[baby atx] amd platform

Pagina: 1
Acties:

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 15:56

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik heb een oud kastje van school meegenomen waar wat meet apperatuur in zat. Deze is perfect geschikt voor een case mod. Nu is het geval dat ik een oud mobo had van Asus: p5a-b alichip, voor de s7 AT/ATX gestuurd.
Deze heeft een afmeting van precies : 22*21.3 cm. Dit zou dan onder het zogenaamde baby-atx vallen. Dit mobo past precies in dat kastje (op 2 mm nauwkeurig).

Ik zoek een nieuw mobo dat het amd-platform ondersteunt, en een agp poort heeft (ik heb geen onboard videocontroller nodig).

Mijn zoektocht begon uiteraard bij de pricewatch, google etc. maar het lijkt erop dat ik het of niet kan vinden, omdat het mischien simpelweg niet bestaat, vanwege productie-onmogelijkheden.

Ook heb ik een via-epia overwogen, maar ik wil meer kracht in mijn pc-tje, en ik wil gebruik maken van mijn Asus V6600 deluxe met 3d bril en vivo functie (okee, ik geef toe, een gforce 1 is dan de bottleneck :D, maar zal vervangen worden door mijn oude 9700 pro), een epia heeft dat niet, en dus heb ik een agp poort nodig.

Is er iemand die toevallig weet of er een baby-atx mobo bestaat die het amd-platform (amd athlon xp) ondersteunt -of desnoods, maar liever niet, het Intel-platform (P4)?-

Micro-atx is er genoeg maar heeft een afmeting van 24 * 24 geloof ik, en dat gaat zeker NIET passen, dus dat is een uitgesloten optie.

Iemand die me een oplossing, of juist uitsluitsel kan bieden?

T60P Widescreen

Verwijderd

Seesar schreef op zondag 05 december 2004 @ 18:17:
Ik heb een oud kastje van school meegenomen waar wat meet apperatuur in zat. Deze is perfect geschikt voor een case mod. Nu is het geval dat ik een oud mobo had van Asus: p5a-b alichip, voor de s7 AT/ATX gestuurd.
Deze heeft een afmeting van precies : 22*21.3 cm. Dit zou dan onder het zogenaamde baby-atx vallen. Dit mobo past precies in dat kastje (op 2 mm nauwkeurig).

Ik zoek een nieuw mobo dat het amd-platform ondersteunt, en een agp poort heeft (ik heb geen onboard videocontroller nodig).

Mijn zoektocht begon uiteraard bij de pricewatch, google etc. maar het lijkt erop dat ik het of niet kan vinden, omdat het mischien simpelweg niet bestaat, vanwege productie-onmogelijkheden.

Ook heb ik een via-epia overwogen, maar ik wil meer kracht in mijn pc-tje, en ik wil gebruik maken van mijn Asus V6600 deluxe met 3d bril en vivo functie (okee, ik geef toe, een gforce 1 is dan de bottleneck :D, maar zal vervangen worden door mijn oude 9700 pro), een epia heeft dat niet, en dus heb ik een agp poort nodig.

Is er iemand die toevallig weet of er een baby-atx mobo bestaat die het amd-platform (amd athlon xp) ondersteunt -of desnoods, maar liever niet, het Intel-platform (P4)?-

Micro-atx is er genoeg maar heeft een afmeting van 24 * 24 geloof ik, en dat gaat zeker NIET passen, dus dat is een uitgesloten optie.

Iemand die me een oplossing, of juist uitsluitsel kan bieden?
De ASUS P5A-b is van het baby-AT platform.
Dit was een soort overgangsmaat tussen het AT-formaat dat daarvoor normaal was, en het ATX - met zijn opvolgers - wat nu het gangbare formaat is. Ik kan me nog herinneren dat er pentium II baby-AT bordjes waren die in de schroefgaten van het oude AT-systeem gemonteerd konden worden.
Het bestaan van dergelijke bordjes (in het consumenten-circuit) voor Pentium III en hoger, en ook voor de moderne AMD-platformen is mij geheel onbekend.

Ja, ik plaatste de consumentenmarkt tussen haakjes, omdat ik wel weet dat er binnen de industriële markt wel borden zijn die nog steeds op het AT-platform door bouwen. Je zou daar een kijkje kunnen nemen, al wordt daar veelal het Intel-platform gebruikt. ;)

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Er zijn oudere Pentium II Baby-ATX borden inderdaad. Zelf heb ik er een gehad: Gigabyte GA-6BA. Dat bord pastte zowel in een AT kast, maar ook in een ATX kast (waarvoor er een plaatje voor de achterkant was meegeleverd.) Ook had het bord 2 voedingsconnectoren: 1 voor AT voedingen, de andere voor ATX.

Baby-ATX is, zoals hierboven gezegd wordt, een overgangsformaat van AT->ATX; voor mensen die een nieuw bord wilden, maar geen nieuwe kast. Het is er maar kort geweest, en ik betwijfel of je nu nog baby-ATX borden kunt vinden met een beetje recent spul erop...

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 13:55

EaS

Gaat flex atx ook niet passen ?
Afmetingen flex-atx: 229 x 191 mm.

Heb geen idee hoe het met de schroefgaten zit voor baby atx, maar voor flex-atx zien ze er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://people.freenet.de/mokkels/flexatx.jpg

Voorbeeld van AMD flex-atx plank:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcchips.com.tw/PCCWeb/images/product/small/m851mg_15s.jpg

http://www.pcchips.com.tw...lID=291&MenuID=24&LanID=0

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 15:56

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Het gaat mij absoluut niet om de indeling van de bevestegingsgaten etc, het gaat mij enkel om de afmetingen van het mobo. Nu is dat flex-atx indd wel een oplossing, hoewel nog iets te groot (7 mm :( ).

Ik begrijp nu iig dat de baby-atx een overgang is, en dus geen standaard form-factor anno 2004. Dan weet ik iig dat ik de zoektocht naar baby-atx moet laten varen, maar dan zoek ik naar een andere oplossing, want ik denk dat er ergens een mATX moet zijn, die kleiner is dan standaard mATX.

Die flex-atx komt iig in de buurt, en zou een oplossing kunnen zijn, hoewel ik toch op zoek ben naar nog iets kleiners.
Mijn zoektocht gaat verder :D.

T60P Widescreen

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Seesar schreef op maandag 06 december 2004 @ 00:01:
Ik begrijp nu iig dat de baby-atx een overgang is, en dus geen standaard form-factor anno 2004.
Inderdaad. :)
Dan weet ik iig dat ik de zoektocht naar baby-atx moet laten varen, maar dan zoek ik naar een andere oplossing, want ik denk dat er ergens een mATX moet zijn, die kleiner is dan standaard mATX.
Er is wel nog MicroATX, dat zijn ATX borden met een andere indeling:
A micro-ATX case has smaller footprint and much fewer expansion slots (typically 3-4) than a regular ATX case (typically 6-8). MicroATX cases require special micro-ATX motherboards. However, a micro-ATX motherboard will fit inside a regular ATX case. Not all microATX motherboards have the same physical sizes. Check out the sizes before purchasing.
Misschien zou je daar ook eens heen kunnen kijken ?
Pagina: 1