[FX41] Schakelt de voeding niet aan

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• moefit
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik heb een Shuttle SK41G (al iets meer dan 2 jaar). Tot en met gisteren perfect mee gewerkt als HTPC. Vandaag wilde ik hem weer eens opstarten... En geen leven in te krijgen! Niet eens een heel klein beetje... Geen Leds, geen Fan's :'(

Ik heb de kast al open gemaakt natuurlijk. Alle overige hardware eruit gesloopt. Als ik de power knop in druk dan gaat er een miniscuul Ledje een beetje knipperen. Het gaat hierbij om Led D2 (er staat + en - bij). Als ik de power kabel er weer uit haal dan brand hij flauw, maar wel constant.

Het lijkt mij dat dit of het moederbord, of de voeding is! Kan me niet voorstellen dat het met overige hardware te maken heeft...

Iemand enige ervaring hiermee? Suggesties wat ik kan doen om dit op te lossen (RMA aanvragen kan ik zelf ook wel bedenken... 8) )?

Update: Na nog een paar keer proberen gaat zelfs dat Ledje niet meer aan...

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:19
Probeer de voeding eens zonder moederbord aan te zetten, dan moet je op de ATX stekker de groene en een zwarte draad met elkaar verbinden.

(ik dacht dat het deze kleurcombinatie was maar 100% weet ik het niet zeker, probeer anders andere combinaties. Alleen de zwart is 100%)

Heb je ook al je bios gereset?

Haal de stekker voor een minuut lang uit de voeding en probeer het dan nog eens.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• moefit
Is het geen groot risico om zomaar wat combinaties te testen?

Misschien kan ik beter een andere voeding aansluiten op het moederbord. Alleen ik geloof niet dat ik een voeding heb met dat extra 4p stekkertje...

Zou er nog een zekering of zo in die voeding zitten?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Dat zit er idd in de zekering maar als er een lampje blijft branden dan denk ik niet dat die kapot is.

Ik zou kijken of er een gewone ATX voeding op het mobo kan worden aangesloten, en dan een nieuwe voeding eraan hangen. ALs ik het verhaal zo hoor is je voeding kapot.

En je moet idd groen en zwart verbinden met elkaar om de PSU te starten.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:19
Ik heb het ff gechecked en het was idd groen en zwart.

En het is niet gevaarlijk voor je voeding hoor :p

http://axrotterdam.blogspot.nl

• moefit
Bedankt v oor de info over de aansluitingen! Maar helaas... Geen resultaat. Ik heb de spanningen ook nog even gemeten: 0,3mV tussen groen en zwart. Zo ver ik weet is zwart de massa, dus als je groen naar massa moet schakelen om de voeding in te schakelen. Dan moet er toch 5V of 12V of zo op de groene staan als de voeding uit is...

Waarschijnlijk dus voeding kapot! Is er een kans dat er op het moederbord ook iets kapot? Als oorzaak, of juist als gevolg van de kapotte voeding? Daarom wil ik eigenlijk wel een andere voeding eraan hangen... Alleen kan dat als er geen extra 4polig stekkertje aan zit?

• moefit
Ok, toch een voeding met extra 4p connector gevonden! En dat werkt!

Mijn voeding is dus kapot... Wilde hem toch al een keer vervangen door de Silent-X 250 (PC40). Maar toch maar deze voeding opsturen voor garantie! Misschien ruilen ze hem wel om voor een Silent-X :*)

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 16:13 ]

Verwijderd

Nog even tussendoor. Het schijnt btw wel slecht voor een voeding te zijn deze aan te sluiten zonder dat er is aanhangt.
Niet dat het bij jou nog iets uitmaakt voeding is toch al kapot :Y)

• moefit
Ik heb het bij de andere voeding toch even getest... Ik wilde zeker weten of het verhaal klopte met het Groene en Zwarte draadje! En de andere voeding ging inderdaad aan. De originele niet... Helaas...

Hopelijk heb ik nog garantie, hij is net ouder dan 2 jaar. Maar ik dacht dat Shuttle 3 jaar garantie had!

Ik kan hem natuurlijk een tijdje gebruiken met een andere voeding buiten de kast... Is wel een beetje groot in verhouding :) Maar toch wel prettig dat ik nog een beetje muziek heb en DVD's kan kijken!

• moefit
Ik zie net bij informatique dat nieuwe Shuttle barebones slechts 24maanden garatie hebben... Gaat de voeding net na 2 jaar kapot... Ik heb hem op 27-11-2002 besteld... :'(

Precies 2 jaar en 8 dagen!!!!

:'( :'( :'( :'(

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
moefit schreef op zondag 05 december 2004 @ 21:45:
Ik zie net bij informatique dat nieuwe Shuttle barebones slechts 24maanden garatie hebben... Gaat de voeding net na 2 jaar kapot... Ik heb hem op 27-11-2002 besteld... :'(

Ik zou het nog gewoon proberen, denk dat die paar dagen niet veel uitmaken. :)

Verwijderd

moefit schreef op zondag 05 december 2004 @ 21:45:

idd, doen ze bij Shuttle heus niet moeilijk over hoor :P

• moefit
Ik kreeg de volgende reactie van mijn leverancier:
Beste Martijn van Alphen,

De Shuttle heeft 2 jaar garantie en valt daar dus buiten.
Ik heb een prijsopgave aangevraagd bij onze leverancier.

Zodra ik meer weet hoor je het.
:'( Dacht ik dus... Maar even later kreeg ik nog een mailtje:
Beste Martijn van Alphen,

De voeding blijkt wel in de garantie te zijn.
Je kunt hem opsturen middels bijgaand rma formulier.

Met vriendelijke groet,
Geen idee waarom nu ineens wel, maar dat maakt me ook niets uit... :*)

Heb de voeding dus maar op gestuurd! Hopelijk snel weer terug. Voorlopig maar even met een gewone ATX voeding werken (lijkt wel echt mega lomp en groot ineens)...
Pagina: 1