Toon posts:

krijg "soms" een IP van dhcp - probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
feitelijk netwerking/linux probleem, maar hier gaan we dan
(niets van gevonden en in faq staat er ook niets van, lijkt me exotisch probleem)

Ik heb een dual boot PC met XP/fedora core 3, Als ik na een nachtje ofzo de pc rechstreeks op fedora boot, dan werkt internet perfect, maar als ik dan XP boot, en daarna terug boot naar fedora mislukt hij bij het opvragen van het IP.
Als ik dan een paar uur wacht, kan ik de interface WEL activeren, (zolang ik maar niet in XP ga).
Hier snap ik dus niets van, het is alsof Linux een ander mac adres toewijst en een nieuw IP moet krijgen dan in XP ? (wat totaal nonsens zou zijn, want dat is netwerkkaart based)

Iemand die me hier wat mee kan helpen? het is echt lastig om 2 uur die interface proberen te activaten om hem daarna te verliezen bij een XP boot.
(andere netwerkkaart = zelfde probleem)
men provider = Telenet
geen router

Tx in advance

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-02 22:14

MrDrako

nep ict'er

Misschien kun je proberen 2 netwerkkaarten te gebruiken en in elk OS 1tje uitschakelen. (elk een ander natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
een andere netwerkkaart gebruiken per OS zou nog steeds een nieuw IP vergen van de DHCP server van telenet, dus dan zou ik ook een +- uur moeten wachten. Ik vind het gewoon niet kunnen dat een netwerkkaart pas x-aantal tijd geactiveerd kan worden

Verwijderd

Is dit probleem er sinds kort, of heb je er al langer problemen mee? Zijn er nog andere systemen in huis waar je het zelfde probleem hebt? Ik heb een tijd problemen gehad met mijn windows XP systeem. Zodra ik het opstarten moest ik 5-15 minuten wachten voor ik online kon (de andere computer in huis had hier geen last van). In die tijd kon ik ook geen ip opvragen. Verwijderen van hardware, andere netwerkkaart, volledige netwerkinstallatie, nieuwe modem. Niets hielp. Nu heb ik van dat zelfde systeem windows XP verwijderd en er linux op gezet. Het is net een zonnetje. Ik kan gelijk internetten en het netwerk op. Het is dus misschien mogelijk dat Windows XP dit probleem veroorzaakt.

Verwijderd

Als ik het zo hoor lijkt het er op dat Windows XP bij het afsluiten geen DHCP-release doet. De DHCP server van jouw provider "denkt" dan dat jij dat IP-adres nog steeds ingebruik hebt en beantwoordt geen tweede DHCP verzoek vanaf jouw modem. Bij Kabelfoon is het net zo.

Dit kun je testen door vóór het afsluiten van XP op een CommandPrompt te typen: ipconfig /release, en reboot daarna je systeem naar Linux.

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is er sinds ik dual boot gebruik (paar dagen terug) normaal staat men linux op andere pc maar die staat niet in het netwerk. Vind het al bij al raar dat XP-linux op zelfde pc zulke problemen geeft

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 10:15
Ik niet helemaal hetzelfde probleem gehad, maar het lijkt er wel een beetje op. Ik wilde van mijn eigen dhcpserver hetzelfde ip krijgen voor een dualboot systeem (xp en debian). Dat heb ik niet voor elkaar gekregen. Toen bedacht ik me ook dat het niet handig was en ik beter 2 aparte hostnames kon gebruiken voor beide os'en. Daarna geen problemen meer gehad.
Maar ik ben er toen wel achtergekomen dat het identificeren aan de dhcp server niet op mac adres gaat maar op een of andere unique identifier. In Linux kun je deze instellen, onder windows zou ik het niet weten. Het lukte mij iig niet om de identifier van windows te gebruiken in mijn dhcp client config bestand, omdat ik niet wist hoe ik bepaalde tekens moest escapen.
Ik ben ook gestopt met verder zoeken, maar ik denk dat het zeker wel mogelijk moet zijn om bij beide os'en hetzelfde id te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Max, je zat er helemaal op wat dat betreft, het werkt met een ipconfig /release !!
weet je toevallig niet of er een release commando is in redhat ? zo kan ik dat bij de bootsequence zetten. herinner me er toch geen bij de manpages van ifconfig

iig bedankt! heeft me nog wat uren zoekwerk bespaard.
PS: sjaaky, jouw antwoord sluit daar ook goed bij aan, bevestigd de DHCP beperking in XP ook bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 23:47 ]

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 10:15
Toch nog even verder gezocht. Dat uid heet een dhcp client identifier.
Onder windows kun je dat instellen in het registry, zie microsoft.
Onder linux kun je het instellen in dhcp client configuratie script met
option dhcp-client-identifier "CLIENT-FOO";
Wat wel raar is, is dat de identifier onder windows een REG_DWORD is en onder linux een string. Maar met een beetje moeite moet je ze wel gelijk kunnen krijgen.
Pagina: 1