Ik heb al een tiental CAD-programma's geprobeerd, maar vind ze allemaal weinig intuitief (= lastig). Ik snap al niet dat er geen stap-voor-stap voorbeeldontwerpen worden gegeven, bijv. van een dobbelsteen (in 3D met 6 zijden, afgeronde randen, en verzonken cirkels).
Het enige programma wat ik nu een beetje onder de knie heb is eMachineshop. Het is ook nog eens gratis.
Zij leveren twee gesproken voorbeeldontwerpen mee als mp3, zodat je echt na 15 minuten iets in 3D op het scherm hebt staan. Ik zou het beginners willen aanraden. Ook leuk is dat je de kostprijs van je ontwerp kunt laten uitrekenen (het is namelijk software van een productiebedrijf).

Dit zou 9 euro kosten, bij afname van 100, ex btw en ex verzendkosten.
Helaas heeft dit programma ook nadelen, o.a. niet meerdere onderdelen in één scherm. ...en volgens mij ook bugs (het lukt mij bijv. niet om een dobbelsteen te tekenen waarbij alle randen afgerond zijn).
Mijn vraag: zijn er andere CAD-programma's die je redelijk snel onder de knie kunt krijgen?
Zijn er stap-voor-stap handleidingen te vinden met een basisontwerp; liefst 'gesproken', zodat de leerling zich op het werkvlak kan concentreren? Kijk eens naar dat eMachineshop, om te zien wat ik bedoel.
Het enige programma wat ik nu een beetje onder de knie heb is eMachineshop. Het is ook nog eens gratis.

Dit zou 9 euro kosten, bij afname van 100, ex btw en ex verzendkosten.
Helaas heeft dit programma ook nadelen, o.a. niet meerdere onderdelen in één scherm. ...en volgens mij ook bugs (het lukt mij bijv. niet om een dobbelsteen te tekenen waarbij alle randen afgerond zijn).
Mijn vraag: zijn er andere CAD-programma's die je redelijk snel onder de knie kunt krijgen?
Zijn er stap-voor-stap handleidingen te vinden met een basisontwerp; liefst 'gesproken', zodat de leerling zich op het werkvlak kan concentreren? Kijk eens naar dat eMachineshop, om te zien wat ik bedoel.