Toon posts:

[S-ATA] Abit NF7-S herkent geen schijven meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen het probleem dat de S-ATA controller op mijn Abit NF7-S geen schijven meer herkent. Ik heb dit probleem al enkele malen meer gehad, zonder aanwijsbare oorzaken. Als ik dan even wachtte, werkte het de volgende dag zo weer zonder problemen. Nu heb ik toevallig de schijf geformatteerd (weliswaar op een andere systeem met exact hetzelfde moederbordje), maar dat heeft er volgens mij niets mee te maken, want hij heeft het ook al eens gedaan zonder dat er ook maar iets veranderd was.

De harde schijf waar het om gaat, een Maxtor 160 Gb S-ATA, wordt op alle andere systemen wel herkent en functioneert daar naar behoren. Bovendien vertelt de SMART functie dat de schijf 100% in orde is.

Als ik andere goed-werkende S-ATA schijven op mijn moederbord plant, worden deze ook niet herkend.

Een BIOS-reset heeft ook geen oplossing geboden. Ik heb ook al meerdere flashes geprobeerd, waaronder de nieuwste en de 2.3. Daar werd namelijk het volgende gezegd:
Fixed an issue where SATA HDD boot up would fail without a PS/2 mouse installed.
Aangezien ik er geen PS-2 muis heb, maar een USB muis, leek me dit voor de hand liggend. Dat bleek echter niet het geval.

Ik heb meerdere molexen gebruikt (deze harde schijf heeft namelijk zowel een molex als een S-ATA-molex aansluiting). Beiden werken prima in andere systemen. Ook een andere voeding voor de harde schijf heeft geen nut gehad.

Wat kan ik nog proberen om de schijven weer te laten functioneren op de S-ATA controller van mijn Abit NF7-S? Ik weet vrijwel zeker dat het probleem bij mijn moederbord (S-ATA controller) ligt, maar ik kan geen oorzaak vinden.