Toon posts:

Club3d 9800-Pro artifact kuren....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een probleempje.... Ik had enkele dagen geleden een Club3D 9800-pro gekocht van iemand over marktplaats (jaja ik weet het... 2e hands is nie zo slim plan... Maar ik kreeg hem mee voor 120 euro.. Wel een beetje dubieus.. Of niet? ;) ) Maar ja.. In ieder geval heb ik in mijn systeem gezet.. En als ik hem boot.. Lijkt ie uit de disco scene zijn gestapt... Alles flikkert, en naar meerdere boots ook blokjes... Het vreemde is dat als ik de bios in ga... Er compleet geen probleem is.. Geen artifacts geen trillende text en geen vervormingen...

Ik met mijn eigenwijze kop :P denkt tog maar een schoon windowsje te installeren (bootte sowieso al niet na een aanschaf van nieuw MB) Helemaal geen probleem.. Installeert perfect, geen artifacts.. Ook na de installatie geen probleem... tot dat ik de AGP drivers en GPU drivers installeerde... Als Windows nu boot is het weer een light-show... Is wel eens voor een tijdje leuk.. Maar na verkeerd gerenderde polygonen (HL2 loopt vol hotdogs en bananen) is het toch niet zo lollig meer...

Ik heb vanmiddag een nieuwe voeding gekocht omdat ik dacht dat het hier misschien aan zou kunnen liggen.. Maar nog steeds geen succes.. (is waarschijnlijk ook nie thet probleem want ik draaide ook een 5900XT OC erop) Ik heb op dit moment geen andere MB liggen om te testen... Maar ik vrees dat het de GPU is... Hij wil blijkbaar niet meer in accelerated mode draaien... Ook de AGP omlaag schroeven of meer Volt in de AGP helpt ook niet... En ja.. Ik heb ook al de core en het geheugen van de kaart geunderclocked...

Ik ben ten einde raad... Zou het evt aan het moederboard kunnen liggen? Of is het waarschijnlijk geroosterde RAM?? Aan het laatste vind ik vreemd dat hij het wel gewoon in Safe-Mode doet... Maja.. Misschien iemand die dit probleem kent???

Ik heb het bonnetje enzo er nog bij.. Dus als het niet lukt kan ik altijd nog RMA'en..

Mijn systeem is:

Asus A7N8X-X
Athlon XP XP-M 2000+ @ 3600+ (jaja die heb ik ook al ondergeclocked.. Helpt ook nix)
512MB PC3200
Club3D Radeon 9800 Pro
SB Live! 5.1
1x80GB Maxtor
No-name DVD/RW

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51

Cyphax

Moderator LNX/AI
Hrm... het klinkt misschien stom.. maar zou ie misschien geprobeerd hebben 'm te flashen naar een XT, en dat dat mislukt is ofzo?

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Lijkt mij een kaart die óf behoorlijk buiten z'n specs draait, óf een defecte kaart. En hoe dat komt mag jij uitzoeken, kan een foute BIOS van hem zijn, met te hoge memtimings, of het kan het "vervoer in boterhamzakje" syndroom zijn (komt op hetzelfde neer als de kat d'r mee borstelen).

Verwijderd

Topicstarter
Ja.. Dat zou kunnen.. Hij draait nu in ieder geval in 9800-Pro... Een ding nog niet aan gedacht.. Stel hij had hem geflahed naar een 9800XT maar wil hem verkopen.. En flashed de verkeerde PRO bios erop.. En controleerd hem niet.. En zet hem online... :P Wel heel ver gezocht.. Maar ik zal wel ff kijken als ik hem opnieuw flash met een Club 3D bios...

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:06
Ik heb ook een keer mijn zogenaamde originele bios terug geflashed kreeg ook een shitload aan artifacts :+.
3 Biosjes verder had ik een ATI 9800PRO ( Saphire ) successvol omgezet naar een XT.
Zonder artifacts.
De goede bios btw was trouwens de bios die ik als eerste had gebruikt 8)7 ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zo'n beetje alle 9800 Pro biossen geprobeerd... Maar nog steeds geen succes.. :( .. Zou het misschien aan de A7N8X kunnen liggen? En dan met de AGP Poort?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 18:31

silitek

Tubes Only

1] vermoed verkeerde bios..flash naar xt zou een oplossing kunnen zijn
2] op marktplaats een videokaart kopen...erg groot risico
3] 120 euro betaald?..had wat bij gelegd voor een nieuwe MET garantie

sucses verder!!...ene, nooit 2e hands hardware kopen zonder draaiend te hebben gezien!!

Tubes....It's what make music music!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:51
ik heb ook zoiets gehad met mijn Club3D 9800 Pro, en ik heb het opgelost door het volgende te doen (ik ga er hierbij vanuit dat je Catalyst Control Center hebt....) Ga naar de SMARTGART settings, deze staan in dat rijtje waar je ook Display Options enzo heb.... zet dan AGP Write en AGP Read uit. bij mij was er toen nix meer aan de hand. ik weet niet of het je prestaties beinvloed maar ik speel alleen Unreal Tournament 2004 en daarin doet alles et gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hem hem eindelijk weer aan de praat!! Ik had hem bijna in de prullenbak gegooid... Maar het volgende is de oplossing! ->

Het probleem is dat de koelpasta naast de warmte-geleidende functie ook nog een elektrisch isolerende functie heeft..

Omdat de videokaart op de post is gedaan is de Fan waarschijnlijk gaan verschuiven... Dit heeft als gevolg gehad dat de koelpasta als ware iets meer over de componenten is "heen geschoven" zo kan het dus gebeuren dat er koelpasta naast de heatsink lekt en op de kleine weerstandjes valt die rondom de core zitten... Met alle gevolgen van dien.... Dit kan ervoor zorgen dat sommige signalen gewoon niet goed overkomen..

Als je dus met dit probleem zit.. Pak dan wat papier en een flos draadje.. En zorg dat er geen koelpasta om de componenten zit... Koop dan wat standaard CPU koelpasta en doe er een klein laagje op.. Fan erop.. En klaar is kees!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:51
hmm dat zou ik eigenlijk es moeten proberen maar het probleem is dat ik een Zalman ZM80C-HP heb en ik heb geen zin om die deraf te halen en weer derop te doen... als die Zalman VF700 uitkomt gaat die derop komen, dus uiteindelijk kijk ik er wel ff naar

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik te vroeg gejuicht... Ik was net bezig met een lekker potje CS-Source... ARTIFACT LOOS!!! En ik was weer helemaal in mijn nopjes... Maar na 10 minuten kwamen de artifacts alweer.. En nu ben ik weer terug bij af... Ik heb het zelfde nog een keer gedaan maar deze keer zonder succes... Weet iemand iets wat ik nog kan uitproberen?

EDIT: Ohja.. Ik heb een andere videokaart erin gedrukt.. En die deed het perfect.. Ik heb deze nog niet geprobeerd op een ander systeem.. Maar wat opmerkelijk is is dat wanneer ik de kaart een beetje beweeg in de AGP Slot.. De Artifacts verminderen en vermeerderen en soms met een andere frequentie gaan... VGA modus doet het nog steeds perfect... Misschien iemand nog ideen?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm het word nog vreemder... Alle artifacts zijn verdwenen zodra ik de kaart iets naar beneden druk.. Als ik hem weer omhoog doe... Dan zijn ze er weer.. Dit gaat verder dan ik dacht.. Ik heb eigenlijk geen zin om een gewichtje erop te gaan zetten.. Dus ik denk dat ik ff mijn soldeerboutje en volt metertje ga pakken.. En ff kijke wat er mis is...

Ik houd jullie op de hoogte!

EDIT: Wat ik dan niet vat is dat ie het wel goed doet onder VGA.... Misschien een pinnetje van de AGP slot brak op de kaart.. Zodattie minder voltage krijgt... Weet iemand misschien welke dit is? :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer even verder wezen zoeken.. En eindelijk heb ik de boosdoener... Man.. Ik wijk wel elke keer af van theorie.. Maar eindelijk heb ik hem! :) .. het is een geheugenblokje die faalt.. Als ik hem aan duw doettie het wel.... En als ik hem los laat krijg ik weer artifacts... Weet iemand hoe dit op te lossen is? Want zover ik zie zitten de pootjes van de memory aan de onderkant..En dat kan nog wel es moeilijk solderen worden... Heeft iemand tips? Of e.v.t. een mogelijkheid om geheugen uit te zetten?? (het gaat hier maar om 16MB dus nie zo'n probleem) Kan iemand helpen? Ik wil mijn tanden in HL2 zetten!!! (in de plaats van mij Intel Extreme op mun lappie! :P)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

hmm, een van die BGA chips zit los? Das apart.. misschien is hij door een belachelijke overklok gedesoldeerd :? :p

ik zou eerlijk gezegd niet weten wat daar tegen te doen zou zijn behalve vastplakken met tape, duct tape fixt alles :Y)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Je zou er een lijmklem op kunnen zetten? :+

Nee serieus, probeer hem op de een of andere manier vast te zetten. Solderen lijkt me geen goed idee though.

Wat zegt de verkoper van de kaart ervan? Niets zeker? :/

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Ow de verkoper heeft weer het standaard meeltje.. De "Bij mij draaide hij goed.. En hij is als nieuw naar buiten gegaan... Komt vast door de bezorging... Dus ben ik er niet voor aansprakelijk.." mailtje Hmm :( wordt je niet egt vrolijk van...

Ik zal hem zo wel ff met wat PVC tape vast tapen.. Kijke hoe dat werkt.. Jah.. Ik weet ook niet hoe hij het voor elkaar krijgt... Maar bij de post kan het zeker niet... Ik gok het op een eigenwijs heatsinkje! :P .. I

k ga nu eerst wel tapen.. En dan zet ik er later wel ff zo'n ZM80D-HP op.. Die heeft tog heatsinks? Weet iemand ook hoe strak die erop worden geperst door het bovenste koel blok? Want misschien Is dat wel de beste oplossing... Zover jullie weten zijn er nog geen manieren om bios matig een geheugen blokje uit te schakelen?

Verwijderd

Je kan proberen met een goede fohn of met een heel klein soldeer boutje de boel te solderen zonder de componenten te verbranden.

ik heb ook een Club#d 9800 pro en deze had/heeft het probleem ook ongeveer.
Als mijn kaart erg koud is ( wintertijd, geen verwarming aan ed ) dan krijg ik bij het starten van mijn Pc ook blokjes en strepen.
zet ik na de boot de Pc even uit en start opnieuw dan doet hij het weer goed.
Ik vermoed dat de Club 3D jongens nogal goedkope mem chips gebruiken op hun kaartjes.
Toch wel jammer van een nederlands product :(

Verwijderd

Topicstarter
Hehehe.. Hoe kan ik het solderen wanneer de pinnetjes aan de onderkant zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Maar die Club3D chips zijn niet goedkope chips hoor.. Gewoon Samsung 2.2ns of 2.8ns...
Nog beter gezegt.. Het zijn niet eens Club3D kaarten.. Maar van Ati zelf.. Club3D duwt het gewoon in een doosje.. En dat was het.. Zelfs het originele boekje van ATI zit erbij.. En er staat nergens Club3D in het boekje.. Mooie marketing... :P

Maar met duc tape lukt het ook niet hoor! De lijm wordt al week bij 40/50 graden.. En daar komt de Mem temp op den duur wel... Dus dan zit ik weer vol artifacts!! :-) Ik zou vanmiddag wel ff een klemmetje proberen.. Een paperclip werkt niet want die staat er simpelweg niet strak genoeg op...
Het probleem is dat hij niet helemaal los zit... Maar alleen maar een kant.. En dat is dan de kant richting de GPU... Dus dan moet ik egt de hele chip klemmen...

Niet iemand hier die graag GSM's repareert? Die hebben volgens mij de appratuur om dit los en weer vast te solderen..

IS ER EGT GEEN MANIER OM GEWOON DE BIOS TE FLASHEN NAAR EEN 112MB??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 09:19 ]

• mace

mace

Sapere Aude

je kan het solderen met een verfstripper achtig ding, maar dat raad ik je niet aan :p

Verwijderd

Topicstarter
Aha... Een verfstripperachtig ding dus... Altijd handig! ;) Wat is het? :P Maar ja dat lijkt me op dit moment toch niet zo optie... Ik denk dat ik hem ga klemmen met een ZM80C-HP.. Hoe? Nou ik dacht gewoon om er dan heatsinks tussen te stoppen die zeg maar de chip en de heatsink raken.. Zodat ik hem klem.. Of is dit niet zo slim idee?

Liever tog een Bios Flash...

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Aardig topic. Heb ook een begin van dit soort blocking artifacts. Als het een slecht soldeercontact is kan je het met een smeltlijmpistool proberen vast te zetten. Deze techniek wordt wel vaker gebruikt om electronica onderdelen vast te zetten. Het grote voordeel is dat je die lijm er ook redelijk makkelijk af kan halen als het onverhoopt niet werkt. Bij andere lijmen is dat lastiger. Die lijmpistolen en patronen zijn bij de meeste DHZ zaken te koop en meestal niet zo duur (<10Euro).

[ Voor 4% gewijzigd door miw op 08-12-2004 10:09 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Vergeet het maar, om de Flashen naar 112 MB.

Probeer het met een klemmetje inderdaad. Wellicht een soort van lijmklem, zelf gefabriceerd. En dan evt wat heatsinkjes erbij ofzo?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan een handige manier om zelf een lijmklem te maken??

En die lijmspuit is misschien geen betere optie?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 11:16 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als ie niet ouder is als 2 jaar (waarschijnlijk niet), dan kun je gewoon garantie claimen bij Club3D. Mits je zelf niet hebt lopen kloten met die kaart.
Kun je altijd proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja.. Hij is minder oud dan 2 jaar.. Maarja.. Er zitten ook wat mankementjes aan de fan (vorige had er een ander op gehad..) Dus ik ben bang dat de RMA er niet meer mee ingaat...
Of wel?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik weet dat b.v. Sapphire er niet moeilijk om doet. Je kunt altijd Club3d ff mailen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het kunnen doen.. Club3D is Nl toch? Nou ja.. Ik zou ze wel in het engels mailen! ;)bv

• Thandor
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Mankementjes aan de fan :?

Wat voor mankementjes ?
Als het een kapotte fan is zou je hem om die reden kunnen RMA'en.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Jah... "mankementjes aan de fan" daarmee bedoel ik dat de fan simpelweg gewoon gemod is... (hij heeft er een nieuw ventilatortje erin gezet enzo... UV reactive... Yeeehhh..) Dus RMA'n word moeilijk.. Ik heb Club3D al gemaild.. En nog geen reactie... Maarja.. Komt wel..

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:16:
Wat is dan een handige manier om zelf een lijmklem te maken??

En die lijmspuit is misschien geen betere optie?
De lijm uit de lijmspuit kan geen drukkende kracht uitoefenen dus daar heb je weinig aan denk ik.

Je hebt van die grote papier klemmen zoals deze :
Afbeeldingslocatie: http://www.powerpointart.com/imagefolio/gallery/Business_World/Business_Photos/Business_Photos_14.jpg

Je hebt ze van heel klein tot heel groot en die zijn misschien wel geschikt om het stevig aan te drukken als het geheugen dicht bij de rand zit.
Anders kan je een stuk alluminium inzagen zodat het over de print heen past (U-vorm) en dan een schroefgat boren en een stukje 'tappen' zodat je een boutje erin kan zetten en hem kan aandraaien.

Anders moet je misschien eens kijken bij een modelbouw zaak. Die hebben soms wel kleinere lijmklemmen. :)

Senile! Senile Oekaki

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Epsilon

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:33:
Jah... "mankementjes aan de fan" daarmee bedoel ik dat de fan simpelweg gewoon gemod is... (hij heeft er een nieuw ventilatortje erin gezet enzo... UV reactive... Yeeehhh..) Dus RMA'n word moeilijk.. Ik heb Club3D al gemaild.. En nog geen reactie... Maarja.. Komt wel..
Club3d kun je vergeten :r

die reageren dus never nooit op een garantie aanvraag (staan ook geen gegevens op hun site etc).

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 23:17:
Ow de verkoper heeft weer het standaard meeltje.. De "Bij mij draaide hij goed.. En hij is als nieuw naar buiten gegaan... Komt vast door de bezorging... Dus ben ik er niet voor aansprakelijk.." mailtje Hmm :( wordt je niet egt vrolijk van...
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:33:
Blijkbaar dus niet als nieuw naar buiten gegaan ;)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Epsilon schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:23:
[...]

Club3d kun je vergeten :r

die reageren dus never nooit op een garantie aanvraag (staan ook geen gegevens op hun site etc).
rma@club-3d.nl
Hoezo staat er niks ??? Beetje overbodige kotssmiley.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

KillerAce_NL schreef op woensdag 08 december 2004 @ 16:13:
[...]

rma@club-3d.nl
Hoezo staat er niks ??? Beetje overbodige kotssmiley.
kots emoticon :+

"Iemand" die moet kotsen zal niet snel lachen ("smilen") ;)

Anyways, als je geul hebt kun je garantie krijgen.

Zoniet, ik las ergens dat je de kaart naar beneden drukte en dat hij het dan wel deed. Grote kans dat óf inderdaad het geheugenchipje los zit óf dat het PCB beschadigd is.

Misschien een gewichtje aan de kaart hangen zodat hij het wel doet :?

[ Voor 38% gewijzigd door Thandor op 08-12-2004 16:35 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Thandor schreef op woensdag 08 december 2004 @ 16:33:
[...]
kots emoticon :+

"Iemand" die moet kotsen zal niet snel lachen ("smilen") ;)
offtopic:
Ik wel na een flinke kater :o

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hem net vast geklemd... En jeeeehh dacht ik.. Eindelijk doettie het.. Ik start ATI-Tool op.. Draait zonder Artifacts... Ruik ruik.. Wat is dat???? Rookwolk... Artifacts... Uit....

Nu is de Core doorgebrand!!!! :'( ... Al die moeite voor niks... De verkoper gaat er nu van langs krijgen!!! Nou heel erg bedankt allemaal voor de feedback! Dit is echt een top community!!

Bedankt...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De core doorgebrand :?

Hoe dat ?
Is de koeler los gegaan/slecht contact gemaakt :?

iig erg jammer van die kaart.

B.t.w. heb ik mijn lesje ook geleerd @ marktplaats, CPU's 8)7
Deze Athlon werkte perfect toen ik hem uit mijn systeem haalde, maar die verkoper weet niet hoe hij de koeler eraf moet halen en sloopt de Athlon bij het eraf halen van de koeler. Geen wonder dat hij het wél deed toen hij nog in het systeem zat 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Nee... Ik zie nu dat er een condersator is doorgebrand in de buurt van de wrecked mem chip... Ik ben bang dat daardoor de Voltage op de PCB is verandert... Met alle gevolgen van dien.. Gewoon een brakke videokaart dus...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alweer ff een NIEUWE besteld.. FF via mun standaard processor leveraar (uit Hong Kong)... Een Hercules 3d Prophet 9800Pro voor 99 euro!!! Nou das wel mooi he? :P Hopelijk hep ik deze keer wat meer succes! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 23:57 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Dat is inderdaad niet duur, is het wel een nieuwe kaart :?

Je kunt jouw signature ook weer aanpassen als je de kaart binnen hebt ;).

Verwijderd

Topicstarter
Ja tis een nieuwe... Ik verhandel Athlon XP's.. En deze kon ik als "kadootje" voor de inkoopsprijs erbij krijgen... :+

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-08 10:29

psy

Laatst een Club 3D 9800 Pro All-In-Wonder gekocht via speurders.nl voor 200 euro, gloedjenieuw in doos. Doet het perfect, je moet er natuurlijk ook wel wat mazzel mee hebben :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• mace

mace

Sapere Aude

mag ik mee met de knokploeg? :+

FF serieus, het is vrij simpel, je gaat naar waar die gast woont, en aldaar eis je garantie, simpel, en leuk >:) :)

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 10-12-2004 12:41 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

psy schreef op donderdag 09 december 2004 @ 21:43:
Laatst een Club 3D 9800 Pro All-In-Wonder gekocht via speurders.nl voor 200 euro, gloedjenieuw in doos. Doet het perfect, je moet er natuurlijk ook wel wat mazzel mee hebben :)
Dat is gewoon nieuwprijs, niks bijzonders.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-08 10:29

psy

KillerAce_NL schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:11:
[...]
Dat is gewoon nieuwprijs, niks bijzonders.
Dat is zeker geen nieuwprijs, check de pricewatch voor je verder blaat... 8)7
Een 9800 pro AIW kost nieuw minimaal 300 euro.
Dat er nu voor 200 euro bij OBCS een staat zegt niets, dit is een 'gewone' 9800 pro.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 18:59

TRG

Technotium99-m

Het lijkt erop dat ik hier met (ongeveer) dezelfde problemen kamp als etelerro.

Mijn verhaal:

- Club3D 9800 Pro nieuw aangeschaft in februari 2004 bij Salland
- Kaart zit al sinds toen redelijke scheeft in het slot wegens amateuristische waterkoelingmontering van Salland
- Waterkoeling is laterna vervangen door Zalman ZM80C-HP
- Kaart is eenmaal geflashed naar XT maar weer terug geflashed naar originele BIOS omdat het XT bios vereiste dat de fan altijd aan stond (dit alles zonder problemen)
- 360 core - kaart haalt zonder problemen 450 MHz
- Kaart heeft laatste 6 maanden op ORIGINELE settings gedraaid (mijn PC trekt zowat alles op MAX dus ik heb zolang voor de absolute stilte gekozen)
- laatste weekend LAN party gehad
- Op de laatste dag als een gek artifacten en foute 3D rendring, zie plaatjes :

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47299/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47298/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47300/thumb.jpgklikbaar

En filmpjes (Xvid) :

Filmpje 1
Filmpje 2

Nu heb ik gister na een week stilte de kaart weer erin gedraaid - alles ging goed - maar na een half uur weer hetzelfde gezeik. Ik heb de zalman koeler losgehaald en de core nog eens zo schoon mogelijk gemaakt. Er lag wel een heeeel klein beetje prut (wel geleidende prut) in de buurt van componenten, maar ik kan nou niet zeggen dat er complete SMD's waren bedolven onder de prut.
Vervolgens de originele koeler er maar weer eens opgedaan.

Gister nog een 3 kwartier Americas Army gespeeld zonder problemen. Maar ik vrees dat wanneer ik vanavond weer een uur aan het spelen ben, dat het probleem zal wederkeren.

Maar tot zover ik heb begrepen zijn deze artifacts wel tot geheugenfouten te rekenen? Verder heb ik in BIOS geen probs en in windows meestal niet maar soms kleine streepjes (zie screenshot).

Wanneer het probleem wederkeert neem ik aan dat RMA de juiste optie is.

Maar wat ik niet snap is dat dit soort problemen zich zo plotseling manifesteren. De computer stond notabene al 4 dagen op de LAN party stil, dus aan het vervoer van de kast durf ik de schuld ook niet te geven.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Pagina: 1