Toon posts:

Welke CAD voor dummies?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tiental CAD-programma's geprobeerd, maar vind ze allemaal weinig intuitief (= lastig). Ik snap al niet dat er geen stap-voor-stap voorbeeldontwerpen worden gegeven, bijv. van een dobbelsteen (in 3D met 6 zijden, afgeronde randen, en verzonken cirkels).

Het enige programma wat ik nu een beetje onder de knie heb is eMachineshop. Het is ook nog eens gratis. :) Zij leveren twee gesproken voorbeeldontwerpen mee als mp3, zodat je echt na 15 minuten iets in 3D op het scherm hebt staan. Ik zou het beginners willen aanraden. Ook leuk is dat je de kostprijs van je ontwerp kunt laten uitrekenen (het is namelijk software van een productiebedrijf).
Afbeeldingslocatie: http://img102.exs.cx/img102/9789/l6svideoblokje.gif
Dit zou 9 euro kosten, bij afname van 100, ex btw en ex verzendkosten.
Helaas heeft dit programma ook nadelen, o.a. niet meerdere onderdelen in één scherm. ...en volgens mij ook bugs (het lukt mij bijv. niet om een dobbelsteen te tekenen waarbij alle randen afgerond zijn).

Mijn vraag: zijn er andere CAD-programma's die je redelijk snel onder de knie kunt krijgen?
Zijn er stap-voor-stap handleidingen te vinden met een basisontwerp; liefst 'gesproken', zodat de leerling zich op het werkvlak kan concentreren? Kijk eens naar dat eMachineshop, om te zien wat ik bedoel.

• jpwaag
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41
Ik gebruik altijd Solidworks. Is vrij snel te leren, vind ik. Er zit een online tutorial bij, waarmee je het grootste deel onder de knie krijgt
http://www.solidworks.com

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je deze tutorial: http://files.solidworks.c...sOnQuickStart/default.htm ? (Werkt bij mij alleen met Internet Explorer).
Komt in de buurt.
Dit programma is mij eigenlijk al weer teveel pro. Als het programma net zo ingewikkeld is als de website wordt 't nooit wat (probeer maar eens te achterhalen hoeveel SolidWorks moet kosten).

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-04 14:07
Ik ben ooit druk in de weer geweest met Rhinoceros . Dit programma vond ik erg intuitief werken. Er zitten een aantal tutorials bij die je echt stap voor stap begeleiden. Ook via de website zijn er heel wat te vinden.

• zebra
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06-2025
Ik heb goede ervaringen met Sketchup en ze hebben op de site heel veel turorials (filmpjes) die erg informatief zijn. Er makkelijk te leren maar krachtig.

Sketchup site

//Z

Verwijderd

Hmmm, ik heb zelf (als student) autocad 2000 lite, hierbij zit een aparte cd met tutorial. Niet verkeerd maar je moet dan nog echt wat les erbij nemen om het echt goed te begrijpen.
Vectorworks?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Sketchup is idd een heel makkelijk programma.
Ik gebruik Allplan wat opzich wel makkelijk als je de basics snapt.

Verwijderd

Topicstarter
Hier een tutorial voor het maken van een koperen dobbelsteen in www.eMachineshop.com [inclusief mijn fouten: als iemand het wil uittesten: graag!]
**************************************************************************************************************
1) start het programma [phones home om de nieuwe prijslijst op te halen]
2) Ga naar edit>preferences>grid en kies het gewenste raster 5,000 mm, en ook millimeters in "metrics" > OK
3) selecteer snap en grid snap (links-midden boven vraagteken)
4) Klik op het rechthoek icoon en teken een rechthoek in het werkveld (afsluiten is: klikken)
5) Selecteer de rechthoek en vul in de nummerbalk (boven het werkveld) de gewenste maten in, bij de pijltjes: 15 en 15
6) druk de =toets in, en het ontwerp is beeldvullend
7) klik op het [] icoontje naast "mm", of selecteer Line>machine en kies mill 3-axis, en vul linksboven de hoogte van het werkstuk in: 15 > OK
8 ) klik op Job>material en selecteer het materiaal bijv. copper electrograde, en 16mm dikte > OK
9) als je nu op het pyramide-icoon klikt moet je een kubus te zien krijgen (zoomen met + en -). Sluit de 3D-view af.
10) Selecteer de rechthoek. Ga naar Menu Line>corner en selecteer 2 mm . > OK en je ziet afgeronde hoeken. Check met de 3D-view pyramide.
11) Ga naar Menu View en kies front
12) Teken een rechthoek over de zichtbare rechthoek heen, en creëer afgeronde hoeken als bij 9)
13) Klik op het [] icoontje (of Line > Machine) en selecteer boundary (linksboven) > OK
14) herhaal dit voor Menu View Left. Check de 3D-view: je hebt nu een kubus met afgeronde randen.
15) Kies Menu > view > top.
16) Selecteer het cirkelicoontje links, en teken een cirkel. Geef als radius 3,5 mm op. Positioneer de cirkel in het midden (met de cursortoetsen).
17) Klik op het [] icoontje en geef de diepte aan (relative -1). Selecteer ook Far Edge > Round 0,76 mm > OK Check de 3D-view.
18)Selecteer de cirkel en copiëer hem (ctrl+c)
19) Ga naar Menu > View > bottom, en copy/paste de cirkel 6 keer op de juiste plaats
20) Ga naar menu > view > left en copy/plak vier cirkels.
21) Ga naar menu > view > front en copy/paste 2 cirkels
22) Als ik nu naar menu > view > right (of back) ga, en drie ( of vijf) cirkels copy/paste, en dan de 3D-pyramide aanklik krijg ik een foutmelding. Klik ik op (aanpassen) OK dan krijg ik wel de 3D te zien. Hoe ik die puntige hoekjes afgerond krijg weet ik (nog) niet.
***************************************************************************************************************
Dus is na 22 stappen het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img111.exs.cx/img111/3670/dobbelsteenontwerp7qt.gif
Afbeeldingslocatie: http://img111.exs.cx/img111/2822/dobbelsteen3d3lx.jpg
(Als je er 100 van bestelt kosten ze je 10 euro per stuk (ex btw en verzendkosten)).

Als jullie hetzelfde nou eens met AutoCAD en andere CADprogramma's zou willen doen?
Pagina: 1