Toon posts:

[postfix] Smtp werkt alleen met outlook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn postfix (versie 2.0.18-4) configuratie.
Als ik mail verstuur met Outlook gaat alles goed.
Echter, als ik mail verstuur met Thunderbird zegt hij geen verbinding met de smtp server te kunnen maken, en ik vind de volgende twee regels in mijn logfiles op de server:

code:
1
2
warning: process /usr/libexec/postfix/smtpd pid 24205 killed by signal 11
warning: /usr/libexec/postfix/smtpd: bad command startup -- throttling

Ik heb al vanalles gezocht en gelezen op google, maar ik kan het probleem nergens vinden.
De foutmelding komt vaker voor, maar meestal komt dit samen met andere foutmeldingen en werkt geen enkele mailclient.

Iemand enige idee?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Post nog eens wat meer foutmeldingen? Verder is het ook wel makkelijk om de inhoud van master.cf en main.cf te posten. Twee regels log zeggen mij nix over WAAROM dit ding een segfault krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn de enige foutmeldingen die ik krijg. Postfix draait daarna ook gewoon lekker door, hij
hangt zichzelf dus niet helemaal op.
Ik zal maar niet de complete main.cf posten, die is bijna 700 regels lang.
Buiten standaard dingen als de hostname etc. zijn alle instellingen (op sasl na, zie hieronder) ook eigenlijk standaard.

Ik begin zelf een beetje het idee te krijgen dat het iets met sasl te maken heeft, dus dat het mis gaat bij het authenticeren van een gebruiker die mail wil versturen.
Dit is het sasl gerelateerde gedeelte uit main.cf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
smtpd_sasl_security_options = noanonymous
smtpd_sasl_local_domain =
broken_sasl_auth_clients = yes

smtpd_recipient_restrictions =
   permit_sasl_authenticated,
   permit_mynetworks,
   reject_unauth_destination

De master.cf is helemaal ongewijzigd.

Ik hoop dat dit eea enigsinds verduidelijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het misschien zijn dat Thunderbird andere mechanismen gebruikt om in te loggen, en dat deze niet door de server ondersteund worden oid?

Dat maak ik bijvoorbeeld hier uit op:
http://www.sendmail.org/~ca/email/mel/SASL_ClientRef.html

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 18:10 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
code:
1
2
3
4
smtpd_sasl_auth_enable = yes
smtpd_sasl_security_options = noanonymous
smtpd_sasl_local_domain = jgc.homeip.net
broken_sasl_auth_client = yes

Zelf heb ik bovenstaande erin staan. Aan je bovenstaande opmerking te zien denk ik dat je een brakke sasl lib ertussen hebt zitten. Behalve bovenstaande ben ik niet echt bekend met de manier van SASL configureren in postfix, maar aangezien die opties behoorlijk lijken op wat ik in Cyrus IMAP config heb zitten, kan je de verschillende mechanismes uitzetten:
code:
1
sasl_mech_list: PLAIN

Bovenstaande heb ik in imap.conf staan en zou ook voor postfix moeten werken. Hiermee laat je alleen de PLAIN SASL methode over. Natuurlijk kan je altijd nog andere mechanismes erinzetten die je evt zou gebruiken.

Edit:
Ik heb op de nieuw opgezette mailserver zojuist ook even SASL authenticatie aangezet, hierbij klopt hetgene wat ik als laatste zei over de mech list niet helemaal: dit hoort in /etc/postfix/sasl/smtpd.conf thuis:
code:
1
2
pwcheck_method: saslauthd
mech_list: PLAIN

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 06-12-2004 08:24 ]