Toon posts:

[UPS] Smart ups 3000RMINET problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via via ben ik aan een Smart UPS gekomen ( een 3000rminet )..Dit kan op zichzelf erg handig zijn..

maar zodra ik de stekker van de ups in het stopcontact stop (zonder dat ik er maar een monitor/pc aan heb hangen) ,komt er elke 5 seconden een soort van "klik geluid" uit het apparaat..alle ledjes knipperen dan eenmaal allemaal tegelijk en na 5 seconden weer hetzelfde.
Wanneer ik er een monitor of pc aanhang doen deze het vervolgens ook niet.

Waar kan dit aanliggen?Ik heb al op de site van apc gekeken, daar vond ik dit:

http://emea-en.apc.com/cg...X5hbnl_JnBfcGFnZT0x&p_li=

maar dit gaat niet voor mijn smart ups op, maar voor de back-ups ..
een 3 weken geleden heb ik gezien dat deze ups wel goed werkte!! vanaf toen niet meer aan de stroom gezeten/gebruikt etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Lijkt op het klikken van een relais die niet weet at hij moet doen

Waaschijnlijk wat hardwarematig fout

Corect me if i wrong.

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:08
laat hem voor de gein eens een dag aan het stopcontact staan! eventueel met een apparaat eraan, waarschijnlijk zijn de batterijen namelijk gewoon leeg en moet ie ff op gang komen, ik ken iemand die een ups had, die had het zelfde, na een dagje aan de stroom wassie weer goed.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Kan dat niet iets te maken hebben met het feit dat je em totaal niet belast? Waardoor ie niet hoeft te werken, als het ware, en dus elke 5 sec ff kijkt of ie belast is....

Ik zou zeggen, hang er je monitor aan, en trek na 5 minuutjes de stekker van de UPS uit. Dan merk je meteen of ie werkt.

(want met de batterijen alleen kan ie een spanningsuitval niet overbruggen, er zitten spoelen in die de eerste milliseconden van de spanningsuitval ervoor zorgen dat de monitor of wat er ook aanhangt bijna geen spanningsverlies merkt, en tegen dat de spoelen niet genoeg energie meer kunnen leveren is de wisselrichter al op gang gekomen, die de batterijen gebruikt. Volgens mij merkt ie dat de spoelen geen stroom voeren, en dat ie aldus niet kan werken, dus te laag belast is. Maar das maar een heel beredeneerde gok)

[ Voor 47% gewijzigd door naftebakje op 06-12-2004 11:56 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb hier een wat oudere UPS hangen, en die tikt en klikt ook als hij onbelast is. Hang er een PC aan en het is over :).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 12:50
Klinkt als een dooie batterij. Heeft tussen die drie weken en nu uit gestaan???? Zo ja kan die batterij wel eens helemaal leeg zijn en als het een slechte batterij is kan de ups hem niet meer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ganzz schreef op maandag 06 december 2004 @ 11:50:
Lijkt op het klikken van een relais die niet weet at hij moet doen

Waaschijnlijk wat hardwarematig fout

Corect me if i wrong.
Hier heb ik ook aan gedacht..zou erg jammer zijn :(

Net even het stekker uit stopcontact gehaald en toen ik op de test knop drukte deed ie hetzelfde..(1 klik geluidje, ledjes knipperen etc..) , dan zou het heel goed kunnen dat die relais niet weet wat ie moet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even open maken , batterij met een lader opladen (ff kijken of hij die lading ook vast houdt) en weer terug zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 06 december 2004 @ 11:51:
Kan dat niet iets te maken hebben met het feit dat je em totaal niet belast? Waardoor ie niet hoeft te werken, als het ware, en dus elke 5 sec ff kijkt of ie belast is....

Ik zou zeggen, hang er je monitor aan, en trek na 5 minuutjes de stekker van de UPS uit. Dan merk je meteen of ie werkt.
Ja ok ,maar zodra ik er een monitor aanhang gaat de monitor niet aan...ookal heb ik de stekker van de ups nog in het stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Typisch geval van dooie accus.
Als ze na lang laden nog dood zijn of maar heel weinig lading vasthouden kun je bij baco ijmuiden meestel wel een paar tweedehands werkende accus kopen (voor weinig).

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 11:55:
[...]

Ja ok ,maar zodra ik er een monitor aanhang gaat de monitor niet aan...ookal heb ik de stekker van de ups nog in het stopcontact
Dan zou ik kiezen voor de optie "batterijen plat". Heb je daarvoor een statusledje?
Als je handig bent (zou moeten op dit subforum) kan je em ff openhalen en kijken hoeveel spanning er op de batterijen zit. En enkele dagen aan de netspanning laten hangen zou ook moeten helpen, maar dat duurt wel ff hé.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:00:
[...]

Dan zou ik kiezen voor de optie "batterijen plat". Heb je daarvoor een statusledje?
Als je handig bent (zou moeten op dit subforum) kan je em ff openhalen en kijken hoeveel spanning er op de batterijen zit. En enkele dagen aan de netspanning laten hangen zou ook moeten helpen, maar dat duurt wel ff hé.
nee heb daar geen statusledje voor..ik kan die accu's er zo uitpakken maar hoeveel spanning zou daar op horen te staan normaal weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-09 14:57

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:04:
[...]

nee heb daar geen statusledje voor..ik kan die accu's er zo uitpakken maar hoeveel spanning zou daar op horen te staan normaal weg?
staat dat niet toevallig op de accu zelf?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dooorgaans worden 12V accu's gebruikt. Dus 10V is leeg, 12V (of zelfs wat hoger) is normaal. Maar je meet ze wel onbelast, dat heeft een redelijke invloed heb ik al gemerkt. Als de spanning inzakt tijdens het meten zijn de batterijen niet meer goed heb ik al ervaren.

O ja, als je gaat meten, trek dan wel de stekker uit. Dat kan et allemaal wat minder gevaarlijk maken, en anders meet je of de lader van de batterijen nog werkt, en niet de batterijen zelf.

[ Voor 78% gewijzigd door naftebakje op 06-12-2004 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 14:27

RammY

Dát!

Volgens dat artikel dat je zelf hebt opgezocht betekend dat dat je niet genoeg power op je wandcontactdoos heb staan.. oftwel.. je lichtnet geeft geen 240 :/

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RammY schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:22:
Volgens dat artikel dat je zelf hebt opgezocht betekend dat dat je niet genoeg power op je wandcontactdoos heb staan.. oftwel.. je lichtnet geeft geen 240 :/
Maar deze ups..heeft toch 230 nodig?

Of heb ik dat verkeerd?

http://www.apcc.com/resou...cfm?base_sku=SU3000RMINET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 09:39

sjaak

un giorno credi

Accu leeg, gewoon 48 uur laten laden, mocht ie het dan nog steeds niet doen is je accu dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
micha schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:35:
Accu leeg, gewoon 48 uur laten laden, mocht ie het dan nog steeds niet doen is je accu dood.
Ja maar het is toch wel zo dat wanneer de accu's leeg mochten zijn en de stroom stekker van de ups zit in het stopcontact..dan moet de monitor toch wel aanspringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:42:
[...]

Ja maar het is toch wel zo dat wanneer de accu's leeg mochten zijn en de stroom stekker van de ups zit in het stopcontact..dan moet de monitor toch wel aanspringen?
Als je eens goed doordenkt:
Je bent een producent van kwaliteits-UPS. Een klant hangt een kritische server aan je UPS, maar de batterijen zijn niet meer goed....en de UPS geeft toch spanning, dus de klant denkt dat ie goed werkt. Eerste spanningsuitval ==> server down, massa's kosten voor de klant. Op wie zal deze klant de kosten verhalen????

Dan hebt je toch beter een klant die merkt van "ie werkt niet, dus ik moet er niet op rekenen dat de server een spanningsuitval overleeft". Heeft ie dan uitval, en kosten, dan ben je als producent van zijn UPS veel goedkoper uit (als er nog garantie zat op UPS nieuwe batt, anders niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:49:
[...]

Als je eens goed doordenkt:
Je bent een producent van kwaliteits-UPS. Een klant hangt een kritische server aan je UPS, maar de batterijen zijn niet meer goed....en de UPS geeft toch spanning, dus de klant denkt dat ie goed werkt. Eerste spanningsuitval ==> server down, massa's kosten voor de klant. Op wie zal deze klant de kosten verhalen????

Dan hebt je toch beter een klant die merkt van "ie werkt niet, dus ik moet er niet op rekenen dat de server een spanningsuitval overleeft". Heeft ie dan uitval, en kosten, dan ben je als producent van zijn UPS veel goedkoper uit (als er nog garantie zat op UPS nieuwe batt, anders niets).
hehe tsjah..zo had ik het nog niet bekeken.:):P

nu eerst even bekijken of de accu's leeg zijn..zo ja-> dan even 48 uur aan de oplader..en dus 48 uur in de "geklik" zitten :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:04:
Hoezo je hebt daar geen statusledje voor? Alle SmartUPS modellen hebben dat. Je kunt bovendien eenvoudig een self-test uitvoeren zodat de UPS de accu-conditie test. Indien deze niet meer in goede staat zijn zal dit statusledje gaan branden en op regelmatige tijdstippen zal de UPS een alarm laten horen totdat de accu's vervangen zijn.

Accu's zijn bij een UPS trouwens een lopende rekening. Doorgaans gaat men er van uit dat een accu slechts 3 tot 5 jaar leeft in een UPS. Daarna is deze meestal aan vervanging toe. Je kunt de officiële accu-packs van APC kopen, maar deze zijn vrij duur. Als je wat handig bent, dan kun je makkelijk zelf een veel goedkoper accu-pack ineenflanzen aangezien APC in principe ook maar standaard lekvrije lood-zuur-accu's gebruikt. Doe dit enkel als je weet waarmee je bezig bent. Een accu kan zeer hoge piekstromen leveren. Bij kortsluiting is brand absoluut niet ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

dennismaus schreef op maandag 06 december 2004 @ 11:52:
Klinkt als een dooie batterij. Heeft tussen die drie weken en nu uit gestaan???? Zo ja kan die batterij wel eens helemaal leeg zijn en als het een slechte batterij is kan de ups hem niet meer laden.
Mijn APC 1400 (Rack) had ook slechte batterijen, hier merkte ik ook op dat dezelfde ledjes allemaal regelmatig gingen knipperen. Geluid heb ik niet opgemerkt, daar maken de fans in de overige bakken wat teveel lawaai voor. Na enkele maanden waren de batterijen echt helemaal kapot (ik gebruikte het verder niet serieus dus nog niet vervangen) en werden dus goed warm en begonnen bol te staan, deze heb ik met enig geweld moeten verwijderen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:57:
[...]
Hoezo je hebt daar geen statusledje voor? Alle SmartUPS modellen hebben dat. Je kunt bovendien eenvoudig een self-test uitvoeren zodat de UPS de accu-conditie test. Indien deze niet meer in goede staat zijn zal dit statusledje gaan branden en op regelmatige tijdstippen zal de UPS een alarm laten horen totdat de accu's vervangen zijn.

Accu's zijn bij een UPS trouwens een lopende rekening. Doorgaans gaat men er van uit dat een accu slechts 3 tot 5 jaar leeft in een UPS. Daarna is deze meestal aan vervanging toe. Je kunt de officiële accu-packs van APC kopen, maar deze zijn vrij duur. Als je wat handig bent, dan kun je makkelijk zelf een veel goedkoper accu-pack ineenflanzen aangezien APC in principe ook maar standaard lekvrije lood-zuur-accu's gebruikt. Doe dit enkel als je weet waarmee je bezig bent. Een accu kan zeer hoge piekstromen leveren. Bij kortsluiting is brand absoluut niet ondenkbaar.
Ja ok..heb daar wel led voor, maar die staan allemaal uit totdat ik het geklik hoor ,dan springen alle ledjes 1x aan en gaan dan ook direct weer uit..dus aan die ledjes heb ik tot nu toe niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aan het begin van dit topic klikte de ups om de 5 seconden ,maar inmiddels klikt ie steeds sneller (om de 2/3 seconden) betekent dit dat de accu's steeds opgeladen worden? (Dus dat ie aan het eind van de middag normaal aangaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dat zou wel eens kunnen. Maar ik heb die UPS niet gemaakt, dus zeker ben ik niet.
Wacht nog een uurtje, dan kan jij et mij vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 14:03
Installeer gewoon de APC PowerChute software en sluit de UPS op je machine aan.. Kan ie 'em dan vinden? Wat vindt ie dan van de ingebouwde zelf-test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Ik vind dat klikgedrag toch absoluut niet normaal hoor. Dat hoort helemaal niet zo bij een SmartUPS. Ik betwijfel zelfs of het probleem bij de accu te zoeken is. Zelfs al steek je er geen accu in, dan nog dient de UPS correct te werken bij aanwezigheid van netspanning. Idem met een slechte accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:29:
Ik vind dat klikgedrag toch absoluut niet normaal hoor. Dat hoort helemaal niet zo bij een SmartUPS. Ik betwijfel zelfs of het probleem bij de accu te zoeken is. Zelfs al steek je er geen accu in, dan nog dient de UPS correct te werken bij aanwezigheid van netspanning. Idem met een slechte accu.
Ik vond dit nog op de site van apc..

http://emea-en.apc.com/cg...W55fiZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=
An additional sound that the Smart-UPS may produce is a clicking sound. The Smart-UPS will make a clicking sound when the UPS is enabling AVR Boost or AVR Trim. AVR Boost is when the UPS uses the internal transformer to increase input voltage which may be too low; AVR Trim is when the UPS uses the internal transformer to decrease input voltage which may be too high. When the UPS switches to use this transformer, an internal relay makes a clicking sound. This is normal operation of the UPS reacting to too-high, or too-low voltage.
Maar geen idee wat dit ge-quote tekst nou precies inhoud..avr-trim/avr-boost? daar heb ik helaas geen verstand van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

AVR Boost is wanneer de UPS zijn interne transformator gebruikt om de voedingspanning op te krikken die mogelijk te laag is.

AVR Trim is wanneer de UPS zijn interne transformator gebruikt om de voedingspanning te verlagen die mogelijk te hoog is.

Wanneer de UPS schakelt om de transformator te gebruiken, dan maakt een intern relais een klikkend geluid. Dit is normale reactie van de UPS wanner de voedingsspanning te laag of te hoog is.

Dit staat letterlijk in de tekst die je hierboven neergezet hebt :)

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Als de netspanning te hoog of te laag is, dan zal de UPS trachten dit te compenseren. Het is correct dat er dan klikgeluiden uit de UPS komen, maar ik kan me niet voorstellen dat er nog plaatsen in België en Nederland zijn waar de netspanning zo'n grote afwijking van de juiste waarde heeft. De standaard AVR schakelspanningen zijn 253V voor AVR Trim en 208V voor AVR Boost. Als de spanning uit uw stopcontacten werkelijk zo'n grote afwijking heeft van de standaard 230V, dan zou u dat toch wel moeten merken aan andere apparatuur die niet meer correct werkt of stuk gaat. Meet alleszins even met een multimeter na welke netspanning er in huis komt. Dit hoort 230V te zijn, maar een afwijking van +/- 10V erop is aanvaardbaar.

Maar zelfs wanneer AVR Trim of Boost actief is, blijft de UPS normaal werken... En dat schijnt iets te zijn wat hij bij u niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op maandag 06 december 2004 @ 14:09:
Als de netspanning te hoog of te laag is, dan zal de UPS trachten dit te compenseren. Het is correct dat er dan klikgeluiden uit de UPS komen, maar ik kan me niet voorstellen dat er nog plaatsen in België en Nederland zijn waar de netspanning zo'n grote afwijking van de juiste waarde heeft. De standaard AVR schakelspanningen zijn 253V voor AVR Trim en 208V voor AVR Boost. Als de spanning uit uw stopcontacten werkelijk zo'n grote afwijking heeft van de standaard 230V, dan zou u dat toch wel moeten merken aan andere apparatuur die niet meer correct werkt of stuk gaat. Meet alleszins even met een multimeter na welke netspanning er in huis komt. Dit hoort 230V te zijn, maar een afwijking van +/- 10V erop is aanvaardbaar.

Maar zelfs wanneer AVR Trim of Boost actief is, blijft de UPS normaal werken... En dat schijnt iets te zijn wat hij bij u niet doet.
Heb even gemeten op stopcontact..maar meet hier op alle 4 de stopcontacten zo rond de 224V (verschilt soms een heel klein beetje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Over België kan ik niets zeggen. Maar hierbij mij thuis heb ik het eens gecontroleerd, ik heb regelmatog dipjes gemeten van 198 V. Dit kwam door de melkmachine van de achter buurman!
Deze dippen waren zeer kort. Ik weet niet hoe snel de UPS zou moeten reageren op spannings dippen?

Met wat voor meter heb je de spanning gecontroleerd? Ik heb het destijds met een TrueRMS meter met min/max funktie van Fluke gemeten.

@ hieronder had het te laat gezien, sorry

[ Voor 26% gewijzigd door Riesenbaby op 06-12-2004 14:22 ]

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Riesenbaby schreef op maandag 06 december 2004 @ 14:18:
Over België kan ik niets zeggen. Maar hierbij mij thuis heb ik het eens gecontroleerd, ik heb regelmatog dipjes gemeten van 198 V. Dit kwam door de melkmachine van de achter buurman!
Deze dippen waren zeer kort. Ik weet niet hoe snel de UPS zou moeten reageren op spannings dippen?

Als ik de TS was zou ik de netspanning maar eens controleren.
al gedaan..:Pcheck post hier boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
224V is een zeer normale waarde. De AVR Trim en Boost mogen dan niet gebruikt worden. Overigens kun je ook eenvoudig op de UPS zien wanneer de AVR Trim of Boost actief is. Er zijn twee ledjes met als symbool een horizontale streepjeslijn waardoor een pijl omlaag gaat (Trim) en een pijl omhoog (Boost). Er kan slechts één van deze leds tegelijk branden wanneer de AVR actief is (behalve wanneer de UPS net ingestoken wordt branden alle leds eventjes - maar dat is gewoon een check). Bij normaal gebruik wanneer de netspanning binnen goede waardes ligt - zoals bij u - mag er geen van deze leds branden.
Riesenbaby schreef op maandag 06 december 2004 @ 14:18:
De UPS zou in dat geval op de accu moeten overschakelen. Als de dipjes binnen enkele seconden van mekaar liggen, dan zal de UPS zelfs niet terugkeren naar de netspanning tot de dipjes weg zijn. De UPS blijft steeds minstens een vijf tot tien seconden op de batterij werken, hoe kort de spanningsuitval ook is. Je zou kunnen zeggen in het geval van de topic starter dat de UPS niet lang genoeg op de batterij kan werken om deze paar seconden te overbruggen omdat de accu nog niet opgeladen is, maar er hangt geen load aan de UPS dus een tiental seconden mag geen enkel probleem zijn en bovendien gaat de UPS normaal gezien niet terug naar de netspanning als de accu leeg is, maar schakelt hij zichzelf gewoon uit.

[ Voor 53% gewijzigd door satcp op 06-12-2004 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op maandag 06 december 2004 @ 14:21:
224V is een zeer normale waarde. De AVR Trim en Boost mogen dan niet gebruikt worden. Overigens kun je ook eenvoudig op de UPS zien wanneer de AVR Trim of Boost actief is. Er zijn twee ledjes met als symbool een horizontale streepjeslijn waardoor een pijl omlaag gaat (Trim) en een pijl omhoog (Boost). Er kan slechts één van deze leds tegelijk branden wanneer de AVR actief is (behalve wanneer de UPS net ingestoken wordt branden alle leds eventjes - maar dat is gewoon een check). Bij normaal gebruik wanneer de netspanning binnen goede waardes ligt - zoals bij u - mag er geen van deze leds branden.
Dus bij die gewone check waar je het over hebt..branden alle ledjes 1x..dan is het bij mij net of die om die 3 seconden een check uitvoert:p..want dan knipperen alle ledjes 1x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
inmiddels heb ik even de voorkant van de ups losgeschroeft..daar zie ik een fan zitten..elke keer wanneer ik de klik hoor..dan wil die fan beginnen te draaiien..maar wil dat toch niet lukken..(hij beweegt dan een klein beetje)

Dat zou dus kunnen betekenen dat de ups niet wil opstarten ofzow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 14:25:
Dus bij die gewone check waar je het over hebt..branden alle ledjes 1x..dan is het bij mij net of die om die 3 seconden een check uitvoert:p..want dan knipperen alle ledjes 1x
Ja, maar als de power-on self-test faalt, dan moet de UPS meteen op de netspanning overschakelen (indien beschikbaar) en zal het replace battery ledje oplichten. Bij u lijkt het echter alsof de UPS bij de self-test als het ware crasht en weer opnieuw begint. Dit is geen normaal gedrag en het ligt als je 't mij vraagt ook helemaal niet aan de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op maandag 06 december 2004 @ 14:34:
[...]
Ja, maar als de power-on self-test faalt, dan moet de UPS meteen op de netspanning overschakelen (indien beschikbaar) en zal het replace battery ledje oplichten. Bij u lijkt het echter alsof de UPS bij de self-test als het ware crasht en weer opnieuw begint. Dit is geen normaal gedrag en het ligt als je 't mij vraagt ook helemaal niet aan de accu.
Precies zoiets d8 ik ook al...zoals je in mijn post hierboven kunt lezen wil die fan beginnen te draaien..ik heb zoiets (met die fan) ook eens met een computer gehad..toen bleek dat het moederbord kortsluiting maakte met de kast..dus zou nu weer kortsluiting kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Dat zou een oorzaak kunnen zijn, maar er kan net zo goed iets stuk zijn gegaan of slecht contact maken. Dat valt natuurlijk niet te beoordelen vanop afstand.

Als je verstand hebt van elektronica en de gevaren van elektriciteit kent, dan zou je het toestel eens open kunnen maken en zoeken naar de mogelijke probleempunten. Let wel: een UPS is net als een TV een toestel waar dodelijke spanningen op kunnen blijven staan zelfs wanneer de netstekker is uitgetrokken! Pas dus op! Koppel zeker de accu eerst volledig af voor je zelfs maar denkt om het ding te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

SatCP schreef op maandag 06 december 2004 @ 14:46:
Let wel: een UPS is net als een TV een toestel waar dodelijke spanningen op kunnen blijven staan zelfs wanneer de netstekker is uitgetrokken! Pas dus op! Koppel zeker de accu eerst volledig af voor je zelfs maar denkt om het ding te openen.
En uiteraard helemaal uitzetten, powerknop indrukken tot ie "uit" is, stekker eruit, powerknop indrukken tot je "tik" hoort. (zo heb ik het in ieder geval een keer gelezen over de APC's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op maandag 06 december 2004 @ 14:46:
Dat zou een oorzaak kunnen zijn, maar er kan net zo goed iets stuk zijn gegaan of slecht contact maken. Dat valt natuurlijk niet te beoordelen vanop afstand.

Als je verstand hebt van elektronica en de gevaren van elektriciteit kent, dan zou je het toestel eens open kunnen maken en zoeken naar de mogelijke probleempunten. Let wel: een UPS is net als een TV een toestel waar dodelijke spanningen op kunnen blijven staan zelfs wanneer de netstekker is uitgetrokken! Pas dus op! Koppel zeker de accu eerst volledig af voor je zelfs maar denkt om het ding te openen.
ja ik weet het ! Altijd voorzichtig zijn met zulk spul..ik ga zelf denk ik maar niet op zoek het probleem..houd mij daar niet genoeg mee bezig..ik zal een kennis vragen die heeft veel meer verstand van..die maakt ook geregeld kapoete tv's en radio's..wie weet kan hij mij uit de brand helpen..weet iemand toevallig de mogelijke probleempunten wat het ZOU kunnen zijn ? een kapotte relais? zou dat kunnen? dat zou het klikkend geluid verklaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:20:
aan het begin van dit topic klikte de ups om de 5 seconden ,maar inmiddels klikt ie steeds sneller (om de 2/3 seconden) betekent dit dat de accu's steeds opgeladen worden? (Dus dat ie aan het eind van de middag normaal aangaat)
Ik hoop voor je dat het geen ge-stealthte bom is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 16:07:
[...]

Ik hoop voor je dat het geen ge-stealthte bom is :P
hehehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties maar het klik geluidje is inmiddels opgelost.. _/-\o_ (hoe dat precies opgelost is , is mij een raadsel..gisteravond deed ik de ups nog eens aan..en flipte zo met allemaal groene lichtjes aan en zonder geklik:P)

zit nu met een volgend probleem die ik even een ander topic open..

dus deze kan wel gesloten worden:)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 11:06 . Reden: kan wel gesloten worden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na het vorige probleem zit ik nu met een ander iets , wat niet klopt aan die ups..

Mijn monitor en computer heb ik inmiddels aangesloten aan de ups (Smart ups 3000RMINET), maar zodra ik de stekker eruit trek van de ups valt de computer/monitor uit. De accu's pakken het niet over..(De ups gaat gewoon helemaal uit)

Zelfs al haal ik één van de twee accu's uit de ups..kan mijn computer nog opstarten.(Totdat ik de stekker eruit trek natuurlijk :+ )ook het opladen van de 2 accu's gebeurt volgens mij niet..

Aan de voorkant brand het lichtje van wisselspanning op de ups..en rechts branden 5 groene ledjes wat de accu sterkte aangeeft..(ookal heb ik één accu eruit gehaalt he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
tja ik ben toch bang dat je accu's niet lekker meer zijn, kijk het is namelijk zo dat als je batterijen gaar zijn, dan laden ze opzich wel op maar zijn ze binnen 1 minuut weer leeg, echter als ze op vermogen/stroom staan denkt die ups dat ze vol zijn! dit komt namelijk zo, die accuplaten die erin zitten die trekken vol met accuzuur als de REDOX reactie zegmaar op zijn eind loopt (batterij leeg) dit is natuurlijk niet erg maar als hij zo een hele tijd staat gaan de platen kapot, die brokkelen dan af, gevolg, minder vermogen, in principe leveren ze nog wel spanning maar omdat ze hoog ohmig zijn geworden (hoge weerstand) wordt het lastig om ze nog goed op stroom te krijgen, gevolg, binnen luttele momenten stort het vermogen in en zijn ze weer leeg, het KAN natuurlijk wat anders zijn maar dit ligt voor mij voor de hand.

als het zo is dan ist einde verhaal voor je accu's jammer dat het geen ni-cd is want die kun je in de vriezer leggen een dag en dan een keer op de grond laten stuiteren, dan breken de cadmium kristallen af en werkt ie weer redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1nsane schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:46:
tja ik ben toch bang dat je accu's niet lekker meer zijn, kijk het is namelijk zo dat als je batterijen gaar zijn, dan laden ze opzich wel op maar zijn ze binnen 1 minuut weer leeg, echter als ze op vermogen/stroom staan denkt die ups dat ze vol zijn! dit komt namelijk zo, die accuplaten die erin zitten die trekken vol met accuzuur als de REDOX reactie zegmaar op zijn eind loopt (batterij leeg) dit is natuurlijk niet erg maar als hij zo een hele tijd staat gaan de platen kapot, die brokkelen dan af, gevolg, minder vermogen, in principe leveren ze nog wel spanning maar omdat ze hoog ohmig zijn geworden (hoge weerstand) wordt het lastig om ze nog goed op stroom te krijgen, gevolg, binnen luttele momenten stort het vermogen in en zijn ze weer leeg, het KAN natuurlijk wat anders zijn maar dit ligt voor mij voor de hand.

als het zo is dan ist einde verhaal voor je accu's jammer dat het geen ni-cd is want die kun je in de vriezer leggen een dag en dan een keer op de grond laten stuiteren, dan breken de cadmium kristallen af en werkt ie weer redelijk.
Dit idee heb ik ook eigenlijk wel wat..

Of is het niet mogelijk dat er in de ups zelf een zekering kapoet gegaan is ofsow? dat de ups de accu's niet meer laad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De accu's pakken het niet over..(De ups gaat gewoon helemaal uit)
Hang een voltmeter aan de accu's en kijk wat er gebeurt. Als de spanning over de accu's praktisch 0V is wanneer de ups omschakelt zijn gewoon je accu's gaar.

Van de 5 defecte UPS die ik gerepareerd heb waren bij 4 de accu's gaar en bij 1 mosfets kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

accu's of gare besturing. Veel UPS'en werken niet door slechte of te ver ontladen accu's. En hebben ook nog eens de nare eigenschap om niet opnieuw te gaan werken na plaatsing van goeie accu's. Gaat toevallig een fractie van een seconde 1 van de andere leds branden bij het in of uit schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:49:
accu's of gare besturing. Veel UPS'en werken niet door slechte of te ver ontladen accu's. En hebben ook nog eens de nare eigenschap om niet opnieuw te gaan werken na plaatsing van goeie accu's. Gaat toevallig een fractie van een seconde 1 van de andere leds branden bij het in of uit schakelen?
Uhmz ja volgens branden de leds idd een fractie van een seconde..
En wanneer ik de stekker van de ups uit het stopcontact haal..(Dan branden er helemaal geen leds) zodra ik dan op de test knop druk..dan hoor ik weer een *klik* en wil de fan gaan draaien(maar houd na een seconde weer op met draaien) en branden alle leds een fractie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik btw van deze accu's kopen/bestellen?iemand een website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 13-09 20:09

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Die accu's kan je bij nedis bestellen (ongeveer 25 euro per stuk(zijn 19 euro inkoop zonder btw)) of bij conrad, het zijn standaard 12 Volt 17 Ah accu's. let wel op, die dingen zijn in de ups op 100 ampere TRAAG afgezekerd... dus zorg dat je kabels goed zitten.... maar dat spreekt voor zich denk ik :)
meer specs van de ups heb ik op mn server staan, met schema voor een data kabel, dan kan je hem makkelijk met apc powershute uitlezen. Onder linux kan dat ook met nut.
http://midiserver.student...tuur/smartups3000/ups.htm
plaatjes van de in en uitgangs spanning kan je ook makkelijk maken, met rrdtool bv,
http://midiserver.student.utwente.nl/ups/index.html
Het is trouwens wel een beest die ups, der hangen hier 6 computers aan, en dat geeft een load van nog geen 40 % >:)

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MidiMaze schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 19:36:
Die accu's kan je bij nedis bestellen (ongeveer 25 euro per stuk(zijn 19 euro inkoop zonder btw)) of bij conrad, het zijn standaard 12 Volt 17 Ah accu's. let wel op, die dingen zijn in de ups op 100 ampere TRAAG afgezekerd... dus zorg dat je kabels goed zitten.... maar dat spreekt voor zich denk ik :)
meer specs van de ups heb ik op mn server staan, met schema voor een data kabel, dan kan je hem makkelijk met apc powershute uitlezen. Onder linux kan dat ook met nut.
http://midiserver.student...tuur/smartups3000/ups.htm
plaatjes van de in en uitgangs spanning kan je ook makkelijk maken, met rrdtool bv,
Het is trouwens wel een beest die ups, der hangen hier 6 computers aan, en dat geeft een load van nog geen 40 % >:)
Welke accu bedoel je precies op http://www.conrad.nl
want ik zie wel een accu van 12V met 17aH maar die kost rond de 80 euro..

:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
MidiMaze schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 19:36:
Voor de duidelijk wel even vermelden dat je er meer dan ééntje nodig hebt ;). APC koppelt standaard 12V accu's tot 24V of 48V battery packs. Je kunt natuurlijk de originele battery packs bij APC bestellen. Dan weet je zeker dat er niets mis kan gaan, maar de prijzen zijn wel om steil van achterover te vallen. Zelf een accupak samenstellen is financieel echt wel de beste keuze, maar als je geen of weinig kennis van elektriciteit hebt dan moet je er je hoofd bij houden. Zulke accu's kunnen stroomsterktes opwekken die makkelijk brand kunnen laten ontstaan als je iets verkeerd doet.
dan kan je hem makkelijk met apc powershute uitlezen. Onder linux kan dat ook met nut.
Of met apcupsd, een zeer flexibele daemon voor het uitlezen en controleren van APC UPS-toestellen.
Of je schrijft zelf iets in PHP of soortgelijks dat communiceert met nut/apcupsd. Hieronder een screenshot van de apcupsd plugin voor m'n eigen system monitor:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/satcp/got/satcp-lsm-apcups_.png
Klik op de afbeelding om te vergroten

In bovenstaande afbeelding gaat het trouwens om een kleine Smart UPS 750XL waaraan slechts 2 systemen hangen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/satcp/got/midimaze-voltage.daily.png

Is het verschil tussen in- en uitgangsspanning in uw bovenstaande rddtool-grafiek te wijten aan de AVR-Boost-functie? Ik moet zeggen dat de netspanning bij u toch wel erg instabiel en bovenal laag is. Dalen tot onder de 200V. Ik kan niet zeggen dat ik dat hier al eens ooit heb gezien. Hieronder een grafiek van de netspanning gemeten over een hele dag hier thuis (meetinterval per 1 minuut):

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/satcp/got/satcp-lsm-apcups-linev-20041207z.png
Klik op de afbeelding om te vergroten

Dat schommelt toch steeds netjes rond de 230V die uit het stopcontact hoort te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

IDD, niet echt lekkere spanning. Bij ons thuis heb ik soms ook last van flinke dippen, richting de 200v. Blij dat ik nu een 700i net UPS heb :) En me vader maar zeggen dat dat nergens voor nodig is 8)7
Moet alleen nog nieuwe accu binnen krijgen (origineel, besteld via me stage), en een serieel kabeltje in elkaar klussen. Hij heeft nu al een paar keer gedraaid op een paar andere accu's. Wel mooi om te zien dat hij al inschakeld voordat me licht zichtbaar zwakker gaat branden (bij het inschakelen van een flinke compressor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wel bereid om een 4 nieuwe accu's te kopen..maar wie zegt dat mijn probleem dan verholpen is...Inmiddels is wel 100% zeker dat er 2 a 3 van de 4 accu's gaar zijn..maarja..straks koop ik een stel nieuwe accu's en blijkt dat de ups nog steeds niet goed werkt..en ben ik 100 euri's lichter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

straks koop ik een stel nieuwe accu's en blijkt dat de ups nog steeds niet goed werkt..en ben ik 100 euri's lichter
Die afweging heb ik inmiddels ook een aantal keren moeten maken, tot op heden waren het altijd alleen de accu's. Als je verder geen verbrande onderdelen op de print ziet, is de kans mi vrij groot dat het de accu's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:57:
[...]

Die afweging heb ik inmiddels ook een aantal keren moeten maken, tot op heden waren het altijd alleen de accu's. Als je verder geen verbrande onderdelen op de print ziet, is de kans mi vrij groot dat het de accu's zijn.
Nou dan moet ik ze maar bestellen via internet..

http://www.electroweb.nl/...troweb.nl/N_art_1107.html

Deze zou ik gaan bestellen..maar die levertijd is erg hoog..

Iemand nog een andere webshop die scherp geprijsd is?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ga je die UPS nu wel gebruiken? Lijkt me dat de kans groter is dat die UPS weer de geest geeft als een spanningsdip.
Heb hier in de 3 jaar dat de server staat nog nooit meegemaakt dat er een spanningsdip is geweest. Alleen een paar keer wat hardware verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:38:
[...]

Hang een voltmeter aan de accu's en kijk wat er gebeurt. Als de spanning over de accu's praktisch 0V is wanneer de ups omschakelt zijn gewoon je accu's gaar.

Van de 5 defecte UPS die ik gerepareerd heb waren bij 4 de accu's gaar en bij 1 mosfets kapot.
niet helemaal waar, op het moment dat ie ze laad en je zet de spanningsmeter erop, zal ie juist een veel te hoge spanning moeten geven omdat ie hoogohmig is geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 13-09 20:09

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 20:49:
[...]
Welke accu bedoel je precies op http://www.conrad.nl
want ik zie wel een accu van 12V met 17aH maar die kost rond de 80 euro..
:7
dat klopt, die van conrad zijn een stuk duurder, als je die van nedis wilt hebben moet je die via een elektro boer bestellen, want nedis is een hoofd leverancier :(
die van conrad (250214 - 8B) kost btw 46,95 EUR
SatCP schreef op woensdag 08 december 2004 @ 00:13:
Is het verschil tussen in- en uitgangsspanning in uw bovenstaande rddtool-grafiek te wijten aan de AVR-Boost-functie? Ik moet zeggen dat de netspanning bij u toch wel erg instabiel en bovenal laag is. Dalen tot onder de 200V. Ik kan niet zeggen dat ik dat hier al eens ooit heb gezien. Hieronder een grafiek van de netspanning gemeten over een hele dag hier thuis (meetinterval per 1 minuut):
Het verschil komt idd door de AVR boost, het spannings net op de campus van de UTwente is zo brak dat onze nood verslichting s'avonds uit gaat als de spanning onder de 205 volt daalt, dus bijna iedere avond. Maar daar gaat iets aan gedaan worden.... Nadeel is voor mn ups dat ie de hele dag staat te boosten.

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet helemaal waar, op het moment dat ie ze laad en je zet de spanningsmeter erop, zal ie juist een veel te hoge spanning moeten geven omdat ie hoogohmig is geworden...
Dat klopt , en als je dan de netspanning verwijderd, en de accu's stroom moeten leveren zakt de spanning over de accu's in naar hoogstens een paar volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vandaag zou ik mijn nieuwe accu's ontvangen..maar heb ze nog niet gezien..

hopelijk komen ze vandaag nog, anders morgen :)

Dan zullen we zien of het de accu's waren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:41:
vandaag zou ik mijn nieuwe accu's ontvangen..maar heb ze nog niet gezien..

hopelijk komen ze vandaag nog, anders morgen :)

Dan zullen we zien of het de accu's waren :+
En jaa hoor , heb de accu's inmiddels binnen..en het apparaat draait weer als een tierelier..
het waren dus idd de accu's!

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1