MSI K8T boot niet na geheugenupgrade

Pagina: 1
Acties:

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:25
Daarstraks van de goedheiligman een geheugenupgrade gekregen aan mijn bestaande systeem:

MSI K8T FIS2R S754
AMD Athlon 64 3200+
Corsair CMX 512 3200C2PRO
Upgrade: eenzelfde reepje

Ik heb heel lang zitten proberen en rotzooien:
- geheugencompatibiliteit nagaan
- geheugen verwisselen tussen de banken
- testen of het nieuwe reepje werkt
- bios flashen
- cas instellingen terugschroeven
- bios settings naar default

Erg merkwaardig is dat het moederbord hierbij piept (1x lang, 2x kort - geheugenprobs), maar het D-bracket geeft aan dat het probleem bij de chipset initialisatie zou zitten. De volgende stap is weer wel de Memory Detection Test, maar dat laat het D-bracket dus niet zien.

Komt het er dus op neer dat mijn geheugen gewoon niet compitabel is? Het zou dan wel raar zijn, omdat beide reepjes alleenstaand prima werken.

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-08 17:56
Uit dit verhaal maak ik op dat het nieuwe reepje alleen wel werkt, maar niet als de oude er bij wordt gezet? Draai eens memtest als je alleen die nieuwe erin hebt zitten, misschien dat daar wat uit komt?

Verwijderd

Hij zegt dat ze allebei los prima werken, maar gewoon niet samen. Tja, RAM wil soms gewoon wel en soms niet :( .. Of liever, het moederbord/de CPU wil het RAM soms wel of niet. Ruil hem om voor een ander type/merk en probeer het opnieuw.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:25
Memtest was ik gisteravond niet meer aan toe gekomen, dadelijk eens proberen. Ze werkten afzonderlijk iig prima.
edit: memtest werkt perfect, op beide reepjes.

Wat ik nu overigens zie op de etiketjes van de reepjes: het nieuwe is 'XMS3202v4.1' en de oude 'XMS3202v1.0'
Misschien dat hier het probleem dus zit. Even navraag doen bij MSI. De 256MB versie van dit geheugen v1.1 staat iig op de Qualified Vendor List.

[ Voor 15% gewijzigd door Fauna op 07-12-2004 07:39 . Reden: memtest resultaat ]