Toon posts:

Een nieuw systeem... Waar ga ik voor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn verstand van harde waren is ok te noemen in die zin dat ik met de juiste onderdelen een PC wel in elkaar kan zetten, maar met al die verschillende zooi op de markt weet ik nu niet wat het slimst is om te kiezen.

Ik hoop dat jullie, met het verhaal dat ik jullie zal geven over waar ik het systeem voor gebruiken ga, met mij een configuratie kunnen samenstellen waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan.

Komt ie: Het systeem moet goed zijn in het bewerken van video (Premiere), moet relax kunnen maxen (3D Studio Max), Photoshoppen, etc. en het moet iig 2 monitoren tegelijkertijd kunnen aansturen. Ook wil ik eventueel de computer als media centre gebruiken vanwaar ik ook films op mijn tv kan laten afspelen (TV-out). De comp staat natuurlijk in een netwerk. Het geluid is nu nog even niet erg belangrijk.

Ik heb een voorkeur voor P4 (3Ghz). Als iemand me anders kan overtuigen, hoor ik dat graag. Als ik voor P4 ga, kies ik dan voor s478 of s775 mobo? LAN en Sound onboard of is dat taboe? Welke voeding, wat voor geheugen...?

Als iemand me op weg kan helpen met een configuratie ben ik dankbaar. Ik kan zelf even door de bomen het bos niet zien. Vast bedankt,

Niels

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet sowieso gaan voor socket 775, dat is een stuk nieuwer, s478 begint op zijn eind te raken.

Maar geef eens aan wat je budget is. Persoonlijk zou ik nu kiezen voor een dual xeon op een Asus PCDL bordje. Die borden zijn niet eens zo duur meer en je hebt alles onboard zitten (lan, raid, s-ata, sound en dat soort gebeuren). 2 Xeon cpus zijn ook nog wel betaalbaar te krijgen waarmee je op een zeer krachtig systeem uitkomt waarbij 3dsmax zeker lekker zal werken (gezien die overweg kan met smp configs).

Echter, als je budget beperkter is zou ik gaan voor een Single Athlon 64 icm een bord waar het meeste onboard zit (nforce chipset iig). En geheugen, tja, PC3200 geheugen moet je het mee kunnen redden.
Mocht je een Xeon nemen zit je wel aan reggistered ECC geheugen en dat is wat duurder (maar tegenwoordig voor zeer leuke prijzen te vinden 2ehands).

Voeding moet je zeker niet op bezuinigen, maar zoek even uit of je moederbord wel of geen EPS voeding vereist, hoewel de nieuwere voedingen tegenwoordig EPS zijn, die je overigens (evt me een tussenstukje) op je moederbord aan kunt sluiten

Verwijderd

Topicstarter
Zo... dat is vast een snelle en nuttige reactie!

Mijn budget is wel handig te noemen idd. Ik heb zo rond de 1500 (iets meer, iets minder) voor om te spenderen. Ik weet niet of ik gelijk voor dual processor wil gaan. Is wel erg leuk maar misschien iets te kostbaar.

Wat ik ook vergeten te vertellen was is dat ik het wel leuk vind om er ook af en toe op te kunnen gamen, zeker nu ik HL2 gezien heb. Maar ik neem aan dat dat met de te komen configuratie geen probleem gaat zijn.

Kun je me verder nog de voor en nadelen van onboard vertellen. Ik hoorde namenlijk dat onboard wat rekenkracht van je cpu wegneemt...

Ik ben jaren Intel-aanhanger geweest. Kun je me je keuze voor AMD uitleggen?

Geheugen lijkt me slim om een Gig misschien 2 te nemen?

Alvast weer bedankt,

Niels

Verwijderd

Topicstarter
Overigens is het leuk als 3dmax goed draait, maar het systeem hoeft niet puur daarop geconfigureerd te worden. Het moet vooral een goed all-round systeem worden, waarbij ik me iig geen zorgen hoef te maken over de performance bij deze taken.

Dit allemaal rekening houdend met het feit dat ik tot nu toe nog veel heb kunnen doen om mijn PIII 500 Mhz (jaja) waarbij het breekpunt toch eigenlijk al een beetje gepasseerd is. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 16:11 . Reden: typo ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 16:01:
Zo... dat is vast een snelle en nuttige reactie!

Mijn budget is wel handig te noemen idd. Ik heb zo rond de 1500 (iets meer, iets minder) voor om te spenderen. Ik weet niet of ik gelijk voor dual processor wil gaan. Is wel erg leuk maar misschien iets te kostbaar.
Voor 1500 euro zal een dual misschien wat krap worden (afhankelijk van welke videokaart, hdds, dvd spul e.d. je er nog in wil hebben).

even een mogelijke config.
Asus PCDL - 160€
512MB Kingston ECC registered x2 - 188€
Intel Xeon 2,4Ghz x2 - 338€
Antec Truepower 550 EPS - 136

Is 822 euro voor de basis van je systeem.
Dat betekend dat je nog een kleine 700 euro overhoudt voor de videokaart, hdds, kast en dvd brander (en dan heb je het meeste wel ervanuitgaande dat je geen monitoren e.d. meer in die 1500€ mee wil rekenen).
Wat ik ook vergeten te vertellen was is dat ik het wel leuk vind om er ook af en toe op te kunnen gamen, zeker nu ik HL2 gezien heb. Maar ik neem aan dat dat met de te komen configuratie geen probleem gaat zijn.

Kun je me verder nog de voor en nadelen van onboard vertellen. Ik hoorde namenlijk dat onboard wat rekenkracht van je cpu wegneemt...
Meestal is het zo dat de onboard chips nogal goedkoop zijn (realtek e.d.) en ze hierdoor flink tegen de cpu aanleunen. Echter, als je 3com onboard hebt zitten maakt het geen donder uit of je nu een los kaartje hebt of niet. Maar goed, als je gaat voor die dual xeon... dan is cpu power ECHT geen probleem meer.
Ik ben jaren Intel-aanhanger geweest. Kun je me je keuze voor AMD uitleggen?
Tja, dat komt denk ik door mijn manier van systemen uitzoeken. Ik kijk namelijk NIET naar de cpu, maar naar de chipset. Ik zal even de AMD chipsets niet meenemen, gezien een dual soa niet meer interessant is om nu te kopen, xeons zijn goedkoper :P. Maar dan kom ik uit op een nforce chipset die ik persoonlijk het interessantst vind. De nforce voor de intel is nog net uit, dus daarom zou ik voor een athlon gaan (zeker omdat ik de intel cpus daarnaast duur vind ivm athlon procs). Dan heb je namelijk voor een zeer gering bedrag al 1GB mem, een snelle cpu (~2Ghz) een leuk mobo met eigenlijk alles onboard en een voeding. Dan kun je wat meer geld steken in dingen als monitor, hdds, dvdrw (hoewel die dingen toch niets meer kosten tegenwoordig) en evt nog wat extra hardware die je misschien zou willen hebben.
Geheugen lijkt me slim om een Gig misschien 2 te nemen?
Tja, 1GB geheugen is voor mijzelf genoeg (voor gamen, wat photoshopppen, keertje 3dsmaxen enzo). voor gewoon gebruik merk je 2GB niet t.o.v 1GB (er zit nu tijdelijk 2GB in deze machine, maar dat is niet te merken). Dus kies gewoon voor 1GB, en dan 2x 512MB zodat je dual channel kunt draaien. Tenzij je goedkoop aan 2x 1GB kunt komen, dan moet je dat zeker doen natuurlijk.
Alvast weer bedankt,

Niels

Verwijderd

Topicstarter
Held! _/-\o_

Heel erg bedankt weer dusver. Het budget van 1500 is idd zonder monitoren. DVD-Brander heb ik ook reeds. Dus daar komt nog een HDD bij en een kast (die mag wel gelikt zijn :P). Ik had het niet gedacht maar budgetair gezien red ik dual dan best.

Als je zelf functioneel, budgetair en met het oog op mogelijke uitbreiding, gezien een keuze zou moeten maken tussen dual Xeon en single Athlon 64, voor welke zou je dan gaan?

Groet,
Niels

Verwijderd

Topicstarter
ps: erg gave foto's van je vakantie in de US of A! :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Psst, een PC-DL heeft geen ecc registered geheugen nodig. ;) Hierdoor ben je dus nog minder geld uit, en kan je wat meer geld uitgeven aan een paar krachtigere CPU's, die je zeker zal benutten bij het 3d Studio Max-werk. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 16:50:
Held! _/-\o_

Heel erg bedankt weer dusver. Het budget van 1500 is idd zonder monitoren. DVD-Brander heb ik ook reeds. Dus daar komt nog een HDD bij en een kast (die mag wel gelikt zijn :P). Ik had het niet gedacht maar budgetair gezien red ik dual dan best.

Als je zelf functioneel, budgetair en met het oog op mogelijke uitbreiding, gezien een keuze zou moeten maken tussen dual Xeon en single Athlon 64, voor welke zou je dan gaan?

Groet,
Niels
Dual Xeon. Gezien een dual imho toch net effe wat lekkerder werkt dan een single bakkie imho.

700 euro ga je het makkelijk redden om een kast voor te kopen, een leuke videokaart flink wat GBtjes aan hdd ruimte en evt iets als een dVD spelertje oid.
Laat zeggen dat je 150 euro voor een kast kwijt bent (neem wel een grote ruime kast, kost wel wat, maar een dual plank is nu eenmaal een stuk groter.
En investeer dan nog een paar tientjes in een setje fanadapters en goede 80mm fans, dat zal namelijk het lawaai van je systeem ten goede komen (die standaard dingen zijn namelijk gigantische herrie makers).

[edit]
Hmmm, als die PCDL idd geen regged mem nodig hebt dan kun je het nog leuker maken :)
2x PC3200 512MB van kingston komt neer op 142 euro, spaar je 40 euro uit die je dan kunt investeren in de cpus zoals aiky al zei. Hoewel de stap van de 2,4Ghz naar 2,66Ghz al 45 euro per cpu is, maar goed, er is nog wat ruimte in je budget als ik het zo zie dus zou ik dat nog doen.

Daarboven vind ik de prijs/snelheid verhouding niet meer zo mooi, van 2,66Ghz naar 2,8Ghz gaat je per cpu nog eens 40 euro per cpu kosten (dus zit je op 190 euro meer t.o.v de 2,4Ghzjes). Maar als het binnen je budget past zeker het overwegen waard.

[offtopic]
Heeft iemand toevallig zo'n asus PC-DL en weet of deze Xeon Fosters support, want heb die procs hier wel liggen, maar geen geschikt mobo en dit bord lijkt me ervoor itneressant.

[ Voor 28% gewijzigd door TERW_DAN op 05-12-2004 20:05 ]

Pagina: 1