[Pioneer A-209R] gesloopt?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste mensen,

Ik heb gisteren mijn versterker open gemaakt, en trof een dik pak stof aan. Ik heb dus voorzichtig de versterker helemaal schoongemaakt. Toen alle stof verwijderd was zag ik 2 potmetertjes, maar zag daarna dat de linker potmeter ietsjes minder open stond dan de rechter. Ik heb de linker potmeter dus gelijk gezet met de rechter en dacht dat hiermee het ''probleem'' verholpen was. Maar nee, het linker koelprofiel wordt nu véél warmer dan het rechter koelprofiel.

Vervolgens heb ik snel beide potmeters helemaal dicht gedraaid (maximale weerstand) zodat de ruststroom tenminste nooit te groot is. Nu blijven beiden blokken koud als er geen muziek gespeeld wordt, lijkt mij een goede instelling, toch?

Ik weet nog exact hoe de potmetertjes voorheen stonden. Sterker nog: ik heb er een tekening van gemaakt! Ik kan ze dus zo weer terug zetten, échter wordt dan het rechter koelprofiel weer warmer :? Is dit normaal, of komt het omdat ik ze niet op de milimeter gelijk heb?

Alvast bedankt voor de reacties :).

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Tsja, weet je zeker dat het rechterprofiel niet altijd al wat warmer werd?

Heb je geprobeerd om een tijdje te draaien op de volgens jou "standaard" instellingen? Ik neem aan dat ie wel in de beveiliging slaat als hij te heet wordt. Of zit dat niet op Pioneers?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 14:32 ]

• Barry|IA
Tja, dit is zo'n beetje de eerste keer dat ik muziek draai met de kap eraf. Ik heb dus totaal geen idee hoe warm de amp voorheen werd. Ik weet wel dat de Pioneer streng beveiligd is, maar dit is geen direct probleem voor de amp zelf. Bij een te lage weerstand zou er een te grote ruststroom lopen door de transistoren, en dat merk je ook wel aan de hitte. Als ik de potmeters helemaal terugdraai, blijven de blokken koud. Overigins weet ik niet of de potmeters ook afzondelijk ingesteld moeten worden, echter is de amp (op de trafo na) wel volledig symetrisch gehouden.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Meten is weten, dus probeer de ruststroom van beide kanalen te meten. Pas echter op dat je met de meetpinnen niets frituurt.

• Barry|IA
De kontakten zitten zo ongelovelijk dicht bij elkaar, het is onmogelijk om de potmeters door te meten. Echter heb ik beide potmeters weer op ''stock'', door mijn speakers hoorde ik een aardige mevrouw toen zeggen: ''system idle'' :) . Lijkt mij nu opgelost! Beiden koelprofielen zijn even warm (in welke toestand dan ook), over een weekje schroef ik de amp weer dicht :).

Btw: ik heb ook al het voorstel gehad om gewoon lekker klasse A te blijven draaien 8)

Verwijderd

Klasse AB met hoge ruststroom is niet gelijk aan puur klasse A.

• Barry|IA
Was ook niet serieus :P. Wat zijn eigenlijk de gevolgen van een te lage ruststroom?

Verwijderd

Vervorming

• Barry|IA
Leg dat eens uit. Is dat enkel op hoger volume?

Verwijderd

Nee dat is vernamelijk met lagere volumes.
Een transistor kan je zien als 2 diodes.
Bv tussen basis en emitter en basis en collector
Een diode heeft een spanning nodig van minimaal 0,6 volt om volledig te geleiden.
Deze moet staan bij een transistor tussen basis en emitter om een hem volledig te geleiden.
Als deze lager is als 0,6 bv 0.1 dan staat de transistor half open en hoor je het audio voornamelijk kraken , zie het als een schakelaar die niet goed werkt.
Als je het audio harder zet komt hij meestal wel boven de 0,6 uit.
Collector is de uitgang en moet ook gevoed worden maar heb ik hierbij in het midden gelaten.
Over de emitter weerstand bv 0,47 ohm 5 watt kan de rustroom gemeten worden.
Vaak gebruikte spanning over de emitterweerstand is 20 millivolt (a/b schakeling)
Bij een klasse a schakeling is de rustroom veel hoger en werkt de transistor meer linear.
Hier bv kan je ook nog wat lezen:

http://www.4p8.com/eric.brasseur/vtranne.html

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 23:18 ]

• Barry|IA
Thanks snorkel! Ik heb de url even bij favorieten gezet, dan lees ik 'm vanavond wel :)

Verwijderd

[/quote]Ik heb de linker potmeter dus gelijk gezet met de rechter en dacht dat hiermee het ''probleem'' verholpen was
[quote]

???? welk probleem ???? dit is niet echt duidelijk

Verder moet je niet aan dit soort dingen komen als je niet weet hoe het ingesteld moet worden, en dus niets kan meten. Dit valt onder het kopje PRUTSEN.

Verwijderd

En prutsen kan heerlijk leerzaam zijn. :Y)

Ik weet verder trouwens ook niet echt wat je nou met dit topic wil. Duidelijk is dat je hem dus niet hebt gesloopt, hij werkt nu zelfs weer erg goed. Vandaar dat hij nu op slot zit. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.