Toon posts:

Partitie verkleind met PM -> 10GB kwijt.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een nieuwe partitie nodig dus heb ik met Partition magic mijn 200GB HDD (~190GB eigenlijk) van grootte veranderd (aan het eind van de HDD) naar 180GB. Daarbij werd correct dan het laatste afgekapte stuk van de HDD weergegeven als “unallocated space”.

Tot dat ik een reboot gaf om die 10GB unallocated space te bewerken (formateren etc). Probleem is dat niet alleen windows het niet kan zien (logisch), maar Partition magic ziet de 10GB unallocated space ook niet meer. BIOS geeft als vanouds de correcte grootte weer.

Hoe krijg ik het terug?

Maxtor 6002yp
Win2kPro

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat vind diskmanagement ervan? Zie je die ruimte daar wel?
Zo niet, ga eens aan de gang met fdisk. imho is PM een rotprog omdat het nogal eens de nodige GBs kwijt wil raken is mijn ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Nee diskmanagement zegt precies hetzelfde als Partition magic :(
Dat de totale grootte nu opeens 180GB is geworden!

Fdisk ken ik verder niet...

Hellup...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar had je die schijf oorspronkelijk gepartitioneerd/geformatteerd? Gebruik je PartitionMagic in DOS mode (bootdiskettes) of straight in Windows? Middels bootdisks heb je geen last van invloed van OS, dus dat kun je dan weer uitsluiten. Gebruik je SP4 voor Win2K? Je hebt SP4 nodig om schijven groter dan 128GB correct te kunnen herkennen, zie ook Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is? :)

Verwijderd

Probeer je schijf eens te scannen met Active@ Partition Recovery. Echt een aanrader, dat programma. Het heeft mij ook uit de brand geholpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 09:01 . Reden: Vreemde zijn gedelete ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 06 december 2004 @ 08:55:
Gebruik je PartitionMagic in DOS mode (bootdiskettes) of straight in Windows?
Je hebt SP4 nodig om schijven groter dan 128GB correct te kunnen herkennen, zie ook Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is? :)
Ja PM heb ik gebruikt onder windows.
De schijf werd altijd correct weergeven, de grootte ervan dan. EnableBigLBA had ik inderdaad al rekening mee gehouden.
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 08:59:
Probeer je schijf eens te scannen met Active@ Partition Recovery. Echt een aanrader, dat programma. Het heeft mij ook uit de brand geholpen.
Partition Recovery ziet de unallocated space wel, itt Partition Magic, maar geeft na de scan van de schijf en de unallocated space geen suggesties. Op de site staat dat je het eerst moet scannen, dat gaat goed en hij ziet em. Daarna doet ie vervolgens nix en ik kan ook helemaal geen opties kiezen. Ik heb em meerdere keren gescant!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:56:
[...]

Ja PM heb ik gebruikt onder windows.
De schijf werd altijd correct weergeven, de grootte ervan dan. EnableBigLBA had ik inderdaad al rekening mee gehouden.

[...]

Partition Recovery ziet de unallocated space wel, itt Partition Magic, maar geeft na de scan van de schijf en de unallocated space geen suggesties. Op de site staat dat je het eerst moet scannen, dat gaat goed en hij ziet em. Daarna doet ie vervolgens nix en ik kan ook helemaal geen opties kiezen. Ik heb em meerdere keren gescant!
Heb je FDISK al geprobeerd? want als die er wel wat mee kan is het een eitje om het werkend te krijgen.

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16
heb zelf w2k met sp4, en 2x maxtor 220GB, deze werden ook maar herkent voor 128 GB, na big drive enabeler van maxtor gebruikt te hebben had ikk de volle hd ruimte tot mijn beschikking.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

constructor schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:13:
heb zelf w2k met sp4, en 2x maxtor 220GB, deze werden ook maar herkent voor 128 GB, na big drive enabeler van maxtor gebruikt te hebben had ikk de volle hd ruimte tot mijn beschikking.
Maar dat ligt aan het feit dat je geen 48bits LBA hebt en daar is hier geen sprake van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:56:
[...]

Als het goed is scant hij hem alleen als je -ignoreMBR=80h achter pr.exe zet (zorg wel dat de probleem-schijf de enige schijf op je systeem is!). Dus pr.exe -ignoreMBR=80h. Dat staat ook in de manual ergens. Pas dan zal hij in jou geval goed werken en ik weet zeker dat hij het dan doet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdelijke afwezigheid ben ik er weer.

Update van wat ik heb gedaan:

Geprobeerd met Partition Magic het probleem nogmaals te verhelpen, dit maal onder DOS, maar PM kreeg hierbij conflicten met disk manager en wilde simpelweg niet booten.

PartitionRecovery:
Ziet de schijf als geheel, scant em en geeft dan weer dezelfde primaire partitie van 180GB weer plus de unallocated space van 10GB. Probleem is juist dat ik die unallocated space dus terug wil hebben. Maw PR denkt dat het goed zit met die unallocated space door te suggereren deze weer op te nemen in de master boot record. Nee! :(
Ik verwijs nu naar een poging met het “ignore MBR” commando, om te vermijden dat de partititie wordt uitgelezen zodat de oude hersteld kan worden.

FDISK bleef zeuren over een oude versie van DOS (5.0) waar het niet op wilde draaien.

Toen geprobeerd met GDISK (verbeterde versie van FDISK) en die boot tenminste. De unallocated space van de schijf kan wel worden gezien:
Afbeeldingslocatie: http://img95.exs.cx/img95/4532/gdisk1905xk.jpg

Terecht wordt een gebruik van 95% door de primaire partitie opgmerkt tov de hele schijf. GDISK is uitgerust met een FORMAT commando dus in principe is de unallocated space te formatteren (en daarmee weer toegankelijk onder windows). Ik ben echter heel huiverig om dit te doen, omdat ik data heb staan op de primaire partitie van 180GB. Is het niet gewoon mogelijk om de primaire partitie te re-sizen met GDISK naar 100%? Een resize functie kwam ik namelijk niet tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet of het re-sizen van een partitie mogelijk is met GDISK?
Ik moet een partitie van grootte veranderen, maar in de handleiding wordt alleen gesproken over een delete en create operatie.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus niet mogelijk helaas! Je verliest alle data.

Ik ben nog steeds op zoek naar een alternatieve, niet destructieve, manier om mijn partitie (NTFS) te vergroten onder DOS (PM uitgesloten) .

Verwijderd

Doe jezelf een lol, data backuppen, verse install met een sp4 geslipstreamde w2k, en tijdens de setup partities maken. Is íetsje sneller dan weken zoeken naar een progje dat hopelijk je data niet vernietigd.
Pagina: 1