[W2K3] ADSL en RRAS

Pagina: 1
Acties:

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Hey,

Ik ben (wegens budgettaire redenen) net overgeschakeld van kabel naar ADSL (Telenet naar Skynet voor de Belgen), en het is echt lang geleden dat ik nog zo gevloekt heb. :/
Maar dit terzijde.

De situatie is nu dat mijn Speedtouch 510v4 via een tweede nic aan mijn server hangt.
Vroeger hing hier dus mijn kabelmodem aan en deze gaf gewoon zijn IP door aan de NIC.
Met de Speedtouch is dat dus niet meer zo.
De nic staat op dhcp-enabled dus kreeg vroeger gewoon het externe ip van de kabelmodem, nu is dat dus 10.0.0.1 van de Speedtouch.
Opzich geen ramp, maar hou moet ik nu bvb via VPN connecteren op mijn netwerk thuis?

Ik had eerst de dhcp-server in de Speedtouch uitgezet, ik dacht dat hij dan misschien het ip ging doorgeven aan mijn nic, maar ja, ik kreeg dus helemaal nks.

Dan heb ik hem als Bridged Ethernet gezet, maar dan moest ik een Dail-up aanmaken, welke ik niet werkend kreeg met rras.
Plus dat mijn nic dan geen ip kreeg, en dus zichzelf een 169.154.x.x-adres gaf.
Dus toch maar terug naar PPPoE voorlopig, anders had ik geen inet meer op mijn andere pc's. :(

Iemand enig idee of het wel mogelijk om zoals met een kabelmodem het ip dat de adsl-modem krijgt gewoon door te geven naar de nic?
Of een andere manier om het hoe dan ook werkend te krijgen? :/

Verwijderd

Je had inderdaad de goede methode te pakken met Bridged Ethernet. Het punt is waarschijnlijk dat je bij die provider met een Dial-up moet connecten. In Router Mode doet je router dat zelf en merk je daar niets van, maar anders moet je dat zelf doen. (Volgens mij moet dat best kunnen met RRAS, maar dat terzijde.)

• Fire69
Ik moet inderdaad 'inbellen' en dat doe ik dus momenteel vanuit de modem zelf.
Daarom dat het delen van inet ook werkt zo. Maar nu kan ik dus niet op het netwerk thuis via vpn, omdat ik mijn ip niet zomaar te weten kan komen. Ja, ik kan via de config-pagina van de modem kijken, maar da's dus het probleem.
Vroeger gebruikte ik Dynamic DNS, da's een progje dat je IP in de gaten houd en als het veranderd, paste het mijn DNS bij Zoneedit.com aan.
Dat gaat nu niet meer aangezien ik steeds ip 10.0.0.1 heb.
Als ik Bridged Ethernet gebruik, krijg ik mijn Dial-Up Adaptor niet aan de praat via rras en krijgt mij nic ook nog eens 169.154.... wat ik ook niet zo interessant vind. :/

[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 10-12-2004 12:20 ]

Verwijderd

Heb je geen vast IP-adres bij je ADSL-verbinding?

Verwijderd

Fire69 schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:42:
De nic staat op dhcp-enabled dus kreeg vroeger gewoon het externe ip van de kabelmodem, nu is dat dus 10.0.0.1 van de Speedtouch.
Opzich geen ramp, maar hou moet ik nu bvb via VPN connecteren op mijn netwerk thuis?
Om dit op te lossen kun je inderdaad de modem op zijn router mode laten staan, vervolgens de dhcp uitzetten. Dan kun je bij de settings van de tweede nic ingeven dat ie een ip uit de 10.0.0.* range neemt, bijvoorbeeld 10.0.0.1, subnet 255.255.255.0, gateway 10.0.0.138, dns idem. Als je dan vervolgens met dmz, staat volgens mij ergens bij NAT settings, je dmz host instelt als dat adres wat je net in je nic settings hebt gezet, dan staan in ieder geval alle poorten open.

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
Zelf heb ik ook ADSL en draai ik thuis een VPN-, Game- en Webserver.
Connecties naar deze server worden gemaakt van buiten af naar mijn modem, die vervolgens alle requests doorstuurd naar mijn Server. Het doorsturen heet Port Forwarding en is een vrij standaard optie in een modem.
Mijn modem zorgt dus voor de internet verbinding en die krijgt dus ook een IP van de provider. Het modem deelt vervolgens IP adressen uit in de 192.x.x.x range (in jou geval 10.x.x.x).

• Fire69
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:41:
Heb je geen vast IP-adres bij je ADSL-verbinding?
You wish... Iedere 36u wordt je automatisch gedeconnecteerd en krijg je dus een nieuw IP.
(België is een heel klein beetje achter(lijk) op inet/adsl-gebied :/ )
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:42:
[...]

Om dit op te lossen kun je inderdaad de modem op zijn router mode laten staan, vervolgens de dhcp uitzetten. Dan kun je bij de settings van de tweede nic ingeven dat ie een ip uit de 10.0.0.* range neemt, bijvoorbeeld 10.0.0.1, subnet 255.255.255.0, gateway 10.0.0.138, dns idem. Als je dan vervolgens met dmz, staat volgens mij ergens bij NAT settings, je dmz host instelt als dat adres wat je net in je nic settings hebt gezet, dan staan in ieder geval alle poorten open.
Ja, ok, maar hoe kom ik dan mijn IP te weten als ik bvb. op mijn werk zit? ;)
Sepiroth schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:44:
Zelf heb ik ook ADSL en draai ik thuis een VPN-, Game- en Webserver.
Connecties naar deze server worden gemaakt van buiten af naar mijn modem, die vervolgens alle requests doorstuurd naar mijn Server. Het doorsturen heet Port Forwarding en is een vrij standaard optie in een modem.
Mijn modem zorgt dus voor de internet verbinding en die krijgt dus ook een IP van de provider. Het modem deelt vervolgens IP adressen uit in de 192.x.x.x range (in jou geval 10.x.x.x).
Idem als Mieltje222 ;)

• Fire69
Niemand die een idee heeft hoe ik dit kan oplossen? :/

• Fire69
Nog een poging...

Ik heb het nog steeds niet goed gekregen.

Als ik via Bridged Ethernet werk, kan ik via Dynamic DNS dus wel het ip van mijn dail-up adaptor doorgeven naar Zoneedit, maar dan werkt het delen van inet over het netwerk niet meer.
Iemand een idee wat ik in RRAS juist moet aanpassen om deze dail-up te sharen? :'(

Verwijderd

Fire69 schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:42:
Ik ben (wegens budgettaire redenen) net overgeschakeld van kabel naar ADSL (Telenet naar Skynet voor de Belgen), en het is echt lang geleden dat ik nog zo gevloekt heb. :/
Maar dit terzijde.
Offtopic misschien maar waarom ben je overgestapt van een Telenet abo van 42 euro naar een ADSL abo van 39.95 euro plus dat je nog een ADSL modem hebt moeten aanschaffen ?

• Fire69
offtopic:
Ik werk bij Belgacom. ;)
10€/maand en gratis modem. 8)

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 17:35
Ik zou zeggen, koop jezelf een ADSL modem/router-combo, portmap de poorten die je nodig hebt, en het is opgelost. En om je ip te weten: www.dyndns.org,
maak een account aan die je koppelt aan je ip-adres. Op een pc die altijd werkt (de server dus) installeer je een dyndns IP-updater. Dan kan je je thuisnetwerk benaderen via <hostnaam>.dyndns.org bvb.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Fire69
Sorry als het lomp overkomt, maar dat is mijn vraag niet...

Het is gewoon mogelijk om je dail-up in RRAS te routen, alleen krijg ik het niet ingesteld.
Pagina: 1