Toon posts:

ff duidelijkheid over inbranden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
a) moet je pc op z'n top draaien dus ik heb b.v een celly 400@588 op 2.00 v moet hij dan op 594 op 2.3 of moet hij naar de 400 terug en dan op 2.3 v (ik heb allebei gehoord dat het kan of moet):?

b)moet je cpu heet (50/60 graden)worden of is 40 graden genoeg

c)hoe lang uurt het voor je cpu'tje een beetje is ingebrand

alvast bedankt en aju's :)

Verwijderd

We gaan hier eens duidelijkheid scheppen over inbranden: inbranden heeft alleen zin met een nieuwe cpu, (vergelijk het met een auto inrijden, maar dat heb ik al ergens anders in dit forum gezegd). Het is de bedoeling dat de electronen een weg uitslijten, maar het fijne weet ik er ook niet van.

Maar inbranden heeft zijn voor en tegenstanders. Als ik mijn nieuwe cpu en mobo heb (na de partiele exames :r ) ga ik het wel doen.

Er zijn twee manieren om in te banden. Maar de basis is hetzelfde: het voltage door de core verhogen en de cpu NIET overclocken. De een zegt om de cpu gedurende 2 uur zwaar te belasten en de fan er af te halen als de temperatuur onder een bepaald aantal graden komt. Dit zou ik nooit doen. Het beste lijkt me om de cpu twee weken niet te overclocken (geduld is een mooie deugd :) )en dan de spanning in de core te verminderen en geleidelijk aan overclocken.

Het nut van inbranden is twijfelachtig. Maar soms kan je daarna met minder spanning meer uit je cpu halen dan met een beetje meer. En dit komt de koeling wel ten goede.

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 08:15
ff nog meer duidelijkheid.

niet doen!!!
alleen maar onnodig risico lopen

Verwijderd

ik heb ooit ergens iets gelezen over inbranden en wat er volgens mij gebeurt door het is dat door dat extra voltage de electroneninderdaad iets inslijten. De gate van een transistor zou daardoor iets wijder worden en dat zou stabiliteit en daardoor overclockbaarheid ten goede komen(de tolerantie is groter).

Inbranden is opzich niet zo goed voor je CPU, het beperkt de leeftijd die je CPUtje kan krijgen, maar aangezien tweakers toch minimaal elke 2 jaar wel upgraden zal dat opzich geen problemen opleveren(hij doet het dna nog amar 5/10 jaar ipv 100 jaar). Je moet wel uitkijken dat je niet te veel voltage geeft.

Maar wat je moet doen is de processor op een zo hoog mogelijk voltage ongeveer 24uur volledig onder stress laten draaien. draai daarvoor een quake 3 arena loop, met daarachter een koe en prime 95 en neem misschien nog K6 Burn mee. Je CPU zal na die tijd cooler lopen op de standaard snelheid en meer headroom hebben. Om het ultime uit je CPU te halen kun je nog als je een goede snelheid hebt gevonden, daar nog eens een torture test uitvoeren en dan nog iets hoger proberen. Maar ga niet te ver want een verbrand CPUtje is niet fijn, zorg daarom voor cooling die die extra hitte van die extra watts kan opvangen. Aangezien er tegenwoordig geen heatspreader op een CPU zit is het ook lastiger om de winkel op te lichten met een kapote CPU. Dus pas op!

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
ff een vraagje.
Ik heb nu 2 weken een Duron 700 en nog niet overgeklokt. Hij loopt ook al 2 weken op het standaard voltage. Heeft inburnen nu nog zin?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 12:33
hkersting:
Tuurlijk.
Gewoon een dagje of 2 op 1.85V laten draaien onder volle belasting van je }:O.

En dan op naar de 1GHz.. :).

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

hmm.. weet niet of het iets met inbranden ofzo temaken heeft, maar toen ik net m'n duron 600 had (al weer heel lang geleden), ben ik em gewoon gaan overclocken (voltage + freq. omhoog). Hij ging in het begin niet hoger dan 960 a 970. Na een maand heb ik het nog eens geprobeerd, en toen bleek hij de 1000 stabiel te doen. Daarna voltage mod en nu draait ie stabiel op 1050 (2,06V)
Dus volgenmij kan een proc vanzelf ookal verder overgeklocked worden als ie een tijdje onder de }:O heeft gedraait

blaat? BLAAAAAAAAT!

Verwijderd

Ah Phreak kan eindelijk weer posten! Afbeeldingslocatie: http://www.casema.net/~opstal/smiles/angel.gif

En Phreak zeg ff dat al die mensen dat AS moeten dokken!
Pagina: 1