik) 256 DDRAM PC2700

Kunnen jullie vertellen welke merken van RAM je het best kan nemen, of speelt dat geen rol ?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Je kan het beste RAM kopen wat op de approved list van je moederbord fabrikant staat. Echter Infeneon is A-merk geheugen, dus daar kan je je geen buil aan vallen. Tegenwoordig geven veel geheugen fabrikanten langer dan een jaar garantie, sommige zelfs levenslang (maar dat is dan wel beperkt tot een aantal jaar)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:09:
Ik heb op dit forum al eens geplaatst dat mijn MSI KT3 Ultra mainboard mijn AMD2400+ slechts zag als een AMD1800+ terwijl alles goed stond ingesteld, maar een jumper uit de manual niet op het mainboard stond ! Ok, dat terzijde.
Ik zie dat topic niet in je posthistory terug .. Weet je eigenlijk wel dat clone-accounts verboden zijn? Stuur eens een mailtje naar gathering at tweakers punt net met daarin de naam/ID van jouw oude account, dan kunnen ze het verder afhandelen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 10-12-2004 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit topic ook op een ander forum geplaatst waar ik het dus wel had over dat mainboard, en heb dat dan copy-paste gedaan om het hier ook te posten (om zo snel mogelijk een oplossing te vinden, want had m'n pc dringend nodig)... Was idd vergeten dat begin weg te doen, vergeten na te lezen (normaal doe ik dit dus wel :s)

Dit is trouwens m'n eerste en enige account op GoT.

Excuses hiervoor.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Check de elco's eens, als ze beginnen te lekken kunnen er allerlei problemen opduiken. bv De ram lijkt slecht te worden. Bij mij is de ram onstabiel geworden, dan ff van FSB terugklokken naar originele waarden. Daarna ging zelfs cas2 niet meer, als je nog langer wacht begint je problemen te hebben met posten. Daarna wilt het zelfs niet meer posten en blijft het beeld zwart.

Bij moederborden vanaf 1 jaar ouderdom kan je dit tegenkomen (op voorwaarde dat er slechte elco's op staan). MSI en ABIT zijn gekend voor deze elco-problemen.

nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord
Het moet nog eens niet zo lelijk als op de foto's eruit zien, een elco dat beetje lekt of bol staan kan al genoeg problemen geven.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK :)

Via de FAQ en het Beleid van dit subforum kun je overigens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter vinden, waarmee je toch een heel eind verder moet kunnen komen ;)
Pagina: 1