Hoe monitor speakers aansluiten (PA, Live band)

Pagina: 1
Acties:
  • 5.623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 22:05
Wij zitten eraan te denken om een PA te gaan kopen voor onze band. Het moet dus voldoende zijn om voor redelijke zalen (200 mensen). (voor grotere zalen gaan we ervan uit dat ze zelf een geschikte PA hebben). Nu zijn er natuurlijk een heleboel opties: Losse componenten, Packs, powerd mixers etc. etc.

Nu kunnen we daarvoor natuurlijk wel uitzoeken wat we nodig hebben, das geen probleem. Wat ik me nou eigenlijk afvraag: Hoe worden de monitor speakers aangesloten? Ik wil het dus zo instellen dat elke muzikant zelf kan bepalen hoeveel die van welk instrument hoort. Ik zit te zoeken op forums en google, maar ik krijg alleen maar beschrijvingen over hoe het werkt, maar die over hoe het aangesloten wordt.

Weet iemand hier daar wat meer over :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:38

Jag

De monitormix kan je met een aparte tafel doen, maar dat zal waarschijnlijk te duur zijn. Dus dan doe je de monitormix mbv de auxiliaries van de FOH tafel.
Sja, en dan heb je gewoon nog een aantal speakers nodig, meestal floormonitors (speakers die bedoeld zijn om op de grond te leggen). En elke speaker zijn eigen versterker(s). En meestal doe je nog een 31 bands graphische EQ ertussen, maar als je geen ervaring daarmee hebt doe je er meer kwaad mee dan goed.

Kortom: aux tafel -> versterker -> floormonitor

En meestal is het het handigst om de amp racks van de monitors bij het podium te houden. En dan laat je de return lijnen van de monitormix (van de tafel naar de amps van de monitors) via de multi terug lopen.

Als je je budget en de bezetting van je band vertelt, wil ik wel wat suggesties doen voor wat je kan kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Jag op 06-12-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Apparte mixer zie ik niet zo zitten. En we nemen waarschijnlijk active monitoren da's namelijk makkelijker leek ons zo.

Wat is precies die Aux tafel waar je het over hebt. Ik weet dat veel mengpanelen een Aux uitgang hebben, maar is dit per kanaal zo? En gaat er dan een snoertje vanaf die Aux direct naar de speakers? of te wel... ik snap er geen hol van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ah, je snapt het hele idee van auxilliaries niet :). Auxilliaries zijn een soort extra outputs die je in principe voor van alles en nog wat kan gebruiken, maar in praktijk gebruik je ze met name voor de monitors en voor Fx (galmpjes met name). Je hebt een soort maxtrix, in het echt ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Time_out_2004/Bouw_Time_out_3.jpg

Van boven:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Auxilliaries.jpg

Op de laatste foto zie je duidelijk hoe het werkt. Onder zie je de binnenkomende kanalen staan. De fader met alle knopjes erboven (de hele kolom zeg maar) is 1 kanaal, ook wel broodje genoemd. En elk kanaal heeft 6 potmeters om te bepalen hoeveel je van dat kanaal naar de betreffende aux output stuurt. Deze tafel heeft dan ook 6 auxilliaries en daarmee kan je dus 6 muziekanten voorzien van hun eigen monitormix.
Je ziet links op de mixer gelabeld wat elke aux is (bijv LA = links achter, de monitor die links achter op het podium stond). Spx is het galmpje dat ik gebruikte, verder niet van belang.
Als de pianist (monitor rechts achter) vraagt om meer lead vocal (Vox 2), dan draai je dus aan de potmeter van kanaal 2 waar Aux 4 bij staat. Kind kan de was doen.

Als laatste heb je nog de aux master, gewoon een master volumeregeling voor de betreffende aux output.
Gratis tip :) : een harde monitormix vertroebelt het zaalgeluid enorm, zeker in kleine ruimtes (en de monitormix wordt er ook echt niet beter van!). Vaak blijven muziekanten maar om meer dit en meer dat vragen en eindig je dan met een loeiharde monitormix (als je het ene harder zet, moet het andere ook harder en ze vragen bijna nooit om minder van iets). Wat dan kan helpen is gewoon de masters van allle auxilliaries een streepje of twee terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Jag, bedankt voor de uitleg. Ik weet verder wel hoe mixers in elkaar zitten maar ik snapte al nooit waarvoor de aux precies diende. Dan nog weer een vraag.

Jij heb op die plaatjes dus 4 aux die je naar de monitor stuurt per kanaal. maar hoe komen ze dan op de apparte monitoren terecht? jij hebt dus 4 monitoren staan zie ik. Maar hoe gaan er dan kabels (en vanaf waar) naar de monitoren toe vanaf de mengtafel? Hoe je het kan regelen snap ik nu (eindelijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

FiZz schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:01:Jij heb op die plaatjes dus 4 aux die je naar de monitor stuurt per kanaal. maar hoe komen ze dan op de apparte monitoren terecht? jij hebt dus 4 monitoren staan zie ik. Maar hoe gaan er dan kabels (en vanaf waar) naar de monitoren toe vanaf de mengtafel? Hoe je het kan regelen snap ik nu (eindelijk ;))
Aux 4 hangt 1 monitor aan, nl degene rechts achter. De hele rij (horizontaal) van aux 4, dat hoort zeg maar bij 1 monitor speaker. De rij erboven (aux 3) is een andere monitor.
Hoe je het aansluit? Niet zo moeilijk: achterop de mixer heb je de aux output aansluitingen (vaak 1/4" jack aansluitingen). Die sluit je via de multi aan op je (actieve) speakers die op het podium liggen (wij gebruiken bijna alleen maar powered luidsprekers). En in dit geval nog via een EQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
ah owkee... dat wou ik even weten :) Dank je wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik weet niet wat voor band en budget je hebt, maar iedere muzikant een volledig eigen mix is behoorlijk luxe hoor.
Wat wij altijd doen (een veel bandjes voor kroegformaat optredens die jij noemt) is bijvoorbeeld twee monitorgroepen: 1 voor de leadzang, die krijgt zichzelf te horen en nog wat gitaar ofzo (deze groep krijgt de drummer ook, zodat hij weet waar hij zit in het nummer). En 1 voor de achtergrondzang, die krijgen dus voornamelijk de achtergrondzang te horen. De gitaristen draaien hun gitaarcabinetten zo naar zich toe dat ze geen extra monitors nodig hebben (is ook fijn voor de zaalmixer, dan stralen die krengen niet zo gruwelijk smal de zaal in).

Wij hebben gewoon 1 stereo versterker voor de hele monitorbende. Dan heb je dus twee groepen en op elke groep sluiten we twee floormonitors van 8ohm parallel aan, de versterker vind 4 ohm per kant namelijk prima. Dit versterkertje is een paar honderd Watt aan 4ohm en dat is zat voor monitorwerk. Deze versterker wordt inderdaad zoals Jag uitlegt, door Aux sends aangestuurd.

Nog een gratis tip van mij: zorg ervoor dat je de bewuste Aux sends op pre-fader zet, dan beïnvloedt de faderinstelling voor je zaalgeluid de monitorinstelling namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ach ja, als je toch voor powered monitor speakers gaat en je de auxilliaries beschibaar hebt kan je net zo goed iedereen zijn eigen mix geven. Ik doe dat eigenlijk altijd, maar goed, je moet er idd wel de spullen voor hebben.

De monitormix prefade zetten is idd een goed idee. Het is even wennen en ietsjes lastiger werken, maar het is gewoon beter. Het vervelende is dat je wat minder snel kan ingrijpen als er iets misgaat (zoals feedback) omdat je de monitormix niet meer onder een fader hebt zitten. Maar daar heb je eigenlijk alleen last van als je weinig ervaring hebt.

Nog twee tips:
- doe niet meteen zo'n beetje van alles mix (dat verzoek krijg je nog al eens), maar begin met het meest essentieele. Dan kan er altijd nog later wat bij als dat moet. Zo voorkom je dat je eindigt met 110dBspl aan podiumherrie.
- door de auxilliaries te AFL-en, kan je de totale monitormix die iemand krijgt zelf horen. Dan kan je zelf ook horen wat iemand anders hoort, hoef je niet alleen af te gaan op wat je van hem hoort :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ook als tip: probeer de muzikanten(zang) ook te leren dat ze zichzelf niet perse uit de monitor hoeven te horen, dat het niet uitmaakt waarvandaan de muziek komt. Als ze zichzelf voor driekwart uit de zaal horen is dat ook goed (beter zelfs), des te minder snel krijg je rondzingeffecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 23:35
Wat ik me nou afvraag als podium n00b: Waarom geen in-ear monitors gebruiken? Voorzover ik weet lopen de meeste 'grote' artiesten daar ook mee rond en je hebt ook minder last van rondzingen of monitoren die de zaal overstemmen.
Kan me ook niet voorstellen dat die dingen (veel) duurder zijn dan wat een speaker kost in de klasse die je hiervoor gebruikt.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

cryforhelp schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 03:34:
Wat ik me nou afvraag als podium n00b: Waarom geen in-ear monitors gebruiken? Voorzover ik weet lopen de meeste 'grote' artiesten daar ook mee rond en je hebt ook minder last van rondzingen of monitoren die de zaal overstemmen.
Kan me ook niet voorstellen dat die dingen (veel) duurder zijn dan wat een speaker kost in de klasse die je hiervoor gebruikt.
in-ear is weer een héél ander verhaal! Het gebruik van in-ear brengt een compleet andere benadering van monitoring met zich mee! Meestal is het zo dat dan ook alles van microfonie voorzien moet worden (muzikanten willen tenslotte alles horen)! Omdat het direct in je oor zit, komt de mix ook veel preciezer, dus wordt het al lastiger om dit door 1 technicus te laten doen, laat staan dat een muzikant het zelf doet tijdens het spelen. Ik denk dat goede in-ears voor een complete band al snel véél duurder is dan voor dezelfde band een stel monitoren.
Pagina: 1