Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tv-out PC zonder monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Van de zomer, wil ik een machientje maken als 'verrassing' voor mijn vriendin, die zij/wij mee kunnen nemen naar onze vakantiebestemming; dit zal onze eerste vakantie worden, maar we zitten in, zoals dat heet, een 'boerengat'.

Ik wil hardware gaan inbouwen binnenin een 'houten kast'. Ik heb redelijk veel ervaring met casemodden en dergelijke, en daarvan weet ik dus ook dat het allemaal in een zo klein mogelijke kast proppen geen probleem zal zijn. Echter tref ik toch een paar problemen, waar ik tegenaanloop.

Allereerst;

1. De hardware

Ik ga gebruiken als hardware;

- Pentium III 600MHZ processor
- Vaag doch goed Gateway bord met alles er op en er aan
- Dvd speler (voor externe CD'tjes)
- Harde schijf van 60+ gigabyte
- Videokaart (?)
- Tv-out kaart met iniedergeval S-video, composite én als het even kan ook een "monitorgat".
- 230 watt voeding, extreem klein dingetje, heb ik nog liggen. :)
- 512 MB ram @ 133mhz

Zoals jullie zullen begrijpen, is het de bedoeling dat de machine zo klein mogelijk in elkaar gebouwd wordt. Hiermee heb ik al flink wat ervaring; daarbij zijn zowel voeding, moederbord als dvd-speler (zo'n "dunnetje") erg klein en hij kan dus redelijk "plat" en licht gemaakt worden.

Nu lopen we echter tegen het probleem aan waar ik uren over heb zitten zoeken, denken, etc., maar geen oplossing op gevonden heb.

2. Hoe tover ik mijn beeld op een televisie ZONDER monitor.

Ik heb zelf een TV-out via een geforce II; simpel doch doeltreffend kaartje. Zoals jullie zullen begrijpen, stel ik echter hiermee alles in via TV-tool en heb ik dus een monitor nodig alvorens mijn beeld op televisie komt te staan. Ik heb dus een nieuw kaartje nodig (wil ik trouwens ook hoor).

Tevens weet ik niet wat voor Televisie-aansluitingen er daar te vinden zijn; composite; S-video; scart aansluiting; ik weet het niet. daarom wil ik een TV-out met alle twee. Ja, ik weet dat je ook van S-video náár Composite kunt, maar ik heb liever tóch allebei de gaten. :9

Hier komen dus ook de 'main vragen';

1) Is dit idee sowieso realiseerbaar, of heb je ALTIJD een monitor nodig om je TV-out aan te zwikken (het lijkt me toch van niet hoor! Maar ja, ik heb verder ook geen idee).

2) Gaat je PC niet 'zeiken' dat hij geen "aangesloten monitor" heeft gedetecteerd?

3) Is het mogelijk een eventuele 'normale monitoraansluiting' "om te koppelen" van monitor aansluiting náár composite/S-video/Scart aansluiting? Vanuit een 'gewone' videokaart dus?

Geld speelt geen rol.

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 17:56 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 17:54:
[..]
*knip*

1) Is dit idee sowieso realiseerbaar, of heb je ALTIJD een monitor nodig om je TV-out aan te zwikken (het lijkt me toch van niet hoor! Maar ja, ik heb verder ook geen idee).

2) Gaat je PC niet 'zeiken' dat hij geen "aangesloten monitor" heeft gedetecteerd?

3) Is het mogelijk een eventuele 'normale monitoraansluiting' "om te koppelen" van monitor aansluiting náár composite/S-video/Scart aansluiting? Vanuit een 'gewone' videokaart dus?

Geld speelt geen rol.

Alvast bedankt! _/-\o_
1: ja het kan, je kan je TV als standaardmonitor instellen.
volgens mij is het zelfs zo dat er gewoon op de TV out gewerkt word als er geen normaal scherm gevonden word. zelfs tijdens boot. (deed een oud TNT2 kaartje van mij iig)

2: nee want een TV word ook gedetecteerd. as said, zelfs bij het booten.

3: jah dat kan. er zijn omvormers voor. Klik! voor een beetje dure versie van zo'n apparaat

[ Voor 63% gewijzigd door McKaamos op 06-12-2004 18:01 . Reden: ff knippen ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• zebra
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 10:27
1) Ik heb mijn Gefore4 440 MX gewoon alleen aan de tv gehangen en ik krijg gewoon de post te zien dus dat lijkt me niet zo'n probleem.
2) Dat kan zo zijn maar dat zou je in het BIOS uit moeten kunnen zetten.
3) Dit zou mogelijk moeten zijn, ik heb hier wel eens naar gekeken maar heb het niet gebouwd dus ik weet niet zeker of het ook werkt.
info over VGA-TVOUT op http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/

Verder heb ik alleen maar svideo-out op mijn kaartje zitten maar een convertor heb ik vorige week voor 2.50 euro gekocht, supersimpel ding, en werkt als een trein. (ik kreeg ineens alleen nog maar zwart-wit beeld via svideo, convertor eraan en weer kleur, echt vaag want hij heeft het altijd zo gedaan).

//Z

Verwijderd

Topicstarter
zebra schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:03:
1) Ik heb mijn Gefore4 440 MX gewoon alleen aan de tv gehangen en ik krijg gewoon de post te zien dus dat lijkt me niet zo'n probleem.
2) Dat kan zo zijn maar dat zou je in het BIOS uit moeten kunnen zetten.
3) Dit zou mogelijk moeten zijn, ik heb hier wel eens naar gekeken maar heb het niet gebouwd dus ik weet niet zeker of het ook werkt.
info over VGA-TVOUT op http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/

Verder heb ik alleen maar svideo-out op mijn kaartje zitten maar een convertor heb ik vorige week voor 2.50 euro gekocht, supersimpel ding, en werkt als een trein. (ik kreeg ineens alleen nog maar zwart-wit beeld via svideo, convertor eraan en weer kleur, echt vaag want hij heeft het altijd zo gedaan).
Werkt ie ook gewoon vanaf het moment dat je hem er in klikte? En kan je hem laten draaien terwijl je géén monitor aangesloten hebt? =)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

sapphire

Die-hard pruts0r

ik heb het al een paar keer gedaan, dat me Radeon boot als primaire monitor. Gewoon in Windows de TV als primaire monitor instellen en dan heb je je PC monitor in principe niet eens nodig :).

Gabriël AM5

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:53

Nibbz

Postmaster General

Je kunt idd zonder monitor de tv aan je pc hangen, en die word dan ook gewoon je primary monitor.
Alleen de leesbaarheid op een tv is erg slecht (met s-video heb ik dit althans). Ik kan bv niet zien hoe een bestand heet als ik met de verkenner of explorer rondblader. Films kijken gaat er perfect op, maar dat was het dan ook wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Nibbz op 06-12-2004 18:48 ]

13:37

Verwijderd

Topicstarter
Nibbz schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:47:
Je kunt idd zonder monitor de tv aan je pc hangen, en die word dan ook gewoon je primary monitor.
Alleen de leesbaarheid op een tv is erg slecht (met s-video heb ik dit althans). Ik kan bv niet zien hoe een bestand heet als ik met de verkenner of explorer rondblader. Films kijken gaat er perfect op, maar dat was het dan ook wel.
Bij mij is het juist goed leesbaar; dit omdat de Hertz hoger liggen en omdat hij geloof ik op 800x600/1024x768 resolutie werkt; zet je windows letters op groter en je 'lijsten' op 'miniaturen' en je redt je redelijk.

Welke TV-out kaart raden jullie me trouwens aan? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 19:00 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:48

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb zo'n setup draaien zelfs zonder harde schijf :)

Dingen om op te letten als je via composite gaat verbinden met normale tv-uit:
1. Heb ik wel kleur, houd er rekenenig mee dat sommige kaarten (zelfs degene zonder svideo) soms standaard op svideomodus gaan, waardoor je beeld zwart-wit word.
2. Accepteert die kaart dat er alleen een tv aan hangt
3. Staat de kaart in de juiste modus, anders kan je je tv beschadigen (pal/ntsc)

En typenummers zeggen niks, ik heb hier 2 geforce 2 mx 440 liggen, en de een doet het wel en de andere niet (in composite mode starten)
En het wazige is ook nog, de een heeft alleen svid en start in composite.
En de andere heeft alleen composite en start in svid ;)

Lekker logisch, maar niet heus...

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-11 18:52
En de meeste tv's in boerengaten hebben wel een Scart aansluiting. Waar je via kanaal nul meestal beeld krijg zo doe ik het in ieder geval als ik op vakantie ga met me laptop.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:58:
Welke TV-out kaart raden jullie me trouwens aan? :)
Heb hier een Ati Radeon 7000 liggen, is nog low profile ook (iets van 4cm hoog) en werkt gewoon goed met de TV als primaire monitor. Daarbij komt dat die dingen ook nog supergoedkoop zijn :P

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:00:
Ik heb zo'n setup draaien zelfs zonder harde schijf :)

Dingen om op te letten als je via composite gaat verbinden met normale tv-uit:
1. Heb ik wel kleur, houd er rekenenig mee dat sommige kaarten (zelfs degene zonder svideo) soms standaard op svideomodus gaan, waardoor je beeld zwart-wit word.
2. Accepteert die kaart dat er alleen een tv aan hangt
3. Staat de kaart in de juiste modus, anders kan je je tv beschadigen (pal/ntsc)

En typenummers zeggen niks, ik heb hier 2 geforce 2 mx 440 liggen, en de een doet het wel en de andere niet (in composite mode starten)
En het wazige is ook nog, de een heeft alleen svid en start in composite.
En de andere heeft alleen composite en start in svid ;)

Lekker logisch, maar niet heus...
Okay, fijn om dat even te weten. Ik neem natuurlijk - vanzelfsprekend - ook een softwarepakketje mee en een kabeltje of 10. Voorbereid zijn op alles, nietwaar? :)

(Dit is trouwens ook dé reden waarom ik zowel een composite, s-video ALS "normale" VGA alledrie beeld op TV uit wil kunnen laten zenden)

Verwijderd

Topicstarter
dennismaus schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:02:
En de meeste tv's in boerengaten hebben wel een Scart aansluiting. Waar je via kanaal nul meestal beeld krijg zo doe ik het in ieder geval als ik op vakantie ga met me laptop.
Yeah, daar ben ik ook wel redelijk handig in. Sowieso weet ik dat er een composite gat aanwezig is.

Niet dat ik de hele dag op de bank ga zitten met mijn vriendin in de armen kijkend naar films hoor; maar het idee zelf is gewoon cool :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D'r zijn d'r hier een aantal die iets dergelijks in hun auto hebben gebouwd, de zgn"car-puters" zoek daar maar eens op, dikke kans dat je er je voordeel mee kunt doen :)
En verder: gewoon booten van TV moet mogelijk zijn, ATI kaarten kunnen het iig :)
Ook wil ik je dit nog even meegeven: hoe wil je de bediening doen :? Via muis en Toetsenbord neem ik aan? Dan die niet vergeten mee te nemen ;) Bij ATI kaarten kun je overigens een key-combinatie instellen die de schermoutput kan wisselen; ik dnek dat je daar ook wel wat aan hebt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:14:
D'r zijn d'r hier een aantal die iets dergelijks in hun auto hebben gebouwd, de zgn"car-puters" zoek daar maar eens op, dikke kans dat je er je voordeel mee kunt doen :)
En verder: gewoon booten van TV moet mogelijk zijn, ATI kaarten kunnen het iig :)
Ook wil ik je dit nog even meegeven: hoe wil je de bediening doen :? Via muis en Toetsenbord neem ik aan? Dan die niet vergeten mee te nemen ;) Bij ATI kaarten kun je overigens een key-combinatie instellen die de schermoutput kan wisselen; ik dnek dat je daar ook wel wat aan hebt :)
Ik haal zo'n klein oprolbaar keyboard'je en heb een muis van 2 bij 3 centimeter van een gram of 60; ook da's dus geen probleem ^_^.

Ik krijg hier veel handige tips mensen! Alvast allemaal bedankt! Wie weet komt er hier binnenkort nog een draadje, zien jullie hoe het er uit komt te zien ofzo. :P

Trouwens; iemand die een handige uitleg/how-to heeft hoe ik een afstandsbediening kan maken voor dit apparaatje? ^_^"

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 19:37 ]

• zebra
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 10:27
Ik zou zeggen zoek eens op "IR ontvanger" hier op het forum en de topics komen bij bosjes tevoorschijn.

[EL] Infrarood-ontvanger zelf maken

[ Voor 18% gewijzigd door zebra op 06-12-2004 20:06 ]

//Z

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Owkee k ben even lief geweest en heb ff zitten spelen met me GF4MX :).
Ding doet het ook gewoon zonder monitor zonder dat ik heb ingesteld dat de TV de primaire monitor is, ofwel hij pikt em er zelf uit :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:58:
Owkee k ben even lief geweest en heb ff zitten spelen met me GF4MX :).
Ding doet het ook gewoon zonder monitor zonder dat ik heb ingesteld dat de TV de primaire monitor is, ofwel hij pikt em er zelf uit :)
Dankjewel voor het kijken! ^_^!!

Meer mensen met eventuele tips waar ik op zou moeten letten?

Verwijderd

ik zou er wel om denken met de resolutie ff stoeien en het moet lukken ik heb thuis een geforce2 op een 37cm tv en dat werkt helemaal perfect, zet ik hem op een 53cm dan flipt de pc helemaal! wie kan mij helpen??????

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 10:55:
ik zou er wel om denken met de resolutie ff stoeien en het moet lukken ik heb thuis een geforce2 op een 37cm tv en dat werkt helemaal perfect, zet ik hem op een 53cm dan flipt de pc helemaal! wie kan mij helpen??????
Hey flip, open je eigen topic even met die vraag, ^_^'.

Ik heb trouwens geen last gehad hoor, met mijn tv-out.
Pagina: 1