Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Draadloze koptelefoon modden tot FM zender

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een draadloze koptelefoon liggen die ik nog amper gebruik. Nou lijkt het mij wel een gaaf idee om de line-out van mijn laptop via die draadloze koptelefoon op een FM zender op mijn radio binnenkomt. Is het te realiseren dat het zendstation gemod wordt zodat hij op een, voor de radio benaderbare, FM frequentie terecht komt?

• hackjedi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-11 17:11
je wilt dus geluid op FM broadcasten? dat is illegeaal...

[ Voor 79% gewijzigd door hackjedi op 05-12-2004 16:35 ]

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Het mag officieel niet, maar waarom maak je niet gewoon een FM-zender zonder dat zendstation van je draadloze koptelefoon. Zoals deze bijv.:
- http://members.lycos.nl/surftowesley/fm_schemas.htm Hier staan nogal wat (simpele) zenderschema's.
- http://users.pandora.be/r...rcuits/fm_bug/fm_bug.html Een hele simpele FM-bug.

Maar het is verboden om over de FM band uit te gaan zenden, volgens mij.

De oplossing om dus je koptelefoon aan je line-in van je radio te hangen lijkt me legaler en simpeler.

[ Voor 20% gewijzigd door Electronical op 05-12-2004 16:37 . Reden: illegaal ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:11
Vat niet helemaal wat je bedoelt. Ik gok het volgende:

laptop> zender voor koptelefoon > koptelefoon

en dat wil je ombouwen tot

laptop> zender voor koptelefoon > radio

?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Topicstarter
Terror schreef op zondag 05 december 2004 @ 16:34:
Vat niet helemaal wat je bedoelt. Ik gok het volgende:

laptop> zender voor koptelefoon > koptelefoon

en dat wil je ombouwen tot

laptop> zender voor koptelefoon > radio

?
juist :), maar ik lees net dat het illegaal is dus dan zou ik het maar op een andere manier moeten proberen. thnx iig

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 16:41 ]

• Electronical
De oplossing om dus je koptelefoon aan je line-in van je radio te hangen lijkt me legaler en simpeler
code:
1
2
3
4
5
6
#####      ##########           ###############   ##########
    #      #        #           #             #   #        #
    ######## zender #- - - - -  # koptelefoon ##### radio  #
    #      #        #           #             #   # line   #
    #      #        #           #             #   #     -in#

Dit als het goed is wel legaal, alleen zul je even de draadjes in je koptelefoon naar de line-in van je radio moeten leiden. De zender en koptelefoon kunnen mooi uit je accu gevoed worden door bijv. een 78LXX te gebruiken (weet niet hoeveel spanning ze nodig hebben).

[ Voor 22% gewijzigd door Electronical op 05-12-2004 16:45 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Electronical schreef op zondag 05 december 2004 @ 16:43:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
    #      #        #           #             #   #        #
    ######## zender #- - - - -  # koptelefoon ##### radio  #
    #      #        #           #             #   # line   #
    #      #        #           #             #   #     -in#
Tja, maar op deze manier kun je maar 100m (het bereik van de koptelefoon) zenden, en de TS wil overal waar ether te ontvangen is zijn eigen muziek kunnen ontvangen. In dit geval zul je echt met een "radiopiraatzender" moeten gaan werken, of overschakelen op een ander medium, bijvoorbeeld internet+shoutcast...

• Electronical
Gr0wLiThE schreef op zondag 05 december 2004 @ 16:46:
[...]

Tja, maar op deze manier kun je maar 100m (het bereik van de koptelefoon) zenden, en de TS wil overal waar ether te ontvangen is zijn eigen muziek kunnen ontvangen. In dit geval zul je echt met een "radiopiraatzender" moeten gaan werken, of overschakelen op een ander medium, bijvoorbeeld internet+shoutcast...
Ow, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik meende dat hij bijv. de laptop in de auto zelf had. Nee dan werkt het idd niet zoals ik bedoel.
Maar ik zie dat sowieso niet voor me, dat hij overal zijn muziek zou kunnen ontvangen. Die 'makkelijke' zendertjes hebben meestal ook maar een bereik van enige tientallen meters en de wat betere wel wat meer, maar na de 10KM moet je toch echt flink wat vermogen de lucht in brengen en dan heb je denk ik wel wat meer nodig dan zo'n draadloos geval.

[ Voor 25% gewijzigd door Electronical op 05-12-2004 16:54 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
nu zie ik hier allemaal reacties waar mensen van uit gaan,

@TS:

wil je ons als het kan uitleggen waar je het systeem wilt gaan gebruiken?? is het alleen in de woonkamer? is het door het hele huis? andere plannen?

ik heb begrepen dat het via een laptop moet, is die laptop plaatsgebonden of mobiel??

leg het even goed uit als je wilt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

die schema`s van die zendertjes die eerder door electrical gepost worden, is ook alleen maar bagger. Als je dan toch een FM zender wil bouwen zou ik mooi PLL nemen. Deze zijn stuk betrouwbaarder en zuiverder. Heb er zelf eens 1 gebouwd en die deed het goed voor 400m rondom t huis as je es lekker in de tuin aan t werke was ofzo. Maar FM zenders zijn niet meer echt van deze tijd. Tegenwoordig gaat heel veel al via internet streaming. Maar met een draagbare radio heb je daar niks aan of course

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoelde eigenlijk voor klein bereik, dus niet dat ik het in het hele land kan ontvangen, sorry voor de onduidelijheid.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
dan zou ik zeggen, sloop de koptelefoon uitelkaar, soldeer aan beide luidsprekertjes een tulp kabeltje en prop die 2 tulp kabeltjes in je stereo, dan heb je een draadloze link tussen je laptop en je stereo...

dat wou je toch ??? anders graag wat specifieker uitleggen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Electronical
Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 18:12:
die schema`s van die zendertjes die eerder door electrical gepost worden, is ook alleen maar bagger. Als je dan toch een FM zender wil bouwen zou ik mooi PLL nemen. Deze zijn stuk betrouwbaarder en zuiverder. Heb er zelf eens 1 gebouwd en die deed het goed voor 400m rondom t huis as je es lekker in de tuin aan t werke was ofzo. Maar FM zenders zijn niet meer echt van deze tijd. Tegenwoordig gaat heel veel al via internet streaming. Maar met een draagbare radio heb je daar niks aan of course
Ben het volledig met je eens dat die schakelingetjes bagger zijn. Het voordeel is dat ze makkelijk en snel in elkaar te zetten zijn, zonder dat je er veel bij hoeft na te denken. En bovendien is dit ook nog eens supergoedkoop. Maar ben het zeker met je eens dat PLL beter is.

[ Voor 10% gewijzigd door Electronical op 05-12-2004 21:35 . Reden: illegale content ]

Verwijderd

Volgends de Nederlandse wet is dit illegaal, als je wil zenden op de FM moet je toch echt een zendlicentie hebben.

Ik stel echter wel mijn vragen bij de wetten in Nederland met betrekking tot FM zenders, ik vind "persoonlijk" dat daar wel wat soepeler in gedaan mag worden. Bijvoorbeeld dat je op de FM mag zenden met een maximale zendsterkte van ..., zodat je niet verder dan 10 a 15 meter kan zenden. Dit kan af-en-toe voor toch handig zijn, bijvoorbeeld voor het verzenden van muziek vanaf je MP3 speler naar een autoradio.

Verder lijkt het me niet slim om een discussie over het boven beschreven onderwerp (dus in deze post) door te zetten binnen dit topic, mocht iemand de zelfde gevoelens hebben start dan op de juiste plaats een topic (mits het niet tegen de policy is).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 21:06 . Reden: typo ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dit is toch echt niet legaal (ja, dat vind ik ook jammer :P ). Daarom zijn dingen als de iTrip in Nederland ook niet toegestaan.

[ Voor 15% gewijzigd door m-m op 05-12-2004 22:21 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.