Toon posts:

(acces)Probleem met query

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Medetweakers
Ik zit met een probleem
Ik gebruik office 2000
MEt acces wil ik in een tabel de volgende kolommen:
Laadplaats geladen
En laadplaats gelost
Totaal

In de kolom"totaal" wil ik dat "Laadplaats geladen" van de kolom "Laadplaats gelost" wordt afgetrokken.

In de query heb ik in "Field" ingegeven: Totaal:=[Laadplaats geladen]-[Laadplaats gelost]
Echter, als ik deze opsla en de query opnieuw open, dan wordt de berekening niet correct uitgevoerd, als ik in de kolommen allebei een 1 invul, dan wordt "totaal" -1.dit had 0 moeten zijn.
Weet iemand hier een andere formule voor?

Ik heb geprobeerd: Googlen, heeft niets opgeleverd
En hier gezocht, maar dit heeft ook niets opgeleverd.

Alvast bedankt

Groetjes

Tumke

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 09:10 ]

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
Waarom wil je de totaalwaarde ook in je tabel opslaan? Je kan deze toch ook berekenen op het moment dat je de gegevens nodig hebt? zoals SELECT Laadplaats geladen - Laadplaats gelost AS totaal FROM [Tabelnaam] WHERE ........

stp - PSN ID: stp_4

Verwijderd

Topicstarter
nou, qua acces ben ik niet zo'n hele ervaren gebruiker, dus kun je het me misschien uitleggen?ik dacht namelijk dat dit de goede manier was, maar blijkbaar dus niet, dus hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Groeten
Tumke

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:50
Met een formulier kun je dit evt.gaan doen.

Te berekenen gegevens moet je nooit opnemen in je database model. Een der eerste regels van het normaliseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Masch op 06-12-2004 09:51 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
Masch schreef op maandag 06 december 2004 @ 09:51:
Te berekenen gegevens moet je nooit opnemen in je database model. Een der eerste regels van het normaliseren.
De gegevens zijn al beschikbaar en het is een kwestie van rekenen om nieuwe gegevens te krijgen. Je zou dan een tabel krijgen met gegevens die redundant zijn.

stp - PSN ID: stp_4

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties,
Het probleem is alleen dat ik niet echt bekend ben met het normaliseren,
HEt idee achter deze database was, dat ik voor mezelf gewoon makkelijk mijn gegevens uit 1 tabel kan aflezen, en opzoeken.
Als ik dus terugkom op mijn idee, wat heb ik dan in ieder geval fout gedaan?wat moet ik doen om mijn tabel in de database goed werkend te krijgen?

Nogmaals bedankt voor jullie aandacht

Groeten

Tumke

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op zich heb je niet iets fout gedaan. Wat er bedoeld word is dat je op het moment van het tonen van de data zulke eenvoudige berekeningen moet doen.

Heb je een query waarop je bijvoorbeeld een rapportje baseert? Dan moet je in die query de berekening opnemen. Je hoeft het dus niet in de tabel te doen.

In de P&W faq staat wel een linkje naar een artikel over normaliseren.

offtopic:
je hoeft trouwens niet onder iedere post te groeten :)

[ Voor 9% gewijzigd door P_de_B op 08-12-2004 09:15 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
hey
ja ik heb een query met de volgende formule:

In de query heb ik in "Field" ingegeven: Totaal:=[Laadplaats geladen]-[Laadplaats gelost]

Echter, deze pakt hij niet, als ik vervolgens opsla, en de tabel open, dan test ik met een simpel rekenvoorbeeld:
in de 1e kolom voer ik 1 in, vervolgens komt er in de kolom "totaal" 1 te staan.

Voer ik in de 2e kolom een 1 in, dan komt er -1 te staan.
En dit klopt niet, er had namelijk 0 moeten komen te staan.
Daarom mijn vraag: wat is fout aan die ingevoerde formule van mij?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 09:31 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:36

Boss

+1 Overgewaardeerd

De formule is goed. Ik denk dat je ergens een foutje / denkfoutje hebt gemaakt bij het maken van het een en ander.

Zo heb je het over 'als ik opsla en de tabel open': bedoel je daarmee dat je de query opent als gegevensblad, of zit je dan echt in de tabel? In de tbael kan je nl niet rekenen.

Overigens sluit ik me bij de rest aan: sla het totaal niet op. En gebruik geen spaties in veldnamen. Het kan wel, maar is alleen maar lastig. Ik zou ze LaadplaatsGeladen en LaadplaatsGelost noemen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Ik Open de Query, niet de tabel, sorry dat had ik er wazig ingezet.

Je hebt het over Totaal niet opslaan, je bedoelt dat ik de hele kolom "totaal" moet verwijderen?

Het gaat mij er gewoon om dat ik overzichtelijk mijn gegevens kan weergeven, dus dat ik in 1 kolom het verschil tussen de ene en de andere kolom kan zien.

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:16

PromoX

Flying solo

Wat hij bedoelt is dat je in een tabel zelf geen berekeningen gaat doen. Berekeningen voer je uit met behulp van een query.

In de tabel heb je dus geen kolom 'totaal' nodig. Deze kolom maak je aan in de query, met daarin dus de berekening die je wilt uitvoeren.

And I'm the only one and I walk alone.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp, nu is het gelukt, ik heb de kolom totaal in de query aangemaakt en dat was de oplossing.
Bedankt voor de hulp!:)
Pagina: 1