Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Buttons bij LCD via LPT poort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mede tweakers.

We hebben met 4 personen besloten dat we een lcd case gaan maken om aan de case te hangen.

Dit zijn de specs van het lcd schermpje:

20x4 Blue with White Characters

Controller: HD44780 compatible
Color Characters: White
Backlight: Yes
Module Size: 98x60(WxH)
View Area: 76x25.2(WxH)
Character Size: 2.95x 4.75
Height LCD: 14mm
Connection: 1 row of 16 pins

Datasheet:
http://www.world-led.com/Datasheet/LCD-2004B.pdf

/end specs

--Vraag:

We willen 4a5 druk buttens maken voor zelf in te stellen functies, bijvoorbeeld: scrollen volgend liedje enz.
Aangezien we (eigenlijk) niet nog een extra kabel willen voor de Seriele Poort willen we dezelfde LPT kabel gebruiken als die naar het LCDtje gaat.

We hebben op google en andere tweaksites gezocht of dit mogelijk is en/of met welke programma's.

Totzover:
We zijn er achter dat pin 10,11,12,13 en 15 "input" zijn
Maar hoe deze aanstuuren en uit laten lezen (programma's voor Windows en evt Linux of hulp bij scripten ervan?)

Groet en Bij voorbaad dank

Crosspost (van voor het weekend): klik

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
De status poorten kun je heel simpel uitlezen, ze zitten 1 adres verder
dan de datapoorten. Het ligt er natuurlijk aan of je een heximaal of
decimaal adres gebruikt, maar bij een decimaal adres zitten de datapinnen
op 888. De statuspinnen zitten dan dus op, jawel, 889. Je krijgt dan een
decimale waarde van de status poorten. Even een scriptje die deze omzet in
een binaire waarde, en je weet de status van de pinnen. Voorbeeldje:

vb:
1
2
3

Function GetStatus As Long
GetStatus = Inp Val(889)
End Function

Voor de andere programmeertalen kun je veel via google vinden. Nog enkele linkjes:

* Parallel Port: Reading & Writing Data
o QBasic
o Turbo Pascal
o Turbo C, Borland C/C++
o Watcom C
o Microsoft Visual C++
o Java
* Temperatuur Sensors op PC onder Linux?
* Linux Parallel Port Home Page
* zoeken bij google naar 'parallel port linux'
En zo staat er misschien nog wel wat meer in de Parallelle poort FAQ. Onder de linkjes staat misschien ook nog wel wat info.

Ik denk dat het het makkelijkste is als je zelf (als je het kan) wat software schrijft die om de zoveel tijd de waarde van de statuspinnen leest en dan wat acties onderneemt, maar misschien is er wel al iets standaards voor dit soort doeleinden.

Maar waarom is het erg als er een tweede kabeltje naar de seriële poort. Daar zijn tenminste kant en klare oplossingen voor. En de software is ook al klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Electronical op 06-12-2004 10:35 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Ik heb dit een tijdje geleden ook gedaan, alleen zonder buttons:

Pic 1
Pic 2

Op de tweede parallelle kabel zit nu alleen de 5v, daar zouden ook nog 2 usb aansluitingen en een Gnd lijn overheen gaan, maar na het opblazen van de USB's op het mobo heb ik dat maar gelaten. De USB's zouden worden uitgelicht door een Led (blauw)... De 2e paralelle connector zit netjes met van die afstandsbusjes achterin m'n AOpen H600B (In zo'n voorgeperforeerd gat met zo'n wegbuig/breek-baar plaatje 8) ).

Ik wil nu dus aleen maar duidelijk maken dat een 2e paralelle (en dus ook een 2e seriele) kabel totaal niet stoort :P

Anyway, mooi plan en veel succes!

PS maak het kastje van een houten frame met alu (0,5 mm) is meer dan stevig zat en ziet er opgeschuurd ook nog mooi uit... :)

Verwijderd

Topicstarter
Timmyboy_ schreef op maandag 06 december 2004 @ 10:52:
...Ik wil nu dus aleen maar duidelijk maken dat een 2e paralelle (en dus ook een 2e seriele) kabel totaal niet stoort :P

Anyway, mooi plan en veel succes!

PS maak het kastje van een houten frame met alu (0,5 mm) is meer dan stevig zat en ziet er opgeschuurd ook nog mooi uit... :)
We wilde het uitvoeren met plexiglas en een beetje "trendie" houden dus geen houten frame oid.
vandaar ook dat we maar met 1 kabel wilden werken

zo nodig pin 24 en 25 als voeding via usb doorlinken in de kabel en op de stekker deze doorlinken met pin 18t/m23 (gezamelijke gnd)
Electronical schreef op maandag 06 december 2004 @ 10:27:
[...]

En zo staat er misschien nog wel wat meer in de Parallelle poort FAQ. Onder de linkjes staat misschien ook nog wel wat info.

Ik denk dat het het makkelijkste is als je zelf (als je het kan) wat software schrijft die om de zoveel tijd de waarde van de statuspinnen leest en dan wat acties onderneemt, maar misschien is er wel al iets standaards voor dit soort doeleinden.

Maar waarom is het erg als er een tweede kabeltje naar de seriële poort. Daar zijn tenminste kant en klare oplossingen voor. En de software is ook al klaar.
Het lijkt mij ook leuk om zelf wat aan het programeren te gaan en zeker wat linux aangaat
Ow jah en die Paralelle Poort Faq hadden we grotendeels al doorgelezen alleen dat gedeelte over programeren eigenlijk een beetje overgeslagen omdat dit in het begin nog niet echt van toepassing was

Groet en Bedankt al tot zover :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
offtopic:
je hoeft niet te groeten onder elke post, indien je dit wilt kun je dit in je sig doen, maar meestal groeten tweakers elkaar automatisch
Lijkt me intressant, bookmarked... Wat je zou kunnen doen is een aantal niet gebruikte draadjes van je parallele poort (die het lcd niet gebruikt) kunnen splitsen naar een tweede stekker. Dan heb je twee stekkers en één kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Het was zowiso al de bedoeling om zo via de usb poort een 5V voeding te halen.

De ComPoort heeft wat meer draadjes nodig dan vrij zijn
Er zijn 6 draden vrij. De ComPoort heeft er dan 9 nodig
Nu weet ik niet precies hoeveel draden de ComPoort nodig heeft om te functioneren, hier valt ook wel achter te komen (ik google straks wel even als ik thuis ben van school).
Verder hebben we pin 18 t/m 25 GND waarvan we er al 2 als voeding via usb gebruiken dus blijven 18 t/m 23 nog over, hier valt dus nog evt wel wat van te gebruiken als het moet.

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-11 09:38
ik moet ook weer es een keer gaan knutselen. wil meer dan 5 knoppen aansluiten, zit alleen nog even te kijken hoe. misschien met een aantal OR-poortjes ofzo? in theorie zou je dan 15 knoppen aan kunnen sluiten. en één stand voor niks ingedrukt natuurlijk :o

iemand die dit al es gedaan heeft toevallig?

het aansluiten met één kabel moet niet zo'n probleem zijn, gewoon een kabel nemen met genoeg aders en achterop je kast weer verdelen :)

/edit: thx atlas :*

[ Voor 31% gewijzigd door BOOTZ op 06-12-2004 16:44 ]

Maak je eigen poll

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:24
ik heb hier een motorola infoadvisor 4400 ligen kan ik die nou als lcd gebruiken , hij ziet er wel leuk voor uit B)

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 06-12-2004 18:56 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Ik vind dit wel heel toevallig aangezien ik met precies hetzelfde bezig wil, zelfs met hetzelfde LCD...:o, dacht ik ook dat ik origineel was. Ik ga bijna precies hetzelfde maken maar dan voor bij mn bed om via lpt te kunnen zien welk nummer draait etc en dan idd een aantal toetsen om winamp/andere software te kunnen bedienen ( dit heb ik al werkend zonder display).

Gideon

[CM] Flightcase Mod

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
Gnuitenjong schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 09:30:
Ik vind dit wel heel toevallig aangezien ik met precies hetzelfde bezig wil, zelfs met hetzelfde LCD...:o, dacht ik ook dat ik origineel was. Ik ga bijna precies hetzelfde maken maar dan voor bij mn bed om via lpt te kunnen zien welk nummer draait etc en dan idd een aantal toetsen om winamp/andere software te kunnen bedienen ( dit heb ik al werkend zonder display).

Gideon
Wat lief O+
Zo iets had ik 3 jaar geleden gemaakt haha. Heb even lopen zoeken en een foto van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~wmchim07/lcd1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~wmchim07/lcd2.jpg

Het is een charakter LCD, 4x20. Ik heb eigenlijk een joystick erbij gebouwd, en daar trek ik dan de 5 Volt voor de LCD vandaan. Ik had toen ergens een winamp plugin gevonden zodat je met een joystick je winamp kon besturen.

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

lol :D

Maar ik wilde hem op zon flexibele buis-ding ( waar ook vaak een bureaulamp aan vast zit, en die je alle kanten op kan buigen) aan vast maken. Over dat 4x20 lcd...ik wilde die bij conrad bestellen, ik kan alleeen nergens een echt duidelijk aansluitschema vinden. Heb wel heel veel schema's gevonden, maar elke keer net even anders. Ik heb de datasheet van het lcd ook wel, maar die is in het duits...
Heeft iemand nog een ( url naar ) zo'n schemaatje? 8-)

Ik denk trouwens niet dat het mogelijk is om met dezelfde kabel als die aansturing voor het lcd geeft je winamp parallel of serieel te controllen..( tenminste niet makkelijk) Ik heb zelf gewoon knopjes aangesloten op de printerpoort en dan zelf wat ( simpele ) software gemaakt om winamp te bedienen.

Gideon

[CM] Flightcase Mod

Verwijderd

Topicstarter
Gnuitenjong schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 19:14:
lol :D

Maar ik wilde hem op zon flexibele buis-ding ( waar ook vaak een bureaulamp aan vast zit, en die je alle kanten op kan buigen) aan vast maken. Over dat 4x20 lcd...ik wilde die bij conrad bestellen, ik kan alleeen nergens een echt duidelijk aansluitschema vinden. Heb wel heel veel schema's gevonden, maar elke keer net even anders. Ik heb de datasheet van het lcd ook wel, maar die is in het duits...
Heeft iemand nog een ( url naar ) zo'n schemaatje? 8-)
Ik zou zegge zoek eens naar het type Controller wat je er in hebt?
Die van ons is Controller: HD44780 compatible
Gnuitenjong schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 19:14:
Ik denk trouwens niet dat het mogelijk is om met dezelfde kabel als die aansturing voor het lcd geeft je winamp parallel of serieel te controllen..( tenminste niet makkelijk) Ik heb zelf gewoon knopjes aangesloten op de printerpoort en dan zelf wat ( simpele ) software gemaakt om winamp te bedienen.

Gideon
Wat die kabel aangaat het zou ongeveer op deze manier aangesloten moeten worden;
Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/p_input.gif
dan is het na mijn mening niet zo lastig om deze pins uit te lezen?

Het gaat zich niet alleen om het controlleren van winamp, maar gaat zich voor mij om dat ik dit ook @ linux werkend ga krijgen :) (ben zelf aan't zoeken geweest hier en daar naar wat C++ hulp, en ben al een eindje op weg dus.)

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-11 09:38
@ linux stelt niks voor, heb ik hier ook in m'n server. alles wat je eigenlijk nodig hebt is een tooltje met de naam 'lcdproc'. daar kan je dan zelf van alles aan hangen. heb hier bijvoorbeeld een klein perl-scriptje dat uptime, load, status van services en ip-adressen laat zien

Maak je eigen poll

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 08:47:
[...]

Ik zou zegge zoek eens naar het type Controller wat je er in hebt?
Die van ons is Controller: HD44780 compatible

[...]

Wat die kabel aangaat het zou ongeveer op deze manier aangesloten moeten worden;
[afbeelding]
dan is het na mijn mening niet zo lastig om deze pins uit te lezen?
Ik heb idd een HD44780 compatible display, maar dan kom ik nog op verschillende schakelingen. bijv. op http://lcdsmartie.sourceforge.net/ staan verschillende schakelingen voor de HD44780, twee lijken er erg op, maar zijn het net niet. Ben toch wel opzoek naar een schakeling die het net wel is, aangezien zo'n lcd nog best prijzig is :)

Wat betreft de toetsjes aan de printerpoort, ik heb precies dezelfde schakeling gebruikt en die werkt prima, je kan zoals ook al eerder gezegd ( geloof ik ) dus ook meerdere toetsen tegelijk indrukken voor meer mogelijkheden.
Maar als ik je goed begrijp wil je met dezelfde kabel het lcd aansturen en een input naar de printerpoort sturen, het lijkt me dat die kabel bezet is als je er een lcd op aansluit, maar als het kan ben ik ook wel geinteresseerd aangezien dat een hele hoop kabels van mn bed naar mn pc scheelt :P

[CM] Flightcase Mod

Verwijderd

Topicstarter
Niet alle aders van de kabel zijn in gebruik door het LCD schermpje.
Pin 10,11,12,13,15 zijn volgens mij nog vrij
Deze zijn geschikt als "input" naar de PC en zou bij mijn weten toch moeten werken, ik kan vandaag helaas dit niet testen en evt in elkaar zetten dus je zult nog een tijdje moeten wachten voordat ie klaar is hiero :|
BOOTZ schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:31:
@ linux stelt niks voor, heb ik hier ook in m'n server. alles wat je eigenlijk nodig hebt is een tooltje met de naam 'lcdproc'. daar kan je dan zelf van alles aan hangen. heb hier bijvoorbeeld een klein perl-scriptje dat uptime, load, status van services en ip-adressen laat zien
ik had al een oog op LCDproc gewerpt, maar d8 in eerste instantie dat ie alleen maar als output naar het LCD bedoeld was, heb um gister gedownload en gecompiled en kwam tegen dat ik er ook 4 buttons aan kan hangen volgens mij dus hier ga ik ff verder aan zoeken (evt wat toevoegen zodat ik *zonodig* wat meer buttons dr aan kan hangen)

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

ANders is het ook wel te doen om zelf de code te schrijven, ik ben een total n00b, maar mij is het ook gelukt met Basic :)

[CM] Flightcase Mod

Pagina: 1