Inderdaad ; zowel de controller als de harde schijf zelf moet NCQ ondersteunen .
Daarnaast is het wel vrij logish dat je een driver voor je controller instaleert voor optimale performance , denk aan de IDE SW drivers van Nvidia die wel verplichte hap zijn als je raid gebruikt op NForce .
Het is meestal zo dat als je SATA-II ziet staan bij het lijstje storage controllers op een mobo dat je ervanuit gaat dat die controller NCQ ondersteunt .
Nforce 4 van Nvidia kwam hier als eerste mee uit de bus op hun mammieplanken en bieden het dubbele aan bandbreedte aan .
Hoewel het intersante is , dat SATA-II officieel niet bestaat als standaard
Bron : Wikipedia
With the release of the NVIDIA nForce4 chipset in 2004, the clock rate was doubled to 3 GHz, for a maximum throughput of 300 MB/s. This increased data rate specification is very widely referred to as “Serial ATA II” (“SATA II”); however, the official website for the SATA standard states that this is a misnomer, as SATA II is the name of the organization formed to author the Serial ATA specifications. Indeed, the increased data rate capability was only one of many that were defined by the SATA II committee. The Serial ATA standard organization has since changed names, and is now “The Serial ATA International Organization”, or SATA-IO.
M.A.W ! Je hoeft
NIET PER SE te gaan zoeken naar " SATA-II " in het lijstje van Mobo Features , fabrikanten van de chipsets zelf vermelden het daarom ook niet op die wijze zoals Nvidia maar woorden zoals " SATA-II ! " bijna altijd gebruikt wordt als marketing gimmick bij de Mobo verkopers zoals Asus , DFI e.d , geef toe 2 klinkt beter als 1

Bron :
http://www.nvidia.com/page/nforce4_family.html
Maargoed je kan ervanuit gaan dat als het NForce 4 is je NCQ support heb met mogelijke uitzondering van de pure vanilla OEM Nforce 4 ( zie bron : 150 mb/s ? )
ON TOPIC
Even terug naar de originele vraag van de
TS
" SATA + NCQ voor snelle bootschijf "
Wuah . Ik vindt het eerlijk gezegt een

reden om X schijf met X prijs te kopen voor -alleen- de boot tijd. De boot tijd is bepaald niet afhankelijk van de snelheid van je schijf maar van alle biossen e.d die hun ding doen tijdens het booten .
Zo heb ik me windows XP draaien op een raid 0 array van 4 15.000 rpm schijven van Fujitsu welke ietsies sneller zijn dan de huidige cheetah`s .
Ik kan je zeggen

het is totaal niet sneller als me 2e desktop met maar 1 7200 rpm plain IDE schijf van WD ( een budget schijf ook geen caviar of iets speciaals

)
Simpelweg omdat me hoofd PC door zoveel dingen moet booten dan die andere PC waar alleen een graka , Soundkaart 1 schijf en 1 brander inzit .
Waarvoor zou je dan wel een snelle schijf moeten kopen ?
De 2 voornaamste redenen zijn als volgt :
1.
Multi-tasken , meerdere dingen tegelijk doen zonder compromis stellen .
Denk aan een DL-DVD fikken dat wel ff kan duren , maar je wilt alsnog iets anders leuks doen zoals een potje DM . Mja dan hangt het weer van de mogelijkheden van je schijf en / of array of of je dit succesvol kan trekken zonder je hele brander buffer leeg te halen .
Een ander goed voorbeeld is een grote archief unzippen / rarren . grrr grrr grr *ratel ratel* grr grrr .
Mja andere dingen opstarten tijdens die actie gaat dan traditioneel ook veel moeizaamer
Nu kan je wel commentaar gaan geven " Ja , doe gewoon niet zoveel dingen tegelijk eerst branden dan gamen , of eerst unzippen dan branden " of wattan ook .
Maar ik , en vast wel meer mensen out there willen gewoon geen compromis stellen , die willen gewoon echt lekker kunnen multi-tasken . Wrom zou je op iets wachten als je ook iets anders in de tussentijd kan doen ? Ik wil gewoon kunnen wat ik wil wanneer ik wil zonder zorgen te maken dat ik op iets moet wachten , of iets dan niet kan doen . D8 het niet !
2.
Sneller laden van games & grote applicaties
Zo`n beetje het belangerijkste
Je kent het vast wel , die klote laad tijden bij games zoals BF2 , EQ2 Q4 en god weet ik veel welke andere nog meer . Dat balkje kan irritant beginnen te worden als je er 30 seconden + tegen aan zit te staren
In het kort :
Aangezien windows en je applicaties uit heel veel kleine rotfiles bestaat , zou ik zeggen dat een kleinere seek time ( = hogere RPM ) + NQC wel zeker een nut hebt in je algemene OS & applicatie RESPONSE .
Hogere schijf snelheden met RAID is lagere laad tijden . Let er wel op dat het gebruik van RAID je seek time doet verhogen met een kleine percentage per schijf dat je in de array zet in geval van striping . ( en vast wel andere hoor )
Suc6 met je keuze iig .
[
Voor 12% gewijzigd door
lithiumangel op 25-11-2005 10:55
]