Ik ben nu al een weekje aan het klooien met het volgende; Stel: je hebt een liniaire functie. Van deze functie is alles bekend zoals de formule (dus ook richtingscoëfficiënt en 2 punten op de lijn, snijpunt met de y-as)
Nu wil ik bij deze liniaire functie een bergparabool maken waarbij de liniaire functie de raaklijn is van de bergparabool. Van de bergparabool zijn minstens 2 punten bekend EN is dus de richtingscoëfficiënt bekend van de parabool op de plek waar deze de liniaire functie raakt.
Goed, de afgeleide van de bergparabool levert de richtingscoëfficiënt op in een bepaald punt; handige koppeling naar de liniaire functie dus. Toch krijg ik het antwoord er maar niet uit. Na wat functies te hebben ingevoerd in m'n TI-92 (met derive-achtig gebeuren) kreeg ik een melding dat er geen antwoord uit kon rollen wegens 'circular' gedoe; oftewel: k*t
Plaatje zegt soms meer dan woorden:

Iemand enig idee?
[edit]
Zo te zien ben ik niet volledig genoeg gezien de antwoorden. Bij deze een uitbreiding:
De liniaire functie is een gegeven. Dus bekend zijn:
B, H en G en daarmee ook RC Maar ook K, L, M en N
Verder staat ook van de kwadratische functie vast wat C is en dat in het punt (K,L) de 2 grafieken elkaar raken en dat in dat punt de RC gelijk is.
Samengevat:
De kwadratische functie is dus:
y = a*x² + b*x +c
waarbij a en b onbekend zijn en c bekend. doel is dus om a en b te vinden.
Nu wil ik bij deze liniaire functie een bergparabool maken waarbij de liniaire functie de raaklijn is van de bergparabool. Van de bergparabool zijn minstens 2 punten bekend EN is dus de richtingscoëfficiënt bekend van de parabool op de plek waar deze de liniaire functie raakt.
Goed, de afgeleide van de bergparabool levert de richtingscoëfficiënt op in een bepaald punt; handige koppeling naar de liniaire functie dus. Toch krijg ik het antwoord er maar niet uit. Na wat functies te hebben ingevoerd in m'n TI-92 (met derive-achtig gebeuren) kreeg ik een melding dat er geen antwoord uit kon rollen wegens 'circular' gedoe; oftewel: k*t
Plaatje zegt soms meer dan woorden:

Iemand enig idee?
[edit]
Zo te zien ben ik niet volledig genoeg gezien de antwoorden. Bij deze een uitbreiding:
De liniaire functie is een gegeven. Dus bekend zijn:
B, H en G en daarmee ook RC Maar ook K, L, M en N
Verder staat ook van de kwadratische functie vast wat C is en dat in het punt (K,L) de 2 grafieken elkaar raken en dat in dat punt de RC gelijk is.
Samengevat:
De kwadratische functie is dus:
y = a*x² + b*x +c
waarbij a en b onbekend zijn en c bekend. doel is dus om a en b te vinden.
[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 06-12-2004 21:29 ]