[Voeding] Voltlijnen

Pagina: 1
Acties:

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02 18:36
Ik heb hier sinds een tijdje de Zalman ZM400B-APS voeding en ben hier tevreden mee. Maar toen ik laats een HDD erbij had geplaatst kreeg ik een error in de I\O tabel van de bios. Weet niet hoe ik het moet noemen :>

Hier liep het systeem helemaal vast, het volgende kwam dan op het scherm.
I\O tabel met groene en roze, nog een aantal andere kleuren, vakjes. Deze vakjes waren de grote van 1 _geselecteerde_ letter. Dan het blauwe van de geselecteerde letter met daarin een letter.

Haalde ik 1 HDD eruit dan boot die vrolijk door en loopt Windows prachtig. Toen kreeg ik het vermoeden dat het mijn voeding was en wat me toen opviel was dat de 5 volt lijn op 4.83 volt zit.
Heb natuurlijk in de BIOS gekeken. Echter maakt het niet uit of er 1 HDD aangesloten is of 3 HDD.

Toen heb ik een kaal systeem met alleen videokaart, 2 hdd (raid1) proberen te booten. Echter blijft de volt lijn op 4.83 volt hangen.

Ik probeer nog een foto ervan te maken dan is het wat duidelijker.

Specs:
AMD Athlon XP 3200+
Asus A7N8X-E DEL.
2* maxtor 160 gb s-ata
takeMS 512MB pc3200, binnen ge-upgrade :P
en de zalman ZM400B-APS

Verwijderd

Ik denk dat je vraag beter past in Welke voeding heb ik nodig? Deel 8 B)

• ErikCornelissen
Nee, ik denk het niet. Een 400 watt voeding moet dit systeem toch wel kunnen trekken?
Mijn vraag is, om het effe kost samen te vatten, "is mijn voeding niet goed?"

Toen ik de voeding kocht, was de voltlijn 5volt en nog een paar honderste. Nu is het 2 tiende te laag.

Gekke is;
2 hdd, 160gb s-ata en 40 p-ata... 5 volt goed.
3 hdd, 160gb*2 s-ata en 40 p-ata.. 5 volt niet goed, daarna weer 2 hdd aangelsoten 5 volt nog steeds niet goed...

Verwijderd

Heb je wel gekeken naar de topicstart van dat topic? Je kunt namelijk niet volledig vertrouwen op de afgelezen voltages via de BIOS of programma's.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 13:47 . Reden: Quote verwijderd ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:09
Nou mijn 12 V is helemaal bagger.
11.52 met dezelfde voeding, echt zeer slecht :(

Verwijderd

Zoals ik al zei, je kunt nooit blindelings vertrouwen op voltages die via de moederbord chip zijn gemeten. Ik merk dat vooral Zalman voedingen altijd lage 12 V lijnen hebben. Aangezien de mensen met deze voedingen vrijwel nooit last hebben van instabiliteit, is het gewoon een feit dat Zalman voedingen slecht zijn in het 'vrijgeven' van het daadwerkelijk afgegeven voltage. Meet de waardes van de 5 en 12 V lijn maar eens na met een multimeter en je zult zien dat ik gelijk heb.

• ErikCornelissen
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:55:
Zoals ik al zei, je kunt nooit blindelings vertrouwen op voltages die via de moederbord chip zijn gemeten. Ik merk dat vooral Zalman voedingen altijd lage 12 V lijnen hebben. Aangezien de mensen met deze voedingen vrijwel nooit last hebben van instabiliteit, is het gewoon een feit dat Zalman voedingen slecht zijn in het 'vrijgeven' van het daadwerkelijk afgegeven voltage. Meet de waardes van de 5 en 12 V lijn maar eens na met een multimeter en je zult zien dat ik gelijk heb.
Maar bij mij is het dus zo dat ik te maken heb met vastlopers. Instabiliteit, en Zalman is een A-merk, daarom vind het ik het gek.

Verwijderd

ErikCornelissen schreef op maandag 06 december 2004 @ 14:00:
[...]

Maar bij mij is het dus zo dat ik te maken heb met vastlopers. Instabiliteit, en Zalman is een A-merk, daarom vind het ik het gek.
En daarom raad ik je aan met een multimeter te meten, voordat je conclusies gaat trekken over je, in mijn ogen goed werkende, voeding. :)

• ErikCornelissen
In ieder geval bedankt voor je reacties en ik ga als ik klaar ben met stage eens meten met de voltmeter.
Dan laat ik het nog wel weten wat de multimeter heeft gemeten, ook maak ik een foto van het moment dat de computer vastloopt. Die zal ik ook posten.
Pagina: 1