[iptables] beperken van bandbreedte voor users

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Laatst kreeg ik van Chello een mailtje dat ik meer dan 4x het gemiddelde dataverkeer (8 GB per maand) gebruikte en dat ik bij 5x zou worden teruggezet op een schamele snelheid van 64 kbps.

Voor het verdelen van de verbinding maken we gebruik van een Linux-bak met IPTABLES. Nu vraag ik me af: kan ik niet instellen dat bij een gebruiker hetzelfde gebeurt, als dat Chello op de hele verbinding doet? Dus een gebruiker die meer dan 8 GB gebruikt, krijgt een lagere snelheid.

Of beter nog: hoe meer je gebruikt, hoe lager je snelheid wordt. DIt zodat je automatisch geremd wordt in je gebruik.

Hebben jullie hier ervaring mee, wellicht voorbeeldscripts?

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
je kan ipac-ng installeren en aan de hand daarvan zien waar wat naartoe gaat. Ook een manier om te zien wie wat doet en met welk protocol.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

Traffic shaping noemen we dat ;)

Je kan ook es kijken naar de QoS optie in de kernel (als je natuurlijk je eigen kernel bakt ;) )
Zie iproute+tc ;)

* BoAC heeft er nog geen ervaring mee omdat hij met woorden en bw acct zijn lijn-gebruikers nog kan inhouden gelukkig ;)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Mijn site bevat nog wat informatie hierover. Ietswat out-dated voor kernel 2.4, maar dat maakt niet zo uit.

Trouwens, 8 gig man... doen ze daar al moeilijk over? 8 / 31 = da's 0,26 gig per dag. Hebben ze bij jouw internet geen reclame met breedband, film enzo?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
pierre-oord schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:34:
Mijn site bevat nog wat informatie hierover. Ietswat out-dated voor kernel 2.4, maar dat maakt niet zo uit.
Thanks, ik zal een dezer dagen eens een kijkje nemen. De router is al lang niet geupdate, dus volgens mij zit daar gewoon kernel 2.4 op.
Trouwens, 8 gig man... doen ze daar al moeilijk over? 8 / 31 = da's 0,26 gig per dag. Hebben ze bij jouw internet geen reclame met breedband, film enzo?
Dat is blijkbaar de limiet van Chello classic (50 euro/maand). Ik vind het ook wel beperkt, maar ja... ik heb geen telefoon dus nu overstappen op ADSL betekent 9 euro per maand betalen voor een lijn waarmee je vervolgens niet belt, aansluitkosten, overstapgedoe, enz.

Overigens formuleren ze het wel mooi: wanneer je meer dan 5x het gemiddelde gebruikt, word je snelheid verminderd. Met andere woorden: praktisch gezien is de limiet net onder de 40 GB per maand.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
je moet je niet zoveel van chello aantrekken. je moet het telkens gewoon bij '4x het normale gebruik' houden, want bij de 5x krijg je pas een douw. 4x8=32Gig, da's geen 8 gig!!

ik heb het plus abbo, en ik mag net 80Gig. erna krijg ik een douw.. niet echt het relaxedte internet, maar veel beter is er hier in de buurt niet.

edit:

las je reactie niet goed :X

[ Voor 10% gewijzigd door weijl op 07-12-2004 12:01 ]

Pagina: 1