Toon posts:

[linux] probleem met configuratie hd en klok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net begonnen met linux (suse 9.1 pro) en loop nog tegen een aantal problemen op. Ik heb net een nieuwe harddisk (Maxtor DiamondMax 10 200 gb 7200rpm 8 mb ata133 om precies te zijn ;) )ingebouwd. Zodra ik met linux ben ingelogd krijg ik de melding dat er een nieuwe harddisk is gedetecteerd. Ook dit lijkt allemaal goed te gaan. Vervolgens wil ik die harddisk gaan configureren. Nu krijg ik een loginschermpje voor het root wachtwoord. Na het inloggen krijg ik een waarschuwingsscherm met de melding dat je ervaring met het partitioneren van de hd nodig hebt (ok die heb ik niet maar ik wil toch verder). Klik op yes om verder te gaan. Zodra ik op yes klik verdwijnt het waarschuwingsscherm. Meer gebeurt er niet 8)7. Ik krijg geen nieuw scherm. Wat doe ik fout of wat gaat er fout? (Het is de bedoeling dat ik deze 2e harddisk kan gebruiken voor de opslag van bestanden voor mijn server. Deze bestanden moeten via een ftp server op het internet bereikbaar. Daarnaast moeten computers op het locale netwerk deze bestanden ook kunnen gebruiken).

Zo'n zelfde probleem heb ik met het instellen van de klok (rechtsonder in de taakbalk). Als ik rechts op de klok klik, kan ik kiezen voor adjust date & time. Ook hier moet ik weer het root wachtwoord invoeren. Er start heel even een schermpje met in de linker hoek de tekst YAST. Vervolgens verdwijnt het schermpje weer. Meer gebeurd er niet. Ook hier de vraag, wat gaat hier fout en hoe kan ik dus die rottige klok bijstellen :X

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Dit lijke me niet zozeer linux problemen maar suse problemen (daarnaast kan niemand hier zien wat er op jou pc gebeurt dus zonder meer informatie komen we niet veel verder ;) )

Wat betreft de hd zou ik "gewoon" een console openen, vervolgens inloggen als root en dan met
code:
1
fdisk /dev/hdX

de schijf bekijken die je er nieuw in hebt zitten (waar /dev/hdX de plek is waar je schijf als device is "aangesloten", typ dmesg om alle startup info te zien zodat je kunt uitvinden waar de schijf zit)

Wat betreft de klok weet ik het niet, yast is suse's "gebruiksvriendelijke" tool voor het configureren van suse dus het zal daar wel fout mee gaan (probeer yast anders als root op de command line te draaien om te kijken hoe en wat je ermee kan en welke foutmelding hij geeft), anders misschien even zoeken (google bijvoorbeeld)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

blouweKip schreef op zondag 05 december 2004 @ 19:05:
Dit lijke me niet zozeer linux problemen maar suse problemen (daarnaast kan niemand hier zien wat er op jou pc gebeurt dus zonder meer informatie komen we niet veel verder ;) )

Wat betreft de hd zou ik "gewoon" een console openen, vervolgens inloggen als root en dan met
code:
1
fdisk /dev/hdX
ik zou toch cfdisk aanraden, stuk makkelijker.
de schijf bekijken die je er nieuw in hebt zitten (waar /dev/hdX de plek is waar je schijf als device is "aangesloten", typ dmesg om alle startup info te zien zodat je kunt uitvinden waar de schijf zit)

Wat betreft de klok weet ik het niet, yast is suse's "gebruiksvriendelijke" tool voor het configureren van suse dus het zal daar wel fout mee gaan (probeer yast anders als root op de command line te draaien om te kijken hoe en wat je ermee kan en welke foutmelding hij geeft), anders misschien even zoeken (google bijvoorbeeld)
man date:
date [-u|--utc|--universal] [MMDDhhmm[[CC]YY][.ss]]

dus bv: date 120617282004 voor nu

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Zo die klok heb ik in orde gekregen. Vanuit de root wou hij idd het date commando accepteren. Kan ik eindelijk kijken hoe laat het is :9

Ik ben me aan het inlezen over de commando's die je allemaal kan invoeren. Dit werkt wel even een stukje beter dan windows. _/-\o_

Nu wil ik die harddisk op orde gaan brengen zodat ik mijn server kan gaan overhalen. Ik wil eerst graag kijken hoe de huidige situatie er uit ziet voor ik die 2e ingebouwde hd ga activeren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
linux:/home/deus # df
Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/hda1             72659728   1915868  70743860   3% /
tmpfs                   258268        16    258252   1% /dev/shm
/dev/fd0                  1424       218      1206  16% /media/floppy
/dev/hda4              1092376    709000    383376  65% /data1
linux:/home/deus # mount
/dev/hda1 on / type reiserfs (rw,acl,user_xattr)
proc on /proc type proc (rw)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620,gid=5)
/dev/hdd on /media/cdrecorder type subfs (ro,nosuid,nodev,fs=cdfss,procuid,iocharset=utf8)
/dev/hdc on /media/dvd type subfs (ro,nosuid,nodev,fs=cdfss,procuid,iocharset=utf8)
/dev/fd0 on /media/floppy type subfs (rw,nosuid,nodev,sync,fs=floppyfss,procuid)
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/hda4 on /data1 type reiserfs (rw,noexec,nosuid,nodev,user=deus)

Hier is een overzicht van de huidige situatie (hopelijk heb ik hem goed geinstalleerd 8)7 ). Op de huidige hd zou +/- 80 gige moeten passen.
hda1 is volgens mij de plek waar de root op staat.Deze is 69,29 gige:
/dev/hda1 72659728 1915868 70743860 3% /
geen idee wat dit is:
tmpfs 258268 16 258252 1% /dev/shm
floppydrive:
/dev/fd0 1424 218 1206 16% /media/floppy
Deze schijf is 1,04 gige groot. Ik denk dat dit de swap schijf is voor het geheugen.
/dev/hda4 1092376 709000 383376 65% /data1

Zou iemand even kunnen kijken of het tot zo ver klopt?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
tip: gebruik 'df -h', dan worden de getallen afgerond naar GB, MB, TB e.d.

Swap is niet gemount, en staat (dus) ook niet in het rijtje van 'df'. Gebruik 'free' om je swap te bekijken (en lees ook de vele topics hier over hoe de cijfers te interpreteren). Als je wilt zien wat er op die hda4 staat: 'ls /data1' :). Je tweede schijf is nog niet zichtbaar.

Verder heb je dus alles op 1 partitie gegooit. Geen probleem als je wat aan het spelen bent met Linux, maar persoonlijk zou ik toch tenminste /home op een aparte partitie gooien. Da's handig als je bv. en keer een andere distro wilt proberen: je behoud gewoon de instellingen van alle programma's terwijl je alle distro-specifieke bestanden kan verwijderen. (distro-specifiek == alles behalve /home, en misschien nog /etc en /usr/local.) Sorry, dit wordt weer een beetje wazig verhaal.....

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum