Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bouwen van "media" huis; beste kabel/client setup

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnekort op mezelf wonen in een appartement. In dat appartement wil ik overal muziek kunnen luisteren, ook moet er wat gedaan worden zodat ik ook overal tv/divx kan kijken. Ik heb een server waar de muziek (mp3/etc) en films (divx/xvid/etc) op komen te staan (1TB opslagruimte). De computers (2) zullen (zeer waarschijnlijk) in de woonkamer komen te staan, samen met wat audio-apparatuur (hobbyhoek).

Ook komt er een room-control (relaiskaart aan pc) voor het schakelen van de verlichting, dit gaat waarschijnlijk vanaf een lapmod aan de muur. De lapmod "zou" dus gebruikt kunnen worden voor het afspelen van films/muziek op de tv, maar dan moet ik wel een snellere laptop kopen dan ik eigenlijk vanplan was. Maar mocht het op deze manier goedkoper zijn dan andere apparatuur dan vind ik het best ;)

De ruimtes met indeling:
Dit zijn de ruimtes, met beschrijving wat er allemaal gedaan kan worden kwa audio/video/etc.
RuimteGeluidBeeld
Woonkamermp3, cd, radiotv, films(dvd, divx, etc)
Slaapkamer 1:mp3tv, films(divx/etc)
Slaapkamer 2:mp3, cd, radiotv, films(dvd, divx, etc)
Badkamer:mp3-

De hobbyhoek zal een hoek worden met veel audio/video-apparatuur. Ongeveer de volgende apparaten, met bijbehorende functie/verbinding.

ApparaatVerbindingToevoeging
Video recordertv woonk., pc 1, verst. woonk.Het is de bedoeling dat kan opnemen en afspenen van/naar pc1 (beeld/geluid), verder moet hij kunnen uitzenden naar de tv en ook coax (centrale antenne) als ingang hebben. Het geluid van de videorecorder moet ook naar de versterker van de tv kunnen (5.1 of stereo, nog niet bekend)
CD Spelerpc1, pc2, mengpaneel(?), verst. woonk.Het geluid afspelen op de versterker in de woonkamer is nodig, verder wil ik het geluid kunnen opnemen met pc1 en pc2.
DVD Spelerverst. woonk., tv woonk.Deze is alleen nodig om films op de tv te kunnen kijken. Maar mischien is het niet nodig dat ik deze koop, want ik wil ook divx kunnen kijken op de tv. Dus vandaar dat er mischien een ander apparaat komt te staan (K|I|S|S idee)
Mengpaneelgeen idee5 kanaals, verder weet ik niet exact wat hij kan (is van mijn toekomstige huisgenoot). Ook is het niet zeker of hij hem nog heeft
Platenspelerpc1, pc2, mengpaneel(?), verst woonk.Afspelen op de versterker in de woonkamer is een must. Ook zou het handig zijn als ik het kan opnemen via een computer.
Tapepc1, pc2, mengpaneel(?), verst woonk.Het zelfde verhaal als de platenspeler.

Er zal wel meer audio/video apparatuur komen, maar ik weet even snel niet wat dat kan zijn.

Oplossingen:
Ik heb voor de badkamer een oplossing kunnen vinden die redelijk wat dingen kan doen die ik wil. Dat is de AirPort Express van Apple, maar dat is ook niet perfect. Ik heb liever een apparaat zonder de usb en draadloos functie, om nou 130$ te betalen en dan 2 functies niet gebruiken (printer sharen op de badkamer is niet handig lijkt me).

In de slaapkamers zou ik bijvoorbeeld een HTPC neerzetten, maar dat heeft het nadeel dat hij moet opstarten (ik ga ze echt niet aan laten staan). Bestaan er daarom spelers die het volgende kunnen, dus iets in de trand als K|I|S|S:
• DVD
• CD (audio)
• MP3 (cd en netwerk)
• DivX (en als het kan xvid)
• Hij moet op een tv EN een versterker aangesloten kunnen worden.

In de woonkamer zou ik ook de bovenstaande optie kunnen nemen (dan heb ik geen dvdspeler nodig). Maar ik wil ook vanaf pc1 en pc2 beelden naar de tv kunnen sturen.

Ik kan er voor kiezen om alle aansluitingen op de apparatuur in de hobbyhoek (beeld/geluid) naar een soort patchpaneel te laten gaan, zodat ik de verbindingen achteraf kan maken (bijvoorbeeld voor het beeld van pc1/2 naar de tv, en dan weer de dvdspeler.

De grote vraag:
Op welke manier kan ik dit het beste met elkaar verbinden? Waar moet ik rekening me houden als ik dit soort dingen ga aansluiten, omdat veel onderdelen met elkaar aangeloten zijn? Het gaat vooral om de woonkamer (versterker en tv). De slaapkamers is niet het grootste probleem.

Met dit topic probeer ik "vooral" de manier van aansluiten uit te zoeken, niet de apparatuur (slaapkamer/badkamer). Mocht
iemand iets hebben voor de slaapkamer / badkamer dan is het natuurlijk welkom.

Verwijderd

Ik zal wel veel te simpel denken, maar 1 Media Center en de rest extenders en je hebt je ding :-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 01:56:
Ik zal wel veel te simpel denken, maar 1 Media Center en de rest extenders en je hebt je ding :-)
In de zin als mediacenter @ pc? Of hoe? Als je dat bedoeld dan het volgende:

Dan zou ik altijd 1 van de 2 pc's vast kwijt zijn als ik media aan het afspelen ben. Ik ga daar wonen met een goeie vriend, en dat zou betekenen als 1 van ons 2 film wil kijken dat we dan een pc kwijt zijn. Als ik toevallig een film kijk en mijn pc is het media center is er geen probleem. Andersom wel.
Dit geld eigenlijk voor het hele huis, alle apparaten moeten universeel te gebruiken zijn door iedereen zonder dat je gebonden bent aan iets/iemand.

Het kan altijd voorkomen dat we allebij bezig zijn met weet ik veel wat en dat we dus verschillende apparatuur nodig hebben. Bijvoorbeeld voor het monteren van filmpljes / muziek.

Het gaat er om dat ik 2 dingen tegelijkertijd wil uitzenden (kwa muziek).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 02:16 ]

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 20:34

Neophyte

it's back....

Ik denk dat je toch een server moet neerzetten die als HTPC werkt.

Vervolgens voor in je slaapkamers en misschien je woonkamer een Media Extender plaatsen. Hier kan je trouwens ook Xbox-en voor gebruiken!

En als je ermee kan leven dat je eerst de muziek aanzet voor je de badkamer ingaat, kan je daar volstaan met een simpele versterker en boxen op je geluidskaart van je server of als je die reeds gebruikt ipv van een media extender in de huiskamer met een extra een audio switch om te kunnen schakelen.

Twee verschillende muziekstreams tegelijk moet lukken door simpelweg twee geluidskaarten in de server te stoppen en dan is er zat software die 2 keer die mp3's kan afspelen over de verschillende geluidskaarten. Of dit in Windows Media Center 2005 wordt ondersteunt durf ik niet te zeggen, maar in XP kan het wel.

Al met al wel een redelijke investering ben ik bang.

Senri no michi mo ippo kara

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou betekenen dat ik op mijn fileserver Windows Media Center 2005 moet installeren ipv Windows 2000 Adv Server? Dan mis ik echter wel de DHCP/DNS server die ik intern gebruik.
Kan je onder Media Center gewoon mappen delen en gebruikers aanmaken via het commando "net user username password /add" en bijvoorbeeld Apache+PHP+MySQL installeren? Dit is wel een must voor de server, anders moet ik 2 servers neerzetten en daar heb ik geen behoefte/geld voor. Ik ga er van uit dat je via Media Center 2005 bijvoorbeeld 3 Media Extenders kan aansluiten zonder dat ik op de server een geluidskaart heb?

Dus een XBox is dus ook te gebruiken als Media Extender via Windows Media Center? Dit lijkt me veel handiger dan de bovengenoemde Media Extender, omdat ik in de xbox ook DVD's/CD's kan afluisteren. Zijn er ook Media Extenders met CD/DVD speler zodat je lokaal (vanaf de Media Extender) muziek/films kan draaien?

De kabels @ hobbyhoek:
Hoe kan ik het beste de kabels regelen in de hobbyhoek? Ik een paneel maken met "veel" cinch stekkers, en dan als een soort van patchpaneel doorverbinden wat ik nodig heb op de juiste bronnen.
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/xl/7000_7999/7300/7380/7385/738565_BB_00_FB.EPS.jpg
Als ik een groot aantal van dat soort connectoren koop en dan een paneel maak met ongeveer de volgende indeling:
VCRCDLPTapeDVDPC1PC2
Vid IN
Vid out
Audio in (L en R)
Audio out (L en R)

Heb ik audio+beeld nodig van VCR op PC1, dan steek ik (als in een oude telefooncentrale) wat kabeltjes tussen de cinch aansluitingen en ik heb het werkend.

Is dit een goeie manier van aansluiten? Of raden jullie andere dingen aan in de audio hoek? Dit lijkt me het handigste om te doen, ipv continu de kabels vervangen achter de apparaten. Dan kan het vanaf de voorkant, is makkelijker te doen en veel dynamischer lijkt me?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:34:
Dat zou betekenen dat ik op mijn fileserver Windows Media Center 2005 moet installeren ipv Windows 2000 Adv Server? Dan mis ik echter wel de DHCP/DNS server die ik intern gebruik.
Kan je onder Media Center gewoon mappen delen en gebruikers aanmaken via het commando "net user username password /add" en bijvoorbeeld Apache+PHP+MySQL installeren? Dit is wel een must voor de server, anders moet ik 2 servers neerzetten en daar heb ik geen behoefte/geld voor.
Waarom geen linux instalen :?

Er bestaal zat HTPC tools voor, die ook remote via andere PC's werken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:39:
Waarom geen linux instalen :?

Er bestaal zat HTPC tools voor, die ook remote via andere PC's werken.
Ik kan geen linux en heb zeker geen tijd om het te leren op het moment. En ik wil ook GEEN computers als eind client hebben ivm opstarttijd.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:41:
[...]

Ik kan geen linux en heb zeker geen tijd om het te leren op het moment. En ik wil ook GEEN computers als eind client hebben ivm opstarttijd.
Als je er niet mee bekend bent is het idd wat lastiger om aan het werk te krijgen. Opstarttijd is niet echt een probleem, dat moet binnen 30 sec gebeurt kunnen zijn als je het goed doet :)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:44:
Als je er niet mee bekend bent is het idd wat lastiger om aan het werk te krijgen. Opstarttijd is niet echt een probleem, dat moet binnen 30 sec gebeurt kunnen zijn als je het goed doet :)
Als het 30 seconden duurt dan vind ik het geen probleem (en mijn huisgenoot ook niet). Echter moet ik dan wel linux gaan leren en dat is iets waar ik zeker de komende 4 a 8 maanden geen tijd voor heb. Ook moet ik dan kijken naar de kosten van het geheel, een HTPC (mobo(snd+nic+vid onboard)+cpu+mem+hdd+dvd+case) is mischien wel duurder dan een MediaExtender. Maar dat weet ik nu nog niet exact.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Misschien dat je kunt kijken naar streamium apparaten van Philips? www.streamium.com
Werkt via UTP en WIFI.... en kun je "on demand" aanzetten....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Volgens mij ben je echt veel te moeilijk aan het denken.

Neem 1 Media Center (kan XP MCE2005 zijn of iets anders, Meedio, whatever) in de woonkamer, sluit op de stereo daar al je spullen aan (tape/video I don't know). Zet 1 fileserver in de kast en je kan in andere kamers dan wel met een extender (Xbox o.i.d.) of met een PC toegang krijgen tot en/of de fileserver en/of het media center...

En ja, dan heb je wel dedicated spullen nodig, maar die zul je dan op moeten offeren samen met je huisgenoten. Zonder een dedicated media-PC o.i.d. wordt het imho een heel moeilijk verhaal. (no offence though)

• sayian_leo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04-2023

• Neophyte

Neophyte

it's back....

Je hoeft niet perse Windows Media Center te installeren, dit was slechts een voorbeeld. Het is ook mogelijk op inderdaad linux te draaien op de server, MythTv is de linuxvarriant van WMC (al was hij er eerder). Maar gewoon met 2000 op je server en wat xboxen lukt het ook perfect hoor.

Moet je alleen wel je xbox even "ombouwen", maar dan kan je gewoon gebruik maken van samba en nfs over het netwerk.

En dat schakelboord is wel erg achterhaald, er zijn tegenwoordig schakelaars ;)
Je kan met wat soldeerswerk simpel zelf eentje bouwen, of een kant en klare kopen.
Alleen als je optical wil gaan schakelen ben je nog een beetje veel geld kwijt.

Dus ik zou zeggen neem:
[list]
• je windows 2000 server in de huiskamer
• 3 xboxen plus benodigheden ;)
• netwerkswitch
• audiosetje voor in de badkamer
• 3 keer audio en tv (2x slaapkamer + 1 keer woonkamer)
• schakelkast
• utpkabel

Dus wat je eigenlijk nodig hebt is een heleboel geld! :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet ik nog het volgende hebben:
• 3 xboxen plus benodigheden
• audiosetje voor in de badkamer
Dus wat je eigenlijk nodig hebt is een heleboel geld! :Y)
Geld is het probleem niet. XBox - 139 euro. ((139 euro xbox *3)+(25 euro zapper *3))/3=246 euro PP excl badkamer.
Als ik divx films/mp3's wil afluisteren via nsf/smb, wat moet ik dan doen? Is het een hardwaremod of enkel softwarematig? En als dat een softwaremod is, moet dat dan met linux (in de trand van zelf-bakken) of zijn daar standaard distro's voor?

@ sayian_leo: bedankt voor de link, staat wel handige apparatuur tussen :)

Verwijderd

Nou, als geld het probleem niet is...

Men neme:

1 Media Center 2005
1 fileserver
de rest extenders (Xbox o.i.d.)

Verwijderd

Is een bronkeuzeschakelaar niet iets voor jou? Ze worden veel toegepast in auto's voor mensen die veel multimedia in hun auto hebben. Je kunt dan kiezen tussen de verschillende signalen. Een voorbeeld je hebt in je auto een Playstation, dvd speler en reguliere televisie en 3 tft's. Het ene kind wil playstion spelen andere film kijken en jij televisie. Je kunt dus mbv de bronkeuzeschakelaar een ieder wat anders laten kijken.

Voor jou zou dit principe ook wel handig kunnen zijn aangezien je zelf kunt bepalen wat er op jouw tv en/of radio (versterker of wat dan ook) binnen komt. Het enige nadeel is dan volgens mij dat alle signalen overal naar toe moeten kunnen. Dit betekent dat je overal de (verschillende audio en video) kabels naar toe moet trekken. Overigens bestaan deze dingen zoals ik al gezegd had voor de auto maar ik neem aan dat er ook gewoon een 'huis' variant voor is.

Voorbeelden zoals het in een auto werkt:

http://www.showyoursound....howCase.asp?Id=335&Page=1
http://www.showyoursound....howCase.asp?Id=290&Page=1

Bij de onderste link kun je op de 2e en 3e pagina goed zien hoe het in elkaar steekt. Zo zijn er nog wel een aantal meer multimedia showcases te bekijken bij multimedia installs.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende gevonden:
http://www.sfftech.com/showdocs.cfm?aid=524
Xbox Media Center is a free open source GPL licensed media player that can be obtained by everyone. XBMC allows users to view/play various video/audio/image files on television sets using a TV and controlled by either the IR remote or Xbox controller.
Afbeeldingslocatie: http://images.sudhian.com/review/XBox/tuan.xbmc.02.jpg

Het geheel ziet er wel goed uit, ik denk dat ik dat ga gebruiken :)

@ Mr_Hiney: Opzich is het geen verkeerd idee, maar ik denk dat ik daar niet dymanisch genoeg mee kan werken. Ook heb ik mijn vragen bij de videoverbindingen. Video moet je officieel via BNC (75hz) doen, maar bij alle thuisapparatuur is dat via cinch gedaan. Als je video via BNC doet geeft dat een beter beeld, dus ik zal dat maar gaan gebruiken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen dan wel ff de juiste link: http://www.xboxmediacenter.com ;)

Toch met linux aan de gang :Y)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:54:
Geen dan wel ff de juiste link: http://www.xboxmediacenter.com ;)

Toch met linux aan de gang :Y)
PHP:
1
if ($werk<=uren(1)) { shell_exec('wget xboxmediacenter'); }

Verwijderd

Als ik het zou aanleggen zou ik het als volgt doen:

in de woonkamer:

Je lapmod met meedio software en remote control.
(software pakket bied ook de mogelijkheid de verlichting aan te sturen en dergelijken)

Een pc met meedio software voor divx,mp3 enz functioneerd tevens als file server.

In slaapkamer 1:

Een pc met meedio software voor divx,mp3 enz

In slaapkamer 2:

Een pc met meedio software voor divx,mp3 enz

In de badkamer:

Een lapmod weggewerkt in de muur. voor mp3 enz.

Tot slot een mooie XDA II Mini als telefoon met meedio remote control software waarmee vervolgens alles in het huis te bedienen is.

En alle kabels meteen in de muur vrezen als je toch net pas op jezelf gaat wonen.

• i2Paq
  • Laatst online: 21-11 13:03

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Ahum... :X
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:41:
[...]

En ik wil ook GEEN computers als eind client hebben ivm opstarttijd.

Verwijderd

Handig dat hij het in zijn topic start heeft over pc's in zijn slaapkamers en woonkamer. En dat hij deze informatie die jij quote ook netjes in zijn topic start heeft geplaatst :X

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Dit las ik toevallig gister: http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2140 lijkt me ook wel goed zijn werk doen voor bv je slaapkamer oid

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

• Neophyte

Neophyte

it&#039;s back....

Over XBMC loopt een heel draadje hier op GoT, dus daar kan je zo meer info over vinden.
Daar moet je wel je xboxen voor ombouwen, een linux server is dan nog niet eens noodzakelijk.
Alleen als je ook gebruik wilt maken van MythTV dan wel, echter kan je vanaf XBMC gewoon gebruik maken van je windows shares mits je je xbox "geschikt" hebt gemaakt.

Over het hoe en wat van het "ombouwen" van je xbox zullen we hier niet ingaan wat dat is tegen de policy, dus geen vragen daarover gaan stellen ;) Als je info gaat zoeken hou er wel rekening mee dat als je een nieuwe xbox koopt de kans groot is dat het een versie 1.6 is.

Pagina: 1