Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Alle proemn in n drek
Aangezien een Filesysteem met clusters werkt kost dat veelste te veel I/O en ruimte.
Ik heb niet direct iets kunnen vinden, Oracle heeft niet zo'n interface, en mogelijk is het 3rd party software. MSSQL doet het native ook niet.
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Hoe sla ik bestanden op in een database en kan ik die dan benaderen als een filesystem?
Antwoord weet ik niet maar hoop dat mensen het hierdoor iets beter begrijpen anders krijgen we straks weer van die UTFS slotje mededelingen.
Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
Overigens zou je de bestandjes gewoon een in BLOB kunnen opslaan en daarna een interface kunnen faken IMHO.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Heb het niet in gebru8ik genomen. Maar misschien dat het in de tussen tijd verbeterd is
Zal eens zoeken
@KoeNijn
Dank je voor het zoeken
[ Voor 9% gewijzigd door wica op 06-12-2004 13:08 ]
Verwijderd
Ik neem dus aan dat je een kant en klaar project wil en dat noem je niet nativeReLight schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:51:
Ja, maar het zijn er +- 70.000 per dag met een opslag van 14 dagen, met 40Byte per bestandje.
Aangezien een Filesysteem met clusters werkt kost dat veelste te veel I/O en ruimte.
Ik heb niet direct iets kunnen vinden, Oracle heeft niet zo'n interface, en mogelijk is het 3rd party software. MSSQL doet het native ook niet.
Even op google gezocht op mysql fs en er kwam het volgende uit gerolle:
http://no.spam.ee/~tonu/m...php?name=News&new_topic=2
Helaas is deze in pre-alpha stadium en voor MySQL.
Zoiets als een directory listing bij een apache server, maar dan omgebouwd zodat het op een explorer-venster ofzo lijkt?
Lijkt me niet zo moeilijk i.c.m. MySQL
[ Voor 6% gewijzigd door Wirehead op 06-12-2004 13:08 ]
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
De files wordn opgehaald / ge-mirrored dmv processes, maar manueel erdoorheen gaan mag geen probleem zijn.TrailBlazer schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:56:
worden die files door mensen opgehaald of door een ander proces.
Ik heb al wat termen gezien hierboven waarmee ik verder kan zoeken. Maar meer= beter.
als ik even reken :ReLight schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:51:
Ja, maar het zijn er +- 70.000 per dag met een opslag van 14 dagen, met 40Byte per bestandje.
40(byt(e X 75.000(per dag) X 14(dagen) = 42.000.000bytes = +/- 40MB
Kun je misschien niet aan iets van een ramdisk gaan denken?
* heuveltje heeft er niet zoveel ervaring mee.
maar io is geen probleem meer, clustering is imho niet meer nodig, en je zou om de minuut alles kunnen backuppen naar een zip file oid.
of nog beter laat alles appenden aan een groot file dat je vervolgens kan expanden naar een ramdisk
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Wat je zou kunnen doen is in bijv PHP oid een windows-verkenner nabouwen, waarbij je de DB-objecten kunt benaderen als ware het een filesystem. Ziet er uit als een verkenner, werkt ook zo voor de eindgebruiker - alleen de onderhuidse werking is anders
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
Je vergeet de clustergrootte:heuveltje schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:14:
[...]
als ik even reken :
40(byt(e X 75.000(per dag) X 14(dagen) = 42.000.000bytes = +/- 40MB
Kun je misschien niet aan iets van een ramdisk gaan denken?
* heuveltje heeft er niet zoveel ervaring mee.
maar io is geen probleem meer, clustering is imho niet meer nodig, en je zou om de minuut alles kunnen backuppen naar een zip file oid.
of nog beter laat alles appenden aan een groot file dat je vervolgens kan expanden naar een ramdisk
bij een clustergrootte van 4kb:
4096(clustergrootte) x 75.000(per dag) x 14(dagen) = 4300800000bytes ~4GB!!!
De ramdisk werkt ook met een clustergrootte volgens mij.
Als je het op een gewoon bestandssysteem wil opslaan zonder veel ruimte te verkwitsen moet je een bestandssysteem vinden met een zeeeeeer kleine clustergrootte.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 13:31 ]
Verwijderd
Een database slaat zijn gegevens ook gewoon op in een bestand hoor.ReLight schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:51:
lijkt me dat een ramdisk geen clustergroote nodig heeft, geen koppen die bewegen enzo.Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:29:
[...]
Je vergeet de clustergrootte:
bij een clustergrootte van 4kb:
4096(clustergrootte) x 75.000(per dag) x 14(dagen) = 4300800000bytes ~4GB!!!
De ramdisk werkt ook met een clustergrootte volgens mij.
en anders zou het nog kunnen met kleinere klusters, (ntfs heeft 512b clusters als minimum binnen w2k, maar misschien dat dat met een simpele hack al minder is)
btw schiet me opeens binnen, als je compression aanvinkt bij een ntfs drive, zou hij zelf dan niet op een of andere manier werken ?
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ja maar wel allemaal in 1 bestand. dus dan heb je geen 200M clusters nodig.Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:31:
[...]
Een database slaat zijn gegevens ook gewoon op in een bestand hoor.
Maar wel aan 1 stuk & dat is een stuk beter te managen.Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:31:
[...]
Een database slaat zijn gegevens ook gewoon op in een bestand hoor.
Verwijderd
Databases gaat ook niet na elke transactie "defragmenteren" denk dat als ze gewoon met NTFS opstaat je minder ruimte kwijt bent dat met een database.heuveltje schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:37:
[...]
Ja maar wel allemaal in 1 bestand. dus dan heb je geen 200M clusters nodig.
Daarnaast is binary niet tot op de byte variabel volgens mij. Dus heb je ook nog steeds "overhead".
Daarnaast is het onzin omdat de bestanden nog steeds minimaal even veel I/O nodig hebben als een FS. Bestand moet eerst geconverteerd worden naar database, en later weer terug naar bestand.
Dus ipv 2x één actie. Heb je dan 2x twee acties.
De I/O blijf je toch wel houden (je moet het toch lezen).ReLight schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:51:
Aangezien een Filesysteem met clusters werkt kost dat veelste te veel I/O en ruimte
Je kan eens kijken naar ReiserFs, die kan meerdere bestanden in 1 block zetten.
Verwijderd
Op een ramdisk heb je ook een bestandssysteem nodig en dus het moet adresseerbaar zijn dus heb je ook clusters. Clusters hebben niets met koppen ofzo te maken maar met adressering.heuveltje schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:36:
[...]
lijkt me dat een ramdisk geen clustergroote nodig heeft, geen koppen die bewegen enzo.
en anders zou het nog kunnen met kleinere klusters, (ntfs heeft 512b clusters als minimum binnen w2k, maar misschien dat dat met een simpele hack al minder is)
btw schiet me opeens binnen, als je compression aanvinkt bij een ntfs drive, zou hij zelf dan niet op een of andere manier werken ?
Als er een mogelijkheid is om de clustergrootte enorm te verkleinen zou het nuttig worden voor de TS. Helaas vindt ik zo 1-2-3 geen hack.
Welke clients? Alternatief is misschien een zipfile zonder compressie. Maar dat zal ws. ook niet goed zijn voor de performance.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Database data benaderen alsof een File Systeem > Database efficientste oplossing voor veel kleine bestanden?*
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Maar dit is idd wel een deel discussie die eerst gevoerd moet worden. Is een db wel de beste manier ? Of FS ?
[ Voor 34% gewijzigd door ReLight op 06-12-2004 22:23 . Reden: change of hart ]
Het reiserFS is echt iets voor je.
Reiser4 uses dancing trees, which obsolete the balanced tree algorithms used in databases (see farther down). This makes Reiser4 more space efficient than other filesystems because we squish small files together rather than wasting space due to block alignment like they do. It also means that Reiser4 scales better than any other filesystem. Do you want a million files in a directory, and want to create them fast? No problem.
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
dan heb je toch een progje nodig dat de bestandjes uitleest en als record toevoegd aan de database?
met 28800 seconden per werkdag en 70.000 bestandjes zou je elke seconde 2,4 bestanden moeten inlezen of bijna 146 per minuut, een tooltje dat elke minuut alle nieuwe bestanden inleest en de ingelezen wist mag eigenlijk geen probleem zijn..
Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !
Die laten draaien door je OS en als koppeling laten dienen tussen je filesystem en de clients.
Een soort Distributed Computing (SETI, RC5) -achtig iets.
Je hebt uiteraard veel overhead door de schrijf en lees fileacties.
Daarom is een DB wel sneller hierin.
[ Voor 21% gewijzigd door McFreak op 06-12-2004 23:26 ]
McFraGG de gekste !!
[ Voor 4% gewijzigd door TheBorg op 06-12-2004 23:31 ]
Verwijderd
Is een sql dump niet mogelijk, of werken de clientprogramma's alleen maar met ftp?ReLight schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:23:
Bedankt, maar de bestanden moeten toch echt via FTP, en dus denk ik als echt FS, te benaderen, op te halen zijn !
Maar dit is idd wel een deel discussie die eerst gevoerd moet worden. Is een db wel de beste manier ? Of FS ?
Ze willen ook werken ook met ouderwetse dial-up met zelfs x-modem.....Daar hebben we al modules voor, maar we willen naar FTP, en liever Secure FTP, SFTP.Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 10:41:
[...]
Is een sql dump niet mogelijk, of werken de clientprogramma's alleen maar met ftp?
Precies mijn gedachte toen ik dit topic doorlas. Waar hebben we het eigenlijk over! 75000*14*512= +/- 512MB in totaal. De tijd die je hier op dit forum hebt doorgebracht heeft al een veelvoud gekost dan die schijf van maarliefst 512MBTheBorg schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:31:
Clustersize instellen op 512bytes = 500MB per dag. Paar dikke schijven nemen, verlies voor lief nemen, klaar.
Om hier een database voor in te schakelen is m.i. gekkenwerk.
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate