Toon posts:

[CSS] overflow:auto 100% hoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in de topictitel vermeld wil ik dus een divje met overflow:auto, maar dan 100% hoog. Met een hoogte van een bepaald aantal pixels werkt overflow:auto perfect, en krijg ik dus een div + scrollbar met een bepaalde hoogte. Ik wil echter dat het divje net zo hoog wordt als een cel in een tabel, die de hoogte heeft van het venster (100% dus). Met height:100% wordt het divje net zo hoog als de inhoud van het divje, en dan wordt de tabel veel te hoog, wat dus ook niet moet. 8)7

Ik heb al vanalles gezocht, maar telkens wordt uitgegaan van een hoogte van een bepaald aantal pixels..

Verwijderd

Een tabel voor layout? Zou je dat anno 2004 niet anders aanpakken?

Verwijderd

Hmm, zolang je geen voorbeeld geeft blijft het nogal raden. Is dit een probleem in Firefox of IE of beide? Kun je een voorbeeld geven?

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet dat iets niet werkt ofzo, maar meer hoe ik het moet doen. Wat ik wil is dat er een gedeelte van de pagina, dat niet altijd even groot is door verschillende resoluties en browsergroottes, opgevuld wordt met een div met scrollbar. Een scrollbar omdat er meer tekst in staat dan op één pagina past. De pagina zelf moet niet scrollen, maar alleen dat gedeelte in de pagina. Ik dacht dus dat je dat deed met overflow:auto, wat werkt, maar normaal geef je dan een bepaald aantal pixels als hoogte en breedte, maar nu is de ruimte waar de div in zit niet altijd even groot en moet de div net zo groot worden als de ruimte. Als hoogte 100% geven klopt niet, omdat de div dan even hoog wordt als zn inhoud en de pagina scrollt ipv de div.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ik heb ooit een beginnetje gemaakt met een soort UltraEdit layout in HTML/CSS. hierin gebruik ik een javascriptje om de schermindeling aan te passen aan de venstergrootte, een vergelijkbare situatie: klik (werkt het mooist in IE6 maar FF doetie het ook prima in op wat schoonheidsfoutjes na)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, oke ;) Ik zal me dr morgen ns op richten.. Bedankt iig.

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 17:40:
Een tabel voor layout? Zou je dat anno 2004 niet anders aanpakken?
Wat is er mis met layout in een tabel? Werkt prima op heel veel browsers en je kunt er veel kanten mee op. Niet iedereen heeft (zoals wij natuurlijk) de nieuwste Firefox in gebruik.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Een tabel is voor tabulaire data en niet voor pagina opmaak.

• ZeilDude
Rowanov schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:51:
Een tabel is voor tabulaire data en niet voor pagina opmaak.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik ben er absoluut vóór om content en layout te scheiden. Maar dan nog kun je met tabellen erg eenvoudig de boel netjes krijgen. Zo kun je een grote afbeelding in stukken knippen en in cellen zetten. Veel eenvoudiger dan <div></div>-jes die je stuk voor stuk moet positioneren.
Of wat dacht je van formulieren? Hoe maak jij een pagina met invulvakjes, knoppen, vinkjes en radiobuttons die netjes is uitgelijnd, zónder dat je dat met tabellen doet?

Verwijderd

Je moet dan allereerst de pagina definieren als 100% van de viewport. Kijk eens naar een demo van mij, die kun je wellicht als startpunt gebruiken voor wat je wilt.

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

ZeilDude schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:27:
[...]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik ben er absoluut vóór om content en layout te scheiden. Maar dan nog kun je met tabellen erg eenvoudig de boel netjes krijgen. Zo kun je een grote afbeelding in stukken knippen en in cellen zetten. Veel eenvoudiger dan <div></div>-jes die je stuk voor stuk moet positioneren.
Of wat dacht je van formulieren? Hoe maak jij een pagina met invulvakjes, knoppen, vinkjes en radiobuttons die netjes is uitgelijnd, zónder dat je dat met tabellen doet?
Niet 8)

Maar weer ff ontopic, daar noem je wel weer een geval. Naar mijn mening is een formulier met veel knopjes en dingen gewoon tabulaire data. Maar, dan wordt die tabel niet gebruikt voor de indeling van de complete pagina en alleen voor het positioneren van de form elementen. Trouwens, het is wel met css te doen, maar het is iets lastiger.

• ZeilDude
Rowanov schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:30:
[...]

Niet 8)

Maar weer ff ontopic, daar noem je wel weer een geval. Naar mijn mening is een formulier met veel knopjes en dingen gewoon tabulaire data. Maar, dan wordt die tabel niet gebruikt voor de indeling van de complete pagina en alleen voor het positioneren van de form elementen. Trouwens, het is wel met css te doen, maar het is iets lastiger.
Maar nogmaals, niet echt een antwoord.
Je kunt layout onderbrengen in tabellen en die layout verder regelen met css.
Je kunt ook werken met <div> en die met css positioneren.
Maar wat er er mis aan dat (gedeeltelijk) met tabellen te doen? Ja, ik weet dat het anders kán, maar waarom MOET ik het doen? Wat zijn de voordelen om het wel te doen / nadelen om het niet te doen?

Verwijderd

zeg zeildude, wilt ge het niet snappen of kunt ge uw ongelijk niet toegeven.

HTML tags duiden aan wat voor gegevens er bevat zijn in die tag in kwestie. Zo dudit een <p> tag aan dat de text die volgt een alinea is van een text. Die tag zegt helemaal NIETS over hoe die text eruitziet, welke kleur ie heeft, hoe groot het font is, etc... Het enige dat een browser 'weet' als hij een <p> tegenkomt is dat daar een textalinea begint.

Idem voor de tag <table>. Als jij die gaat gebruiken om afbeeldingen/elementen te rangschikken/positioneren dan ben je verkeerd bezig. Verkeerd in de zin dat je de regels niet respecteert. Want wat jij doet is het uitzicht van je content de tag laten bepalen, terwijl je net de semantische betekenis van de content de tag moet laten bepalen.

Kortom, een "<table> tag layout" zal zeker het gewenste resultaat geven -en wrslk nog crossbrowser ook-, en is misschien idd "makkelijker" dan het via non-semantische div's/span's te doen, Maar in dit geval heiligt het doel de middelen NIET !

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Als je reactie hierop dan nog een linkje naar http://www.alistapart.com/articles/eatcake/
Ik moet toegeven dat deze site misschien erg ver gaat, maar er wordt wel degelijk goed uitgelegd waarom je content moet scheiden van de opmaak en de juiste tags voor het juiste doel moet gebruiken. Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat het misschien verstandig is als we deze discussie staken, met discussies hierover is de GoT database al goed gevuld.

• ZeilDude
Rowanov schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:30:
(...)
Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat het misschien verstandig is als we deze discussie staken, met discussies hierover is de GoT database al goed gevuld.
Inderdaad, ben dit draadje maar eens gaan lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou voor dit toch nog even vast aan de tabel, is een brakke site van iemand anders die ik moest aanpassen, en ik heb geen zin om die website helemaal opnieuw te gaan maken. Ik heb nu wat dat in firefox precies uitkomt maar in internet explorer niet, of andersom (ligt er aan hoe groot ik het verschil maak met de hoogte van het contentgedeelte en het hele venster..) Wat ik doe: dmv javascript de hoogte van het venster zoeken, en dan de hoogte van de div 100 - die hoogte. Dat getal 100 klopt dus in IE (dan kan ik het venster resizen en verandert de hoogte van de div goed) maar in firefox moet ik er 120 van maken ongeveer.. Als ik het uitreken moet het 100 zijn. Iemand een oplossing?

Verwijderd

Pas dan gewoon een of andere underscore hack toe om voor IE een andere hoogte in te stellen. Hiervoor javascript gebruiken is helemaal ' 95.

Verwijderd

Ik denk niet dat je javascript nodig hebt om je doel te bereiken. Heb je misschien een voorbeeldje online?
Pagina: 1