Ik ga binnekort op mezelf wonen in een appartement. In dat appartement wil ik overal muziek kunnen luisteren, ook moet er wat gedaan worden zodat ik ook overal tv/divx kan kijken. Ik heb een server waar de muziek (mp3/etc) en films (divx/xvid/etc) op komen te staan (1TB opslagruimte). De computers (2) zullen (zeer waarschijnlijk) in de woonkamer komen te staan, samen met wat audio-apparatuur (hobbyhoek).
Ook komt er een room-control (relaiskaart aan pc) voor het schakelen van de verlichting, dit gaat waarschijnlijk vanaf een lapmod aan de muur. De lapmod "zou" dus gebruikt kunnen worden voor het afspelen van films/muziek op de tv, maar dan moet ik wel een snellere laptop kopen dan ik eigenlijk vanplan was. Maar mocht het op deze manier goedkoper zijn dan andere apparatuur dan vind ik het best
De ruimtes met indeling:
Dit zijn de ruimtes, met beschrijving wat er allemaal gedaan kan worden kwa audio/video/etc.
De hobbyhoek zal een hoek worden met veel audio/video-apparatuur. Ongeveer de volgende apparaten, met bijbehorende functie/verbinding.
Er zal wel meer audio/video apparatuur komen, maar ik weet even snel niet wat dat kan zijn.
Oplossingen:
Ik heb voor de badkamer een oplossing kunnen vinden die redelijk wat dingen kan doen die ik wil. Dat is de AirPort Express van Apple, maar dat is ook niet perfect. Ik heb liever een apparaat zonder de usb en draadloos functie, om nou 130$ te betalen en dan 2 functies niet gebruiken (printer sharen op de badkamer is niet handig lijkt me).
In de slaapkamers zou ik bijvoorbeeld een HTPC neerzetten, maar dat heeft het nadeel dat hij moet opstarten (ik ga ze echt niet aan laten staan). Bestaan er daarom spelers die het volgende kunnen, dus iets in de trand als K|I|S|S:
• DVD
• CD (audio)
• MP3 (cd en netwerk)
• DivX (en als het kan xvid)
• Hij moet op een tv EN een versterker aangesloten kunnen worden.
In de woonkamer zou ik ook de bovenstaande optie kunnen nemen (dan heb ik geen dvdspeler nodig). Maar ik wil ook vanaf pc1 en pc2 beelden naar de tv kunnen sturen.
Ik kan er voor kiezen om alle aansluitingen op de apparatuur in de hobbyhoek (beeld/geluid) naar een soort patchpaneel te laten gaan, zodat ik de verbindingen achteraf kan maken (bijvoorbeeld voor het beeld van pc1/2 naar de tv, en dan weer de dvdspeler.
De grote vraag:
Op welke manier kan ik dit het beste met elkaar verbinden? Waar moet ik rekening me houden als ik dit soort dingen ga aansluiten, omdat veel onderdelen met elkaar aangeloten zijn? Het gaat vooral om de woonkamer (versterker en tv). De slaapkamers is niet het grootste probleem.
Met dit topic probeer ik "vooral" de manier van aansluiten uit te zoeken, niet de apparatuur (slaapkamer/badkamer). Mocht
iemand iets hebben voor de slaapkamer / badkamer dan is het natuurlijk welkom.
Ook komt er een room-control (relaiskaart aan pc) voor het schakelen van de verlichting, dit gaat waarschijnlijk vanaf een lapmod aan de muur. De lapmod "zou" dus gebruikt kunnen worden voor het afspelen van films/muziek op de tv, maar dan moet ik wel een snellere laptop kopen dan ik eigenlijk vanplan was. Maar mocht het op deze manier goedkoper zijn dan andere apparatuur dan vind ik het best
De ruimtes met indeling:
Dit zijn de ruimtes, met beschrijving wat er allemaal gedaan kan worden kwa audio/video/etc.
| Ruimte | Geluid | Beeld |
| Woonkamer | mp3, cd, radio | tv, films(dvd, divx, etc) |
| Slaapkamer 1: | mp3 | tv, films(divx/etc) |
| Slaapkamer 2: | mp3, cd, radio | tv, films(dvd, divx, etc) |
| Badkamer: | mp3 | - |
De hobbyhoek zal een hoek worden met veel audio/video-apparatuur. Ongeveer de volgende apparaten, met bijbehorende functie/verbinding.
| Apparaat | Verbinding | Toevoeging |
| Video recorder | tv woonk., pc 1, verst. woonk. | Het is de bedoeling dat kan opnemen en afspenen van/naar pc1 (beeld/geluid), verder moet hij kunnen uitzenden naar de tv en ook coax (centrale antenne) als ingang hebben. Het geluid van de videorecorder moet ook naar de versterker van de tv kunnen (5.1 of stereo, nog niet bekend) |
| CD Speler | pc1, pc2, mengpaneel(?), verst. woonk. | Het geluid afspelen op de versterker in de woonkamer is nodig, verder wil ik het geluid kunnen opnemen met pc1 en pc2. |
| DVD Speler | verst. woonk., tv woonk. | Deze is alleen nodig om films op de tv te kunnen kijken. Maar mischien is het niet nodig dat ik deze koop, want ik wil ook divx kunnen kijken op de tv. Dus vandaar dat er mischien een ander apparaat komt te staan (K|I|S|S idee) |
| Mengpaneel | geen idee | 5 kanaals, verder weet ik niet exact wat hij kan (is van mijn toekomstige huisgenoot). Ook is het niet zeker of hij hem nog heeft |
| Platenspeler | pc1, pc2, mengpaneel(?), verst woonk. | Afspelen op de versterker in de woonkamer is een must. Ook zou het handig zijn als ik het kan opnemen via een computer. |
| Tape | pc1, pc2, mengpaneel(?), verst woonk. | Het zelfde verhaal als de platenspeler. |
Er zal wel meer audio/video apparatuur komen, maar ik weet even snel niet wat dat kan zijn.
Oplossingen:
Ik heb voor de badkamer een oplossing kunnen vinden die redelijk wat dingen kan doen die ik wil. Dat is de AirPort Express van Apple, maar dat is ook niet perfect. Ik heb liever een apparaat zonder de usb en draadloos functie, om nou 130$ te betalen en dan 2 functies niet gebruiken (printer sharen op de badkamer is niet handig lijkt me).
In de slaapkamers zou ik bijvoorbeeld een HTPC neerzetten, maar dat heeft het nadeel dat hij moet opstarten (ik ga ze echt niet aan laten staan). Bestaan er daarom spelers die het volgende kunnen, dus iets in de trand als K|I|S|S:
• DVD
• CD (audio)
• MP3 (cd en netwerk)
• DivX (en als het kan xvid)
• Hij moet op een tv EN een versterker aangesloten kunnen worden.
In de woonkamer zou ik ook de bovenstaande optie kunnen nemen (dan heb ik geen dvdspeler nodig). Maar ik wil ook vanaf pc1 en pc2 beelden naar de tv kunnen sturen.
Ik kan er voor kiezen om alle aansluitingen op de apparatuur in de hobbyhoek (beeld/geluid) naar een soort patchpaneel te laten gaan, zodat ik de verbindingen achteraf kan maken (bijvoorbeeld voor het beeld van pc1/2 naar de tv, en dan weer de dvdspeler.
De grote vraag:
Op welke manier kan ik dit het beste met elkaar verbinden? Waar moet ik rekening me houden als ik dit soort dingen ga aansluiten, omdat veel onderdelen met elkaar aangeloten zijn? Het gaat vooral om de woonkamer (versterker en tv). De slaapkamers is niet het grootste probleem.
Met dit topic probeer ik "vooral" de manier van aansluiten uit te zoeken, niet de apparatuur (slaapkamer/badkamer). Mocht
iemand iets hebben voor de slaapkamer / badkamer dan is het natuurlijk welkom.