Zelfbouw sub met 15"

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Nou, aangezien ik hier alweer de nodige interessante zelfbouw-projecten ben tegengekomen ben ik ook wel weer erg in de stemming geraakt zelf maar weer eens aan de slag te gaan!
Ik heb inmiddels wel het nodige gebouwd, maar dit heb ik altijd puur op gevoel gedaan. Dit mede omdat ik de kennis simpelweg niet had, en het geld niet ter beschikking had om echt goeie onderdelen aan te schaffen. Echter een stuk MDF laten zagen bij de Gamma en wat bouwtekeningen maken vind ik geen probleem. Zo ben ik al zeer jong begonnen met bouwen en daar heb ik enorm veel van geleerd. Van een veel te complexe Subwoofer met 2x 8" tot enorme fullrange bassreflex 160Liter kasten. Met het geringe budget (zeg minder dan 200 gulden) heb ik toch zeer behoorlijke luidsprekers weten te maken waarvan alles inmiddels alweer vernietigd is. De losse onderdelen heb ik uiteraard nog liggen!.
Hier moet ik wel bijzeggen dat mijn vader nogal een luidspreker liefhebber was en dat het huis vol lag met losse onderdelen en gehele luidsprekers die onder het stof in een hoek stonden. Hier heb ik de chassis uitgehaald en ben zo zwaar aan het kloten gegaan.

Nu wil ik het iets anders aanpakken, met behulp van dit forum en de kennis van anderen.

Omdat ik langzaam maar zeker toch naar een 5.1 systeem toe wil werken wil ik op het moment eerst maar eens een 'redelijke' sub maken. Heb net als anders weer een budget van bijna niets. De sub moet wel actief worden, en die versterker zal me het meeste geld gaan kosten en wordt uiteraard even sparen. Maar met de rest zou ik al wel kunnen beginnen. Eerst dus maar voor een goed ontwerp zorgen!

Het gaat mij bij de sub vooral om het extreem laag, als dat zou kunnen. Mijn KEF Calinda's gaan namelijk al behoorlijk laag, maar onder de 35Hz neemt de curve duidelijk af.
Nou heb ik een nogal vreemd uitgangspunt, namelijk een sub met 15" woofer (omdat ik die heb liggen, in totaal 4 zelfs) maar er zit maar 1 echt goeie bij, namelijk een Beyma 15G300, PA dus
en 100db/spl !
Aangezien dit aan de extreme kant is voor Hifi doeleinden denk ik dat een gesloten kast dit wat kan reduceren en de strakheid kan doen toenemen. De woofer heb ik ooit 2de hands gekocht voor maar 50 gulden! het is kwalitatief een zeer strakke woofer met stalen (gegoten) chassis en stugge ophanging, enorme magneet met ventilatiegat en uiteraard niet te tillen! Zonde om in de hoek te laten wegrotten! Alleen tjah, hij heeft niet zo'n enorme xmax als een echte 15" sub zou hebben, ik denk echter dat dit ook helemaal niet zo nodig is, wel als je je ramen er uit wilt hebben :)

Nou heb ik al dat LSPCAD progsel geprobeerd, in versie 3 zitten zelfs de gegevens van de 15G300, alleen deze werkt niet meer onder mijn WinXP dus heb ik versie 6 van het programma uitgetest... hier wordt ik echter niets wijzer op, ik begrijp er helemaal niets van! hellup.

Wat zou volgens jullie een mooie (niet al te grote) kast zijn voor een 15". De maten mogen zo maximaal rond de 80x50x50 (lxbxh) cm liggen, liever niet groter!, dit is namelijk precies de maat van het bijzettafeltje die nu naast de bank in de woonkamer staat :) Deze kan ik mooi vervangen door de sub, heb je geen last van ruimtegebrek! Ook denk ik er aan de woofer naar beneden gericht op te hangen. Maar zoals ik al zei, het liefst geen BR. De kast zal wel dubbel 22mm MDF worden met Braces harizontaal en vertikaal. Het uiteindelijke volume is dus een stuk kleiner!
En die versterker, iemand suggesties? of misschien zelfbouw?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Probeer anders ff WinISD. En met die maat kan je wel een PA woofer gebruiken, het is echter de vraag of die woofer ook echt diep gaat.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja gaat een PA woofer als filmsub gebruiken :?

Denk niet dat dat erg succesvol gaat worden. Die PA subs vallen meestal al best snel af (zoals ook deze).

Je kunt misschien een Linkwitz Transform gebruiken om de curve wat vlaker te krijgen. Bij 30 Hz is er dan maximaal 97,5 dB uit te halen, wat nog redelijk netjes is, maar een kleine hifi sub als de Visaton TIW 200 XS (20 cm) doet het met 94,5 dB niet erg veel slechter.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Nee ik vind een PA oplossing ook niet de beste, maar ik heb het liggen en geld IS een issue :P

Maar omdat het rendament van zo'n ding vrij hoog is, valt er nog wel het een en ander aan het geluid te doen ten koste van het rendament, maar dat mag ook. En het is wel een woofer speciaal voor laag frequente doeleinden wat opzich zeer toepasselijk is. Die 3 andere 15's die ik heb zijn meer voor 'veel sound' en het frequentieberijk is vrij hoog. 1 daarvan is ook een Beyma, de rest is el-cheapo shit, echt totaal bagger, zijn gewoon van dun aluminium, kleine magneet zonder luchtgat en de conus is lang zo hard niet en uiteraard een spreekspoel van nix.

Als hij dan toch helemaal niet laag KAN komen, dan heb ik er jammergenoeg inderdaad niets aan, en dan zou ik de woofer later moeten vervangen door een betere. Maar een fatsoenlijke woofer van dat formaat zit nogal snel rond de 250 Euro, dat heeft deze Beyma oorspronkelijk ook ongeveer gekost. Dat is nogal wat. Het hoeft geen high-end te zijn, maar ik ben er toch van overtuigd dat het best wat moet kunnen worden. Dan hoef ik enkel een subversterker aan te schaffen met geschikt vermogen. En een goeie oerdegelijke klankkast die ik supermooi af ga werken met een frees zal ook zijn steentje bijdragen aan het geheel.

Nou nog even een camera fixen, want zonder pics wordt het natuurlijk een beetje saai hier :)

[ Voor 5% gewijzigd door BruT@LysT op 05-12-2004 17:45 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

tja, zo'n woofer kan gewoon niet de hoeveelheid lucht verplaatsen die nodig is voor sublaag. Lijkt me verder wel een lekkere woofer voor een PA kast, helemaal in een hoorn :P
Hoe goed is die woofer in free air? Misschien is er nog iets uit te halen als dipool, je hebt tenslotte een erg groot oppervlak.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• JT

JT

VETAK y0

4mm xmax is nou niet echt veel. Mijn 12" woofer heeft bijna het 4 dubbele en gaat veel harder dan de jouwe met diepe frequenties :P Ik zou dan gewoon iets kopen van een Raveland AXX1515. Heb je 9mm xmax een kant op en 15". Dat ding schijnt goed te klinken voor het geld en kost maar 100e, komt vast wel een bak herrie uit met redelijke diepgang, iig stukken meer dan die Beyma :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

4mm??? streep dipool maar weer door :P
edit:
en sub for that matter

[ Voor 31% gewijzigd door Arjan op 05-12-2004 18:30 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik heb net even met WinISD gekloot en heb daar de parameters allemaal ingevuld, hij is btw 101db en de xmax is 5mm, niet 4. De uitslag vind ik ook niet zo belangrijk. Het gaat mij niet om een bak herrie, maar gewoon een strakke bas, ookal komt het rendament op 90db te liggen.

Maar het lijkt er op dat hier never een dergelijke home cinema sub mee te maken valt, je kunt em beter in een W-bin gooien denk ik :D Maar dat moet ie zo groot daar heb ik nooit ruimte voor en komt ook niet in de buurt met wat ik ermee wil. In een gesloten kast is het sowiezo een en al crap :)
Waarschijnlijk ben ik gedoemd om toch een fatsoenlijke woofer aan te schaffen, maar dan liever een 10" , 15" is sowiezo vaak wat lomp en traag. Ook niet echt zo geschikt. Ook heb ik nog wel 4x 8" soundlab dingen liggen, maar ook die zijn wat mij betreft niet echt geschikt. Heh jammer nou ...
Dan zijn die oude KEF-calinda's nog heel aardig, met die passieve units onderin, dat komt in elk geval nog laag :D Ookal zijn ze 30 jaar oud , lolz

[ Voor 19% gewijzigd door BruT@LysT op 05-12-2004 18:48 ]

• JT

JT

VETAK y0

Xmax niet belangrijk ? Das hetzelfde als er niks om geven wat voor vermogen je auto hebt en vervolgens een Mercedes S kopen met een 1.6je...xmax is niet alles maar wel belangrijk. Diepe bas haal je namelijk met luchtverplaatsing. En luchtverplaatsing is conusoppervlak x uitslag. Om bijvoorbeeld 30hz op 100db te krijgen heb je meer xmax nodig dan op 50hz op 100db. Daarnaast is het ook nog is zo dat als een woofer aan het einde van z'n xmax komt dat je dan meer vervorming krijgt. En met meer xmax gebruik je relatief minder bij hetzelfde volume waardoor je minder snel vervorming hebt :)

En trage speakers bestaan niet. Dat kan je op 2 manieren zien: soms is BR een beetje zo van "whoooomp" terwijl je alleen "whoop" wou zeg maar :P Dan kan je beter gesloten nemen. Maar meestal ligt het het meest aan een verkeerde integratie met het mid en hoog.

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 05-12-2004 19:02 ]

Ecodan warmtepomp

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Jah dat zijn een hele hoop dingen die ik heus wel begrijp, daar gaat het me echter niet om, ik tover niet ineens een grotere xmax uit mijn luidspreker, ik wil gewoon weten wat er uberhaupt mee te doen valt.
Het oppervlak is er, het rendament ook, en heen en weer gaan doet ie heus wel, alleen zal deze 15" als SUB alles behalve efficient zijn, maar dat doet mij er even niet toe. Ik heb niet voor niets gezegt dat ik ze gewoon maar heb liggen. Zou jij er niet wat mee willen doen dan?
Maar ik zie dat WinISD bij vrijwel elke willekeurige speaker die ik net gepakt heb steeds met dezelfde soort curve aan komt zetten... Alsof er nauwelijks verschil tussen die luidsprekers zit, beetje vaag... Ik krijg nog met geen mogelijkheid een fatsoenlijk volume rond de 20Hz.

[ Voor 23% gewijzigd door BruT@LysT op 05-12-2004 19:16 ]

• JT

JT

VETAK y0

Vreemd, dat krijg ik wel met gemak :) Heb je zitten experimenteren met het volume en de tuningfrequentie in het geval van een open kist ?

Ecodan warmtepomp

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
JT schreef op zondag 05 december 2004 @ 19:11:
Vreemd, dat krijg ik wel met gemak :) Heb je zitten experimenteren met het volume en de tuningfrequentie in het geval van een open kist ?
uiteraard, ik doe niet anders :)
maar ik zal wel steeds net de verkeerde luidspreker pakken.., noem es een geschikte!

[edit]

Hey, nu heb ik wel een of andere airborne driver die het een stuk beter doet idd :)

[ Voor 12% gewijzigd door BruT@LysT op 05-12-2004 19:20 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Maar het is me wel duidelijk, dit is te baggeraal, geen andere keus dan gewoon maar weer te wachten en te wachten :)
Ooit zal mijn ultieme HT zelfbouwset af zijn :D

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

maar ik zal wel steeds net de verkeerde luidspreker pakken.., noem es een geschikte!
Adire Shiva, om maar een cliche te noemen :P. Doet met 12" goed 10 dB meer maxSPL op 20 Hz, en heeft maar 87 dB efficientie (moet wat een bak vermogen in).

Je kunt de Beyma gebruiken, maar dan alleen met een Linkwits Transform en je moet er rekening mee houden dat je in het sublaag in je volume beperkt gaat worden.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

deepspace schreef op zondag 05 december 2004 @ 20:07:
[...]

Adire Shiva, om maar een cliche te noemen :P. Doet met 12" goed 10 dB meer maxSPL op 20 Hz, en heeft maar 87 dB efficientie (moet wat een bak vermogen in).

Je kunt de Beyma gebruiken, maar dan alleen met een Linkwits Transform en je moet er rekening mee houden dat je in het sublaag in je volume beperkt gaat worden.
blasphemy! Linkwitz!!

Ik zou die Beyma echt links laten liggen. Hij heeft gewoon geen potentie onder de 40Hz.
Ik heb de driver al heel vaak (tevergeefs) genoemd hier, maar kijk eens naar de Visaton T200.
Dat ding koop je voor 25,- en daar bouw je echt een leuke sub mee. Liefst koop je er 2 en ga je voor een isobarische opstelling. Dat scheelt een bak ruimte. Grootste nadeel aan die driver is dat je onder de 30Hz geen redelijke group delay kan behalen.
Vergelijk de T200 eens met de Shiva, de T200 in isobarische opstelling, beide drivers krijgen 100W.
Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~arjan0/plaatjes/t200.png

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Atgast schreef op zondag 05 december 2004 @ 22:57:
[...]

blasphemy! Linkwitz!!

Ik zou die Beyma echt links laten liggen. Hij heeft gewoon geen potentie onder de 40Hz.
Ik heb de driver al heel vaak (tevergeefs) genoemd hier, maar kijk eens naar de Visaton T200.
Ik ook niet,maarja, als het dan toch echt moet, dan lijkt me dat een LT een optie is
Dat ding koop je voor 25,- en daar bouw je echt een leuke sub mee. Liefst koop je er 2 en ga je voor een isobarische opstelling. Dat scheelt een bak ruimte. Grootste nadeel aan die driver is dat je onder de 30Hz geen redelijke group delay kan behalen.
Vergelijk de T200 eens met de Shiva, de T200 in isobarische opstelling, beide drivers krijgen 100W.
[afbeelding]
2x T200 is geen match voor een Shiva hoor. 3 mm Xmax is nu niet echt iets wat van voordeel is :X

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

het gaat ook niet om de shiva te verslaan, maar om te laten zien dat hij potentie heeft qua diepgang. Wil je big SPL @ 20Hz dan moet je je spaarvarken een nekslag geven, daar kom je niet onderuit.

Overigens heeft de T200 een X-max van 20mm p-p.

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan op 05-12-2004 23:18 ]

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

JT schreef op zondag 05 december 2004 @ 18:59:
Xmax niet belangrijk ? Das hetzelfde als er niks om geven wat voor vermogen je auto hebt en vervolgens een Mercedes S kopen met een 1.6je...xmax is niet alles maar wel belangrijk. Diepe bas haal je namelijk met luchtverplaatsing. En luchtverplaatsing is conusoppervlak x uitslag. Om bijvoorbeeld 30hz op 100db te krijgen heb je meer xmax nodig dan op 50hz op 100db. Daarnaast is het ook nog is zo dat als een woofer aan het einde van z'n xmax komt dat je dan meer vervorming krijgt. En met meer xmax gebruik je relatief minder bij hetzelfde volume waardoor je minder snel vervorming hebt :)

En trage speakers bestaan niet. Dat kan je op 2 manieren zien: soms is BR een beetje zo van "whoooomp" terwijl je alleen "whoop" wou zeg maar :P Dan kan je beter gesloten nemen. Maar meestal ligt het het meest aan een verkeerde integratie met het mid en hoog.
Mwah dit is echt niet de universele waarheid hoor. Mijn 2 shiva's gaan rond de 60hz flink over hun nek terwijl er in het gebied 19-40hz niks aan het handje is. Die beyma draait rondjes om mijn 2 shiva's, hij doet met 200w erop evenveel als wat mijn shiva's doen met 2kw erop, met als enige verschil dat mijn setup 20hz lager gaat.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Ja, en ik doelde dus ook op die diepgang, als je een mooie sub wilt hebben voor je HT dan moet het niet al bij 40hz ophouden. Dus wil je dieper. En dan heb je gewoon xmax nodig om op een fatsoenlijk volume te komen :)

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Nee je moet goed gebruik maken van de mogelijkheden die BR bied, zoals ik min of meer al zei. Mijn shiva's kunnen tussen 19 en 50hz (bijna) een kilowatt aan vermogen slikken, boven de 50hz lukt dat niet. De grap is juist dat je door je BR bijna geen uitslag bij de tunefrequentie hebt, en waar is dat? juist, in het laagste weergavegebied.

Die grote uitslag waar jij het steeds over hebt is juist nodig voor de tonen een eindje bóven de tunefrequentie, je subs laag crossen (ik ga het waarschijnlijk bij 50hz doen) verhoogt dus drastisch de accoustische belastbaarheid.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Ja ok, dat is ook wel zo. Maar dan nog, net wat je zegt, als je laag tuned dan heb je weer je uitslag nodig voor de hogere basregionen en dan nog steeds is 4mm niet veel.

Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

4mm is idd een beetje aan de krappe kant voor een gesloten sub, zelfs voor een 15". Maar als max spl niet echt van belang is, zou je een LT kunnen overwegen. Je zult een hoop correctie nodig hebben en met rendabel heeft het niks meer te maken, maar dat boeit niet zo want in dat gebied onder de 40Hz wordt de output toch beperkt door de max uitslag.
Een hele grote kast gaat je iig zeker niet helpen aan meer output.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Atgast schreef op zondag 05 december 2004 @ 23:08:
Overigens heeft de T200 een X-max van 20mm p-p.
Was dat maar zo... Helaas is dat de Xdamage. Je moet dus de alombekende formule gebruiken om de Xmax uit te rekenen, Dan kom je op 3 mm uit (een kant op). Wat wil je ook anders verwachten voor 25 euro ;)

In 80 liter BR haal je idd nog meer dan 100 spl bij 30 Hz (80 Liter). Daaronder gaat het echter stijl naar onder. Probleem is ook dat de curve niet echt geweldig is met een -13 dB @ 30 Hz. Ook hier is dus dan weer een flinke correctie wel nodig!

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 06-12-2004 07:15 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

deepspace schreef op maandag 06 december 2004 @ 07:15:
[...]

Was dat maar zo... Helaas is dat de Xdamage. Je moet dus de alombekende formule gebruiken om de Xmax uit te rekenen, Dan kom je op 3 mm uit (een kant op). Wat wil je ook anders verwachten voor 25 euro ;)

In 80 liter BR haal je idd nog meer dan 100 spl bij 30 Hz (80 Liter). Daaronder gaat het echter stijl naar onder. Probleem is ook dat de curve niet echt geweldig is met een -13 dB @ 30 Hz. Ook hier is dus dan weer een flinke correctie wel nodig!
Bij nader inzien is het idd de Xlim, het gevaar van de T/S params blind overnemen denk ik :)

Maar welke bekende formule voor Xmax gebruik jij dan :?
De Xmax is heel erg afhankelijk van de manier waarop de speaker ontworpen is, die kun je niet bepalen zelfs niet al weet je alle fysieke gegevens van de spreekspoel. Xmax is namelijk het maximale gebied waarin de conus nog linair wordt aangedreven. (+/- 7,5% dacht ik)
Er zal best een formule zijn die vak klopt en daar ben ik best nieuwgierig naar, maar de echte Xmax bepalen is een kwestie van meten. Overigens heb ik de woofer al eens gebruikt en ga dat binnenkort weer doen, het is echt een mooi ding voor het geld en ruim in staat een grote kamer te voorzien van geluidsdruk :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Formule Xmax (natuurlijk is dit niet de exacte, maar wel een redelijk betrouwbare waarde):

(hoogte poolplaat - wikkelhoogte)/2

Voor het geld is het zeker een prima woofer, maar hij zal met deze Xmax niet meer presteren dan die 15" (en die is nu gratis voor de TS). Maar ik moet zeggen, met twee van die dingen kom je best in de buurt van die 15". Maar de group delay van die T200's is dan wel extreem waardeloos ;)

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 06-12-2004 08:33 ]

• MM
  • Niet online

MM

deepspace schreef op maandag 06 december 2004 @ 08:17:
Formule Xmax (natuurlijk is dit niet de exacte, maar wel een redelijk betrouwbare waarde):

(hoogte poolplaat - wikkelhoogte)/2

Voor het geld is het zeker een prima woofer, maar hij zal met deze Xmax niet meer presteren dan die 15" (en die is nu gratis voor de TS). Maar ik moet zeggen, met twee van die dingen kom je best in de buurt van die 15". Maar de group delay van die T200's is dan wel extreem waardeloos ;)
4 bedoel je, dan heb je pas dezelfde luchtverplaatsing.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op maandag 06 december 2004 @ 10:02:
[...]

4 bedoel je, dan heb je pas dezelfde luchtverplaatsing.
Yep, met met minder kom je "in de buurt" (ik zei niet dat ie het precies hetzelde zou doen ;) )

• MM
  • Niet online

MM

Weet iemand de T/S van die 15G300 ik kan ze zo snel niet vinden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb ze uit dit lijstje gehaalt: http://audionova.nu/docs/spkrdata.htm

Verwijderd

Als geld 'echt een issue is, is dit misschien iets voor je?

http://www.marktplaats.nl...%2526av%253Da%2526pv%253D

Ja, die FS 54,5 Hz is idioot hoog, maar kijk maar eens in winISD wat dit ding kan.
Hij staat trouwens al in winISD ingevoerd, ik ben erachter gekomen dat het de P-audio TM10 is :)

Gewoon een tippie :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 11:08:
Als geld 'echt een issue is, is dit misschien iets voor je?

http://www.marktplaats.nl...%2526av%253Da%2526pv%253D

Ja, die FS 54,5 Hz is idioot hoog, maar kijk maar eens in winISD wat dit ding kan.
Hij staat trouwens al in winISD ingevoerd, ik ben erachter gekomen dat het de P-audio TM10 is :)

Gewoon een tippie :P
Volgens mij komt dat ding ook niet al te diep (de kleine versie in ieder geval niet... Maar de prijs is wel goed, want echt goedkoop zijn ze normaal niet.

hmm, idd, deze komt nog best diep met BR, maar de group delay ziet er erg griezelig uit.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Wow, toch nog erg veel reacties ineens, dank jullie wel! Die 2dehands unit op marktplaats ziet er btw wel ontzettend powerfull uit :)

Ik heb btw ook nog een Beyma SM-115, is een wat nieuwer type. (heeft overigens wel een Xdamage van 30mm, als we toch op die toer gaan :P )
Maar ik denk dat ik daar ook niet veel mee opschiet. Misschien kan ik ze nog wel verkopen, dan zou ik wat geld hebben voor iets anders.
Aangezien ik toch wel graag een sub wilde maken die nog 'goed' genoemd kan worden kan ik beter even sparen. Dat dat met die PA's eigenlijk gewoon niet lukt is me nu wel duidelijk, ok het kan wel met dikke correctie, maar uiteindelijk is het toch niet wat je wil. Al mijn oude handel verkopen en een degelijk chassis halen (of 2) lijkt me een betere optie.

[ Voor 42% gewijzigd door BruT@LysT op 06-12-2004 13:19 ]

Verwijderd

Je zou met die Beyma een soort EBS basreflex behuizing kunnen bouwen. Maar dan zit je aan een grote kast gebonden. Ik heb zelf vroeger ook een RCF 15L554 gehad. Erg vergelijkbare woofer. Je wordt gewoon niet vrolijk van dat geluid. Veel te aggresief laag en weinig sublaag. Zo'n woofer moet ook zeer steil gefilterd worden omdat die mooie gevoeligheid van 101dB/spl wel mooi bij 1khz gemeten is omdat daar het hoorn effect door de diep liggende conus de efficiency verhoogd. 101dB/spl@ 1 meter bij 30hz kun je wel vergeten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Woei, die SM-115 doet het veel beter kwa maxSPL. 101 dB bij 30 Hz in een gesloten kast, en nog 93 dB bij 20 Hz. Dat is nog best wel erg OK :)

Gegevens waren weer moeilijk te vinden btw, ik heb ze hier vandaan: http://www.elmuz.com.pl/beyma/sm115.htm

Maar nog steeds zou ik wat bass correctie gebruiken om de curve wat op te krikken, again: Linkwitz Transform is the keyword :) Als je een beetje kunt solderen moet dat geen probleem zijn, en hoeft ook niet erg veel te kosten

Een 100W amp zou meer dan zat zijn voor dit ding.Met een LT en een subsonic filter ziet de curve er best netjes uit:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/beyma.png

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 06-12-2004 13:28 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik van dat "Linkwitz Transform" nog nooit gehoord heb. Kan je mij nader toelichten?

BTW, het ziet er naar uit dat de gegevens van de SM115 maar voor een deel is ingevuld bij WinISD...

[ Voor 37% gewijzigd door BruT@LysT op 06-12-2004 13:29 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BruT@LysT schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:23:
Ik moet zeggen dat ik van dat "Linkwitz Transform" nog nooit gehoord heb. Kan je mij nader toelichten?

BTW, het ziet er naar uit dat de gegevens van de SM115 maar voor een deel is ingevuld bij WinISD...
Google! http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm

Het is eigenlijk gewoon een fancy bassboost ;) , maar eigenlijk simuleer je ze een andere speaker/kast in je kast door de Q aan te passen :)

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 06-12-2004 13:34 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Hmzz zeer interessant, ik kan btw zeker solderen, heb een hele eindversterker in elkaar geklust. En het nodige solderen aan videokaarten is me ook niet ontgaan :D

Die SM-115 lijkt dus bij nader inzien zo slecht nog niet, ik had er minder van verwacht maar hij blijkt beter geschikt dan die 15G300. Het is alleen jammer dat elke luidspreker zo anders is. Zou er een goeie oplossing bestaan door een dergelijk systeem te bouwen met de SM-115 en die later eventueel te vervangen door een beter geschikte 15" gebruikmakend van dezelfde kast? Elektronische circuits kunnen altijd aangepast worden, dat is het probleem niet, maarjah als ik er later een chassic in wil hangen waarbij het volume van de kast eigenlijk groter of kleiner moet is dat natuurlijk niet erg handig :)
Ik vind dat klussen nou eenmaal leuk, dus alvast een dikke vette kast bouwen lijkt me wel wat, maar het zal wel niet erg handig zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeker, als de andere woofer ook bij de kast past is dat geen probleem :) Met een Linkwitz Transform is dat nog minder een probleem, aangezien het volume dan toch weer electronisch gecompenseert gaat worden :P

Tip voor als je wat centen bij elkaar hebt: Adire Tempest :P (moet je wel een dikkere amp hebben ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 06-12-2004 14:56 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb wel interesse mocht je de SM115 willen verkopen , ik wil de driver gaan gebruiken voor de mid-bass (50-200hz) boven mijn shiva's.

[ Voor 6% gewijzigd door MM op 06-12-2004 16:45 ]

Verwijderd

m.m schreef op maandag 06 december 2004 @ 16:44:
Ik heb wel interesse mocht je de SM115 willen verkopen , ik wil de driver gaan gebruiken voor de mid-bass (50-200hz) boven mijn shiva's.
Met slechts 1 exemplaar?

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Tjah die SM115 lijkt me nou juist naar aanleiding van vorige berichten helemaal niet zo verkeerd. Alleen de uitslag is verschrikkelijk beperkt. Dat ding is er gewoonweg niet voor bedoelt. Ik kan me niet voorstellen dat er in het laag nog werkelijk wat uit te halen valt met die geringe uitslag. Daar ga je erg snel tegenaanzitten volgens mij met de nodige vervelende bijgeluiden.
Die Adire Tempest is btw een zeer aardige optie... als ik daar nou es even voor ga sparen en tijdelijk die SM115 gebruik :D
Wat voor eindtrap zouden jullie mij dan aanraden?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Eindtrap voor de Tempest of de SM115?

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Een eindtrap die uitaraard al geschikt is voor het zeer brute werk, de Tempest in dit geval.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo veel mogelijk vermogen dan :+

Detonation DT-500 is wel geschikt denk ik :) maar kost ook wel wat.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
holy shit... lekker toepasselijk 500 Euro :)

Ik zie btw een heel topic over die Adire reeks. Zo'n Brahma is ook lichtelijk absurd niewaar :D

Noujah wie weet!, ik kan binnenkort weer zo'n 2000 euro van de ib-groep ontvangen vanwege het wisselende inkomen van mijn ouders, momenteel loopt mijn vader zwaar verlies, en dan blijk ik achteraf recht op een hogere uitkering te hebben gehad! Dit heb ik vreemd genoeg al zo'n 2 keer meegemaakt. Dan kan je even lekker spenden :D lolz
Ik kan niet wachten.

Ik denk eigenlijk dat ik veel beter geld uit kan geven aan een goeie 5.1 versterker, en dan mijn zelfbouw eindtrap (2x 300Watt RMS aan 4Ohm) gebruiken voor een goeie stereo-sub. Dan is de gehele sub zelfbouw, ook wel zo stoer :)

[ Voor 21% gewijzigd door BruT@LysT op 06-12-2004 17:45 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BruT@LysT schreef op maandag 06 december 2004 @ 17:42:
Ik denk eigenlijk dat ik veel beter geld uit kan geven aan een goeie 5.1 versterker, en dan mijn zelfbouw eindtrap (2x 300Watt RMS aan 4Ohm) gebruiken voor een goeie stereo-sub. Dan is de gehele sub zelfbouw, ook wel zo stoer :)
Dat is natuurlijk ook prima :) Je moet dan alleen nog wat actieve filters maken :)

• MM
  • Niet online

MM

de SM115 heeft een X-max van 5,5 millimeter, zo slecht is dat niet hoor. Voor de tonen vanaf 50hz is het zat :)

• MM
  • Niet online

MM

Nee dan moet ik nog ergens een 2e examplaar opsnorren. Overigens is het voor later wel de bedoeling dat er 1 SM per 2 shiva's komt.

Verwijderd

m.m schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:06:
de SM115 heeft een X-max van 5,5 millimeter, zo slecht is dat niet hoor. Voor de tonen vanaf 50hz is het zat :)
Nou, kijk maar eens wat ie doet in een br kast!
Dat valt helemaal niet tegen hoor!

Ik kom in een br kast van 75liter getuned op 30Hz uit op een max spl van 103dB @ 20Hz!
Bij 30Hz ligt die waarde bijna op 110dB :O

• Jag

Jag

BruT@LysT schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:06:Dat dat met die PA's eigenlijk gewoon niet lukt is me nu wel duidelijk, ok het kan wel met dikke correctie, maar uiteindelijk is het toch niet wat je wil. Al mijn oude handel verkopen en een degelijk chassis halen (of 2) lijkt me een betere optie.
Het ligt er maar helemaal aan wat voor PA driver het is. De meeste 15" drivers zijn niet gemaakt voor sub, maar voor het 100Hz - 2KHz gebied. Veel 18" drivers daarentegen zijn wel gemaakt voor het 30-100Hz gedeelte.
Er zijn overigens wel uitzonderingen (ook 12" wordt wel eens gebruikt in subs) en bijvoorbeeld de RCF L15-P200 is een 15" driver die voor sub bedoeld is. Speakerland heeft ook een sub bouwpakket met die driver.

• MM
  • Niet online

MM

Ik zit op 123dB vanaf 50hz met een lowcut op 40hz, getuned op 50hz en een 100-120l kistje met 300w vermogen erop. Precies evenveel als 2 shiva's met 2kw erop

• Jag

Jag

J*z*s m.m, je wordt toch niet zo'n spl dragger he?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:34:
J*z*s m.m, je wordt toch niet zo'n spl dragger he?
Nee joh, het zal wel voor in de auto zijn :+

• MM
  • Niet online

MM

Nee normaal staat het op normaal luisterniveau maar buurtje pesten op z'n tijd moet ook kunnen ;)

Ik pas wel op, wil wel mijn oren heel houden maar voor op feestjes enzo is het best handig :P

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
103db @ 20hz in 75ltr ? damn :)

Mhaha, wat kan het me eigenlijk ook schelen, ik ga gewoon een kast bouwen en lekker testen met het geluid etc. Is toch reuze leuk, en de drang om weer eens iets te bouwen zit me erg hoog :D
Dan toch maar een BR kast.

Maar ehh, 75ltr is wel erg klein?
ow wacht, ...ook nog rekening houden met die 44mm dikte.
Buitenmaten van 480x480x480mm is op zich een mooie cubus, en helemaal niet zo heel erg klein btw :).
Inclusief de nodige braces zal je wel op een mooie 75 liter uit kunnen komen. Maar dan heb ik het wel over de kamer van de sub, waarschijnlijk komt er dan nog een extra wand met kamer achter voor de plaatsing van de amp. Dus ehh, 550x480x480 (lxbxh) lijkt me wel een aardige afmeting, dat zie ik wel zitten.

Is het btw ook niet zo dat die SM115 verhoudingsgewijs een grote Xdamage heeft? Omdat het lijkt alsof hij erg ver uit kan rekken, met de nodige vervorming uiteraard, maar toch een behoorlijke uitslag...
De vraag is echter of het allemaal ook wel zo overdreven hard moet kunnen hier in zo'n studentenflatje (zit nu in kamer van 4x8). Tenslotte heb ik mijn geluid al in geen tijden meer zo hard gehad sinds mijn vriendin bij me is komen wonen... en das ook al weer 3 jaar geleden. Ach ze moet er maar aan geloven :P En misschien moet ik me wel niet zo inhouden :D

Wederom bedankt voor de nodige reacties. Er is nog hoop.

Beyma site heeft het over X Damage, er staan 2 verschillende SM-115's... vaag ik zou niet weten welke ik heb. Maar ze hebben bijde een X Damage van 30mm

[ Voor 6% gewijzigd door BruT@LysT op 09-12-2004 23:33 . Reden: typo's en extra's ]

• JT

JT

VETAK y0

Of je Xsus groot is ? Weet niet, ik heb geen gegevens. Mijn woofer heeft een xmax van 14mm en xsus van 25,7mm.

[ Voor 197% gewijzigd door JT op 09-12-2004 22:43 ]

Ecodan warmtepomp

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Maar denk je dat een sub met die afmetingen iets kan worden?

Ik weet niet hoe Tripple-A precies aan zijn resultaten is gekomen.
Wat voor diameter moet de BR pijp worden, en maakt de lengte nog wat uit?
Zijn 2 pijpen :O misschien ook een optie? :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BruT@LysT schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:58:
Maar denk je dat een sub met die afmetingen iets kan worden?

Ik weet niet hoe Tripple-A precies aan zijn resultaten is gekomen.
Wat voor diameter moet de BR pijp worden, en maakt de lengte nog wat uit?
Zijn 2 pijpen :O misschien ook een optie? :)
Ik zou gewoon ff in winISD krijken, daar vind je ook poort grootte en diameter, en ook hoe twee poorten uitpakt.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik kende dat "Linkwitz Transform" princi¨pe ook nog niet echt (wel eens vaag van gehoord)

Is het zo, dat je bij deze moet uit kijken naar de Xmax waarde van je speaker?
(en als ik het verhaal goed bergijp, moet je flink wat meer power erin pompen? toch? )

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op donderdag 09 december 2004 @ 23:18:
ik kende dat "Linkwitz Transform" princi¨pe ook nog niet echt (wel eens vaag van gehoord)

Is het zo, dat je bij deze moet uit kijken naar de Xmax waarde van je speaker?
(en als ik het verhaal goed bergijp, moet je flink wat meer power erin pompen? toch? )
Xmax is zeker wel belangrijk. Aangezien je gewoon een bassboost doet, zal de woofer meer uitlag maken vanwegen de boost (om zo dus meer SPL in het laag te krijgen zodat de curve opgekrikt wordt). Om in het laag flink hard te gaan heb je gewoon veel Xmax nodig (in een gesloten kast), heel simpel ;)

Meer power heb je niet nodig. Eigenlijk net zoveel power als je normaal nodig zou hebben om het aantal dB's te krijgen. Alleen je curve is vlakker. Gemiddeld zal je amp wel meer vermogen verbuiken vanwegen de boost.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 09-12-2004 23:27 ]

• B_FORCE
  • Niet online
mm, erg interessant, ontwerp, maar wordt het weleens toegepast?, ik zie het bijna nooit......

(ik heb allen het idee dat de speakers die je voor dit ontwerp nodig hebt, behoorlijk prijzig zijn?? )

One World Concepts

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Beyma site heeft het over X Damage, er staan 2 verschillende SM-115's... vaag ik zou niet weten welke ik heb. Maar ze hebben bijde een X Damage van 30mm

Maar het lijkt wel of ze dezelfde typenummers hebben gebruikt voor nieuwere uitvoeringen. Ik zou die PDF er eens bij pakken en de maten vergelijken enzo.

Maar die 30mm zal je vast moeten vermijden, lijkt me dat het niet voor niets damage heet :P

[ Voor 51% gewijzigd door BruT@LysT op 09-12-2004 23:38 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op donderdag 09 december 2004 @ 23:33:
mm, erg interessant, ontwerp, maar wordt het weleens toegepast?, ik zie het bijna nooit......

(ik heb allen het idee dat de speakers die je voor dit ontwerp nodig hebt, behoorlijk prijzig zijn?? )
De Linkwitz Thor sub gebruikt het (Duh :P). Verder gok ik dat het toch wel wordt toegepast, maar dat je daar gewoon weinig van hoort (ik weet ook niet of de heer Linkwitz een of andere Patent oid hierop heeft (zoja, dat mag je dit voor persoonlijk gebruik gewoon gebruiken)).

Maarja, je hoor toch al weinig van actieve filters en correcties, zo ook dus weinig over de LT. Het stelt op zich niet zoveel voor, maar het is toch wel heel slim bedacht!

• B_FORCE
  • Niet online
jep, wel mee eens,

ik zit nmlk nog steeds over een sub na te denken.
Ik kwma vandaag toebvallig bij speaker en co (tweeter was rot gegaan :( )
en ik stelde het idee voor om een sub onder je bank te hebben (zag ik hier op een DIY site die laatst is langsgekomen, leek me wel handig)

Ze vertelde alleen dat mijn quints behoorlijk laag gaan (vind ik eigenlijk ook wel) en dat iik wel iets flink beters nodig heb (minimaal 30 cm woofer hadden ze het over????)

Binnekort zouden zse een aanbieding krijgen (weet ff niet meer wat, das wel klote) en die zou best geschikt zijn....

One World Concepts

Pagina: 1