Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wanadoo geeft elke dag e-mails met virussen

Pagina: 1
Acties:

• olie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 20:44
Ik word de laaste weken geteisterd door e-mails met virussen.
Elke dag krijg ik ze en vandaag kreeg ik er 13.
Ik heb dit al twee keer gemeld bij Wanadoo maar krijg geen reactie terug.
Mijn moeder heeft ook Wanadoo en heeft precies de zelfde klachten.
Het gekke is dat de mails niet aan ons geadresseerd zijn maar we krijgen ze toch!
Heel toevallig en heel verdacht vind ik de gelijktijdige en prijzige anti-virus aanbiedingen van Wanadoo.

We zijn beveiligd met Norton Internet Security die elke keer de mails verwijderd.
Toch is het echt irritant dat Wanadoo er niets aan doet.
Echt kwaad word ik, dat ik gewoon geen reactie krijg van Wanadoo over mijn meldingen.

Hebben meer Wanadoo gebruikers de zelfde klachten?
Wat kan hieraan gedaan worden?

(info: wij hebben via Casema een account bij Wanadoo (kabel))

Win10 Pro x64, I7-3770, Z77A-GD65, 16GB G.Skill, SSD 850-256, GTX970

Verwijderd

mja, ik denk dat je spoken ziet die er niet zijn. als ooit uitkomt dat wanadoo zijn eigen klanten opzadelt met nepspam om zo een spamfilter/AV te verkopen kunnen ze hun internationaal opgebouwde reputatie in 1 keer door het toilet flushen...

ik denk eerder dat het andersom is: wanadoo merkt een ordinaire maar ietwat grote spamgolf op en start meteen een marketing actie om wat software te verkopen.

• olie
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 00:45:
mja, ik denk dat je spoken ziet die er niet zijn.
Ik zie echt geen spoken hoor!
En spam is het niet te noemen want het is niet aan ons geadresseerd!
Die mailserver is gewoon geinfecteerd, zo lijkt het...

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:07
Weet je al wat voor virussen het zijn?

Het is de laatste tijd namelijk erg druk geweest met Sober.i:
[rml][ Outbreak] Grote aantallen Sober.i mails *[/rml]
[rml][ sober] Zijn dit nou virus mails?*[/rml]

• olie
Sassie schreef op maandag 06 december 2004 @ 01:01:
Weet je al wat voor virussen het zijn?
Ja, het zijn W32.Sober.I@mmlenc virussen.

Verwijderd

olie schreef op maandag 06 december 2004 @ 00:52:
[...]

Ik zie echt geen spoken hoor!
En spam is het niet te noemen want het is niet aan ons geadresseerd!
Die mailserver is gewoon geinfecteerd, zo lijkt het...
haha, nee ik bedoelde je insinuatie dat wanadoo het met opzet zou doen :D
(tenminste dat dacht ik tussen de regels door te lezen)

en driekwart van de spam die ik krijg is ook niet aan mij gericht. :)

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb hetzelfde bij Planet. Terwijl ik dat account dus niet eens gebruik, alleen de factuurmailtjes van Planet komen er binnen.
Dit is de 'oogst' sinds donderdag (2 december):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~tuijl111/Images/inbox.jpg

Bij mijn andere accounts, die ik vele jaren al gebruik heb ik die vrijwel nooit.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zal allemaal wel meevallen hoor, het ene spamfilter is nou eenmaal beter dan het andere. Het enige wat je denk ik kan doen is ze er op attenderen.....

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Tja, als Wanadoo de mailscannert als optie aanbiedt, dan kun je sowieso niet echt klagen, ze zijn immers niet verplicht om je mail op malware/spam te scannen, verder moet je bij de ISP van degene die de malware verspreidt zijn en niet je eigen. :)

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:07
Mja je zou kunnen kijken of ze van hetzelfde ip-adres afkomstig zijn (ff in de headers kijken) en dan ff de provider inlichten (die dan weer de gebruiker kan inlichten)

Ik had een week of 2 geleden ook last van veel Sober.I virussen in mijn mailbox, bleken allemaal afkomstig van hetzelfde ip-adres. Uiteindelijk is het wel opgehouden (ik had wel zelf nog niks ondernomen).

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22
Ik heb hetzelfde op mijn PC. Het begon inderdaad net nadat wanadoo reclame begon te maken voor hun eigen spamfilter. Het gaat bij mij ook om het 'w32.sober' virus.

Ik kreeg deze spam van enkele verschillende IP's (check headers!). Alle providers hebben gereageerd, behalve Wanadoo!.

Op internet heb ik een adres gevonden met een lijst van IP's die de meeste virussen versturen... Het betreffende Wanadoo account staat hier ook bij! (Link: http://virbl.bit.nl/top-250.txt)

Tip: Door de enorme outbreak van dit virus kun je er behoorlijk last van hebben. Ik heb zelf het programma "spampal" gedownload (http://www.spampal.org/). Hier kun je verschillende filters instellen, ook op IP!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Overigens zijn ze wel aan jou geadresseerd: via de (voor jou onzichtbare) envelop en niet via de To: header. Standaard functionaliteit van mail. Kijk maar eens wat er gebeurt als je een mailtje aan iemand stuurt en je jezelf er bij zet als BCC: zie je die ander als afzender.

En virusmails: sja, 95% van de mail op mijn mailaccount hier is virus. 94% van mijn mail op een andere account is spam. Zo gaat dat tegenwoordig zolang er mensen zijn die hun PC niet weten te beveiligen en er geen structurele manier is om het tegen te gaan op servers.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Rowwan
Kick O-)..

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Het duurt nu al bijna 3 weken (25 mails per dag) en wanadoo reageert niet eens als ik ze het IP adres aandraag!..

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat is de klacht? Dat je spam mail binnen krijgt? Daar kan Wanadoo niet veel aan doen. Zelfs als op het eerste gezicht jij niet als geadresseerde erin staat zal blijken bij beter studie van de volledige messageheader dat je er wel in staat (en dan nog: iemand mailen met een bcc: zoals * F_J_K zegt zie je niet in de header).

Om je een indruk te geven: ik krijg zeker 100 spam mailtjes per dag. Die worden gelukkig voor 95% door het spamfilter van XS4ALL tegen gehouden. Mijn tip aan jou: spamfilter van Wanadoo activeren en zelf een spamfilter op je emailprogramma zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 15-12-2004 09:18 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Rowwan
Het is het Sober.I virus, allemaal afkomstig van hetzelfde IP. Zoals ik een aantal posts hierboven al noemde, staat dit IP in de lijst van personen die de meeste virus-mails versturen...

Wanadoo kan toch op z'n minst contact opnemen met die persoon :?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom moet Wanadoo dat doen? Waarom doe je dat niet zelf?
De normale methode is deze persoon bij spamcop aanmelden en bij zijn provider klagen. Als je a.d.h. van de headers die persoon niet kunt achterhalen kan Wanadoo het ook niet en dan kan Wanadoo ook geen actie ondernemen.

Zoals gezegd: spamfilter inschakelen.

Signatures zijn voor boomers.

• Rowwan
Waarom moet Wanadoo dat doen?
Omdat Wanadoo beloofd dat te doen bij veelvuldig virus mail verkeer. Kijk maar eens op hun homepage
Waarom doe je dat niet zelf?
Hoe? Ik heb alleen een IP adres..
...aanmelden en bij zijn provider klagen
Eerst lezen, zijn provider is Wanadoo

Spamfilter heb ik al, en ze worden ook netjes gefilterd..

Verwijderd

Ach, er zijn maar enkele provider in Nederland die je keihard aflsuiten als je virussen loopt te spuwen.
De meeste providers doen niks met meldingen dat abbonees virusen versturen.
Waarom niet ? Omdat er tegenwoordig zo veel computers spam/virus versturen (omdat ze door een trojan/virus/backdoor zijn geinfecteerd), dat een grote provider die er echt wat aan wil doen, er waarschijnlijk 1 of meerdere mensen dedicated op moet zetten.
Dit kost te veel tijd/geld.
Voor providers is het vechten tegen de bierkaai.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 22:08

Ook

Yes I can!

Aangezien jij en je moeder tegelijk dezelfde virusmailtjes krijgen (toch??) , is de boosdoener misschien wel een gemeenschappelijke kennis van jullie (bij wie jullie beiden in het adresboek staan). Mijn tip is dus ook om even in je deleted items te zoeken naar mailtjes van mensen waarvan je weet dat ze ook Wanadoo hebben, en dan daarvan even de IP adressen op te zoeken. Misschien heb je de besmette PC dan zo te pakken! Ik heb deze week zo zelf toevallig ook een kennis van mij 'betrapt'; staat wel geinig als je dan opbelt met "...trouwens, heet jouw PC Martin-web? Dan heb ik slecht nieuws voor je!" ;)

Wees consequent, maar niet altijd

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Lees mijn post nou nog eens. Hoe kan het zijn dat ik spam en virussen ontvang op een account waarvan ik het mailadres aan NIEMAND heb gegeven? Ik heb dat mailadres alleen voor de facturen die ik van Planet krijg!
Hebben die providers geen lekken, met 'catch-em-all'-adressen ofzo?

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 22:08

Ook

Yes I can!

Tja, ik kan je 1 ding vertellen, dat virus heeft jouw mailadres niet verzonnen oid, dat heeft ie gewoon ergens vandaan. Misschien een website, cache, CCtje, besmette PC bij Planet oid. Het moet gewoon ergens vandaan komen! Als je in de header kijkt zul je ook gewoon zien dat het echt aan jou is gericht..

En trouwens, hoe zit dat met je moeder dan? Heeft die haar e-mail adres ook nooit aan iemand gegeven? En krijgen jullie nou echt dezelfde mailtjes (dus zelfde afzender-IP) of krijgt ze volledige andere troep?

Wees consequent, maar niet altijd

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:43
ZeilDude schreef op donderdag 16 december 2004 @ 17:10:
Lees mijn post nou nog eens. Hoe kan het zijn dat ik spam en virussen ontvang op een account waarvan ik het mailadres aan NIEMAND heb gegeven? Ik heb dat mailadres alleen voor de facturen die ik van Planet krijg!
Hebben die providers geen lekken, met 'catch-em-all'-adressen ofzo?
Dat zou best eens kunnen, dat ze op een of andere manier gehackt zijn of een bekend gat niet hadden opgelost en adressen hebben 'gelekt'.
Ik krijg af en toe spammail op m'n Spamcop-account(!) en dan lijkt het of ze het e-mailbestand hebben gekraakt:
To: spamontvanger@spamcop.net
cc: ietsexotisch@spamcop.net, ietsiepietsievreemder@spamcop.net, ietwatvreemdenaam@spamcop.net, ikke@spamcop.net, ikookmetmijnadres@spamcop.net, jijookwatraar@spamcop.net
Subject: i love spam

spammerdespam
Disclaimer:
Uiteraard zijn bovenstaande e-mailadressen gefingeerd. Indien ze echt bestaan is dit puur toevallig, want ik heb ze zo uit mijn duim gezogen als voorbeeld.
Aan de alfabetische opvolging van e-mailadressen en het feit dat niet de meest voor de hand liggende namen in het rijtje staan (dus niet: john@spamcop.net, johndoe@spamcop.net, jack@spamcop.net) te zien, lijkt het erop dat iemand een bestaande lijst van e-mailadressen heeft achterhaalt.
Ik denk dat ze bij Planet kennelijk ook e-mailadressen hebben gelekt. Geen idee, hoe, btw. Maar het is zeker niet onmogelijk.
Misschien een medewerker die dacht dat hij zo goed was (en een baan die belangrijk genoeg is), dat hij geen anti-virussoftware nodig had, maar toch geinfecteerd raakte. (Hmm, Ook had dit laatste ook al gezegd...)

[ Voor 3% gewijzigd door dextertje op 17-12-2004 00:11 ]

Pagina: 1