Toon posts:

[browsers] Surfen naar virtual servers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Door je hostfile aan te passen is het mogelijk om te surfen naar een virtual server, zonder dat de dns er mee overeenkomt, omdat de hostnaam door je browser wordt afgegeven aan de webserver. Welnu, is er een makkelijkere, adaptievere en snellere manier om die hostwaarde mee te geven?

Bijvoorbeeld: http://127.0.0.1/, maar dan dat je in die url een parameter kunt meegeven van de hostnaam die afgegeven moet worden aan de webserver (stel host.voorbeeldje.nl), zodat deze de juiste de juiste virtual server laat zien. Is er een commandline die je mee kunt geven? Ik heb in diverse browsers gezocht en ook op internet, maar niets gevonden.

Vandaar dat ik 't hier eens kom vragen. Iemand een idee?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik heb geen idee wat je nu bedoelt :o

Je zoekt een clientside iets om, als je naar localhost surft, een specifieke lokaal gehoste site krijgt te zien duur een parameter mee te geven, dus localhost/bla voor een lokaal gehoste bla.nl, etc? Dat zou je in je server software moeten doen maar je zegt niet welkee dat is en wat wel/niet werkt dus daar mee helpen gaat niet ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, niet de serversoftware, die staat goed. Stel je gebruikt Apache en je hebt een aantal virtual servers opgegeven. Bijvoorbeeld:

een.domein.nl
twee.domein.nl

Als je een.domein.nl bezoekt, gaat je browser naar 't IP van die server en geeft in een host variabele "een.domein.nl" door, zodat Apache de juiste site laat zien.

Dat kan dus alleen wanneer je DNS die registratie heeft en doorgeeft aan je browser, of wanneer je host file die gegevens bevat.

Nu wil ik dus twee.domein.nl bezoeken, die nog niet in de DNS is opgenomen (of ik niet wil opnemen). Ik zou dus de host-variabele willen veranderen die je browser doorgeeft, zonder dat ik daarvoor telkens de hostfile aan hoef te passen.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:30

Valkyre

Kitesurf FTW!

jij wilt dat er door de website de hostfile lokaal word aangepast.
lijkt me niet dat diet kan, want dan doet het precies hetzelfde wat een virus doet.

het kan alleen met activeX denk maar hoe geen flauw id.

iRacing Profiel

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De webserver (Apache) ziet welke virtual host hij moet nemen door middel van de 'host' HTTP header, dus niet uit het URL of content. Voor zo ver ik weet is er in Firefox of Internet Explorer geen grapje waarmee je door middel van een speciaal URL de HTTP header aan zou kunnen passen.

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, ik wil juist niet de hostfile aanpassen, ook niet automatisch.

Ik wil de manier waarop mijn browser zich bekend maakt bij de server aanpassen. Neem nu bijvoorbeeld Internet Explorer. Vanaf versie 2.0 geeft die browser een host variabele mee, zodat je ook virtual servers kunt bezoeken. Tegenwoordig wordt daar veel gebruik van gemaakt, omdat je verschillende domeinen kunt onderbrengen op één en dezelfde machine.

Nu wil ik zelf op kunnen geven welke hostnaam hij geeft, lieft in de url ofzo, omdat dat lekker makkelijk is. Momenteel moet ik voor elk wissewasje die hostfile aanpassen, alle browser vensters sluiten en die variabele zelf kunnen beheren zou veel makkelijker zijn.

Verwijderd

Topicstarter
DataBeest schreef op zondag 05 december 2004 @ 18:37:
De webserver (Apache) ziet welke virtual host hij moet nemen door middel van de 'host' HTTP header, dus niet uit het URL of content. Voor zo ver ik weet is er in Firefox of Internet Explorer geen grapje waarmee je door middel van een speciaal URL de HTTP header aan zou kunnen passen.
Ja, dit is precies wat ik bedoel. Ik heb ook een dergelijke optie niet kunnen vinden, vandaar dat ik 't hier vroeg. Misschien is 't een leuk idee voor een nieuwe extensie van Firefox ofzo, want ik betwijfel of ze dit in de toekomst bij Microsoft zouden willen inbouwen.

Misschien zijn er mensen die een browser kennen waar dit wel mee kan onder Win32?
Pagina: 1