Als je dit zonodig wil doen, doe het dan goed zou ik zeggen...
een oud topic kicken voor zo'n bull-verhaal heeft als je het mij vraagt geen zin..

Passief + Wisselfilter: Het wisselfilter zorgt ervoor (de naam zegt het al) dat ze overige frequenties uit het signaal gefiltert worden. Vaak bestaat een wisselfilter van een sub uit een 12db/octaaf filtertje met een spoel een condensator en een elco. Deze filters zijn op verschillende cut-out frequenties te koop. Het is maar wat je zelf wilt. Ik zou aanraden om iets van rond de 200 of 150hz te doen. Daarna nemen je gewone boxen het wel weer over neem ik aan.
200 a 150Hz... als je je sub zo hoog nog laat spelen, wordt ie plaatsbaar, en is je hele geluidsbeeld verkracht.. zet de cross over liever onder de 100Hz ofzo.
Actief: Deze subwoofers hebben een ingebouwde versterkingsunit. DIT IS VAAK NIET BETER (zoals ik al bij sommige las). Omdat de versterkingsunit altijd net te weinig vermogen heeft dan de sub (tenzij er zelf een actieve sub gebouwd wordt dan kies je hem namelijk zelf uit) om de subwoofer tegen beschadigingen te beschermen. Actieve subwoofers zijn vaak redelijk goedkoop alleen een nadeel is dat je altijd met dezelfde kast zit en de versterkingsunits die erin zitten vaak gebouwd zijn met een +3db of soms +6db op de 50hz. Hierdoor krijg je geen strakke bass maar heel erg BOOM BOOM effect.
1. aktieve subs zijn over het algemeen duurder dan passieve, omdat, zoals je zelf ook al zegt, er een versterker ingebouwd zit.
2. Als je een kwalitatief goed subje koopt zul je je heus geen zorgen hoeven maken over dat de amp vermogen te kort komt ofzo, want ze houden er bij het ontwerpen van de sub echt wel rekening mee dat de amp een beetje bij de woofer past. Dit is natuurlijk niet het geval bij marquant zooi enzo.
3. Dat er een boost opzit rond de 50Hz is bull, want ook daar zal de fabrikant wel rekening mee houden.. uitzonderingen van goedkope subs daargelaten natuurlijk.
Conclusie: Als je een actieve subwoofer aanschaft kijk dan heel erg naar de specificaties ook die van de versterker en of er een "bassboost" op zit.
Mja, specs boeien me niet altijd.. maar:
Beluister hem heel goed en laat je niet verlikken door de verkopers praat (ervaring mee, ben namelijk zelf verkoper:P)
Dit is wél eem goede manier om een sub uit te kiezen.

Als je genoeg vermogen hebt op je versterker neem dan een passieve subwoofer met een goede wisselfilter. Zorg erwel voor dat je de ingangs impedantie hoog genoeg houdt. Probeer dus niet onder de 2ohm te komen want anders wordt je versterker erg warm. En het liefste is natuurlijk koop een losse woofer (kan ook auto sub zijn maar neem dan de zogenaamde "free-air" woofers. Hebben een grotere kast nodig maar komen wel stukken lager) bouw hiervoor je eigen gesloten/bassreflex/TL of PA kast en als je hem dan actief wilt maken koop dan een losse sub-woofer versterkingsunit. Voor kleine vermogens tot max 300watt rms zijn makkelijk te bestellen op
www.conrad.nl Voor nog meer info kijk op
www.zelfbouw.nl daar staat een boel theorie en be free to ask questions.
Boven de 2 ohm?? Free air?? 300watt is een klein vermogen??
Kom jij uit de car-audio wereld?
Maar goed, het grootste deel van je verhaal was al verbeterd door een aantal mede-tweakers, dus ik denk dat je ons punt wel begrijpt.