Toon posts:

ECC of non-ECC geheugen kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje problemen met mijn huidige computer (A7V133 en w2k3 EE). Ik krijg regelmatig een vastloper, terwijl het systeem vroeger wel stabiel was. Nu heb ik mijn geheugen maar eens getest met Memtest-86 (ik had dit niet eerder gedaan omdat het vroeger alleen maar kon met een floppy (dacht ik) en die gebruik ik niet). Er blijken i.d.d. een aantal foutmeldingen te komen. Mijn geheugenconfiguratie: 1 x Kingston 256 MB Value Ram, 1 x Hynix 512 MB en 1 x budget 512 MB. De foutmeldingen waren bij 138 en 154 MB en het budget geheugen bleek in het eerste slot te zitten dus die heb ik er maar eens uitgetrokken. Nu geeft Memtest geen errors meer en loopt windows weer stabiel.

Mijn vraag is de volgende: ik ga binnenkort een nieuwe compu kopen (nForce4, etc.) en heeft het zin om ECC i.p.v. non-ECC te kopen? Ik heb namelijk geen zin meer in vastlopers e.d. en die paar euro's extra maken me ook niet zoveel uit. Zou een eventueel foutje in het geheugen voorkomen kunnen worden door error-correctie (en kan je dan geheugenproblemen uitsluiten bij vastlopers, e.d.)? Heeft het nadelen voor wat betreft de snelheid?

Alvast bedankt.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Overigens moet een moederbord/geheugencontroller wel de mogelijkheid hebben om met ECC om te gaan; niet alle moederborden kunnen de ECC functie van ECC DIMM’s activeren.

Dit en meer in de Ram-FAQ :)

Verder is je ram gewoon kapot. Het werkt niet zoals het hoort, dus ik denk niet dat de ECC functie daar iets tegen kan doen. Want ook ECC ram kan kapot zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Hooglander1 op 05-12-2004 21:07 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:30
ik zou gewoon voor een A-merk geheugen gaan zonder ECC , want de kans op weer een fout is wel heel klein..
wil je een beetje binnen acceptabele bedragen blijven tot 120 euro voor 512mb is ECC totaal niet DE oplossing

[ Voor 65% gewijzigd door FDMK op 05-12-2004 21:19 ]

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Verwijderd

ECC is vrij nutteloos voor een workstation. Voor servers is het wel nuttig(er) niet dat die ook niet perfect kunnen lopen met non-ecc geheugen.

Ecc is langzamer omdat ieder bitje gecontroleerd moet worden, veel duurder en niet verkrijgbaar in +400mhz. (400mhz betaal jeje ook al blauw aan, 320mhz is nog net te doen).

Zoals post boven me al zegt gewoon A-merk ram kopen, kingston, geil, corsair, a-data, crucial enz..

Zoals je zelf al zegt, geeft het a-merk geheugen geen fouten :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 21:20 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
De S939 cpu's ondersteunen ECC maar als dát je pc stabiel moet maken is er echt iets anders flink mis met je hard- of software. De kans dat een bit omvalt binnen de relatief geringe hoeveelheid geheugen in een desktop systeem is zó vreselijk klein dat je kunt spreken van geld over de balk gooien voor schijnzekerheid. Net als reeds gezegd, neem gewoon fatsoenlijke merk DIMM's.

ECC heeft pas zin in een omgeving met véél RAM en waar het zaakje continu staat te draaien (tijd en hoeveelheid ram zijn namelijk de twee bepalende factoren voor ECC errors), servers dus, geen desktop doosjes.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Zoals Abbadon inderdaad al zegt. Ecc heeft compleet geen zin voor jouw doeleinden. Jouw budget reepje is gewoon gaar, heb je pech mee gehad. Ga er sowieso maar vanuit dat 99% van al het RAM dat je kan kopen gewoon fatsoenlijk werkt :) Ook al is het budget.

Wil je zekerheid, wat aan te raden is, koop een Kingston Valueram kitje. Werken perfect :) Levenslange garantie ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de verduidelijking. Ik blijf voortaan dan maar gewoon bij Kingston (maakt volgens mij trouwens niet eens zo veel uit qua prijs).
Pagina: 1