Toon posts:

[Mandrake 10.0] Xmodmap automatisch laten uitvoeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds een kleine twee weken Mandrake op mijn laptop staan. Na vele eerdere pogingen heb ik nu eindelijk eens linux op mijn laptop en bijbehorend alle apparatuur aan de praat gekregen _/-\o_. Het belangrijkste was mijn Wi-fi kaartje.

Maar nu heb een kleine ergenis waar vast wel een oplossing voor is. Ik heb namelijk mijn touchpad geïnstalleerd met de benodigde synaptics drivers om alle functies aan de praat te krijgen. Alleen het verticale en horizontale scrollen is precies verkeerd om. (horizontaal op toucpad is verticaal op scherm en andersom).

Doormiddel van het commando xmodmap -e "pointer = 1 2 3 4 5 6 7" gaat alles goed, alleen na een reboot is deze instelling weer verdwenen. Ik vind het nou na een aantal dagen irritant worden om na elke keer mijn laptop te hebben opgestart dit commando in te voeren :X. Dus ik zoek een manier waardoor dit automatisch bij het opstarten gebeurt.

Ik heb al veel gezocht en allerlei manieren uitgeprobeerd die op internet te vinden zijn, maar de instelling word gewoon niet geladen. Ik denk dus dat er vast wel iemand is op dit forum die weet waar ik een regeltje moet toevoegen om dit werkend te krijgen.
Alvast ontzettend bedankt :)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je KDE gebruikt kun je in $HOME/.kde/Autostart het volgende scriptje zetten:
code:
1
2
3
#!/bin/bash

exec xmodmap -e 'pointer = 1 2 3 4 5 6 7'

Dit wordt dan automatisch gestart als je je sessie begint. Gnome heeft ongetwijfeld ook deze mogelijkheid, ik weet alleen niet in welke directory je je script moet zetten.

Dit helpt je natuurlijk niet als je iets anders dan KDE/Gnome gebruikt. Als je startx/xinit gebruikt kun je het commando toevoegen aan $HOME/.xinitrc, maar als je vanuit xdm (of iets dergelijks) je sessie start weet ik niet of er een 'standaard' scriptje is wat altijd gestart wordt.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan ook in je Xorg.conf file de knoppen voor "YAxisMapping" en "ZAxisMapping" omdraaien

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Dat kun je ook in je xinitrc toevoegen en dan is het voor de gehele X-server.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tip van home/.kde/autostart maar uitgevoerd en het werkt! Heel erg bedankt. Ik zal later nog eens kijken of ik het in xinitrc ook aan de praat kan krijgen. Ik ben in ieder geval super blij dat alles nu bij het opstarten meteen werkt zoals ik dat wil.

Na 10 pogingen in 3 jaar tijd :P (doorzetter) om met linux te beginnen heb ik nu eindelijk eens alle hardware aan de praat gekregen en kan ik er al mijn werk mee doen. Nu word het tijd om me eens verder te gaan verdiepen :) (bijvoorbeeld hoe ik mijn netwerk shares kan doorbladeren). Linux is echt een mooi product als alles werkt _/-\o_